Hur tillfriskna från hyperakusi?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Kvasir » 2009-08-16 23:51:52

A skrev:Det finns lite olika metoder, en kallas för Tomatis-metoden efter mannen som "uppfann" den. Googla lite på t ex Tomatis, auditiv integration o se vad ni hittar.

De som provat metoderna säger att det fungerar. Tyvärr dyrt efterssom det inte görs i den vanliga sjukvården.
Men man kan ju söka fonder ....


Tomatismetoden har jag provat och har goda erfarenheter av den. Jag upplevde en klar förbättring i att tåla störande ljud. Tyvärr har effekten inte hållt i längden, men det kan mycket väl bero på att det har hänt så mycket sedan dess som har justerat om hjärnan åt diverse olika håll och förstört det hela.

Jag skrev en del om metoden här på forumet en gång:
http://www.aspergerforum.se/tomatisterapi-t3718.html?highlight=tomatis
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Tor » 2010-03-28 14:26:12

Har själv mycket svårt med höga ljud och har hyperakusi 24/7. Har även svår tinnitus och hörselskada. Använder peltor eller heltäckande hörselskydd då jag diskar eller städar. Ute på stan har jag formgjutna hörselskydd från EarFoon (http://www.earfoon.com/). Synns inte alls (genomskinliga). Använder dem även i matsalen i skolan. Om man inte vill betala så mycket så kan jag rekommendera Elacin ER-20 öronproppar. Kostar väl en hundring SEK. De är bra på koncerter eller i trafiken. Inte för att jag går på koncerter, men...
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 20:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Tor » 2010-03-28 14:40:24

Har byggt en brusgenerator som lär vara bra för tinnitus/hyperakusi. Kretsen hittar man här: http://www.siliconchip.com.au/cms/A_101733/article.html

Speciellt rosa brus (eng. pink noise) lär vara bra just för hyperakusi. Det liksom vänjer en vid ljud av högre frekvenser.

En bild brusgeneratorn: http://twitpic.com/3efte
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 20:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav annorlunda » 2010-03-29 9:42:03

Hmmm...Intressant, jag blev överförtjust i de lila öronpropparna från earfoon :oops: Hur mycket kostar såna där? Om de fungerar när man kör crossmotorcykel så borde de ju rimligtvis ge någon lindring i vardagssituationer.

Har även funderat på att införskaffa ett extra par av den typ av hörselskydd som man använder när man kör motorsåg/röjsåg. Då kanske jag kan diska och dammsuga utan att bli stressad och framförallt utan att bli superstressad när grannarna gör detsamma :)

Tack för tipsen.
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 20:57:54, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav Juddy » 2010-03-29 12:02:47

Jag har också perceptionsstörningar men de gäller såväl ljud som ljus (synintryck) som känsel.
Jag har använt öronproppar så mycket att jag har blivit allergisk mot ämnet i dom som tillåter dom att bli ihoptryckta för att sedan expandera. Och så har jag en del tinnitus, att lyssna på tjutet är trist. Ibland tål jag knappt låg volym på teven. Jag blir stressad av att min granne är lomhörd och har teven på så högt att JAG hör vad h*n tittar på. Klockor måste vara tysta, det får inte höras att de tickar.
Ljus/synintryck är inte så kul, släck alla lampor och bär solglasögon. Lampor måste lysa på "rätt" sätt. Jag har svårt att bli rörd vid på vissa sätt eller bära vissa sorters kläder.
Nu tål jag att lyssna på musik som är bekant för mig, det behöver inte ens vara vidare högt, bara så att jag har nåt annat att fokusera på om det är för mycket folk på bussen (en hel dagisklass (såååå kul!) ), jag klarar musik som jag själv har laddat ner i min ipod. Jag klarar inte radio. Jag försöker undvika situationer som sätter hela kroppen på fullt ångestutlopp. Samtidigt är det en avvägning, jag vill ju inte bli eremit eller folkskygg heller och om man helt undviker perception, desto känsligare lär man bli.

