Webdesigner?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Webdesigner?

Inläggav SuRiKaT » 2007-10-11 17:33:29

Hallå, hallå! Undrar om det finns någon som själv är eller kan rekommendera en schysst webdesigner..

Jag vill ha en enkel men snygg sida med lite bilder och några ljudklipp (3-4) sidor allt som allt.
Senast redigerad av SuRiKaT 2011-05-04 10:47:44, redigerad totalt 1 gång.
SuRiKaT
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2006-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav ufo » 2007-10-11 18:09:59

Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:47:44, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav barracuber » 2007-10-11 18:32:50

Tycker att personliga hemsidor idag nästan helt blivit ersatta av bloggar. De är så pass mycket smidigare att uppdatera, går snabbt att skapa och är ändå kraftfulla. Wordpress till exempel är ju inte bara ett bloggverktyg utan ett helt CMS. content management system, om än inte lika kraftfullt som riktiga CMS typ Joolma, Typo3 osv, där du förutom att skriva blogginlägg även kan skapa enklare sidor.

Det du vill gära är att ha en personlig sajt, är det rätt uppfattat? Som följaktligen ska handla om dig själv, eller ska den ha något annat tema? Sajten ska bestå av 3-4 sidor, lite bilder och några ljudklipp.

Jag hävdar fortfarande att det smidigaste är med ett bra bloggverktyg. Dessutom slipper du pröjsa för ISP hostingen ifall du väljer en gratis blogg.

Ufos tips verkar också intressant.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:47:44, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2007-10-11 21:04:39

Jag satt och jämförde Freewebs med Wordpress.com lite grand.

Gratisalternativen av Freewebs och Wordpress erbjuder 40 MB resp. 50 MB filutrymme. Det är väldigt lite i båda fallen och man lär fylla det rätt fort om man vill lagra lite multimediafiler typ wma, wmv, mpg, mp3 osv. Man får betydligt mera utrymme ifall man väljer betaltjänst.

Ifall man vill ha annonser på sin sida för att tjäna pengar-per-klick (OK lugn i stormen det lär knappast bli några större förmögenheter :roll: ), typ Adsense och sådana tjänster, är varken Freewebs eller Wordpress.com bra alternativ. Gratisversionen av Freewebs accepteras tydligen inte av Google och Wordpress.com tillåter inte Adsense alls.

Vill man köra Wordpress och Adsense får man hosta sin Wordpress-blogg själv hos nån ISP, som <a href="http://www.tommyeriksson.se">Eyesonly</a> gör. Oavsett Adsense så ger detta alternativ mycket fler fördelar för Wordpressanvändaren, man får full frihet att ändra i layout och CSS, man får mycket mer lagring, man kan ha egen domän m.m.

Ett gratisalternativ om man vill blogga med Adsense är <a href="https://www.blogger.com/start">Blogger</a>, som <a href="http://neuropsykiatriska-funktionshinder.blogspot.com/">Agatha</a> använder.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:47:44, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav SuRiKaT » 2007-10-11 22:11:52

[quote="barracuber"]

Det du vill gära är att ha en personlig sajt, är det rätt uppfattat? Som följaktligen ska handla om dig själv, eller ska den ha något annat tema? Sajten ska bestå av 3-4 sidor, lite bilder och några ljudklipp.

Bra idé! Du har helt rätt. Webbsidor är rätt ute...

Sidan ska vara en presentationssida med ljudklipp av min röst och någon bild (för sångjobb mm). Frågan blir då, kan man länka bloggadresser till eget domännamn...?
Senast redigerad av SuRiKaT 2011-05-04 10:47:44, redigerad totalt 1 gång.
SuRiKaT
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2006-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav SuRiKaT » 2007-10-11 22:15:11

ufo skrev:Ta en titt på http://www.freewebs.com


Har inte lyckats komma in på den sidan på hela dagen! Vet inte varför!
Tack iaf för tipset. Får fortsätta prova!
Senast redigerad av SuRiKaT 2011-05-04 10:47:44, redigerad totalt 1 gång.
SuRiKaT
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2006-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2007-10-12 2:08:49

barracuber skrev:... riktiga CMS typ Joolma, Typo3 osv,...


Oops <a href="http://www.joomla.org/">Joomla</a> heter den visst.

SuRiKaT skrev:Webbsidor är rätt ute...


