Manlig och kvinnlig hjärna?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-14 12:55:34

Kristofer skrev:Vad hände med PV:n och Duetten?

Jag köpte en jättefin PV 1957 när jag hade tagit körkort. Den körde jag som "finbil" i många år.

Samtidigt körde jag en bruksskick-PV som var min pojkväns, tills jag hittade en annan egen PV, en 544 1965.

Den körde jag tills jag skaffade hund, då bytte jag den mot en Duett med en kille som ville byta sin Duett mot sin PV.

Denna i sin tur, bytte jag med den där pojkvännen, ett bra byte där jag fick hans duett, som vi hade renoverat ihop (obs, bruksrenovering, ingen finrenovering) :D Jag målade den duvblå och handmålade dit gula eldsflammor.

Denna Duett körde jag tills jag 2001. Då fick den bara stå, tills för något år sedan, en äldre raggare kom hit och fick den billigt.

2001 köpte jag en 144 1967, en fin bil. Jag tänkte på min Duett och att det var synd att fina bilar körde sönder genom vinterkörning. Till slut kom jag på att folk tycker att 140:or är fina också, så då sålde jag den (gav 8000 fick 12000 :)) och köpte min nuvarande 740 herrgårdsvagn.

Jag har blivit fäst vid eländet, men det kommer att bli enklare att kasta den än en gammal fin PV när den dagen kommer.

Den första, jättefina PV:n, sålde jag i mitten/slutet av 90-talet. Gick till en Belgisk entusiast.

Jag har också ett kortare tag haft en 444 1954, som behövde renoveras. Det blev aldrig av, och jag sålde den vidare. När jag tänker efter, jag hade också ett mycket kort tag en annan 544. Jag minns inte vad som hände exakt, men den blev nog bytt mot något.

2005 köpte jag två 444 AS 1950. Den ena sålde jag för ett år sedan (till en nederländare) och den andra har jag kvar. Ska köra den någon dag, men måste ha nytt batteri.

Just nu känner jag för en Buick som finbil, eller en 544 som man kan köra lite mer vilt med (än den fina gamla AS:en).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 2:32:25, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav manne » 2010-04-14 13:15:22

sssssm skrev:Domaren säger: Illustrerad Vetenskap duger inte. Det är typ som naturvetenskapens Aftonbladet (eller kanske mer åt En ding-ding väld om någon kommer ihåg den). Sensationsinriktat, ovetenskapligt men ack så roligt.


helt rätt men du har ytterligare mera bevis här.

http://faculty.washington.edu/chudler/heshe.html

Differences in Total Brain Size?

Bild
Senast redigerad av manne 2011-05-05 2:32:26, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Lakrits » 2010-04-14 14:06:44

Karro skrev:
Lakrits skrev:En person som har en Y-kromosom och en X-kromosom, d.v.s. har kromosomparet XY, utvecklas och fungerar som en man.

Det här är en gammaldags uppfattning, som inte har visat sig stämma, och därför har övergivits. Kanske det stämmer i de flesta fall, men inte alla. Förutom varianter som XXY XYY etc, finns det också sådant man inte kan förklara, som män med XX och kvinnor med XY.

Grundformen på människa är mer kvinna än man. Utvecklingen till pojke beror på ett flertal olika gener och dessutom händelser vid olika tidpunkter i fosterutvecklingen. Om allt detta inte händer, kan förvandligen ske partiellt, och det blir vissa manliga drag endast. Hjärnans utveckling i en manlig eller kvinnlig riktning anses ske vid en tidig tidpunkt (jag har glömt vilken vecka det var) och antas dessutom kunna påverkas av moderns hormonbalans.

Kontentan blir att alls inte alla kvinnor och män är lika i huvudet. Det finns kvinnor med praktiskt taget manlig hjärna, och män med kvinnlig. Också i olika grad. Att då tvinga på en samhällesroll efter okulärbesiktning av könet vid födseln är bara barockt.

I livet påverkar könshormonhalten i blodet. Detta gör t.ex. en man mer aggressiv (jfr doping med anabola steroider) och ger en kvinna som ska föda barn, och därmet har extremt höga halter av kvinnlig könshormon, vissa kroppsliga och mentala anpassningar.

Det finns också blandningar av olika grad, både kroppslig och mental.

Ett problem i det hela är att om en människa kom i grundform, skulle alla tro det var en kvinna. Kvinnor kan dessutom se ut som män, på grund av olika former av hormonbalans någon gång i livet.

Om man läser mitt inlägg genom att sätta samman de ingående orden till meningar, så ser man att det var menat att ge en grundläggande och enkel bild och förklaring till kromosomer i allmänhet och könskromosomer i synnerhet. Om man däremot läser inlägget som fan läser bibeln, så ser man att jag är en obildad manschauvinist med grunda kunskaper i ämnet och som inte bör få uttala sig i frågor mer komplicerade än att beskriva kärringknutens inneboende anatomi.

