GP: "Försörjningslinjen ett bättre alternativ"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav tahlia » 2010-03-11 1:38:50

Alien skrev:Därför att när man blivit förtidspensionerad så gör ingen något längre. Det är lättare att strunta i dem, ingen hjälp till att få arbete el börja studera. Man tycks ju inte ens ha rätt att studera när man är förtidspensionerad.


Självklart inte. Ska du studera får du ta studielån precis som alla andra friska människor - dvs människor som är friska nog att plugga. Även om du är sjukskriven eller har tidsbegränsad sjukersättning får du ingen speciell hjälp för att börja studera, för det finns helt enkelt inget sådant bidrag (längre? Har inte funnits något öht under min livstid iaf). Så.. det där faller lite på eget grepp känns det som.

Och förtidspensionen kollas upp vartannat år om du är under 30 (gjorde "på min tid" iaf) där man undersöker om hälsotillståndet förbättrats eller förändrats.


Alien skrev:Så det riskerar att bli ett ofrivilligt utanförskap. För att bryta det måste man ha stark vilja och jävlaranamma. Risken är att man börjar känna sig mer sjuk och arbetsoförmögen än man är. Inlärd hjälplöshet.

Därför är det bättre med tidsbegränsad sjukersättning. Som kan övergå i permanent sjukersättning, om det visar sig att man inte klarar av att arbeta, inte ens deltid, inte ens anpassat.


Ja möjligen kan tidsbegränsad vara bättre - för vissa. Själv hade jag sådan ångest att jag spydde tarmarna ur mig i veckor varje gång det var dags att förlänga den tidsbegränsade sjukersättningen - det kunde ju vara så att de tänkte slänga ut mig.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav sugrövmanövern » 2010-03-11 1:38:57

Alien skrev:Därför att när man blivit förtidspensionerad så gör ingen något längre.
Myndigheternas vedervärdiga krav och rehabiliteringsgriseri är det som bryter ner många. Det klarar man sig alldeles utmärkt utan.

Jag blev sjukskriven 1998. Det betydde inte att jag fick vara hemma och vila, oh nej! Tror de höll på med mig i nästan 4 år i diverse rehabiliteringsåtgärder. Innan jag slutligen bröt samman och helt enkelt inte klarade av att delta längre.

Jag kommer aldrig att återhämta mig från dödskravåren från det jag slutade gymnasiet ´95 till jag slutligen blev entledigad runt 2001 eller 2002 när man äntligen fattade att jag inte ens hade kapacitet att vara på dagcenter.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-11 14:09:44

Jag har nyss fått höra att man kan få hjälp till att komma i arbete om man är sjukersatt. Men först efter att man får fram ett läkarintyg där det står att man är friskare. Om man inte gör det, så får man försöka på egen hand.

Enda man kan ha det där läkarintyget till, är att kasta ut folk från försäkringen. Vad gör den som vill pröva sig fram, om det inte går? Och då sitter där med ett intyg där det står att den kan jobba, som FK har fått?

Men med vår typ av diagnos kan man göra som jag ska göra, testa sig fram via daglig sysselsättning, andra kan ju inte det. Vill de ha ordnat stöd, så måste de fixa ett dödsdomsintyg.

Det är så sjukt allting så jag vet inte om jag ska gråta eller vad jag ska göra. Snacka om att man på nytt tvingar folk att krampaktigt hålla sig kvar i sin sjukersättning. Ingen är väl så dum att den vågar pröva något, när den kan bli utan alla trygghet om den inte klarar jobba.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-03-11 14:19:15

Bror Duktig,

Har du sett den här tråden: <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/ny-bok-om-utanforskap-t14739.html">Ny bok om Utanförskap</a>
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-11 15:16:51

barracuber skrev:Bror Duktig,

Har du sett den här tråden: <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/ny-bok-om-utanforskap-t14739.html">Ny bok om Utanförskap</a>

Ja. Hur hänger det ihop tänkte du, med det jag skrev? (Jag ser att det står lite om studier och berör på flera punkter, men jag vet inte exakt vad du tänkte på.)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-03-11 15:31:53

Bror Duktig skrev:
barracuber skrev:Bror Duktig,

Har du sett den här tråden: <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/ny-bok-om-utanforskap-t14739.html">Ny bok om Utanförskap</a>

Ja. Hur hänger det ihop tänkte du, med det jag skrev? (Jag ser att det står lite om studier och berör på flera punkter, men jag vet inte exakt vad du tänkte på.)