Well allt är ju HTML men en blogg är mycket enklare om man vill komma igång snabbt och lite smidigare att uppdatera från vilket dator som helst, man slipper man böka med en HTML-editor. Men även med en blogg är det bra att kunna lite basic HTML när man ska foga in hyperlänkar, bilder, klipp osv.

SuRiKaT skrev:Frågan blir då, kan man länka bloggadresser till eget domännamn...?


Själv har jag bara kört Wordpress.com (gratisversionen) så kan inget om andra tjänster. Det du är ute efter kallar de för <a href="http://faq.wordpress.com/2006/11/10/domain-mapping/">Domain mapping</a> men de vill ha 10 dollar per år för det. De säljer även domännamn för 10 dollar per år men jag fattade det som att du redan har en domän, lr?

wordpress.com skrev:Q: What is domain mapping?
A: This is where your blog is here at wordpress.com but it looks like it is somewhere else - on another domain.

This is a paid upgrade.
It costs $10/year for the domain name.
It costs $10/year for domain mapping
If you buy both at the same time the total cost is $15/year


På <a href="http://newaccounts.freewebs.com/page.jsp?page=faq#domains">Freewebs är motsvarande tjänst helt gratis tydligen</a>.

SuRiKaT skrev:Sidan ska vara en presentationssida med ljudklipp av min röst och någon bild (för sångjobb mm).


Bra ide! Sitter och grunnar på om blogg är det rätta ändå för dig...hmmm..Det är ju rätt ifall du är den bloggande typen, ingen tänder på en "död" blogg. Det kanske du är, du är ju rätt flitig här :wink:

Även hemsidor måste ju leva förstås - ingen tänder på en "död" hemsida heller. Man kan ha både blogg och hemsida som Pemer till exempel...

Dessutom har man mycket större frihet vad gäller det visuella, om man gör en riktig hemsida. Eller betalblogg. Gratisbloggar har ju trots allt bara ett begränsat antal templates. Om man kör "riktig" betald Wordpress till exempel så finns det massvis med läckra gratistemplates att plocka från nätet som man inte kan köra i gratisversionen. Man kan också skapa egna mallar.

Hmm..får återkomma..kommer inte på nåt briljant just nu...eftersom sång är din grej kanske det finns nåt ställe på nätet där du kan marknadsföra dig, där folk i branchen brukar hålla till. Då får du automatiskt bättre exponering och slipper oroa dig över om du syns på Google osv.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:47:44, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav SuRiKaT » 2007-10-12 9:58:58

Tack för all input!

Sidan behöver inte fungera som en blogg och behöver inte heller synas i sökmotorer. Jag vill mest ha den att kunna hänvisa till som "arbetsprov".

Ska kolla upp länkarna och klura lite på det.
Senast redigerad av SuRiKaT 2011-05-04 10:47:44, redigerad totalt 1 gång.
SuRiKaT
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2006-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2007-10-12 10:51:04

Ok om vi lägger bloggen åt sidan ett tag..

Vad sägs om att ha en sån här:

[img]http://www.wimpyplayer.com/images/icons/wimpy_button.gif[/img]

direkt på sidan?

http://www.wimpyplayer.com/

Wimpy Button

Ideal if you only need a little audio on your site. It plays one MP3 file when someone clicks the button. Include the button anywhere on your site.


Man får ju kolla att det inte krävs nån viss plugin vilket bara irriterar folk.

Även om man skulle vilja välja sångsnutt, såg inget om det.

Sen tänkte jag på att du förutom musiken även ska ha någon/några bilder på dig själv. Vad säger du om att då göra små filmsnuttar med dig själv sjungandes?

Då skulle man kunna använda den här:

http://www.divx.com/divx/windows/webplayer/

Där får man nog hålla extra koll så att det inte krävs en miljon plugins.

Finns säkert många andra liknande. Men de här två verkar vara gratis.

Musiken. Ska du sjunga acapella? Spelar du instrument? Känner du folk som spelar?

Annrs finns det / har funnits musikaliska typer på forumet, inklusive jag själv. Några (inte jag så mycket) sysslar med musikprogram/hemstudio.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:47:45, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav SuRiKaT » 2007-10-12 11:11:45

barracuber skrev:Ok om vi lägger bloggen åt sidan ett tag..