Jag känner till anomalierna (och nämnde de mest kända eftersom jag antog att någon skulle ta upp dem), men i endast tre korta stycken så ansåg jag att de inte behövde ingå. Kanske någon annan skulle göra de här förklaringarna istället, om de nu är så ooooootroligt dåliga.

Nu tänker jag lämna er alla på det här forumet (eftersom jag har en totaldjävlig ångestdepressionskukdag). Helvetet existerar inte, dit pepparn växer vill jag själv åka någon gång, och skogen är där jag har mina försök och där jag rekreerar mig. Så ni kan dra varsomhelst utom till dessa platser.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 2:32:26, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav jonsch » 2010-04-14 15:21:35

Hemskt ledsen Lakrits - och tolka mig bokstavligt, jag menar det. Må dagen bli så föga jävlig den någonsin kan.

Innan jag läst hela inlägget tänkte jag skriva att Karro kanske inte tolkade dig som fan läser bibeln utan kanske bara ville skänka litet upplysning på det där irriterande sättet som är så vanligt på detta forum.

Så. Nu fick jag skrivet det ändå.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-05 2:32:26, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav sssssm » 2010-04-14 15:34:08

manne skrev:
sssssm skrev:Domaren säger: Illustrerad Vetenskap duger inte. Det är typ som naturvetenskapens Aftonbladet (eller kanske mer åt En ding-ding väld om någon kommer ihåg den). Sensationsinriktat, ovetenskapligt men ack så roligt.


helt rätt men du har ytterligare mera bevis här.

http://faculty.washington.edu/chudler/heshe.html

Differences in Total Brain Size?

Bild


Det är inga bevis för något som jag inte redan har antagit. Min ståndpunkt är den att kvinnor och män är olika på fler än en punkt och minst en av dessa punkter är biologiskt betingad. Är allt biologiskt? Bara hjärnstorlek? Hur stora och relevanta är skillnaderna? Vad vet jag?

Vad jag däremot vet är att jag blir riktigt trött på människor som tror sig veta med Illustrerad Vetenskap och Paolo Roberto som stöd.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-05 2:32:34, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav manne » 2010-04-17 12:34:11

sssssm skrev:
manne skrev:
sssssm skrev:Domaren säger: Illustrerad Vetenskap duger inte. Det är typ som naturvetenskapens Aftonbladet (eller kanske mer åt En ding-ding väld om någon kommer ihåg den). Sensationsinriktat, ovetenskapligt men ack så roligt.


helt rätt men du har ytterligare mera bevis här.

http://faculty.washington.edu/chudler/heshe.html

Differences in Total Brain Size?

Bild


Det är inga bevis för något som jag inte redan har antagit. Min ståndpunkt är den att kvinnor och män är olika på fler än en punkt och minst en av dessa punkter är biologiskt betingad. Är allt biologiskt? Bara hjärnstorlek? Hur stora och relevanta är skillnaderna? Vad vet jag?

Vad jag däremot vet är att jag blir riktigt trött på människor som tror sig veta med Illustrerad Vetenskap och Paolo Roberto som stöd.


nhä Paolo Roberto är det igen som tycker om direkt.
En tönt är han med örnen på armen och han står också för den extrem kristendomen katolicismen.
Senast redigerad av manne 2011-05-05 2:32:35, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Maldita » 2010-04-17 12:58:36

När jag var en liten flicka, alltså dagisåldern, så ville jag bli dragsterförare.
Sedan ville jag bli astronaut, robotolog, genforskare (mest för att kunna bygga en Jurassic Park i verkligheten), paleontolog, samt upptäcksresande, helst till Sydamerika (detta för att de har många häftiga myrarter där).

När folk frågade "Vad vill du bli när du blir stor?" så fick de höra en lång, lång harang om hur jag skulle flytta till Indonesien för att lära mig om komodovaraner, för att sedan flytta till USA och jobba med genforskning samtidigt som jag jobbade för NASA och SETI. Detta för att kunna hålla på med dinosaurier, rymden OCH kontakt med aliens på samma gång. Upptäckandet fick ske på fritiden, hade jag tänkt mig.

Numera vet jag inte vad jag vill bli.
Senast redigerad av Maldita 2011-05-05 2:32:35, redigerad totalt 1 gång.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav manne » 2010-04-20 0:18:47

om det nu finns olika sorters hjärnor hur fungerar det då för de kvinnor som vill bli män (könsbytare.)
För om hjärnan redan är förprogrammerad innan födseln så lär väl det inte spela någon roll då om man byter kön senare..??
Senast redigerad av manne 2011-05-05 2:32:35, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alien » 2010-04-20 0:56:11

Senast redigerad av Alien 2011-05-05 2:32:35, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Anele » 2010-04-24 3:11:16

Män och kvinnor verkar kunna göra och tycka om samma saker, men de går ofta tillväga på lite olika sätt. Det är det som är så förunderligt med kön, så olika men ändå lika på samma gång. Precis så olika att det märks, men ändå inte så mycket att vi inte alla är människor.

