Skulle ni märka om någon gick på droger & hur?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skulle ni märka om någon gick på droger & hur?

Inläggav Glimma » 2010-04-04 20:15:20

Vet ni något ställe man kan läsa på nätet om hur man kan märka av biverkningar av droger på andra människor? Tex om ögonen ser konstiga ut eller om man verkar stirrig överlag? Syns sådant? Eller har ni egna erfarenheter? Alltså att lägga märke till drogrelaterande beteenden! Jag misstänker ngn men vet inte riktigt hur jag ska kunna "bevisa" detta. Tacksam för tips!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 1:31:22, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Savanten Svante » 2010-04-04 20:23:00

röda ögon, sånt här utseende och allmänt trög:

[img]http://www.wyvern.org/gallery/d/1924-1/Dude+wait+what.jpg[/img]

Hasch.



Det sägs att man inte kan korsa ögonen när man är hög på hasch, nån som vet om det stämmer? Har lixom lite svårt att kontrollera saken! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 1:31:23, redigerad totalt 2 gånger.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2010-04-04 20:25:34

Hysterisk och svamlig, snabba svängningar i ämnen/delar av ämnen - Svante på specialintresse, eller kanske amfetamin.

Edit, fel uttryckt. Svante på specialintresse, eller NÅN ANNAN på amfetamin.

Bild
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 1:31:24, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Glimma » 2010-04-04 20:30:44

Hörru frågan är seriös! Och jag känner inte honom särskilt väl. Men hela hans beteende skvallrar om att saker & ting inte står rätt till. Tex får han snabbt kraftiga vredesutbrott och vrålar saker och beter sig allmänt vansinnigt & irrationellt! Men haha, så som kattögonen ser ut så ser hans faktiskt ut. De ser inte ut att ha ngn pupill utan är liksom uppsvällda på ngt vis. Och han har en obehagligt kall, livslös blick i ögonen.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 1:31:24, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Savanten Svante » 2010-04-04 20:31:53

Kattens ögon, och det där generella utseende menade jag allvar med. Nån annan här som sett nån som är riktigt nerrökt kommer att hålla med.

Fast snabba vredesutbrott stämmer inte med hasch. Inte enligt min erfarenhet iaf.

Extrema pupillstorlekar, stora eller små är också ledtrådar.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 1:31:24, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2010-04-04 20:33:56

Heroin, sägs det.

Bild
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Lakrits » 2010-04-04 20:44:01

Det varierar från drog till drog precis som med mediciner, men det finns massor av information på internet. Det här handlar om heroin och kommer från Vårdguiden (Stockholms läns landsting). Annars gäller samma saker för knark som för alkohol, d.v.s. att det inte bara är kroppen på den som knarkar som påverkas, utan hela dennes tillvaro. Humörsvängningar, plötsliga problem på jobbet/i skolan, mycket smussel, byte av nästan alla intressen, ursäkter när man vill träffa personen, undvikande av att ta upp de här problemen med att missa arbetsdagar o.s.v. Det är inte sällan den beroende också har en bipolär eller depressiv sjukdom som kan dölja t.ex. humörsvängningarna.

Du kan ringa t.ex. beroendekliniken vid Karolinska sjukhuset eller Akademiska sjukhuset i Uppsala och fråga vad just du undrar.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Savanten Svante » 2010-04-04 20:47:22

Inte för att vara sån, men jag tycker mina bilder säger massor mer än torr text från vårdguiden.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Lakrits » 2010-04-04 20:48:21

Savanten Svante skrev:Inte för att vara sån, men jag tycker mina bilder säger massor mer än torr text från vårdguiden.

Menar du bilden med katten eller bilden med Tjackerolasken?
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Savanten Svante » 2010-04-04 20:50:11

Katten och ögat.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Glimma » 2010-04-04 20:55:15

Alltså du träffar mitt i prick med sista ögonbilden. Precis så där ser hans ögon ut fast de är bruna. Sorry! att jag inte trodde dig först. Hans vredesutbrott kan bero på allmänt tonårsbeteende och att han inte får som han vill för sin flickvän.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2010-04-04 20:57:18

Lakrits skrev:Det varierar från drog till drog precis som med mediciner, men det finns massor av information på internet. Det här handlar om heroin och kommer från Vårdguiden (Stockholms läns landsting). Annars gäller samma saker för knark som för alkohol, d.v.s. att det inte bara är kroppen på den som knarkar som påverkas, utan hela dennes tillvaro. Humörsvängningar, plötsliga problem på jobbet/i skolan, mycket smussel, byte av nästan alla intressen, ursäkter när man vill träffa personen, undvikande av att ta upp de här problemen med att missa arbetsdagar o.s.v. Det är inte sällan den beroende också har en bipolär eller depressiv sjukdom som kan dölja t.ex. humörsvängningarna.

