Hypersexualitet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav tahlia » 2007-10-14 10:39:07

rdos skrev:Själva fenomenet att psykiskt mående påverkar sexualitetet är genetiskt, men eftersom psykiskt mående inte är medfött så blir då inte heller asexualitet det.


Jag föddes asexuell. Jag har aldrig någonsin haft något utbyte av sex. Påstår du att jag mått psykiskt dåligt sedan jag föddes? Kan dessutom informera dig om att det finns många människor som är asexuella och alla har knappast mått psykiskt dåligt. Asexuell är något du ÄR, inte något du BLIR. En asexuell människa har aldrig haft något sexbehov.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Milyc » 2007-10-14 10:51:13

Jag var asexuell tills jag vid 19 års ålder blev förälskad för första gången.

Jag är inte översexuell nu heller utan det är snarare något jag förknippar med NT. Jag kan leva utan partner och sex utan att bli olycklig av det.

Förälskelser och starka attraktioner tycker jag mest är något opraktiskt som hindrar en att fokusera på något nyttigt.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav rdos » 2007-10-14 12:02:43

tahlia skrev:Jag föddes asexuell. Jag har aldrig någonsin haft något utbyte av sex.


Asexuell definieras inte baserat på om man har utbyte av sex eller inte. Det defineras utifrån (o)intresse. Eftersom du har flera barn, varit involverad i BD/SM m.m. så kan du inte vara född asexuell.

tahlia skrev: Påstår du att jag mått psykiskt dåligt sedan jag föddes? Kan dessutom informera dig om att det finns många människor som är asexuella och alla har knappast mått psykiskt dåligt. Asexuell är något du ÄR, inte något du BLIR. En asexuell människa har aldrig haft något sexbehov.


Nej, det är inte något man är utan i hög grad något man blir.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2007-10-14 13:13:31

rdos skrev:Asexuell definieras inte baserat på om man har utbyte av sex eller inte. Det defineras utifrån (o)intresse.


Vart ligger definitionerna? Hur mycket mer intresse har en hypersexuell jämfört med asexuell? Är det bara subjektiva bedömningar?

Möjligt senario:
Person med AS har svårare att bilda advekata förhållanden och får därmed i högre grad tillfredställa sig själv. Då självtillfredställelse inte är lika effektiv så upplever denne att h*n tänker mer på sex än andra.

Men min uppfattning är att NT personer snabbare tänker på sex vid åsynen av nakna personer än vad AS personer gör.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Eddie The Man » 2007-10-14 13:21:11

rdos skrev:Eftersom du har flera barn, varit involverad i BD/SM m.m. så kan du inte vara född asexuell.


Men sluta! Kan du inte acceptera att hon är speciell och unik här i världen? Kan du inte bara acceptera att hon alltid har varit så som hon är nu och bara låta hon leva sitt liv?

Hon behöver inte sådana som dig att berätta hur saker och ting verkligen står till! Lägg nu av med din kritik och låt Tahlia leva sitt liv själv.

Om hon är asexuell tycker jag att vi borde ge hon den stöd hon behöver. Jag föreslår att vi skapar någon förening, något i stil med "Hjälp- och Riksföreningen för Asexuella", och sedan går runt till alla Sveriges skolor och håller föreläsningar om hur svårt livet är, samt hur unik och annorlunda man är när man är så asexuell som Thalia.

