Ytterligare en tråd om utseende...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav Kristofer » 2010-04-11 21:06:57

LILITH_ skrev:ALLA ÄR VACKRA I NÅGONS ÖGA!


Jag tvivlar starkt på det.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Zirre » 2010-04-11 21:15:51

Det här är väl olika från person till person. Vissa vill se bra ut andra struntar i det.
En del kanske inte vågar med smink och sånt osv. osv.

Jag tror inte att man kan dra endast en slutsats inom detta!
Senast redigerad av Zirre 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav nallen » 2010-04-12 0:14:02

soul boy II skrev:Hur många miljarder människor är vi uppe i nu på vår planet?


Typ; nio.

soul boy II skrev:Du är säker på att du inte vill tänka igenom oddsen igen?


Ja.
Senast redigerad av nallen 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav LILITH_ » 2010-04-12 2:09:07

Kristofer skrev:
LILITH_ skrev:ALLA ÄR VACKRA I NÅGONS ÖGA!


Jag tvivlar starkt på det.

Varför det?
Definitionen på vad som är vackert har minst lika många svar som det finns människor.
Dessutom - Om vi drar paralleller mellan det som anses vackert med det som anses attraktivt så breddas begreppet ytterligare:
ALLA ÄR ATTRAKTIVA I MÅNGAS ÖGON.

Sug på den.

Det här är det enda jag orkar svara på just nu. All tankemöda utöver detta är totalt utesluten pga. utmattning.
Men jag tackar för alla synpunkter och återkommer en annan dag/natt för att kassera in Nobelpriset.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Cerulean » 2010-04-13 10:01:58

Måste man vara vacker?
Senast redigerad av Cerulean 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Cerulean
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2010-02-22
Ort: Stockholm

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-13 10:12:40

Cerulean skrev:Måste man vara vacker?


Nja, människovärdet baseras visserligen på det... men måste... nej... :) *ironi*
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav dino » 2010-04-18 18:55:38

Usch skriv inte om såna här saker, fan ni pratar ju om sånt som jag inte tänker på när jag mår bra :D Såna här saker som jag pratade om förut när jag mådde dåligt.

Jag började glo mig i spegeln som fan nu efter att ha läst grejer på den här sidan och så kände jag mig ful och abnormt formad, som om 90 % är en snygg kille men att vissa proportioner gör mig till ett monster.

Jag känner inte igen mig på många kort och i spegeln. Ibland ser jag ut som en snygg kille typ som fredrik ljungberg litegrann men ibland ser jag jättekonstig och slavisk ut. Med typ världens fulaste proportioner...

Men sen ser jag mig i spegeln ibland och förvånas över att jag ser ut som fredrik ljungberg igen, dessutom manlig, muskulöst medium istället för en kråkskrämma.

Usch, jag kan fan inte klura ut hur jag ser ut! Hur kan bilderna variera så mycket? :D
Senast redigerad av dino 2011-05-05 2:26:36, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav dino » 2010-04-18 19:16:28

tveskägg skrev:
LILITH_ skrev:Många med AS verkar antingen väldigt obrydda av sitt utseende eller också väldigt måna om att se ut på ett visst sätt.
Ofta går den senare varianten över i rena fixeringar och i det närmaste BDD-drag (Body Dysmorphic Disorder http://sv.wikipedia.org/wiki/Dysmorfofobi ) som dessutom ofta har kopplingar till social fobi som många med AS/npf lider av.

Jag undrar om det kan ha att göra med att man inte riktigt är i kontakt med sig själv och därmed inte har direkt koll på hur man egentligen ser ut, mer än detaljvis. När det gäller BDD så blir man oftast fixerad av en viss kroppsdel som man upplever som deformerad eller ful/fel.


