Var lagra drivrutiner?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Var lagra drivrutiner?

Inläggav Trampendal » 2010-04-21 0:27:54

Hej!

Min sons dator har två partitioner på hårddisken.
Nu har han installerat ett spel som är ganska stort (8GB) på den största partitionen.
Det visade sig att han måste ladda ner drivrutiner för att kunna köra spelet.
Sonen säger att drivrutinerna automatiskt hamnar på den partition där windows ligger.
Men där finns inte utrymme.

Jag menade att han borde kunna lägga drivrutinerna på samma
part. som spelet, men det går inte enligt sonen (för att man inte kan välja och för att de måste vara på samma part. som windows).
Han kan inte heller flytta spelet till den part., finns inte utrymme såklart.

Går detta att lösa utan att formatera om datorn? Kan man utöka (och formatera kanske) den lilla partitionen utan att
formatera hela hårddisken, alltså ta utrymme från den större men behålla den intakt i övrigt?

Hoppas att nån begriper vad jag menar, lite krångligt detta ju.
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Inläggav carl » 2010-04-21 0:43:37

Det bör finnas minst ett par gigabytes ledigt utrymme på systempartitionen drivrutiner brukar dessutom inte ta upp särskilt mycket utrymme.
drivrutinerna är program och filer som berättar för operativsystemet hur saker ska fungera och därför bör de vara i anslutning till operativsystemet. Utan operativsystemet gör de ingen nytta och är därför onödiga att ha skräpande på en annan partition.

För din fråga så kan du inte ändra hårddiskutrymme utan att formatera disken.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2010-04-21 0:51:15

Hej, long time no see!

Hyfsat säker på att sonen har rätt (forumets it-experter får rätta mig annars).

1. Jag skulle börja med att rensa upp bland programmen med "Lägg till och ta bort program" och ta bort program som aldrig används.

2. Sen se till att tömma just den disken på kvarvarande skräp genom att högerklicka på just den disken i Utforskaren och klicka på Egenskaper (tror jag). Sonen vet säkert hur man gör.

3. Sen göra en defragmentering.

Detta borde frigöra lite utrymme i programdisken.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Miche » 2010-04-21 1:10:36

carl skrev:För din fråga så kan du inte ändra hårddiskutrymme utan att formatera disken.

Det finns programvaror som kan göra det men nog inget som är gratis!

Själv har jag använt Partition Magic för ändamålet, men det var några år sen sist...

Problemet när man partitionerar om med data kvar är att ex.vis ett strömavbrott kan göra att man tappar alla data så man måste ha backup innan man startar...

Annars är alternativet som sagts, rensa bort program och filer från systemenheten för drivrutinerna måste ligga på den enheten!

Inger skrev:3. Sen göra en defragmentering.

Det påverkar inte utrymmet, men gör att disken kan jobba mer effektivt (och även här bör man ha en backup)!
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Trampendal » 2010-04-21 1:43:16

carl skrev:Det bör finnas minst ett par gigabytes ledigt utrymme på systempartitionen drivrutiner brukar dessutom inte ta upp särskilt mycket utrymme.

Partitionen är bara på 700 MB och sonen har rensat men det får ändå inte plats.

carl skrev:drivrutinerna är program och filer som berättar för operativsystemet hur saker ska fungera och därför bör de vara i anslutning till operativsystemet. Utan operativsystemet gör de ingen nytta och är därför onödiga att ha skräpande på en annan partition.


Okej, sonen har rätt som vanligt då.

carl skrev:För din fråga så kan du inte ändra hårddiskutrymme utan att formatera disken.


Misstänkte det, men tack för svaret ändå.
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Inläggav Trampendal » 2010-04-21 1:50:29

Inger skrev:Hej, long time no see!

Hyfsat säker på att sonen har rätt (forumets it-experter får rätta mig annars).