Boken Utanförskap är ett politiskt ställningstagande mot alliansens s.k. arbetslinje (vilket inte är ett nytt begrepp för övrigt). GP-artikeln vill lyfta fram ett alternativ till allianspolitiken.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-11 17:54:46

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:
barracuber skrev:Bror Duktig,

Har du sett den här tråden: <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/ny-bok-om-utanforskap-t14739.html">Ny bok om Utanförskap</a>

Ja. Hur hänger det ihop tänkte du, med det jag skrev? (Jag ser att det står lite om studier och berör på flera punkter, men jag vet inte exakt vad du tänkte på.)


Boken Utanförskap är ett politiskt ställningstagande mot alliansens s.k. arbetslinje (vilket inte är ett nytt begrepp för övrigt). GP-artikeln vill lyfta fram ett alternativ till allianspolitiken.

ok

Jag letade efter någon detalj som jag inte fann
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav de_Bracy » 2010-04-01 14:20:06

Det är klart att det är dåligt att det är så svårt att få de bidrag man behöver, men tycker ni verkligen att planekonomi är något bra alternativ? För det är ju faktiskt det Eva Nordin-Olson propagerar för!

Försörjningslinjen innebär att alla försörjer sig till 100 procent av sin förmåga. I de fall det inte räcker för att en person skall kunna försörja sig träder socialförsäkringen in. Ett sådant förhållningssätt skulle göra att alla personer får komma till sin rätt och bidra efter sin förmåga.


Ge efter förmåga och få efter behov, en väldigt fin tanke som tyvärr inte funkar i praktiken. Alla kommuniststater var/är ju diktaturer.

"Försörjningslinjen" skulle innebära att man satte massor av arbetslösa personer på konstruerade uppgifter som inte var lönsamma för samhället för att de skulle få arbeta heltid, för även om man anställde mer folk inom vården etc så skulle det ändå inte finnas uppgifter åt alla.

För att åstadkomma att staten hade koll på att alla arbetade 100% av sin förmåga skulle man bli tvungen att åstadkomma ett FK über alles som dirigerade folk till olika arbeten och utbildningar efter att de blivit undersökta och utfrågade av diverse läkare och byråkrater.

Människor gillar i allmänhet inte sådant, särskilt inte människor utan funktionsnedsättningar som ju inte är vana vid att bli behandlade med en sådan förnedrande förmyndarmentalitet.

Kanske är det därför som kommuniststater alltid blir tvungna att bekämpa dissidenter med hårdhänta förtryckarmetoder: Det liberala systemet må vara grymt mot många, men där finns i allmänhet också många som har hyfsade möjligheter. I handikappvärlden eller i en kommuniststat finns inte dessa möjligheter.

Och kommunisterna om några vet att det inte går att sitta länge kvar vid makten om man får en bred majoritet emot sig: hela deras propaganda handlar ju om att folkets stora flertal skall göra revolution mot en liten förtryckande överklassklick.

Så när det börjar visa sig att kommunismen är ännu värre för befolkningsmajoriteten än vad kapitalismen var, men de ledande kommunisterna blivit korrumperade av makten som makthavare alltid blir, så skapar de diktatur och slår ned all opposition innan den hinner utvecklas till en folkrörelse. Som exemplet Sovjetunionen visar kan detta urarta i folkmord.

Jag tycker att det är mycket sorgligt att Autism- och Aspergerförbundet använder aspergares utsatthet för att propagera för kommunism. Vi inom autismspektrum behöver mer frihet, inte mindre. Jag tycker att man borde kunna införa ett fungerande bidragssystem utan att införa planekonomi. Man skulle ju kunna börja med att vrida tillbaka allting till hur det var innan borgarna kom till makten.
Senast redigerad av de_Bracy 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
de_Bracy
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2010-01-07

Inläggav de_Bracy » 2010-04-01 20:09:18

Vidare är det ju ganska konstigt att Eva Nordin-Olson skriver att "De flesta av våra medlemmar som arbetar gör det på deltid" och hänvisar till Aspergers syndrom, när ju de allra flesta inom Autism- och Aspergerfundet inte själva har några diagnoser inom autismspektrum, utan bara är anhöriga till folk som har det. Hur kommer det sig att de bara arbetar deltid?