Du kan ringa t.ex. beroendekliniken vid Karolinska sjukhuset eller Akademiska sjukhuset i Uppsala och fråga vad just du undrar.


Tack för tipsen. ja naturligtvis beror det ju på så klart vilken typ av drog det är. Det där med humörsvängningar stämmer också väldigt väl.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Ualim » 2010-04-04 21:35:59

Avvikelser från det normala beteendet, på vilket sätt de avviker kan ge en bättre gissning på vilken drog personen i fråga är påverkad av.

Det är först när jag märker av ett avvikande sätt i tal och rörelser som jag får för mig att titta personen i ögonen för att oftast få misstanken bekräftad genom vidgade blodkärl i ögonvitan och/eller utvidgade eller sammandragna pupiller (självklart uteslutet att pupillstorleken inte beror på ljusstyrkan där personen befinner sig).

Jag tror att om man är inställd på misstanken om att en person är under påverkan av droger så är det lätt att överanalysera och hitta ledtrådar som egentligen inte är ledtrådar. Detta gäller nog främst om man själv inte genom eget bruk och/eller kontakt med utsagt påverkade personer har en erfarenhet inom området.

Svenska folkhälsoinstitutet gav 1994 ut "Hasckboken" där listan på "varningstecken" för ett cannabisbruk kan appliceras på i princip vilken tonåring som helst, oavsett drogbruk eller inte.
Senast redigerad av Ualim 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Ualim
 
Inlägg: 225
Anslöt: 2010-02-08
Ort: Stockholm

Inläggav Savanten Svante » 2010-04-04 21:37:22

Glimma skrev:Alltså du träffar mitt i prick med sista ögonbilden. Precis så där ser hans ögon ut fast de är bruna. Sorry! att jag inte trodde dig först. Hans vredesutbrott kan bero på allmänt tonårsbeteende och att han inte får som han vill för sin flickvän.


Ingen fara!

Då kanske du ska läsa på om heroin och opiater då? Antar att de ger liknande biverkningar!

Och jag förstår att mina inlägg kan ses som lite tramsiga, men de är rätt så på pricken ändå!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Charley? » 2010-04-04 22:40:21

Går man på opiater så får man (oftast) väldigt små pupiller. Andra tecken på opiatmissbruk:

* Personen är trött av sig och kan lätt somna till då och då, men oftast i korta stunder. Utmärkande för just opiatbruk är att sömnen avbryts väldigt snabbt, och att personen direkt efter uppvaknandet är väldigt pigg.
* Dålig hy. Torr hy och finnar är vanligt, men även andra hudproblem.
* Personen dricker inte alkohol (det är livsfarligt att kombinera alkohol med opiater, så personer som är beroende av opiater tackar nästan alltid nej till alkohol).
* Skiftande humör. Beroende på när senaste dosen tagits så är personen antingen ganska trevlig, eller jävligt lättirriterad och kan lätt lacka ur för vad som helst och bli riktigt förbannad. Oftast helt omotiverat. Detta kommer när drogen börjar gå ur kroppen, och är som allra värst vid försenad återdosering (om planeringen blir fel, så att drogbrukaren blir försenad eller så, så förekommer riktiga utbrott). Det aggressiva humöret upphör sedan plötsligt, då återdosering skett.
* Skel- eller vindögdhet, svårigheter att fokusera med blicken, tunga ögonlock.
* Dålig balans, okoordinerade rörelsemönster, problem med att gå rakt.
* Sluddrigt tal.
* Personen svettas mycket.
* Klåda. En person som är påverkad av opiater kliar sig ofta omedvetet, oftast på en specifik plats (t ex brukade jag alltid klia mig på kinderna när jag gick på heroin).
* Nålmärken på armar (och lite varstans). Om personen är intravenös missbrukare så finns det ärr någonstans som visar på detta. Armvecken är vanligast.
* Personen är ofta sjuk eller illamående. När man tänder av från opiater blir man väldigt sjuk. Får feber, frossa, blir illamående, får diarré osv. Även när man är hög blir man lätt illamående och kan spy.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav ragnevi » 2010-04-05 1:12:36