Det tycker jag är en bra idé, faktiskt. Det behövs en sådan förening för att informera Sverige/världen om vad det är för sorts människor som lider av asexualitet. De är också människor, precis som du och jag, men de är minst dubbelt så unika och speciella och intressanta.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav ufo » 2007-10-14 14:05:03

Snurrade in på följande sajt som beskriver sexmissbruk.
http://web4health.info/sv/answers/add-sex-what.htm

De har följande punkter för att definiera sexmissbrukare:

    Okontrollerat sexuellt beteende;
    Sexuellt beteende som innebär stor inverkan på- och betydande negativa konsekvenser i en människas liv;
    Att inte kunna sluta med detta sexuella beteende trots den negativa konsekvenserna;
    Ett ihållande självdestruktivt beteende / beteende som innebär stora risker för en människas hälsa.
    En ihållande önskan om att begränsa eller upphöra med sitt sexuella beteende;
    Sexuell besatthet och sexuella fantasier som primär försvarsstrategi;
    Ett behov av att utöva sex allt oftare - ett begär som hela tiden "trappas upp" allt eftersom gränserna vidgas.
    Spendera onormalt mycket tid på sexuell aktivitet eller för återhämtning efter sexuell aktivitet.
    Strunta i viktiga saker i livet t ex arbete och relationer på grund av sex.

I mina ögon så låter det mer som typiskt NT.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav tahlia » 2007-10-14 14:10:28

rdos skrev:
tahlia skrev:Jag föddes asexuell. Jag har aldrig någonsin haft något utbyte av sex.

Asexuell definieras inte baserat på om man har utbyte av sex eller inte. Det defineras utifrån (o)intresse. Eftersom du har flera barn, varit involverad i BD/SM m.m. så kan du inte vara född asexuell.


Det var en jävligt ytlig bedömning. Som jag sagt tidigare var min bdsm upplevelse inte sexuell, det var rent masochistiskt. Jag hade inget som helst intresse av det sexuella. Att jag har två barn beror på att jag i min naiva ungdom trodde att man måste ha sex bara för att alla andra har det. Man skulle ju liksom vara intresserad och tycka om det. Men jag har aldrig haft intresse för det, jag har aldrig haft intresse för det med mig själv eller med någon annan, och resultatet av att jag hade sex ändå är att jag idag inte bara finner det ointressant utan rent ut obehagligt. Jag har aldrig haft en sexualdrift.

Det du säger är lika dumt som att säga att homosexuell är något man BLIR och inte något man ÄR, samt att om en homosexuell man har sex med en tjej som "täckmantel" så är han egentligen inte homosexuell.

Kliv ur trångsyntheten ffs!
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2007-10-14 14:14:00

Eddie The Man skrev:
rdos skrev:Eftersom du har flera barn, varit involverad i BD/SM m.m. så kan du inte vara född asexuell.

Men sluta! Kan du inte acceptera att hon är speciell och unik här i världen? Kan du inte bara acceptera att hon alltid har varit så som hon är nu och bara låta hon leva sitt liv?

Hon behöver inte sådana som dig att berätta hur saker och ting verkligen står till! Lägg nu av med din kritik och låt Tahlia leva sitt liv själv.

Om hon är asexuell tycker jag att vi borde ge hon den stöd hon behöver. Jag föreslår att vi skapar någon förening, något i stil med "Hjälp- och Riksföreningen för Asexuella", och sedan går runt till alla Sveriges skolor och håller föreläsningar om hur svårt livet är, samt hur unik och annorlunda man är när man är så asexuell som Thalia.

Det tycker jag är en bra idé, faktiskt. Det behövs en sådan förening för att informera Sverige/världen om vad det är för sorts människor som lider av asexualitet. De är också människor, precis som du och jag, men de är minst dubbelt så unika och speciella och intressanta.


Jag har aldrig påstått att det har varit så svårt och jobbigt att vara asexuell. Jag har aldrig påstått att det är hemskt och att det är så synd om mig. Jag har inte ens påstått att jag är unik mer än i den sanningen att alla är unika.

Om det är någon här som konstant söker medömkan så är det du eddie. Och när du inte får den uppmärksamhet och det "tyck synd om" som du vill ha så attackerar du alla runt om dig. Tyvärr har du inget för att försöka trampa på mig. Jag vet redan vad du går för.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Milyc » 2007-10-14 14:19:46

Eddie The Man skrev: Det behövs en sådan förening för att informera Sverige/världen om vad det är för sorts människor som lider av asexualitet.