Vad sägs om att ha en sån här:

[img]http://www.wimpyplayer.com/images/icons/wimpy_button.gif[/img]

direkt på sidan?

Det verkar schysst! Men skulle som du säger vilja ha några olika sånger att välja bland..

http://www.wimpyplayer.com/

Wimpy Button

Ideal if you only need a little audio on your site. It plays one MP3 file when someone clicks the button. Include the button anywhere on your site.


Man får ju kolla att det inte krävs nån viss plugin vilket bara irriterar folk.

Även om man skulle vilja välja sångsnutt, såg inget om det.

Sen tänkte jag på att du förutom musiken även ska ha någon/några bilder på dig själv. Vad säger du om att då göra små filmsnuttar med dig själv sjungandes?

Oj, film.. Då måste man ju nästan filma ett framträdande med kamera osv.. Har ingen bra filmkamera. Men det kanske jag kunde försöka ordna.

Då skulle man kunna använda den här:

http://www.divx.com/divx/windows/webplayer/

Där får man nog hålla extra koll så att det inte krävs en miljon plugins.

Finns säkert många andra liknande. Men de här två verkar vara gratis.

Musiken. Ska du sjunga acapella? Spelar du instrument? Känner du folk som spelar?

Tänkte nog få tag i någon pianist. Sjunger ju klassiskt (opera, kyrkomusik och romanser). Ev lite jazz. Spelar du?

Annrs finns det / har funnits musikaliska typer på forumet, inklusive jag själv. Några (inte jag så mycket) sysslar med musikprogram/hemstudio.

/Barracuber
Senast redigerad av SuRiKaT 2011-05-04 10:47:45, redigerad totalt 1 gång.
SuRiKaT
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2006-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2007-10-12 11:35:32

SuRiKaT skrev:
barracuber skrev:Vad sägs om att ha en sån här:

[img]http://www.wimpyplayer.com/images/icons/wimpy_button.gif[/img]

direkt på sidan?


Det verkar schysst! Men skulle som du säger vilja ha några olika sånger att välja bland..


Jepp..ska kolla runt lite.

SuRiKaT skrev:Oj, film.. Då måste man ju nästan filma ett framträdande med kamera osv.. Har ingen bra filmkamera. Men det kanske jag kunde försöka ordna.


Filmar gör jag med mobilen, men om jag ska lägga ut det nånstans måste jag fråga dotra min :oops: nejdå det kan väl inte vara så svårt för oss heller, om en 12-årig fixar det på fem minuter...

Webbkamera har min dotter naturligtvis också gjort filmsnutter med :roll:

SuRiKaT skrev:Tänkte nog få tag i någon pianist. Sjunger ju klassiskt (opera, kyrkomusik och romanser). Ev lite jazz. Spelar du?


Japp gillar de flesta stilar (spelar piano/keyboards ) och är stor jazzfreak 8) Vem vet, kanske kan bli nåt där :wink:

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:47:46, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav SuRiKaT » 2007-10-12 11:44:22

barracuber skrev:
Japp gillar de flesta stilar (spelar piano/keyboards ) och är stor jazzfreak 8) Vem vet, kanske kan bli nåt där :wink:

/Barracuber


Allright! Spelar du jazzstandards oxå eller friare? Jag gillar jazzballader och liknande med Ella Fitzgerald och Sarah Vaughn. Kanske inte i din smak...?
Senast redigerad av SuRiKaT 2011-05-04 10:47:46, redigerad totalt 1 gång.
SuRiKaT
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2006-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2007-10-12 12:13:05

SuRiKaT skrev:Allright! Spelar du jazzstandards oxå eller friare? Jag gillar jazzballader och liknande med Ella Fitzgerald och Sarah Vaughn. Kanske inte i din smak...?


Goa gamla swinging ladies! Jo swingen var en klassisk epok. Just swing är rätt svår på solopiano så man skulle helst behöva ett komp om det är en svängig låt. Men ballader går ju bra.

Det finns bra och dålig musik i alla stilar. Jag gillar allt från trad till freeform och därimellan. Enda problemet med det är man - om man inte stänger av ibland - får för mycket influenser och riskerar att låta som alla andra istället för sin egen röst, som man kanske aldrig hittar... Detta gäller nog inte bara inom musik utan även författare, konstnärer....