Jag skulle också gärna bli av med udden av de värsta störningarna. Samtidigt verkar det inte finnas så många sätt att bota störningar i kognitiva processer annat än att lära sig att ja, leva med dom.

Jag har provat en del sätt men frånsett att dra ner volymen på teven, solisar etc., så har inga botesmedelsmetoder funkat även om jag gärna provar igen.

Edit:
Det var nån här som tipsade om hörlurar som stänger ute brus men inte andra ljus. Dyra men kanske värda det om man verkligen lider.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 20:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Inger » 2010-03-29 14:35:14

På utrikiska forum för Sensory Integration Dysfunktion/Sensory Processing Disorder brukar de rekommendera vissa enkla terapier (Walburger protocol bl a) för att minska över- och underkänslighet generellt. Vet bara inte om det görs här i Sverige, nån som vet?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lakrits » 2010-03-29 14:53:27

Tor skrev:Har byggt en brusgenerator som lär vara bra för tinnitus/hyperakusi. Kretsen hittar man här: http://www.siliconchip.com.au/cms/A_101733/article.html

Speciellt rosa brus (eng. pink noise) lär vara bra just för hyperakusi. Det liksom vänjer en vid ljud av högre frekvenser.

En bild brusgeneratorn: http://twitpic.com/3efte

Finns det att köpa färdigmonterade apparater? Jag är dels ovan vid att idka teknologisk fingerfärdighet, dels så in i helsike ointresserad av detsamma att det ändå aldrig skulle bli av. På hemsidan som du länkade till för kretsen verkade det som om det fanns färdiga apparater, men jag såg aldrig om de gick att beställa.

F.ö. borde "brusgenerator" betyda "läskedryckstillverkningsmaskin" på norska, vilket får mig att komma ihåg den gamla läsken "Rosa Pantern", som onekligen var en "rosa brus".
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Tor » 2010-03-29 17:21:26

annorlunda skrev:Hmmm...Intressant, jag blev överförtjust i de lila öronpropparna från earfoon :oops: Hur mycket kostar såna där? Om de fungerar när man kör crossmotorcykel så borde de ju rimligtvis ge någon lindring i vardagssituationer.

Har även funderat på att införskaffa ett extra par av den typ av hörselskydd som man använder när man kör motorsåg/röjsåg. Då kanske jag kan diska och dammsuga utan att bli stressad och framförallt utan att bli superstressad när grannarna gör detsamma :)

Tack för tipsen.


hmm... hörselskydden från earfoon blir väl att kosta runt 2000kr. Mina kostade 210 EUR. Då ingår rengöringssett och fodral plus garanti. Det tar ca en månad att få dom efter att gjutningarna skickats till Nederländerna.
Det finns olika filter man kan välja mellan. Och så får man byta till ett kraftigare utan extra kostnad vid behov.

Edit: Det blir billigare att beställa i grupp. Typ 10 pers. De är också beläggda med 'antiallergiskt' ämne.
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 20:57:55, redigerad totalt 2 gånger.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Tor » 2010-03-29 17:29:55

Lakrits skrev:
Tor skrev:Har byggt en brusgenerator som lär vara bra för tinnitus/hyperakusi. Kretsen hittar man här: http://www.siliconchip.com.au/cms/A_101733/article.html

Speciellt rosa brus (eng. pink noise) lär vara bra just för hyperakusi. Det liksom vänjer en vid ljud av högre frekvenser.

En bild brusgeneratorn: http://twitpic.com/3efte

Finns det att köpa färdigmonterade apparater? Jag är dels ovan vid att idka teknologisk fingerfärdighet, dels så in i helsike ointresserad av detsamma att det ändå aldrig skulle bli av. På hemsidan som du länkade till för kretsen verkade det som om det fanns färdiga apparater, men jag såg aldrig om de gick att beställa.

F.ö. borde "brusgenerator" betyda "läskedryckstillverkningsmaskin" på norska, vilket får mig att komma ihåg den gamla läsken "Rosa Pantern", som onekligen var en "rosa brus".


