Skulle ni märka om någon gick på droger & hur?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Ualim » 2010-04-06 1:02:31

Debbido skrev:Den saliga, egotrippade man som vände på en 5-öring och gick från leende till våld (mot mig) tippar jag gick på kokain - eller ecstacy?


Om det inte var en full psykopat och istället drogrelaterat så gissar jag på kokain eller amfetamin. Jag har sett sådana tvärvändningar hos amfetaminpåverkade personer som enklast kan förklaras som skrämmande. Det kan kanske förklaras med höga dopaminnivåer då vanföreställningar är vanliga.

Edit: Uppfattat att det inte var en full psykopat.

Debbido skrev:(Orkar man slåss på marijuana?)


Fysiskt, ja. Enligt egna erfarenheter så verkar cannabispåverkade personer dock hellre fly än fäkta.

Jag känner till personer som i nyktert tillstånd inte tar avstånd till våld, eller kanske till och med vill använda det, i vissa situationer. Samma personer har jag sett lägga större ansträngning på att lösa konflikter med ord, en "äh, spela roll"-attityd eller genom att springa därifrån i liknande situationer, under cannabispåverkan.
Senast redigerad av Ualim 2011-05-05 1:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Ualim
 
Inlägg: 225
Anslöt: 2010-02-08
Ort: Stockholm

Inläggav Debbido » 2010-04-06 1:34:22

Jag håller med dig om allt! NÅGON som vet om marijuanapåverkade personer kan bli våldsamma mer än i undantagsfall? Kanske när nivåerna faller?

Mitt eget hollandstest ledde bara till att jag blev förvirrad, trött och somnade.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Ualim » 2010-04-06 2:05:19

Cannabis kan utlösa ångest och paranoia, rädsla, som hos vissa personer mycket väl kan utspela sig i aggressioner och ett våldsamt beteende. Styrkan i dessa känslor är nog snarare högre ju högre nivåerna av cannabis är i kroppen.

Vid rusets nedgång så upplevs också ofta en sedativ effekt.

I grunden så handlar det nog helt enkelt om vad det är för person som brukar drogen, som med de flesta andra droger.
Senast redigerad av Ualim 2011-05-05 1:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Ualim
 
Inlägg: 225
Anslöt: 2010-02-08
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2010-04-06 2:20:50

Sant att det finns undantag och folk (särskilt med NPF) som får otypiska reaktioner, men generellt tycker jag att beskrivningarna ovan stämmer bra.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Juddy » 2010-04-06 12:26:25

Debbido skrev:
carl skrev:
Debbido skrev:Den saliga, egotrippade man som vände på en 5-öring och gick från leende till våld (mot mig) tippar jag gick på kokain - eller ecstacy?

Kan nog lika gärna vara full psykopat.


Nej, min vän! Psykopater har jag mött några och alkoholister hur många som helst. Han var absolut inte full. Han hade slät, avslappnad hy. Inga påsar under ögonen eller säckig alkishy. En berusad man ser patetisk och ful ut men han var otroligt snygg. Luktade ingen alkohol. Var dansk (mer vanlig med knark där).

Inget vacklande. Inget suddigt. Bara denna lycksaliga eufori som vändes i en önskan att döda mig! (Och jag som ser så snäll ut.... :? ) Säkert partydrogare. Man tar något dyrt sällan och köper sig en plats i "himlen".


Humörsvängningar p g a drogberoende, oavsett drog, är mycket underliga, sekundsnabba. Nog för att jag och andra med affektiv sjukdom kan pendla i humöret men det här flippar rejält. Psykopater håller en någorlunda röd tråd men det gör däremot inte det här, bara poof. Ena sekunden himmel och kvitter, nästa minuten är allt svavel och död och alla ska dö.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-05 1:31:33, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Glimma » 2010-04-06 12:36:14

Ah så mkt bra information jag har fått.