För övrigt kan det ju vara för att de aldrig själva har upplevt någonting liknande som de kan propagera för ett kommunistiskt samhällssystem. De vet inte hur det är att vara brukare i handikappvärlden.

I särskolan där jag går finns det massor av förbud, och massor av saker man inte får säga. Jag har fått intrycket av att det inte är lika strängt i vanliga skolor. Om man säger eller gör någonting olämpligt ringer personalen hem till ens föräldrar, även sedan man fyllt 18 år. Men det anmärkningsvärda är att de alltid säger att det är för ens eget eller allas bästa, och de skvallrar hejvilt om ens kärleksaffärer, också det "för ens eget bästa".

När folk slutar på särgymnasiet slussas de genast ut till olika arbeten inom ramen för insatsen Daglig Verksamhet, som formellt är en frivillig insats inom ramen för LSS men som personalen får att låta som helt obligatoriskt. Det är inte heller nödvändigt för ens försörjning, men det är lätt att tro det när man får höra att de skall "fixa jobb" åt en. Och när jag frågade varför vi absolut måste ha DV fick jag svaret att vi behövde det för att få en meningsfull sysselsättning och träffa andra människor! Inte så lite nedlåtande att de i praktiken sätter en på tvångsarbete och påstår att det är för ens eget bästa!

Hur många personer utan funktionsnedsättning skulle vara nöjda med att bli placerade på ett arbete som unga och sedan bara sitta där och harva utan riktig lön och utan möjlighet att bli befordrad, för någon abstrakt "samhällsnytta"? De vill minsann söka vilka jobb eller utbildningar de själva vill och bestämma var och med vem de skall bo, medan vi skall finna "gemenskap" i gruppboenden för att vi inte kan eller inte förväntas kunna ta vara på oss själva.

Är Gruppboende über alles möjligen en lösning på bostadsbrist och hemlöshet? Det skulle ju onekligen ge arbetstillfällen att fixa personal till alla dessa boenden, om man inte nöjde sig med avlyssningsapparatur.

Hur som helst så sägs allting vara för att hjälpa en, och det är så snuskigt skenheligt, det är som när de inom Sovjetunionen talade om "folket" i tid och otid. Men de verkar på något vis tro på det själva, så de kanske är kommunister som tror att det vore bra för dem själva? "Alla behöver hjälp och stöd ibland", som en av mina lärare har sagt.
Senast redigerad av de_Bracy 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
de_Bracy
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2010-01-07

Inläggav Alien » 2010-04-01 21:07:47

"Sysselsättning" kan vi nog fixa själva. Men att träffa andra människor kan vara svårare, om man varken studerar el jobbar.

För den skull är det inte så att DV är enda vägen. Det behövs något mer anpassat för aspergare.

Jag antar att Nordin Olsson syftar på de medlemmar som själva har AS, när hon säger att de flesta inte klarar heltid. Jag har jobbat heltid, men blev utbränd och skulle då velat jobba deltid. Men då blev det förtidspension. Antingen är man perfekt och kan jobba lika mycket som alla andra el så är man totalt oduglig att jobba, verkade det vara.

För den som är utbränd el aldrig kommer in på arbetsmarknaden så behövs sjukersättning på del- el heltid. Kan man jobba så är det ju bra, men att tvingas söka jobb man varken klarar av el kan få, el socialbidrag, det låter nedbrytande.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46378
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Altus » 2010-04-01 21:14:49

de_Bracy skrev:När folk slutar på särgymnasiet slussas de genast ut till olika arbeten inom ramen för insatsen Daglig Verksamhet, som formellt är en frivillig insats inom ramen för LSS men som personalen får att låta som helt obligatoriskt. Det är inte heller nödvändigt för ens försörjning, men det är lätt att tro det när man får höra att de skall "fixa jobb" åt en. Och när jag frågade varför vi absolut måste ha DV fick jag svaret att vi behövde det för att få en meningsfull sysselsättning och träffa andra människor! Inte så lite nedlåtande att de i praktiken sätter en på tvångsarbete och påstår att det är för ens eget bästa!