Tyvärr går de nog inte att beställa mig veterligen. Men om du känner någon elektronikintresserad så kan du ju fråga om de vill bygga en åt dig. Annars finns ju pink noise cd:n att köpa http://www.hyperacusis.net/hyperacusis/ ... efault.asp
... eller så kan du ladda ner gratis 1h ljudfil och sätta den på ipoden eller annan mp3-spelare på addressen http://whitenoisemp3s.com/free-white-noise
Mycket bra sajt förövrigt :-)
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 20:57:55, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Lakrits » 2010-03-29 17:36:29

Kiitos :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:57:55, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Tor » 2010-03-29 18:39:03

Lyssnar mycket på podcasts på ipoden tex i bussen eller pǻ stan och då använder jag sk in-ear öronproppar. De jag använder och är nöjd med heter sennheiser CX-300 II, och Scullcandy INK'D. Sedan finns det ju etymotiska öronproppar som är lite dyrare men säkert väl värda pengarna. De är "Etymotic Research ER6i Isolator In-Ear Earphones" och "Etymotic ER-4P Portable In-Ear Earphones". Båda finns att köpa från Etymotic Research http://www.etymotic.com/
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 20:57:55, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Tor » 2010-03-30 14:33:30

Märkte just att sidan jag länkade till om ljudfilerna har ändrats. Och det finns inte längre de 1h långa filerna att laddas ner för de olika brusljuden :(. Som tur hade jag dem sparade på datorn och har nu laddat upp de 1h långa filerna till dropbox. De kan alltså laddas ner här:

Vitt brus (85,93MB)
http://dl.dropbox.com/u/679595/Sound/Pr ... 3s-com.mp3

Rosa brus (86,22MB)
http://dl.dropbox.com/u/679595/Sound/Pr ... 3s-com.mp3

Brunt brus (86,8MB)
http://dl.dropbox.com/u/679595/Sound/Pr ... 3s-com.mp3
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 20:57:55, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Debbido » 2010-04-08 21:33:05

Med risk för att bli riktig tjatig, men jag säger det hellre för ofta än för sällan:

Xanor gör 80 % av dem med tinnitus/hyperakusis bättre eller riktigt bra!

Sedan: Man måste vara observant på vilka mediciner man tar. Vissa leder till öronskador och därmed tinnitus. Vissa förvärrar tinnitus eller skapar tinnitussignal så länge som man tar medicinen.

T ex så finns Seroxat med på Tinnitusföreningens lista över farliga mediciner ur tinnitussynvinkel.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:57:55, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Juddy » 2010-04-09 19:56:24

Debbido skrev:Med risk för att bli riktig tjatig, men jag säger det hellre för ofta än för sällan:

Xanor gör 80 % av dem med tinnitus/hyperakusis bättre eller riktigt bra!

Sedan: Man måste vara observant på vilka mediciner man tar. Vissa leder till öronskador och därmed tinnitus. Vissa förvärrar tinnitus eller skapar tinnitussignal så länge som man tar medicinen.

T ex så finns Seroxat med på Tinnitusföreningens lista över farliga mediciner ur tinnitussynvinkel.


Nu tar jag xanor depot regelbundet men i olika medicinska samband är det svårt att få xanor utskrivet. I mitt fall, jag har bipolär sjukdom med svår ångest som man inte har hittat någon annan lindring mot annat än just Xanor, men det har varit svårt att hitta läkare som ens är villiga att förskriva medicinen utifrån individuella behov utan att ta upp beroende (läs missbruk), och ofta tas beroendet (läs missbruk igen) upp och överdiskuteras (i min mening) innan man ens kan diskutera varför man tycker att medicinen skulle hjälpa. I mitt fall är xanor en medicin. Jag är väl medveten om dess många aspekter, som att den går att missbruka. Det uppstår alltid ett fysiologiskt beroende (dependency), men det är inte samma sak som missbruk. Och det är lätt för den som aldrig har haft ångest eller hyperakusi eller andra grava perceptionsstörningar att förstå exakt hur handikappande det är.