Och det sista du skrev Juddy om humörsvängningar är det som jag misstänker min misstänkte för att ha. Han har en ljudlig tendens att ändra humör snabbt. Dvs man hör när han går från en ngt sånär normalt sätt till direkta utbrott. Känns också bra att veta att jag som aspergare antagligen kan bedöma sådana saker. Sorgligt bara, för idag blev jag smärtsamt medveten om att man faktiskt inte kan lita på vem som helst. Även om han vill framställa sig själv som en mkt ädel person. Iofs så hade jag länge misstänkt att jag inte kunde lita på denna person, men fick tyvärr det dubbelt bekräftat på bara två dagar. Sorgligt sorgligt! Apropå aspergerpersoners svårigheter att läsa av andra människors avsikter.

En annan sak som är sorglig med denna tråd är att många verkar ha varit med om ett & annat som har med droger att göra. Vilket jag knappt själv har alls. Ni verkade vara mkt kunniga om detta. Men er information var mkt viktig för mig att få veta, så tack för det.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 1:31:33, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav AAA » 2010-04-06 22:36:35

Varför ska du bevisa vad någon annan drar i sig? Jag är nyfiken.
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 1:31:33, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Savanten Svante » 2010-04-06 22:43:41

Glimma skrev:En annan sak som är sorglig med denna tråd är att många verkar ha varit med om ett & annat som har med droger att göra. Vilket jag knappt själv har alls. Ni verkade vara mkt kunniga om detta. Men er information var mkt viktig för mig att få veta, så tack för det.


Instämmer.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 1:31:33, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Charley? » 2010-04-06 23:37:29

AAA skrev:Varför ska du bevisa vad någon annan drar i sig? Jag är nyfiken.

Jag också ...
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 1:31:33, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav AAA » 2010-04-07 0:08:09

Charley? skrev:
AAA skrev:Varför ska du bevisa vad någon annan drar i sig? Jag är nyfiken.

Jag också ...

Vi är nyfikna i en strut :-D
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 1:31:33, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav vadloink » 2010-04-07 0:49:31

Debbido skrev:Jag håller med dig om allt! NÅGON som vet om marijuanapåverkade personer kan bli våldsamma mer än i undantagsfall? Kanske när nivåerna faller?

Mitt eget hollandstest ledde bara till att jag blev förvirrad, trött och somnade.


Cannabispåverkade personer är ungefär som snälla fyllon. De är inte särskilt benägna att ta till våld. Men nog har jag stött på haschpåverkade snubbar som vill boxas. Cannabis har en tydlig påverkan på närminnet, den som är påtänd glömmer rätt ofta bort att han nyss ville fajtas, men visst kan ett haschknott bli bråkigt.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 1:31:33, redigerad totalt 1 gång.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Glimma » 2010-04-07 10:28:43

Läs min tråd om GRANNAR :wink: ! Jag misstänker att iaf han går på droger för han beter sig inte normalt. Är det normalt att vråla rätt ut kl 03.30 så att hela ens trappuppgång hör det? Vråla tantjävel & skrika till grannen att vi hatar dig? Stort OBS! Denna tråd får INTE gå över till att handla om grannar. Det är om droger detta i första hand det handlar om. Och biverkningar och största anledningen var att få igång en diskussion om droger ur ett aspergerpersektiv eftersom jag var osäker på själv huruvida jag kunde avgöra sådant eller inte. Efter att ha läst allt de ni skrivit om här blir jag mer & mer övertygad om att det är droger med i bilden. Alkohol är det definitivt. Då ska ni veta att de bara är 17 & 18 år gamla & har inte laglig rätt att fixa alkohol själva.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 1:31:33, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Charley? » 2010-04-07 10:52:22

Jaha, och vad är syftet med att fundera över det här? Tänkte du konfrontera dem, eller vad? Jag tycker, ärligt talat, att du går för långt när du sätter dig och spekulerar över eventuella drogvanor.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Inger » 2010-04-07 10:54:22

Om en granne beter sig så pass illa så ligger det väl ganska nära till hands att fundera över varför?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Miche » 2010-04-07 10:56:33

Glimma, du kan inte göra mycket annat än att dokumentera och polisanmäla störningarna och hoppas att polisen kan komma dit och gripa dem för innehav...
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Charley? » 2010-04-07 10:59:40

Inger skrev:Om en granne beter sig så pass illa så ligger det väl ganska nära till hands att fundera över varför?