Så jag led av asexeualitet under min tonårstid. Det märkte jag inte då i alla fall.

Jag kanske borde tacka hon som jag vid 19 års ålder blev sjukligt förälskad i. Hon ansträngde sig visserligen för att få mig intresserad av henne bara för att sedan kunna leka med mina känslor och sedan klargöra att hon föredrog en annan men att hon ändå ville att jag lojalt skulle hänga efter henne och längta efter det jag självklart måste förstå att jag aldrig kunde få.

Då kändes det som om jag led, och det hade varit bättre om jag varit helt asexuell och jag tyckte hon var jätteelak mot mig. Men hon botade ju i alla fall min asexualitet så man får väl ändå vara tacksam att hon botade mig från mitt tidigare omedvetna lidande :roll:
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav jonsch » 2007-10-14 14:29:58

thalia, driv med Eddie istället! Allt enligt principen "Ett elakt skratt är också ett skratt". Och om någon klagar på din vitsighet, eller på eventuell brist på sådan, påpeka att ordern var min.

Vitsighet hindrar inte seriösa diskussioner... tro mig, i brist på bevis.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav rdos » 2007-10-14 14:31:57

tahlia skrev:Det var en jävligt ytlig bedömning. Som jag sagt tidigare var min bdsm upplevelse inte sexuell, det var rent masochistiskt.

Masochism handlar om sex. BD/SM är sammankopplat med HBT (Homo, bi och transsexualitet). Om du varit involverad i BD/SM utan att vara tvingad till det kan du inte defineras som "asexuell".

tahlia skrev:Jag hade inget som helst intresse av det sexuella.

Det spelar ingen roll. BD/SM handlar om så mycket mer än bara fysisk sex, men dessa saker är ändå ihopkopplade med sexualitet.

tahlia skrev:Det du säger är lika dumt som att säga att homosexuell är något man BLIR och inte något man ÄR, samt att om en homosexuell man har sex med en tjej som "täckmantel" så är han egentligen inte homosexuell.

Nej, det är inte alls lika dumt. Dessutom så är det inte ovanligt att folk som ser sig som homosexuella egentligen är bisexuella. Som jag säkert skrivit tidigare så är HBT, BD/SM och andra ovanliga sexuella avvikelser specifika "inriktningar". Asexuell har inget med inriktning att göra utan med hur stark drift man har. Att driften är beroende av miljö finns det MASSOR av vetenskapliga studier som visar i alla möjliga arter, säkert inkluderande människor.

Förresten så har du ju själv skrivit att du varit deprimerad i åratal, vilket ju helt klart bara visar på att kopplingen i ditt fall också hör ihop med depression och inte ärftlighet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-10-14 15:14:05

Högsta relationer mellan asexuell och andra drag:
http://www.rdos.net/sv/aspeval/#139
Några exempel:
- Ogillar du beröring?
- Tycker du illa om att bli kramad när du inte bett om det?
- Har du svårt att beskriva dina känslor?
- Ogillar du att bli tagen i eller kramad om du inte är beredd eller har bett om det?
- Har du haft svårigheter att passa in i traditionella könsroller, kanske haft intressen och uppförande som är otypiska för ditt kön?

BDSM ser helt annorlunda ut:
http://www.rdos.net/sv/aspeval/#138
Några exempel:
- Har du ovanliga sexuella preferenser?
- Tycker du läder är sexigt?
- Är du homosexuell eller bisexuell?
- Är du bisexuell?
- Är du okänslig för smärta eller till och med tycker om viss sorts smärta?
- Tycker du om att vara naken i din privata sfär?
- Har du avvikande uppfattning om vad som är attraktivt hos det motsatta könet?
- Har du haft ett intresse av att prova på droger eller olagliga substanser?