Ni som tycker att könsskillnaderna är minimala/ickeexisterande, tycker ni att världen vore vackrare om det var så, och att världen vore orättvis om manliga och kvinnliga hjärnor vore olika?

manne skrev:om det nu finns olika sorters hjärnor hur fungerar det då för de kvinnor som vill bli män (könsbytare.)
För om hjärnan redan är förprogrammerad innan födseln så lär väl det inte spela någon roll då om man byter kön senare..??

Kvinnor som byter kön till män gör det för att deras hjärnor av någon anledning blev mer manliga innan födseln. De som byter kön är alltså inte helt vanliga kvinnor som gör det bara för att de har lust för det. Man måste ha en diagnos för att få "byta" kön.
Senast redigerad av Anele 2011-05-05 2:32:35, redigerad totalt 1 gång.
Anele
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav manne » 2010-04-24 14:02:46

Anele skrev:Män och kvinnor verkar kunna göra och tycka om samma saker, men de går ofta tillväga på lite olika sätt. Det är det som är så förunderligt med kön, så olika men ändå lika på samma gång. Precis så olika att det märks, men ändå inte så mycket att vi inte alla är människor.

Ni som tycker att könsskillnaderna är minimala/ickeexisterande, tycker ni att världen vore vackrare om det var så, och att världen vore orättvis om manliga och kvinnliga hjärnor vore olika?

manne skrev:om det nu finns olika sorters hjärnor hur fungerar det då för de kvinnor som vill bli män (könsbytare.)
För om hjärnan redan är förprogrammerad innan födseln så lär väl det inte spela någon roll då om man byter kön senare..??

Kvinnor som byter kön till män gör det för att deras hjärnor av någon anledning blev mer manliga innan födseln. De som byter kön är alltså inte helt vanliga kvinnor som gör det bara för att de har lust för det. Man måste ha en diagnos för att få "byta" kön.


så det där med att hjärnorna blir antigen kvinnlig eller manliga innan födelsen stämmer väl då.?
Är väl därför som små pojkar redan under 8 år gillar våld,våldslekar mera än tjejerna gör.?
Har väl direkt inget enbart med könsroller att göra som många feminister hävdar.?
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-15 21:17:24

"Det finns också skillnader mellan kvinnors och mäns hjärnor. Mannens storhjärna är 8-10% större än kvinnans.[1][2] De har 4% fler hjärnceller än kvinnor och 100 gram mer hjärnvävnad.[3] I kvinnors hjärnor sitter neuronerna mer kompakt speciellt i hjärnans språkcentra.[4] Mäns hjärnaktivitet är mer koncentrerad till den vänstra hjärnhalvan än för kvinnor vars aktivitet är jämnt fördelad mellan hjärnhalvorna.[3] Den vänstra hjärnhalvan är medveten och analytisk medan den högra är omedveten, helhetsuppfattande och spatial.[5]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Man

Moderator Alien: Detta och några följande inlägg flyttade från denna tråd: ar-ni-homosociala-el-inte-omrostning-t16207.html
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Abbreviation » 2011-08-15 22:28:45

Henkkalexi skrev:"Det finns också skillnader mellan kvinnors och mäns hjärnor. Mannens storhjärna är 8-10% större än kvinnans.[1][2] De har 4% fler hjärnceller än kvinnor och 100 gram mer hjärnvävnad.[3] I kvinnors hjärnor sitter neuronerna mer kompakt speciellt i hjärnans språkcentra.[4] Mäns hjärnaktivitet är mer koncentrerad till den vänstra hjärnhalvan än för kvinnor vars aktivitet är jämnt fördelad mellan hjärnhalvorna.[3] Den vänstra hjärnhalvan är medveten och analytisk medan den högra är omedveten, helhetsuppfattande och spatial.[5]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Man

Det har inte gått att påvisa skillnader i hur hjärnan fungerar som beror på kön. Däremot har det gått att påvisa att stora och små hjärnor fungerar lite olika. Kvinnor tenderar att oftare ha små hjärnor, män har oftare stora. Kontrollerar man för storlek finns ingen skillnad för könen.

Gällande vilka delar i hjärnan som gör vad, är det ett område där vi vet väldigt lite. Gällande hjärnaktiviteten har dessa studier motbevisats. Wikiepedia är inte en metaanalys.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-15 22:33:41

Klart det finns bättre referenser än wikepedia, men jag är lat...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Abbreviation » 2011-08-15 22:34:50

Henkkalexi skrev:Klart det finns bättre referenser än wikepedia, men jag är lat...