Fundera över varför är en sak, att starta trådar om personers drogbruk är en annan.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Inger » 2010-04-07 11:02:17

Det är ju inga som namnges eller är medlemmar här, varför ska inte Glimma få diskutera sina grannar och höra vad andra tror om saken?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Charley? » 2010-04-07 11:14:20

Jag tycker helt enkelt inte att det är okay.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Lakrits » 2010-04-07 11:39:21

Juddy skrev:Nog för att jag och andra med affektiv sjukdom kan pendla i humöret men det här flippar rejält.

Jag har legat på sjukhus med bipolära patienter i (hyper)manisk fas som har "flippat" precis på det sättet. Det har alltså inte handlat om att gå från ett normaltillstånd till manisk fas, utan om personer med en psykos som fått dem att anse att de har rätt att agera som de gör. Om man av misstag råkar uppföra sig en smula oartigt så kan det räcka för att de skall se det som en situation där de måste försvara sig genom att attackera.

Det här är mycket ovanligt, dels eftersom de flesta maniker aldrig når de här nivåerna av psykoser, dels för att de som gör det oftast har lagts in på sjukhus innan något i den här stilen inträffar. Det sistnämnda gör det komplicerat för oss som "bara" är deprimerade. Vid ett tillfälle var det fyra stycken psykotiska och våldsamma maniker på samma avdelning som jag, varav en hade bevakning av två vakter dygnet runt. Det blev lite mer rajtantajtan än jag klarade av ibland. Å andra sidan var jag för apatisk för att komma i vägen för dem.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Glimma » 2010-04-07 18:19:39

Charley? skrev:Jaha, och vad är syftet med att fundera över det här? Tänkte du konfrontera dem, eller vad? Jag tycker, ärligt talat, att du går för långt när du sätter dig och spekulerar över eventuella drogvanor.


Du gör mig bara så matt. Är det bara du som ska få diskutera det du vill här eller? Vilken dålig inställning i så fall. Jag kände att jag behövde få veta hur det fungerade med droger och hur det påverkar människor och få det ur ett Aspergerperspektiv. Eller hur man nu ska uttrycka det? Är det inte bättre att jag frågar om sådana här saker än att gå och fundera och spekulera om detta, som jag annars skulle göra och bli galen av mitt egna tankar? Är det bättre? Har inte jag lika stor rätt som alla andra här att få fråga saker, eller diskutera för mig angelägna ämnen? Och om det inte känns angeläget för dig så skit it det då. Läs inte den här tråden. Ignorera!

Det har diskuterats konstigare ämnen än så här. Jag nämner inga namn och så länge jag inte nämner ngr namn tycker iaf jag det är ok. Jag har aldrig tidigare i mitt liv hamnat i situationer där droger förekommer och känner att jag anonymt vill kunna diskutera sådant här på nätet. Är det inte bättre att jag får rätt fakta än att jag går och hittar på en massa saker? Du har inte bott och upplevt det jag har upplevt. Polisen har varit här en gång och det var inte jag som ringde. En annan granne spekulerade hej vilt om att det kunde vara droger med i bilden. SÅ det är inte bara jag. Men varför ska jag ens behöva försvara mig? Du har säkert diskuterat sådant här på forumet som andra inte tycker har varit okej heller.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Charley? » 2010-04-07 18:43:14

Jag tycker att det är helt okay att du frågar om hur droger påverkar och hur man kan upptäcka det. Jag gav dig till och med ett långt och detaljerat svar om hur man kan märka av opiatbruk (anledningen till att jag fokuserade på just opiatbruk är att du sa att personens pupiller ser ut som de gjorde på den bild som illustrerade hur opiater påverkar pupillerna). Däremot tycker jag inte att du borde sagt vem det handlar om, namn eller ej. Det tycker jag inte är okay. Jag trodde tråden handlade om någon närstående eller någonting sådant, och att du frågade utav omtanke. Nu känns det som att du frågar för att kunna sätta dit någon. Om du nu ändå tänkte nämna vem det gällde så kunde du gjort det direkt, så man visste vad man bidrog till innan.