Såledeles helt olika drag som är länkade här.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav tahlia » 2007-10-14 15:15:51

rdos skrev:
tahlia skrev:Det var en jävligt ytlig bedömning. Som jag sagt tidigare var min bdsm upplevelse inte sexuell, det var rent masochistiskt.

Masochism handlar om sex. BD/SM är sammankopplat med HBT (Homo, bi och transsexualitet). Om du varit involverad i BD/SM utan att vara tvingad till det kan du inte defineras som "asexuell".

tahlia skrev:Jag hade inget som helst intresse av det sexuella.

Det spelar ingen roll. BD/SM handlar om så mycket mer än bara fysisk sex, men dessa saker är ändå ihopkopplade med sexualitet.

tahlia skrev:Det du säger är lika dumt som att säga att homosexuell är något man BLIR och inte något man ÄR, samt att om en homosexuell man har sex med en tjej som "täckmantel" så är han egentligen inte homosexuell.

Nej, det är inte alls lika dumt. Dessutom så är det inte ovanligt att folk som ser sig som homosexuella egentligen är bisexuella. Som jag säkert skrivit tidigare så är HBT, BD/SM och andra ovanliga sexuella avvikelser specifika "inriktningar". Asexuell har inget med inriktning att göra utan med hur stark drift man har. Att driften är beroende av miljö finns det MASSOR av vetenskapliga studier som visar i alla möjliga arter, säkert inkluderande människor.

Förresten så har du ju själv skrivit att du varit deprimerad i åratal, vilket ju helt klart bara visar på att kopplingen i ditt fall också hör ihop med depression och inte ärftlighet.


Ok. Jag provar igen. BDSM var inget sexuellt för mig alls. Det handlade om att känna smärta, i mitt fall som substitut för alla andra känslor jag inte kom åt eller hade. Jag hade inget sexuellt sug i det hela, ingen dragning, ingen upphetsning - nada.

Asexualitet har inte med hur stark drift man har att göra. Det har att göra med det faktum att man inte har någon drift öht. För att vara asexuell i ordets rätta bemärkelse så skall du inte ha någon sexualdrift, och jag har ingen sexualdrift. Det är inte bara något jag vet själv (eftersom det är jag som lever i den här kroppen) utan något som terapeuter kommit fram till när de trodde de skulle knäcka koden till varför jag inte ville ha sex. Jag blev utfrågad om jag blev sexuellt utnyttjad som barn, våldtagen eller slagen. Helt befängt. Bara för att människor inte kan ta till sig att någon faktiskt kan födas helt utan sexualdrift.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ufo » 2007-10-14 15:21:35

rdos skrev:Högsta relationer mellan asexuell och andra drag:

- Har du svårt att beskriva dina känslor?
- Har du haft svårigheter att passa in i traditionella könsroller, kanske haft intressen och uppförande som är otypiska för ditt kön?


Den övre berör väl ändå mer alexitymin?
Den undre berör väl snarare sexuell läggning?

Jag ser inte hur dessa berör viljan/längtan att ha sex.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2007-10-14 15:22:48

Det enda som är befängt är idén att någon varelse kan födas utan sexualdrift. Det är fullständigt otänkbart utifrån evolutionsteori. Genen för asexualitet skulle försvinna inom några generationer eftersom de som har den inte får någon avkomma och därmed försvinner den ur genpoolen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav tahlia » 2007-10-14 15:23:56

jonsch skrev:thalia, driv med Eddie istället! Allt enligt principen "Ett elakt skratt är också ett skratt". Och om någon klagar på din vitsighet, eller på eventuell brist på sådan, påpeka att ordern var min.

Vitsighet hindrar inte seriösa diskussioner... tro mig, i brist på bevis.


Jag tillhör inte persongruppen som driver med andra. Det är för mig ett lågt och rent ut elakt beteende och intresserar mig inte. Ett skratt på någon annans bekostnad är en ren förlust.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rdos » 2007-10-14 15:25:46

ufo skrev:
rdos skrev:Högsta relationer mellan asexuell och andra drag:

- Har du svårt att beskriva dina känslor?
- Har du haft svårigheter att passa in i traditionella könsroller, kanske haft intressen och uppförande som är otypiska för ditt kön?