Onekligen nedlåtande. Dels den där tvärsäkerheten att man vet bättre än någon annan vad som är bäst för denne, och dels att man ser det som sin rätt att påtvinga åtgärder mot dennes vilja (för dennes bästa). Vidrigt faktiskt.

Om man säger att man inte upplever någon meningsfullhet eller gemenskap inom en viss åtgärd så är det ju själva fan om man inte blir trodd, särskilt i fall där åtgärden kostar samhället pengar. Då kan man bli påtvingad något som både är kostsamt och som man själv bara mår dåligt av. För ens eget bästa. Gah. Alla förlorar.

Tyckte för övrigt inte heller att förslaget i artikeln var särskilt bra, vill jag minnas.
Senast redigerad av Altus 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Zombie » 2010-04-01 21:36:53

de_Bracy, jag tycker det låter som om dina erfarenheter av sär"skola" och handikapp"vård" borde spridas till så många som möjligt. Det låter som maktmissbruk och lat underkvalificerad personal med för litet uppsikt över sig och mänskliga rättigheter som inte gäller förståndshandikappade, och så den fråga som verkar alltför vanlig bland oss aspergare: varför går någon som inte verkar förståndshandikappad där i vilket fall som helst.

Men det där med "kommunism" har du fått om bakfoten. Här finns en av flera gamla trådar om sådant.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav thefilosofer » 2010-04-21 9:11:51

Alien skrev:FK kanske tror att energilöshet, perceptionskänslighet, svårigheter med det sociala etc, kort sagt AS, kan tränas bort.


Det sa min lumpenpsykolog under intagningen. Jag sa: "Jag har asperger, så jag kommer förmodligen inte klara lumpen" (jag skulle vilja, alla pojkars dröm är att låtsaskriga i skogen :p).

Hon svarade: "Jasså? Har du kvar din asperger?"
Jag svarade "Asperger är något man föds med, det är ärftligt"
Hon svarade "Nej, asperger är något man får och kan träna bort, eller så försvinner det med åldern, jag har jobbat med många fall av asperger som vanlig psykolog och kan nog det här lite bättre än du"

Ja vette fan va jag skulle svara =/
Så förmodligen så tror folk det.
Senast redigerad av thefilosofer 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-21 9:26:58

thefilosofer skrev:
Alien skrev:FK kanske tror att energilöshet, perceptionskänslighet, svårigheter med det sociala etc, kort sagt AS, kan tränas bort.


Det sa min lumpenpsykolog under intagningen. Jag sa: "Jag har asperger, så jag kommer förmodligen inte klara lumpen" (jag skulle vilja, alla pojkars dröm är att låtsaskriga i skogen :p).

Hon svarade: "Jasså? Har du kvar din asperger?"
Jag svarade "Asperger är något man föds med, det är ärftligt"
Hon svarade "Nej, asperger är något man får och kan träna bort, eller så försvinner det med åldern, jag har jobbat med många fall av asperger som vanlig psykolog och kan nog det här lite bättre än du"

Ja vette fan va jag skulle svara =/
Så förmodligen så tror folk det.

Vilken idiot. Jag skulle njuta av att knäppa alla sådana personer på nosen och få dem att inse hur de gjorde bort sig och vilken skada de eventuellt orsakat.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Pemer » 2010-04-21 12:19:04

Herregud, vilken GRAVT OKUNNIG skojare! :shock:

Det har talats på flera håll om svarta listor över klåpare som tror att de kan NPF, men tvärtom är sjukt felutbildade. Vi måste få till något sådant nu!