1. Jag skulle börja med att rensa upp bland programmen med "Lägg till och ta bort program" och ta bort program som aldrig används.

2. Sen se till att tömma just den disken på kvarvarande skräp genom att högerklicka på just den disken i Utforskaren och klicka på Egenskaper (tror jag). Sonen vet säkert hur man gör.

3. Sen göra en defragmentering.

Detta borde frigöra lite utrymme i programdisken.


Hej Inger!
Som du ser så har sonen naturligvis rätt och han har rensat massor (bl a antivirusprogrammet!), men vi får fortsätta att leta efter onödigheter för det är inte så mycket utrymme som behövs.
Ett problem är bara att han blir så jäkla uppgiven när det inte funkar, till skillnad från mig som måste ha ett slag i skallen för att ge upp. :)
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Inläggav carl » 2010-04-21 1:55:04

Trampendal skrev:Partitionen är bara på 700 MB och sonen har rensat men det får ändå inte plats.


Ja, då förstår jag om det krävs tajt diskbudget ^^´
Det var ett stort spel på ett litet os isf.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Trampendal » 2010-04-21 1:58:12

Miche skrev:
carl skrev:För din fråga så kan du inte ändra hårddiskutrymme utan att formatera disken.

Det finns programvaror som kan göra det men nog inget som är gratis!

Själv har jag använt Partition Magic för ändamålet, men det var några år sen sist...

Problemet när man partitionerar om med data kvar är att ex.vis ett strömavbrott kan göra att man tappar alla data så man måste ha backup innan man startar...

Annars är alternativet som sagts, rensa bort program och filer från systemenheten för drivrutinerna måste ligga på den enheten!

Inger skrev:3. Sen göra en defragmentering.

Det påverkar inte utrymmet, men gör att disken kan jobba mer effektivt (och även här bör man ha en backup)!


Okej, låter lite överkurs att köpa ett program för att ändra utrymme, så jäkla viktigt är det nog inte, eller borde åtminstone inte vara.

Tack för svaret.
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Inläggav Trampendal » 2010-04-21 2:00:32

carl skrev:
Trampendal skrev:Partitionen är bara på 700 MB och sonen har rensat men det får ändå inte plats.


Ja, då förstår jag om det krävs tajt diskbudget ^^´
Det var ett stort spel på ett litet os isf.


Förlåt, 700MB är utöver platsen för os (windows xp)
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Inläggav Trampendal » 2010-04-21 2:05:01

Senaste nytt är att spelet går att starta, men skärmen slocknar när spelet går igång. Ljudet funkar dock, men det är ju liiite svårt att spela med bara ljud.
Vad fattas tror ni?
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Inläggav carl » 2010-04-21 2:12:10

Något med grafiken möjligtvis. Uppfyller datorn alla krav på maskinvara för spelet?
Senast redigerad av carl 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Trampendal » 2010-04-21 2:19:15

carl skrev:Något med grafiken möjligtvis. Uppfyller datorn alla krav på maskinvara för spelet?


Vet ej, ska kolla upp det.
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Inläggav barracuber » 2010-04-21 9:39:20

Miche skrev:
carl skrev:För din fråga så kan du inte ändra hårddiskutrymme utan att formatera disken.

Det finns programvaror som kan göra det men nog inget som är gratis!

Själv har jag använt Partition Magic för ändamålet, men det var några år sen sist...


Hittade faktiskt en som är gratis:

EASEUS Partition Master 5.5.1 - Best Free Magic Partition Manager
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2010-04-21 10:04:01

EASEUS verkar faktiskt vara ett väldigt vettigt alternativ för Windows eftersom den stöder det mesta som behövs. Av hemsidan att döma finns det inga dolda kostnader eller andra dumheter.
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Kvasir » 2010-04-21 15:46:50

EASEUS har jag provat, och det ska klara av att lösa problemet att öka en partition och minska en annan. Dvs. för att t.ex. öka C: och minska D: så måste man, om jag minns programmet rätt, göra följande:

1. Minska D: med x bytes
2. Flytta D: x bytes uppåt
3. Öka C: med x bytes

Oavsett vilket program man använder så skulle jag dock aldrig göra en ompartitionering utan att först säkerhetskopiera disken, eller i alla fall allt man anser viktigt. Även om programmen brukar fungera bra, så är det en potentiellt farlig operation att ompartitionera en disk med data på.