Jag har tagit xanor sedan 2004. I samma styrka och omfattning, men jag har tagit det sedan 2004. Under en period har jag slutat men man kan inte komma åt ångesten som jag har och jag har provat alla mediciner på marknaden som kan komma åt ångest. Antingen får jag för svåra biverkningar eller så hjälper de inte.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 20:57:55, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Tor » 2010-05-09 11:51:34

Hittade en till sida med brus http://simplynoise.com/
Är bra om man råkar sitta vid datorn. Finns att välja mellan vitt, rosa, och brunt brusljud.
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 20:57:55, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Debbido » 2010-05-11 0:14:01

Juddy skrev:
Debbido skrev:Med risk för att bli riktig tjatig, men jag säger det hellre för ofta än för sällan:

Xanor gör 80 % av dem med tinnitus/hyperakusis bättre eller riktigt bra!



Nu tar jag xanor depot regelbundet men i olika medicinska samband är det svårt att få xanor utskrivet. I mitt fall, jag har bipolär sjukdom med svår ångest som man inte har hittat någon annan lindring mot annat än just Xanor, men det har varit svårt att hitta läkare som ens är villiga att förskriva medicinen utifrån individuella behov utan att ta upp beroende (läs missbruk), och ofta tas beroendet (läs missbruk igen) upp och överdiskuteras (i min mening) innan man ens kan diskutera varför man tycker att medicinen skulle hjälpa.


HA! Det jag skrev på nätet för en massa år sedan ligger fortfarande kvar! Hoppas det har hjälpt Någon förtvivlad tinnitusdrabbad människa!

http://www.tinnituswebben.se/index.php? ... a&bid=8g40

Skäms något för att jag citerar mig själv. :oops: Och ännu mer för att jag ännu inte minns namnet på den där boken som jag lånade på bibblan.
Tror den hette b l a "Tinnitus - behandlingsmetoder". Där står just Xanor upptaget. Så sedan är det bara att kopiera sidan och ta den med sig till den okunnige psykiatrikern. Jag tar fortfarande Xanor, något förhöjd dos, 14 år sedan öronnerven "brast". MED hjälp av papper som bevis på att det hjälper, enligt vetenskapliga undersökningar, med placebo etc. Annars skulle jag givetvis inte få någon benzo - Huuu - det är ju så faaarligt!

Fast, det är också farligt med tinnitus. Vissa tar livet av sig.

Jag undersöker alla ljudmiljöer innan jag sätter mig på ett fik eller restaurang. Kollar snabbt in de viktiga faktorerna:

Positivt: heltäckningsmattor och stoppade stolsdynor, ljudabsorberande plattor i taket.

Negativt: stengolv, hårda ytor, plaststolar, nära frysskåp, starka fläktar, stora högtalare, närvaro av spädbarn eller syjuntor.

Det tar några sekunder för en hyperakusisveteran att beräkna farorna som kan lura inne i en lokal av något slag.

badstränderna är givetvis öronpluggar ett måste då barnskrik är oundvikligt.

Stark koncentration genom att skriva böcker, som Ranelid, typ, hjälper.

Kurser i KBT för tinnitusdrabbade finns i England. Men vad hjälper det mig? :? Skulla kanske åka tillbaks dit? Det var där, i Bedford, som jag mötte den där skicklige öronläkaren som hade alla maskiner som gav mig "objektiva parametrar" på min tinnitus. Sedan kunde jag stoppa upp dem i häcken på de okunniga svenska läkarna. Med hjälp av intygen som visade hur många decibel mina öron sände på och var skadan låg kunde jag sedan inkassera vinsten: Xanor"! :D
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:58:00, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Tor » 2010-05-11 0:38:05

hm... tror inte bensodiazepiner är någon lösning på problemet! Åt själv alprazolam en tid, men tyckte inte om det. Av nyfikenhet: Hur stor dos tar du? Själv upplever jag det svårt att fungera i vardagen p.g.a. min hyperakusi samt medelsvår tinnitus. Högklackat borde förbjudas! Som att slå en hammare i golvet vid vartenda fotsteg plus att det inte är bra för fötterna. Tillsvidare är öronskydd och brusljud enda lösningen för mig.
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 20:58:00, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Debbido » 2010-05-11 0:53:17

Tor skrev:hm... tror inte bensodiazepiner är någon lösning på problemet! Åt själv alprazolam en tid, men tyckte inte om det. Av nyfikenhet: Hur stor dos tar du? Själv upplever jag det svårt att fungera i vardagen p.g.a. min hyperakusi samt medelsvår tinnitus. Högklackat borde förbjudas! Som att slå en hammare i golvet vid vartenda fotsteg plus att det inte är bra för fötterna. Tillsvidare är öronskydd och brusljud enda lösningen för mig.