Ett annat säkert sätt är om personen går omkring som en zombie i din lägenhet, häller ut kaffe utan att torka upp eller lägger matrester direkt på golvet…
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-04-05 10:36:08

Vad har denna tråd med Asperger's att göra? Vill du diskutera om personer med AS ser annorlunda ut på droger, eller kanske uppvisar andra effekter på droger (vilket faktiskt hade varit en intressant diskussion, haha)???
Off-topic tråd så det ryker om det, men men.
Men nu ska jag inte vara en dryg besserwissig aspiejävel :D

Om någon rökt på (dvs rökt cannaibs - hasch eller marijuana spelar ingen roll).
Röda ögonvitor och sockersug är det vanligaste symptomet. Men personen är dock bra på att verka nykter. Pratar man med personen så kan han/hon haka upp sig på detaljer, börja skratta underbart mycket åt saker, ha brister i korttidsminnet, mm (som för övrigt är underhållande det också).

Om någon tagit kokain.
Världens ego och humör-boost. Personen äger fan halva stan. Det spelar ingen roll om personen väger 60kg och dörrvakten 100kg - personen ska in på krogen, omedelbums. Personen blir väldigt extrovert och bekväm runt folk. Noll oro och ångest över vad han/hon gör.

Om någon tagit en opiat/opioid.
Små pupiller! Små pupiller är nästan alltid lika med opiodier, men kan bero på faktiska läkemedel som personen får på recept från sin läkare. Personen kliar sig även ovanligt mycket, speciellt i ansiktet.
Torr hy och skador på huden (till följd av kliande) är också vanligt.

Om någon tagit ecstacy.
Extrem humör och empatiboost. Personen ska förklara hur underbart allt och alla är, kan börja klänga på strangers och skapa känslomässiga band till folk han eller hon inte vill ha sådana band med.

Om någon tagit amfetamin.
Personen upplevs oerhört trevlig, pratsam och kvicktänkt. Svår som fan att avbryta och när du avbryter dom och själv pratar så ser man på dom att dom kan bara inte vänta på att du ska hålla käften så dom får prata igen :D

Går och fylla på med mer + bättre beskrivningar, men det får räcka sådär.

Kom ihåg: alla droger är olika, ger olika effekter, är olika farliga, olika beroendeframkallande, etc. Släng inte in allt i ett fack.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Glimma » 2010-04-05 11:11:24

Deadly_Nightshade skrev:Vad har denna tråd med Asperger's att göra? Vill du diskutera om personer med AS ser annorlunda ut på droger, eller kanske uppvisar andra effekter på droger (vilket faktiskt hade varit en intressant diskussion, haha)???
Off-topic tråd så det ryker om det, men men.
Men nu ska jag inte vara en dryg besserwissig aspiejävel :D

Om någon rökt på (dvs rökt cannaibs - hasch eller marijuana spelar ingen roll).
Röda ögonvitor och sockersug är det vanligaste symptomet. Men personen är dock bra på att verka nykter. Pratar man med personen så kan han/hon haka upp sig på detaljer, börja skratta underbart mycket åt saker, ha brister i korttidsminnet, mm (som för övrigt är underhållande det också).

Om någon tagit kokain.
Världens ego och humör-boost. Personen äger fan halva stan. Det spelar ingen roll om personen väger 60kg och dörrvakten 100kg - personen ska in på krogen, omedelbums. Personen blir väldigt extrovert och bekväm runt folk. Noll oro och ångest över vad han/hon gör.

Om någon tagit en opiat/opioid.
Små pupiller! Små pupiller är nästan alltid lika med opiodier, men kan bero på faktiska läkemedel som personen får på recept från sin läkare. Personen kliar sig även ovanligt mycket, speciellt i ansiktet.
Torr hy och skador på huden (till följd av kliande) är också vanligt.

Om någon tagit ecstacy.
Extrem humör och empatiboost. Personen ska förklara hur underbart allt och alla är, kan börja klänga på strangers och skapa känslomässiga band till folk han eller hon inte vill ha sådana band med.

Om någon tagit amfetamin.
Personen upplevs oerhört trevlig, pratsam och kvicktänkt. Svår som fan att avbryta och när du avbryter dom och själv pratar så ser man på dom att dom kan bara inte vänta på att du ska hålla käften så dom får prata igen :D

Går och fylla på med mer + bättre beskrivningar, men det får räcka sådär.