Frågan är om det som alternativ går att flytta spelet, eller delar av det? Även om spelet måste installeras på C: (om det nu måste det) så kanske man kan flytta en del undermappar till D: och länka dit istället?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2010-04-21 16:47:20

Kvasir skrev:...
Frågan är om det som alternativ går att flytta spelet, eller delar av det? Även om spelet måste installeras på C: (om det nu måste det) så kanske man kan flytta en del undermappar till D: och länka dit istället?


Jag tycker inte att drivrutiner egentligen borde ta så speciellt mycket plats. Oftast är det små textfiler typ xml. Men jag vet inte...det kan nog ibland vara rena program som översätter mellan operativsystem och hårdvaran. Problemet är väl om spelet inte erbjuder möjlighet att placera just drivrutinerna där man vill - men det brukar sällan vara fallet. Men så gott som alla program (även spel) brukar åtminstone erbjuda chansen att välja var man vill installera själva (spel-)programmet, vilket jag förstår att sonen har gjort. Att drivrutinerna skulle ta sådan stor plats på C: fattar iaf inte jag :roll: Övriga filer kan gott placeras exempelvis på D:
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2010-04-21 16:58:55

barracuber skrev:Jag tycker inte att drivrutiner egentligen borde ta så speciellt mycket plats. Men jag vet inte...Problemet är väl om spelet inte erbjuder möjlighet att placera just drivrutinerna där man vill - men det brukar sällan vara fallet. Men så gott som alla program (även spel) brukar åtminstone erbjuda chansen att välja var man vill installera programmet, vilket jag förstår att sonen har gjort. Att drivrutinerna skulle ta sådan stor plats på C: fattar iaf inte jag :roll: Övriga filer kan gott placeras exempelvis på D:


Nej, jag har också svårt att tro att drivrutinerna skulle ta särskilt mycket plats i sammanhanget. Kanske handlar det om drivrutiner som är avsedda att vara flexibla och klara väldigt många olika fall och kombinationer av hård- och mjukvara istället för att ha en massa olika separata drivrutiner? I så fall skulle det kunna bli rätt stort. Eller så är det någon specialversion av drivrutinen, som innehåller en massa extra saker som inte behövs? Jag tittade lite hastigt på NVIDIAs downloadsida och testade några slumpmässiga val, och drivrutinerna för grafikkort där verkar ligga i storleksodningen 50 - 100 MB, trots att man specifikt har valt grafikkort och operativsystem, och det alltså bara borde vara olika moderkort som måste kunna hanteras.

Undrar vad för drivrutiner det gällde egentligen?


Vad gäller placeringen av drivrutinerna så måste de väl ligga just där Windows förväntar sig dem, men det sköter Windows också självt. Eller det program som installerar dem, i de fall det medföljer separata installationsprogram.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Lakrits » 2010-04-21 17:09:24

Ett grundtips är att avinstallera alla "onödiga" egeninstallerade program som ligger på C: och installera om dem på den öppna partitionen av disken (D: eller vad den har fått för namn). Alla drivrutiner och delade DLL-filer etc. hamnar på C:, men bulken, d.v.s. programkoden, hamnar på D:. Det låter dig hålla C: öppet och rent.

De program som inte låter dig välja vilken disk/partition du vill installera på, får precis som tidigare ligga på C:.