75 % blir bättre av just Xanor. Det är Xanor man brukar skriva ut till tinnitusdrabbade i USA. Där är det en av flera behandlingsmetoder. Vet inte varför just Xanor är bättre än de andra benzopreparaten, men så är det. Detta är alltså inte en trosfråga utan resultat av en vetenskaplig studie med kontrollgrupp!

Men, vissa tillhör ju de där 25 procenten som det inte funkar på.
Jag tar 0,5 två ggr per dag - depot givetvis, det måste ju hålla ett tag.
Det tar lång tid innan effekten sjunker eftersom det inte är hela centrala nervsystement man vill döva utan mer partiellt: öronnerven mm. Effekten på psyket generellt avtar ju radikalt efter ett år som vi vet.

Brusljud drev bara upp signalen för mig. Funkade inte!
Jag kan inte ta mediciner som förhöjer signalen och det är många som gör det, b l a flera SSRI-preparat. Serotoninnivån höjs ju och jag kan faktiskt höra hur den stiger uppåt till ett gigantiskt PIIIIIIP!

Kul att du inte gillar högklackat! Nej, då är det bra mycket bättre med burka. :wink: (Bara inte tyget prasslar i vinden!)

Jag kan inte bo i storstäder eller nära stora vägar. Min liv är s a s tinnitusanpassat. Men med hjälp av Xanor behöver jag inte använda öronproppar så ofta.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:58:00, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Tor » 2010-05-11 1:12:35

jag hade samma startdos med alprazolam (d.v.s. 0,5g 2x dagl.), men tyckte inte det hjälpte med min tinnitus. Det finns däremot forskning som visar att melatonin och sulodexid kan vara till hjälp.
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 20:58:00, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Debbido » 2010-05-11 1:37:37

Tor skrev:jag hade samma startdos med alprazolam (d.v.s. 0,5g 2x dagl.), men tyckte inte det hjälpte med min tinnitus. Det finns däremot forskning som visar att melatonin och sulodexid kan vara till hjälp.


Så, vari består egentligen skillnaden mellan alprazolam och Xanor? Undrar om den kan vara viktig. För det här är ju viktigt om man ska nå just öronnerverna.

Hur svårt är det att få ta på melatonin? Nätapoteken håller ju tullen numera superkoll på. Det går inte att få in något som är receptbelagt.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:58:00, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Tor » 2010-05-11 2:04:54

Använde en medicin som hette alprox (alprazolam, 2x 0,5mg såklart, inte gram), men inte depot. Melatonin har diskuterats i flera trådar tidigare. Borde nog gå att få tag på. Själv får jag ut det på universitetsapoteket här i Helsingfors som tillverkar eget)
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 20:58:00, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Debbido » 2010-05-11 2:36:09

Det är förstås viktigt att det är depottabletter eftersom de måste ge skydd hela dagen och inte bara en stund.

Beträffande melatonin så har det varit stora restriktioner kring det preparatet. Vet inte hur det ser ut idag.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:58:00, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2010-05-11 2:44:36

Alprazolam och Xanor är visst identiska preparat! Så då tillhör du den mindre grupp som inte svarar på just det preparatet. Fast, om det inte är depot så släpper ju effekten för snabbt.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:58:00, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Tor » 2010-05-11 2:51:38

hmm, du kanske har rätt. Bra om det fungerar för dig. Men man bygger ju upp en tolerans med tiden. Det är väl bara att stå ut med det ständiga piipandet.
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 20:58:00, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Återgå till Aspergare och vården



Logga in