Kom ihåg: alla droger är olika, ger olika effekter, är olika farliga, olika beroendeframkallande, etc. Släng inte in allt i ett fack.


Bra poäng!

Jag ville nog i första hand fråga folk med asperger eftersom jag själv har Asperger och ville väl veta om det var "uteslutet" för oss att avgöra sådant här eller inte. Jag blev helt enkelt osäker på mig själv om jag verkligen uppfattade situationen rätt & ville kolla om det var "möjligt" för oss att avgöra sådana här saker. Men fick inte med det vidare i diskussionsfrågan. Tråden skulle lika gärna kunna ha varit på off topic men nu var det med ett Aspergerperspektiv jag ville veta. Sorry att jag inte var tydligare!

Och tack för biverkningsinformationen. Ja alla droger är olika liksom personerna som tar dem. Man så som han jag tänker på beter sig börjar man ju undra.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Savanten Svante » 2010-04-05 13:19:09

Deadly_Nightshade skrev:pratsam och kvicktänkt. Svår som fan att avbryta och när du avbryter dom och själv pratar så ser man på dom att dom kan bara inte vänta på att du ska hålla käften så dom får prata igen :D


Specialintressemotor! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 1:31:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Inger » 2010-04-05 15:31:28

Savanten Svante skrev:
Deadly_Nightshade skrev:pratsam och kvicktänkt. Svår som fan att avbryta och när du avbryter dom och själv pratar så ser man på dom att dom kan bara inte vänta på att du ska hålla käften så dom får prata igen :D

Specialintressemotor! :)

ADHD. Många med vuxen-ADHD är inte (längre?) hyper rent fysiskt men desto mer hyper verbalt.

Mycket bra beskrivningar av Deadly_Nightshade m fl.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Juddy » 2010-04-05 15:50:15

Beror på vilken drog. En nära väninna har ett syskon som missbrukar smärtstillande och bensodiazepiner. H*n är knappast uppåt utan det är dämpande. Vad jag förstår så får man till slut ångest och smärta även om man inte hade det när man började. Tror jag. Det värsta med missbruk är lögnerna, springandet till olika läkare för nya recept och att förstå att något är fel men om personen inte vill sluta så vill den inte sluta. Inget man ser direkt utan över tid.

Edit:
Har försökt fått länken att funka.
Prova flashback för att läsa om droger. www.flashback.org
Senast redigerad av Juddy 2011-05-05 1:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Debbido » 2010-04-06 0:11:22

Väldigt informativ tråd! Här får vi veta allt som är värt att veta!

Själv är jag inte så duktig på det där, men lär mig successivt. Amfetaministens imponerande mountinbikekonster eller vilda dans på diskoteket. Hans slängande armar och ben.

Den saliga, egotrippade man som vände på en 5-öring och gick från leende till våld (mot mig) tippar jag gick på kokain - eller ecstacy?

I Amsterdam är det lätt att se marijuanans inverkan om man går till Vondelpark - mycket stor central park. Där ligger folk i små högar och sover gott, vissa sitter och hänger i vassen, drar några bloss på pipan och ser allmänt fridfulla ut. Denna drog är mycket snällare mot omgivningen än alkoholen! Förbjuda alkoholen och ersätta den med marijuana? (Orkar man slåss på marijuana?)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav carl » 2010-04-06 0:21:24

Debbido skrev:Den saliga, egotrippade man som vände på en 5-öring och gick från leende till våld (mot mig) tippar jag gick på kokain - eller ecstacy?

Kan nog lika gärna vara full psykopat.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 1:31:26, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Debbido » 2010-04-06 0:35:12

carl skrev:
Debbido skrev:Den saliga, egotrippade man som vände på en 5-öring och gick från leende till våld (mot mig) tippar jag gick på kokain - eller ecstacy?

Kan nog lika gärna vara full psykopat.


Nej, min vän! Psykopater har jag mött några och alkoholister hur många som helst. Han var absolut inte full. Han hade slät, avslappnad hy. Inga påsar under ögonen eller säckig alkishy. En berusad man ser patetisk och ful ut men han var otroligt snygg. Luktade ingen alkohol. Var dansk (mer vanlig med knark där).

Inget vacklande. Inget suddigt. Bara denna lycksaliga eufori som vändes i en önskan att döda mig! (Och jag som ser så snäll ut.... :? ) Säkert partydrogare. Man tar något dyrt sällan och köper sig en plats i "himlen".
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in