Jag kom att tänka på något jag läste i Johan Cullbergs "Dynamisk psykiatri". Där finns ett kapitel om fobier där han delar upp dem efter orsak. Vanligast är fobier som är medfödda (tex rädsla för spindlar, ormar mm) eller som framkallats av att man blivit skrämd av något (ett barn som blivit bitet av ett djur utvecklas till en vuxen med fobi för det djuret).

Men det finns också fobier som beror på att man projicerar egna svagheter på omgivningen. Tex kan en person som anser sig vara begåvad börja studera, men det visar sig vara för svårt. Om personen inte vågar erkänna för sig själv att den inte är klassens ljus kan den utveckla en skolfobi. På så sätt har den en ursäkt att slippa skolan, men kan fortfarande bibehålla sin självbild som ett geni.

Jag tror att dysmorfofobi hör samman med den senare typen av fobier. I botten har man ett npf eller en personlighetsstörning som gör att det sociala samspelet inte fungerar. Omgivningen uppträder avvisande av anledningar som man inte förstår. Undermedvetet tolkar man detta som att avvisandet beror på att man är ful.


Det där tror jag stämmer på mig.
Senast redigerad av dino 2011-05-05 2:26:36, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav LILITH_ » 2010-04-21 2:40:07

underjord skrev:
tveskägg skrev:Jag tror att dysmorfofobi hör samman med den senare typen av fobier. I botten har man ett npf eller en personlighetsstörning som gör att det sociala samspelet inte fungerar. Omgivningen uppträder avvisande av anledningar som man inte förstår. Undermedvetet tolkar man detta som att avvisandet beror på att man är ful.


Det där var en tänkvärd hypotes.

Först tänkte jag: nja...
Men efter massa forskande i gamla dagböcker från tonåren och framåt så kan jag se ett mönster som tyder på precis det där sambandet med att jag kopplade alla misslyckade relationer med utseende när det egentligen mer handlade om kommunikationsproblem i de flesta fall.

Jäkla Gillberg. Han kan ha rätt.
Eller så är jag strykful. :D

Skämt åsido...eller nej, hade nog inte mer att tillägga precis nu.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 2:26:36, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav dino » 2010-04-21 3:11:46

Är du inte smal då? Eller är du lite rund eller vad? Du vet väl vad det står på vågen. Eller menar du att ditt naturliga kvinnliga fett ser fett ut? Jag förstod inte riktigt om du undrade eller konstaterade?
Senast redigerad av dino 2011-05-05 2:26:36, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav LILITH_ » 2010-04-21 3:37:18

dino skrev:Är du inte smal då? Eller är du lite rund eller vad? Du vet väl vad det står på vågen. Eller menar du att ditt naturliga kvinnliga fett ser fett ut? Jag förstod inte riktigt om du undrade eller konstaterade?

Jag äger ingen våg. När jag kommer åt att väga mig blir jag rätt förvånad varje gång. Men det är en annan historia och handlar väl mest om förnekelse. :wink:

Det här med felaktig kroppsuppfattning yttrar sig hos mig som så att jag vissa dagar både känner mig och tycker mig se smal(-are) ut och återigen andra dagar slår det mig att så inte är fallet.

Men hur det verkligen förhåller sig? Tja...jag är ju inte helt smal, nej.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 2:26:36, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav LILITH_ » 2010-04-21 3:50:34

Inte Gillberg! Cullberg. Ska det stå där uppe någonstans.

(Vem sjutsingen är Gillberg? :shock:
Behöver helt klart sova och inte spamma i min egen fina tråd.)
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 2:26:36, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Manar » 2010-04-21 8:36:56

Liljencroowna skrev:Jag har haft BMI på både 20 och 30, och jag konstaterar att folk inte bryr sig ett skit om hur man ser ut... :) det är främst hur man beter sig.