Den övre berör väl ändå mer alexitymin?
Den undre berör väl snarare sexuell läggning?

Jag ser inte hur dessa berör viljan/längtan att ha sex.


Ja, det är korrekt. Det verkar finnas en länk mellan avvikande sexuell läggning och asexualitet. Troligen genom att sexualdriften "somnar in" om den är inkompatibel med omgivningens.

Flera av de drag jag listade kan man se som direkta pålagringar som man kan få av svår uppväxt och trauman.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav tahlia » 2007-10-14 15:25:47

rdos skrev:Det enda som är befängt är idén att någon varelse kan födas utan sexualdrift. Det är fullständigt otänkbart utifrån evolutionsteori. Genen för asexualitet skulle försvinna inom några generationer eftersom de som har den inte får någon avkomma och därmed försvinner den ur genpoolen.


Så behöver inte vara fallet. Tror du t.ex att aspiesar skulle dö ut om alla människor med AS skulle sluta föda barn? Eller att alla homosexuella skulle dö ut bara för att alla homosexuella slutar skaffa barn? Funkar inte så. Visst, asexualitet är avvikande, men det finns. Och visst kan det vara något som blir fel i konsturktionen, men det ändrar inte på att man föds utan sexualdrift.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ufo » 2007-10-14 15:28:17

rdos skrev:Det enda som är befängt är idén att någon varelse kan födas utan sexualdrift.


Vad är det för befängt att varelser föds med olika sexualdrift? Tror knappast att det är en "antingen eller" sak utan mer en procentsats.
En varelse som BARA knullar och skiter fullt i allt annat kommer också att dö ut.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav jonsch » 2007-10-14 15:56:04

tahlia skrev:
jonsch skrev:thalia, driv med Eddie istället! Allt enligt principen "Ett elakt skratt är också ett skratt". Och om någon klagar på din vitsighet, eller på eventuell brist på sådan, påpeka att ordern var min.

Vitsighet hindrar inte seriösa diskussioner... tro mig, i brist på bevis.


Jag tillhör inte persongruppen som driver med andra. Det är för mig ett lågt och rent ut elakt beteende och intresserar mig inte. Ett skratt på någon annans bekostnad är en ren förlust.

Nehej. Jag tror visserligen att det kunde hålla en diskussion lugnare om man satt och motvilligt skrattade åt varandras sarkasmer men det kan ju funka ändå.

rdos skrev:
Det enda som är befängt är idén att någon varelse kan födas utan sexualdrift.
Sant, rdos men detsamma gäller albinism. Likväl finns albinos.

Det finns "falska" albinos (brukar vara rödlätta eller blonda med blå ögon och köra solkyddfaktor 35) liksom det finns "falskt" asexuella. Sen finns det de äkta fallen också. Världen är konstig. Men i enlighet med sina lagar, oavsett vad vi vet om dem.

Aspisar med svag men faktisk sexualdrift kan nog, som du säger, känna väldigt litet av den liksom vi har svårt att upptäcka våra mindre (?) fysiska känslor. Just thalia verkar dock ha utforskat saken så noga att hon med fog kan hävda sin totala avsaknad av detta trevliga. Vi kanske ska flytta fokus över till oss som har svårt att hitta de känslor som faktiskt finns eller som kanske har svårt att hitta alternativ till det vi faktiskt funnit?

Du vet väl det om din kära faktoranalys att du kan finna svaga belägg för precis vilken teori som helst, bara du formulerar tillräckligt fåniga frågor? Var alltid din egen störste kritiker, särskilt gällande din fordomsfullhet när du väljer frågeställning!
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 10:48:00, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Thunderchild » 2007-10-14 16:44:28

rdos skrev:Det enda som är befängt är idén att någon varelse kan födas utan sexualdrift. Det är fullständigt otänkbart utifrån evolutionsteori. Genen för asexualitet skulle försvinna inom några generationer eftersom de som har den inte får någon avkomma och därmed försvinner den ur genpoolen.