Jag skulle också köra ett städprogram, t.ex. CCleaner, för att få bort gamla filer som bara ligger och skräpar och vars program inte längre finns kvar att använda dem.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kvasir » 2010-04-21 17:22:47

Å andra sidan blir det långsammare, i alla fall i uppstarten, att lagra program på D: (eller annan icke-systempartition), eftersom det då krävs
diskaccesser på både C: och D:, högst troligt omväxlande flera gånger, och det tar extra tid (såvida man inte har separata diskar eller SSD-disk).

Om det sedan spelar roll i praktiken beror på situation och vilka program det gäller.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Lakrits » 2010-04-21 17:25:41

Jo, men det håller användaren borta från problem som det tråden handlar om. Långsamhet spelar ingen egentlig roll om valet står mellan att kunna använda ett program eller ej. Nyare datorer med dubbla eller fler processorer klarar den där lilla extra mängden data utan att tappa farten.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kvasir » 2010-04-21 18:06:14

Lakrits skrev:Jo, men det håller användaren borta från problem som det tråden handlar om. Långsamhet spelar ingen egentlig roll om valet står mellan att kunna använda ett program eller ej.


Det är riktigt, men det är en nödlösning om systempartitionen är för liten.

Nyare datorer med dubbla eller fler processorer klarar den där lilla extra mängden data utan att tappa farten.


Nej, processorn spelar ingen roll, för det handlar om att läshuvudet på disken måste göra flera långa rörelser, vilket resulterar i längre väntetider för att läsa/skriva data på disken.

Windows XP (och säkerligen även senare versioner) samlar statistik för uppstart av olika program och för Windows självt, och kör regelbundet partiella defragmenteringar på systempartitionen och flyttar om filer för att minimera förflyttningen av läshuvudet vid uppstart av de vanligaste programmen, samt Windows. Det gör att man vinner ytterligare tid, utöver det man vinner på att läshuvudet inte måste hoppa mellan partitioner i onödan.

Vanliga traditionella hårddiskar kan läsa och skriva data väldigt snabbt, så länge det går att göra det i följd på disken, dvs. läsa/skriva hela spår i taget, och spår som ligger i följd. Hur fort man måste börja läsa skriva på mera utspridda platser tappar man väldigt mycket tid på att förflytta läshuvudet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2010-04-21 18:09:15

En sak som slog mig är att Windows numera är väldigt duktigt på att själv fylla C: med en massa data som inte självklart är nödvändiga. Återställningspunkter kan ta väldigt mycket diskutrymme, till exempel. jag har för mig att Windows genererar sådana automatiskt då och då, om man inte stänger av den funktionen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Trampendal » 2010-04-21 23:58:27

Trampendal skrev:
carl skrev:Något med grafiken möjligtvis. Uppfyller datorn alla krav på maskinvara för spelet?


Vet ej, ska kolla upp det.


Ja, den uppfyller kraven.
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Inläggav Trampendal » 2010-04-22 0:00:46

Kvasir skrev:EASEUS har jag provat, och det ska klara av att lösa problemet att öka en partition och minska en annan. Dvs. för att t.ex. öka C: och minska D: så måste man, om jag minns programmet rätt, göra följande:

1. Minska D: med x bytes
2. Flytta D: x bytes uppåt
3. Öka C: med x bytes

Oavsett vilket program man använder så skulle jag dock aldrig göra en ompartitionering utan att först säkerhetskopiera disken, eller i alla fall allt man anser viktigt. Även om programmen brukar fungera bra, så är det en potentiellt farlig operation att ompartitionera en disk med data på.


Frågan är om det som alternativ går att flytta spelet, eller delar av det? Även om spelet måste installeras på C: (om det nu måste det) så kanske man kan flytta en del undermappar till D: och länka dit istället?


Spelet ligger på D:, det är drivrutiner som fattas bara.
Det där med ompartiotionering försöker vi nog undvika då.
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-05 2:41:04, redigerad totalt 2 gånger.
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Återgå till IT-forum



Logga in