Du gör dessutom felaktiga antaganden när du säger att jag inte bott i liknande situationer. Jag har för Guds skull bott både med grannar som missbrukat, och tillsammans med personer som gjort det.

På detta tycker jag att ovanstående inlägg var lite väl oförskämt. Jag har sagt vad jag tycker, utan att vara otrevlig (om du uppfattade mig som otrevlig ber jag verkligen om ursäkt, jag tycker bara att det är olämpligt att lägga sig i någonting såpass personligt när det inte rör någon närstående, vilket var vad jag försökte uttrycka). På detta svarar du med diverse otrevligheter, och det är verkligen inte uppskattat.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Glimma » 2010-04-07 18:43:19

Det var inte meningen att det skulle uppfattas som intetsägande spekulationer och jag ville inte konfrontera ngn med ngt. Jag ville helt enkelt bli klokare. Och slippa spekulerandet. Och det bästa sättet man kan slippa spekulerandet på, enligt mig, är att ta reda på fakta. Jag försökte leta fakta på nätet men hittade inte tillräckligt bra information. Därför vände jag mig till er på den här sidan. Sorry om ngn mer tycker att jag har gjort fel. Men jag kan inte tycka att jag har gjort fel. Andra har skrivit betydligt värre och dummare saker här på Aspergerforum i så fall. Jag försöker hitta åtgärder som gör att jag slutar fundera/spekulera. Att samla fakta brukar vara det bästa sättet för mig iaf.

Är det inte bättre att jag aktivt försöker göra ngt åt situationen än att sitta och må dåligt över att jag inte kan göra någonting? Jag har som sagt aldrig varit inblandad med personer som använder droger, vad jag vet. Då är det inte lätt att veta hur man ska tänka om saker och ting. Då tyckte jag att en diskussion med er kanske skulle ge mig en större inblick i den världen. Jag är bara ledsen att jag inte formulerade mig tydligare med mitt syfte i början av tråden.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 2 gånger.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Charley? » 2010-04-07 18:46:59

Som sagt, jag tycker det är jättebra att du söker information, det var verkligen inte det jag tyckte var fel. I sådana fall hade jag inte tagit mig tid att skriva det första inlägget jag skrev.

Vidare tänker jag inte debattera den här saken. Bidrar gärna med mer fakta om det finns fler frågor, men debatten gällande om det är rätt eller fel att öppet spekulera i andra människors drogvanor på det här sättet, tänker jag inte skriva någonting mer om.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Glimma » 2010-04-07 18:55:05

Charley? skrev:Som sagt, jag tycker det är jättebra att du söker information, det var verkligen inte det jag tyckte var fel. I sådana fall hade jag inte tagit mig tid att skriva det första inlägget jag skrev.

Vidare tänker jag inte debattera den här saken. Bidrar gärna med mer fakta om det finns fler frågor, men debatten gällande om det är rätt eller fel att öppet spekulera i andra människors drogvanor på det här sättet, tänker jag inte skriva någonting mer om.


Jag håller inte med dig om att jag "öppet spekulerar i andra människors drogvanor på det här sättet". Du får gärna förklara dig tydligare med vad du menar med det. Jag utgår bara från det jag själv har upplevt och framför allt hört och utifrån det har jag börjat fundera....... och velat veta mer om droger & biverkningar för att få bättre förståelse. Det är upprinnelsen till hela den här tråden.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 1:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in