Skulle ni märka om någon gick på droger & hur?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav weasley » 2010-04-07 19:10:02

Var vänliga håll er till trådens ämne: hur man märker om någon går på droger!

Detta är, oavsett anledning, en bra kunskap att ha om man skulle hamna i en situation där man misstänker att någon är drogpåverkad.

Charley? och Glimma uppmanas att hålla diskussionen om grannarna utanför tråden.
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Glimma » 2010-04-07 21:58:11

Inga problem för min del.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-04-08 19:24:52

Glimma skrev:Bra poäng!

Jag ville nog i första hand fråga folk med asperger eftersom jag själv har Asperger och ville väl veta om det var "uteslutet" för oss att avgöra sådant här eller inte. Jag blev helt enkelt osäker på mig själv om jag verkligen uppfattade situationen rätt & ville kolla om det var "möjligt" för oss att avgöra sådana här saker. Men fick inte med det vidare i diskussionsfrågan. Tråden skulle lika gärna kunna ha varit på off topic men nu var det med ett Aspergerperspektiv jag ville veta. Sorry att jag inte var tydligare!

Och tack för biverkningsinformationen. Ja alla droger är olika liksom personerna som tar dem. Man så som han jag tänker på beter sig börjar man ju undra.

Aha då förstår jag. Nej jag kan nog inte påstå att personer med AS skulle vara bättre på att "upptäcka" onyktra människor i sin omgivning, men vem vet?

Savanten Svante skrev:ADHD. Många med vuxen-ADHD är inte (längre?) hyper rent fysiskt men desto mer hyper verbalt.

Mycket bra beskrivningar av Deadly_Nightshade m fl.

Tja kanske, jag vet inte. De enda personer jag träffat på som haft ADHD, har inte varit speciellt hyper av sig, verbalt alltså. Det enda som stack ut med dem var att dom var lättare att reta upp (förarga) än neurotypiska. Men de jag sett på krogen som varit påverkade av amfetamin - som jag fann uppenbart - betedde sig så som jag skrev i tidigare inlägg. Glatt, friskt humör och enorm pratgladhet utan några större intelligenshandikappande effekter (snarare tvärtom då stimulantia ökar skärpan - koffein är ett annat exempel inom samma kategori?) - så dom var nog extra snabbtänkta.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav thefilosofer » 2010-04-21 12:45:55

Har man rökt gräs/hasch så ser man ju det, det går ju fan inte att missta sig på en person som har röda, lätt till grovt kisande ögon och ser allmänt hög ut! ^^

Person som tar uppåtgrejer (cola, amfetamin, osv) brukar få mindre pupiler och kan bli stirriga, hacka tänder, gnissla tänder.
Senast redigerad av thefilosofer 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Inläggav thefilosofer » 2010-04-21 12:52:23

Deadly_Nightshade skrev:Men de jag sett på krogen som varit påverkade av amfetamin - som jag fann uppenbart - betedde sig så som jag skrev i tidigare inlägg. Glatt, friskt humör och enorm pratgladhet utan några större intelligenshandikappande effekter (snarare tvärtom då stimulantia ökar skärpan


Ja, men det kan lätt övergå till det motsatta. Dom kan ena sekunden säga att man är deras bästa vän för att andra sekunden anfalla en med en kniv (har hänt förut, liknande saker har hänt massor med gånger).

De som tar tjack tycker jag blir allmänt obehagliga iom att de blir så oberäknerliga.

Jag har inte träffat så många tjackare på krogen, men har år av erfarenhet av droger av min far och hans vänner så jag vet exakt hur dom kan bli och hur dom är när dom tar det.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in