:roll:

Kanske OA helt enkelt borde starta en databas där vi kan samla alla sådana här GALNA JÄTTEGRODOR, så att det kan bli känt att psykolog NN har sagt så, eller avfärdat att XX inte kan ha Asperger för att han ju kan se NN i ögonen osv.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-21 12:29:22

Pemer skrev:Kanske OA helt enkelt borde starta en databas där vi kan samla alla sådana här GALNA JÄTTEGRODOR, så att det kan bli känt att psykolog NN har sagt så, eller avfärdat att XX inte kan ha Asperger för att han ju kan se NN i ögonen osv.

En läkare jag hade:
"Ja vett, ja har träffat tyyyyysentals med den diagnos"
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2010-04-28 7:31:43

de_Bracy, jag kunde inte se något som skulle ge mig tanken om att man ville ha något komunistsystem enligt artikeln.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Jossan » 2010-04-28 12:09:03

de_Bracy jag tycker du verkar normalbegåvad. Hur kommer det sig att du går i särskola i gymnasiet?
Senast redigerad av Jossan 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav outzaidur » 2010-04-30 6:10:10

är högutbildad IT-tekniker som just tagit examen och jag kan väl säga såhär:

om jag fick arbeta hemma skulle jag klara av 50%

ute på en arbetsplats 10%

Ju mer terapi och träning jag får desto mer inser jag att jag tänker väldigt annorlunda kring det mesta. Utan lobotomi går min asperger absolut inte att träna bort.

Jag är bara apatisk pga att aktivitet utanför hemmet gör mig stressad, ångestfull och deprimerad. Hemma (ensam) är jag både glad och aktiv.

Eftersom det finns så få företag som är villiga att låta folk börja arbeta hemifrån från dag 1 så misstänker jag: "försäkringskassan 4 life". :cry:
Senast redigerad av outzaidur 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-30 7:49:25

outzaidur skrev:Eftersom det finns så få företag som är villiga att låta folk börja arbeta hemifrån från dag 1 så misstänker jag: "försäkringskassan 4 life". :cry:


Inte om högern får bestämma. :?
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Zirre » 2010-04-30 7:55:30

outzaidur skrev:är högutbildad IT-tekniker som just tagit examen och jag kan väl säga såhär:

om jag fick arbeta hemma skulle jag klara av 50%

ute på en arbetsplats 10%

Ju mer terapi och träning jag får desto mer inser jag att jag tänker väldigt annorlunda kring det mesta. Utan lobotomi går min asperger absolut inte att träna bort.

Jag är bara apatisk pga att aktivitet utanför hemmet gör mig stressad, ångestfull och deprimerad. Hemma (ensam) är jag både glad och aktiv.

Eftersom det finns så få företag som är villiga att låta folk börja arbeta hemifrån från dag 1 så misstänker jag: "försäkringskassan 4 life". :cry:


Kan du inte få jobba enskild inom företag då??? Al
Senast redigerad av Zirre 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inläggav Karro » 2010-04-30 8:17:46

Ett problem som jag har märkt är att om man får de extra förmåner man behöver för att kunna göra ett bra jobb, så blir NT avundsjuka och säger typ - "jag vill också jobba halvtid och slappa resten av tiden", eller - "jag vill också ha en massa förmåner". Det blir ett svår dilemma för chefen att motivera och man får krav på sig att alltid prestera max, eftersom man får just de förmånerna för att kunna göra det.

Men det går inte, och tidsplaner riskerar att gå i kras, så det är enklare att ersätta en AS med en NT-arbetsslav, eller två, även om de gör ett sämre jobb, för deras tid kan planera i kalendern, och man kan pressa dem till dubbel övertid, om de jobbar hälften så sakta.

Dagens arbetsliv vill inte ha oplanerbara resurser, även om de så skulle vara genier. Det är då mycket lättare att offra de med NPF och ge dem sjukersättning, för att få arbetslugn och ro för majoriteten.

Demokratins amen.
Senast redigerad av Karro 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Karro
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2010-03-31
Ort: Norrland

Inläggav Pemer » 2010-04-30 11:06:13

Amen to that! :(
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2010-04-30 15:22:19

Den här debattartikeln och detta chockerande angrepp från m-politiker visar väl ganska tydligt hur regeringen ser på sjuka och handikappade:

http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 6483262.ab
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in