Har skrivits en hel del vettig analytisk litteratur om just det här på sistone. Cordelia Fine (inriktad på neurologi, inte politiskt aktiv) har skrivit boken Delusions of Gender, som kritiskt granskar samtliga studier som visat på skillnader. Fett läsvärd.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Björne » 2011-08-15 22:56:51

Abbreviation skrev:Det har inte gått att påvisa skillnader i hur hjärnan fungerar som beror på kön. Däremot har det gått att påvisa att stora och små hjärnor fungerar lite olika. Kvinnor tenderar att oftare ha små hjärnor, män har oftare stora. Kontrollerar man för storlek finns ingen skillnad för könen.


Källa på det tack.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Parvlon » 2011-08-15 22:59:47

Jag har en stor hjärna och fungerar mycket olikt de med små hjärnor. Därför(?) tänker jag inte låta varken hjärna eller könsorgan bli till allmän beskådan eller forskning efter att jag dött. Har exkluderat dessa organ när jag skrev in mig i organregistret.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Björne » 2011-08-15 23:06:32

Intresseklubben antecknar
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Parvlon » 2011-08-15 23:07:10

Björne skrev:Intresseklubben antecknar
Duger inte personliga erfarenheter?

EDIT:
Edward H. Rulloff (sometimes Rulofson or Rulloffson) (b. 1819 or 1820; d.1871) was a noted philologist and criminal. Rulloff is also notable for his brain which as of 1970 is the second largest on record[1] and can be seen on display at the psychology department at Cornell University in Ithaca, New York.
http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_H._Rulloff

http://www.livescience.com/8343-persona ... gions.html
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Lakrits » 2011-08-15 23:35:03

Björne skrev:
Abbreviation skrev:Det har inte gått att påvisa skillnader i hur hjärnan fungerar som beror på kön. Däremot har det gått att påvisa att stora och små hjärnor fungerar lite olika. Kvinnor tenderar att oftare ha små hjärnor, män har oftare stora. Kontrollerar man för storlek finns ingen skillnad för könen.


Källa på det tack.

Baron, G. 2007. Encephalization: Comparative Studies of Brain Size and Structure Volume in Mammals
Lynn, R. et al. 2000. Sex differences in brain size, stature and intelligence in children and adolescents: some evidence from Estonia
Rushton, J. P. 2009. Brain size as an explanation of national differences in IQ, longevity, and other life-history variables

Annat i samma härad:

Hoge et al. 1999. Meta-analysis of brain size in bipolar disorder
Miller & Penke. 2007. The evolution of human intelligence and the coefficient of additive genetic variance in human brain size
Nyborg, H.. 2005. Sex-related differences in general intelligence g, brain size, and social status
Redcay & Courchesne. 2005. When Is the Brain Enlarged in Autism? A Meta-Analysis of All Brain Size Reports
Ward, K. E. et al. 1996. Meta-analysis of brain and cranial size in schizophrenia
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Björne » 2011-09-16 12:24:47

Tack Lakrits för att du orkade googla fram länkarna. Men Abbrevation skrev att stora och små hjärnor fungerar på olika sätt, vilket jag inte kan se att länkarna ger stöd för.

Däremot finns det en sedan länge känd korrelation mellan hjärnstorlek och iq. Ju större hjärna desto högre iq. Dessutom finns det en korrelation mellan hjärnstorlek och kön; ju större hjärna desto sannolikare att ägaren av den är en man. Det hänger ihop med att kroppstorlek också korrelerar till manligt kön. Mer än så behövs inte för att visa att det finns skillnader mellan manliga och kvinnliga hjärnor.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2011-09-16 12:50:03

Björne skrev:Däremot finns det en sedan länge känd korrelation mellan hjärnstorlek och iq. Ju större hjärna desto högre iq

Det där tror jag inte på om jag inte får se vederhäftiga källor först!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Björne » 2011-09-17 2:53:40

Kolla på Lakrits tredje länk:

Brain size correlates .40 with general intelligence within human populations, .91 with IQ across ten human population groups, and .60–.90 with longevity, fecundity, and infant mortality in non-human animals (just as IQ does within and across nations, albeit often with lower values).
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 690900347X
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Är ni homosociala el inte? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2011-09-17 9:32:31

Det skulle vara intressant att ta med mat och möjligheter till utbildning i jämförelsen.

Att det IQ och hjärnans storlek skiljer sig mig mycket mellan befolkningsgrupper är kanske inte så konstigt, men jag tror att asiater generellt har mindre huvuden än européer men jag tror knappast att skillnaden i IQ är så värst stor om man jämför japaner och svenskar, två olika nationaliteter som har god tillgång till mat (och utbildning som bevisligen påverkar IQ-tester).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Intressanta intressen



Logga in