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:47:46, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav SuRiKaT » 2007-10-12 13:00:52

barracuber skrev:Enda problemet med det är man - om man inte stänger av ibland - får för mycket influenser och riskerar att låta som alla andra istället för sin egen röst, som man kanske aldrig hittar... Detta gäller nog inte bara inom musik utan även författare, konstnärer....

/Barracuber


Så sant... Jag försöker att behålla min egen stil, men influenser är ju bra så länge man gör det till sitt eget. :D
Senast redigerad av SuRiKaT 2011-05-04 10:47:46, redigerad totalt 1 gång.
SuRiKaT
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2006-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav SuRiKaT » 2007-10-12 13:16:37

Barracuber- Sjunger du också? *nyfiken*
Senast redigerad av SuRiKaT 2011-05-04 10:47:46, redigerad totalt 1 gång.
SuRiKaT
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2006-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2007-10-12 14:38:32

SuRiKaT skrev:Barracuber- Sjunger du också? *nyfiken*


:-)186 Oocch

Om jag blir tvingad att försöka så låter jag ju men det låter helt enkelt inte bra IMHO. Vad andra tycker vill jag helst inte veta.

Men även om det inte låter bra så ligger jag exakt på tonen pga jag har bra gehör.

Men jag är ju inte förtjust i min röst överhuvudtaget så..

Är bättre på att klia elfenben.. 8)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:47:46, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav SuRiKaT » 2007-10-12 14:45:04

Skulle vara kul att sammastråla någon gång musikaliskt! Du har ingen sida själv där man kan lyssna..? (Kanske du också vill göra en :idea:..)
Senast redigerad av SuRiKaT 2011-05-04 10:47:46, redigerad totalt 1 gång.
SuRiKaT
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2006-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2007-10-12 21:09:20

SuRiKaT skrev:Skulle vara kul att sammastråla någon gång musikaliskt! Du har ingen sida själv där man kan lyssna..? (Kanske du också vill göra en :idea:..)


Jo det vore kul. Får se om vi ses på träffen, är inte helt säker jag kan vara med 4/11...

Har en gäng gamla amatörinspelningar samlade på kassetter som jag håller på att digitalisera, så att det inte ska gå förlorat. Det var nästan bara jam, inget riktigt organiserat, ingen riktig ledare, mera på skoj bara. Har också tappat kontakten med de flesta för att inte säga alla gamla spelkompisar, man har flyttat runt osv. Skulle man återuppta kontakten med någon vore det klart en bra idé med en hemsida. Eller om man skulle bli bekant med några musiker exempel i GBG-trakten som man kanske kunde hitta på något med.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:47:46, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav SuRiKaT » 2007-10-13 14:18:26

barracuber skrev: Jo det vore kul. Får se om vi ses på träffen, är inte helt säker jag kan vara med 4/11...

Har en gäng gamla amatörinspelningar samlade på kassetter som jag håller på att digitalisera, så att det inte ska gå förlorat. Det var nästan bara jam, inget riktigt organiserat, ingen riktig ledare, mera på skoj bara. Har också tappat kontakten med de flesta för att inte säga alla gamla spelkompisar, man har flyttat runt osv. Skulle man återuppta kontakten med någon vore det klart en bra idé med en hemsida. Eller om man skulle bli bekant med några musiker exempel i GBG-trakten som man kanske kunde hitta på något med.

/Barracuber


Det vore kul om du kunde komma 4/11. Annars får det bli någon annan gång. Jag har aldrig varit på någon träff och känner mig lite nervös inför det hela, men det är väl ganska troligt att flera av oss känner så...

Själv känner jag inte så många musiker förutom klassiska pianister då... och sångare. Men det kan ju dyka upp andra här. Kanske man ska starta en ny tråd om det...
Senast redigerad av SuRiKaT 2011-05-04 10:47:46, redigerad totalt 1 gång.
SuRiKaT
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2006-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav Johan_82 » 2007-11-16 18:07:33

ta en titt på http://www.wm-2.net :)
jag och en polares sida.. behöver fler uppdrag!
Johan_82
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Stockholm

Webdesigner?

Inläggav mondo beyondo » 2013-01-24 13:22:48

Fler webdesigners här? Jag har Loopia och behöver uppdatera/fräscha upp/göra ny hemsida. Kan tänka mig att byta webbhotell med. Har en .nu adress om det har betydelse.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till IT-forum



Logga in