Tycker man ofta hör exempel på kvinnor som aldrig i sitt liv haft nåt nöje av sex, men det hindrar ju inte dom från att bli gravida ändå. Män som är helt ointresserade är ju i så fall ett större problem för spridningen av generna.

I vanliga fall så brukar jag tycka att jämförelser från forskning av andra däggdjur kan vara intressant, men människor är så mycket mer komplexa i sin sexualitet.

Självklart så påverkar sociala pålagringar men oavsett så anser jag att människor i grunden är olika. Personligheten du föds med dvs hur hjärnans anatomi och kemi ser ut från början påverkar om du har en låg eller hög sexdrift.

En viktig faktor är nivåerna av könshormon i kroppen. Både män och kvinnor får tex ökad sexdrift efter tillskott av testosteron..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:48:01, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav rdos » 2007-10-15 7:43:31

Thunderchild skrev:En viktig faktor är nivåerna av könshormon i kroppen. Både män och kvinnor får tex ökad sexdrift efter tillskott av testosteron..


Hur vet vi att dessa nivåer inte påverkas av sociala / psykologiska faktorer som status och rank? Uppenbarligen påverkas hjärnans signalsubstanser av detta (t.ex. serotonin). Man gör det nog för lätt för sig om man bara tar för givet att dessa skulle vara ärftliga. För att något ö.h.t. ska kunna vara ärfligt (i högre frekvenser än någon promille) så måste det finnas adaptiva mekanismer bakom. Jag kan inte se någon möjlig förklaring till hur ärftligt låg sexdrift kan vara adaptiv. Att ha sexdrift är nog den allra viktigaste egenskapen för "reproduktiv" framgång, och därmed råder det mycket stark negativ selektion emot allt som påverkar sexdriften.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:48:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Flawed » 2007-10-15 11:34:15

underjord skrev:Vad vill Flawed egentligen diskutera i samband med detta?

Jag vet inte jag ska tänka efter lite?
Hmm, kanske kan rubriken vara en indikation på vad jag vill diskutera?
Rubriken är tydligen hypersexualitet?
Man kanske skulle kunna tänka sig att jag vill diskutera just hypersexualitet fast jag vet inte,kanske hade jag en tanke att det var Thalias asexualitet eller Azerbajdzjans BNP som jag ville avhandla,vem vet?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 10:48:01, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Thunderchild » 2007-10-15 13:12:31

rdos skrev:
Thunderchild skrev:En viktig faktor är nivåerna av könshormon i kroppen. Både män och kvinnor får tex ökad sexdrift efter tillskott av testosteron..


Hur vet vi att dessa nivåer inte påverkas av sociala / psykologiska faktorer som status och rank? Uppenbarligen påverkas hjärnans signalsubstanser av detta (t.ex. serotonin). Man gör det nog för lätt för sig om man bara tar för givet att dessa skulle vara ärftliga. För att något ö.h.t. ska kunna vara ärfligt (i högre frekvenser än någon promille) så måste det finnas adaptiva mekanismer bakom. Jag kan inte se någon möjlig förklaring till hur ärftligt låg sexdrift kan vara adaptiv. Att ha sexdrift är nog den allra viktigaste egenskapen för "reproduktiv" framgång, och därmed råder det mycket stark negativ selektion emot allt som påverkar sexdriften.


Om jag inte minns fel så är det fastslaget att åtminstone testosteron hos män ökar vid olika typer av positiv social respons. Men fortfarande så är det inte hela förklaringen. Av vad ja har läst så vet man inte vad som egentligen styr lusten. Det finns flera saker som påverkar lust och det går inte att förklara med att den ärvs rakt av eller att lusten finns i en enda gen..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:48:01, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in