Prova 40. Folk bryr sig totalt, och man betraktas som en idiot.
Senast redigerad av Manar 2011-05-05 2:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav Karro » 2010-04-26 16:11:18

Jag är vacker inuti - därför är det bara de med röntgensyn som kan se det :)








(det här var menat som ett skämt..... Jag antar man behöver lustig humor för att tycka att det är roligt)
Senast redigerad av Karro 2011-05-05 2:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Karro
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2010-03-31
Ort: Norrland

Inläggav dino » 2010-05-01 1:58:47

LILITH_ skrev:
dino skrev:Är du inte smal då? Eller är du lite rund eller vad? Du vet väl vad det står på vågen. Eller menar du att ditt naturliga kvinnliga fett ser fett ut? Jag förstod inte riktigt om du undrade eller konstaterade?

Jag äger ingen våg. När jag kommer åt att väga mig blir jag rätt förvånad varje gång. Men det är en annan historia och handlar väl mest om förnekelse. :wink:

Det här med felaktig kroppsuppfattning yttrar sig hos mig som så att jag vissa dagar både känner mig och tycker mig se smal(-are) ut och återigen andra dagar slår det mig att så inte är fallet.

Men hur det verkligen förhåller sig? Tja...jag är ju inte helt smal, nej.


Aha, men då blir det ju tvärtemot det jag skrev. Jag har ju inte varit lika smal som jag känt, lika omanlig som jag trott att jag sett ut, och om man ska tro min ganska bra nya kamera så ser jag inte en enda tendens till det monster jag ibland sett i spegeln. Så då känns det ju som om jag inbillat mig åt andra hållet. Och då ser jag inte likheten med det jag skrev, det är ju i så fall tvärtom.

Känns som om dom flesta är som du, dom inser inte riktigt att dom gått upp lite i vikt även fast dom vet det. Jag har flera kompisar som kan spänna sig framför spegeln och tror dom ser ut som muskelberg typ, fastän dom mer ser ut som filbunkar :)
Senast redigerad av dino 2011-05-05 2:26:36, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2010-05-01 4:26:54

Hoppas ingen tar illa upp men den här diskussionen får mig att tänka på

Bild
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 2:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2010-05-01 4:29:03

Fast aspergare kanske är tvärtom?

Jag verkar i alla fall vara mer som en man i det avseendet. Såg just mig själv på kort häromdan och blev helt chockad över att jag såg så mycket tjockare ut på bilden än vad jag känner mig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 2:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Chrilleb » 2010-07-01 8:59:42

Lilith:


Precis, det finns i betraktarens öga.


För ett par år sen var jag lite rädd för att bli gråhårig, men nu känns det bara speciellt, har även fått lite grått på hakan om jag odlar skägg. Jag ser lite grann ut som min far hårmässigt / skäggmässigt om jag odlar, det känns bra :) och så borde det ju va :)
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-05 2:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav MsTibbs » 2010-07-01 10:04:20

LILITH_ skrev:(Vem sjutsingen är Gillberg? :shock:
Behöver helt klart sova och inte spamma i min egen fina tråd.)


Cristopher Gillberg, svenska aspergerexpert. Typ.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 2:26:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-07-01 10:53:39

tveskägg skrev:Jag tror att dysmorfofobi hör samman med den senare typen av fobier. I botten har man ett npf eller en personlighetsstörning som gör att det sociala samspelet inte fungerar. Omgivningen uppträder avvisande av anledningar som man inte förstår. Undermedvetet tolkar man detta som att avvisandet beror på att man är ful.



Jag minns att jag läste det här för länge sen och kände mig väldigt träffad. Det beskriver rakt av hur jag hamnade i en osund utseendefixering i mitten av tonåren. Nå, jag är inte besatt av kilon och centimetrar längre, men tyvärr har jag en röst i bakhuvudet som säger att jag är mer älskvärd och en bättre människa ju snyggare jag är och att jag därför borde anstränga mig maximalt. Tyvärr är det väldigt svårt att bli av med den bilden eftersom media och världen i allmänhet envisas med att köra ned den i halsen på mig igen :(
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-05 2:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav DIProgan » 2010-07-01 12:47:41

Angelic Fruitcake skrev:
tveskägg skrev:Jag tror att dysmorfofobi hör samman med den senare typen av fobier. I botten har man ett npf eller en personlighetsstörning som gör att det sociala samspelet inte fungerar. Omgivningen uppträder avvisande av anledningar som man inte förstår. Undermedvetet tolkar man detta som att avvisandet beror på att man är ful.



Jag minns att jag läste det här för länge sen och kände mig väldigt träffad. Det beskriver rakt av hur jag hamnade i en osund utseendefixering i mitten av tonåren. Nå, jag är inte besatt av kilon och centimetrar längre, men tyvärr har jag en röst i bakhuvudet som säger att jag är mer älskvärd och en bättre människa ju snyggare jag är och att jag därför borde anstränga mig maximalt. Tyvärr är det väldigt svårt att bli av med den bilden eftersom media och världen i allmänhet envisas med att köra ned den i halsen på mig igen :(


Sluta läs (fel) tidningar o se på tv :)
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-05 2:26:37, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-07-01 12:51:16

DIProgan skrev:
Angelic Fruitcake skrev:
tveskägg skrev:Jag tror att dysmorfofobi hör samman med den senare typen av fobier. I botten har man ett npf eller en personlighetsstörning som gör att det sociala samspelet inte fungerar. Omgivningen uppträder avvisande av anledningar som man inte förstår. Undermedvetet tolkar man detta som att avvisandet beror på att man är ful.


Jag minns att jag läste det här för länge sen och kände mig väldigt träffad. Det beskriver rakt av hur jag hamnade i en osund utseendefixering i mitten av tonåren. Nå, jag är inte besatt av kilon och centimetrar längre, men tyvärr har jag en röst i bakhuvudet som säger att jag är mer älskvärd och en bättre människa ju snyggare jag är och att jag därför borde anstränga mig maximalt. Tyvärr är det väldigt svårt att bli av med den bilden eftersom media och världen i allmänhet envisas med att köra ned den i halsen på mig igen :(


Sluta läs (fel) tidningar o se på tv :)


Ja, fast det hjälper inte. Jag får ju bättre bemötande och respons när jag satsar lite mer på att vara snygg. Majoriteten av alla människor verkar åtminstone undermedvetet premiera skönhet. Men iofs har jag ibland varit frestad att lägga ner människor också. :roll:
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-05 2:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav DIProgan » 2010-07-01 12:59:04

Angelic Fruitcake skrev:
DIProgan skrev:
Angelic Fruitcake skrev:
Jag minns att jag läste det här för länge sen och kände mig väldigt träffad. Det beskriver rakt av hur jag hamnade i en osund utseendefixering i mitten av tonåren. Nå, jag är inte besatt av kilon och centimetrar längre, men tyvärr har jag en röst i bakhuvudet som säger att jag är mer älskvärd och en bättre människa ju snyggare jag är och att jag därför borde anstränga mig maximalt. Tyvärr är det väldigt svårt att bli av med den bilden eftersom media och världen i allmänhet envisas med att köra ned den i halsen på mig igen :(


Sluta läs (fel) tidningar o se på tv :)


Ja, fast det hjälper inte. Jag får ju bättre bemötande och respons när jag satsar lite mer på att vara snygg. Majoriteten av alla människor verkar åtminstone undermedvetet premiera skönhet. Men iofs har jag ibland varit frestad att lägga ner människor också. :roll:


Hm nu undrar jag ju mycket varför du har dessa tankar samtidigt som du är förälskad ;)
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-05 2:26:37, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-07-01 13:05:57

Vissa människor är lysande undantag från regeln, får jag väl säga då :) Och nu är jag betydligt mindre motiverad att umgås med folk bara för sakens skull när jag har en så fantastisk person att slösa kärlek på.

Haha, nu måste jag sluta skriva, jag gör mig själv generad. :oops: Känslor uttrycks bäst fysiskt eller genom poesi.
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-05 2:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in