Pojke 9 år gammal - ADHD och autistiska drag.. Asperger?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav t_diancecht » 2010-03-24 23:12:25

Salut encore une fois içi!
Det tog ett tag tills du svarade här. Men jag är ny här.
Brukar inte förekomma.... Ja det är väl ovanligare att personer innom Autism spektrat är sociala. Men jag är en social individ och tom översocial ibland med.

Lika många människor som det finns innom Autismspektrat, lika många olika varianter av funktionshindret finns det.

Hur är din Sons motorik?
För DCD och ADHD skiljer sig ju med att DCD är hyperaktiv och klumpig motorik.
ADHD har bara hyperaktivitet med Normal eller extra bra motorik.

DCD/ADHD Är ju delvis Autistiskt och delvis annat.
Vissa saker är opassande att säga/göra?
En del kan ju ha kopprolali.
Har ni kollat om han ev. kan ha drag av Tourettes Syndrom?
Thorsköld.
Senast redigerad av t_diancecht 2011-05-04 23:28:17, redigerad totalt 1 gång.
t_diancecht
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-03-01
Ort: P- Böndernas Huvudstads Stad

Inläggav maddox » 2010-03-25 20:18:39

Hej!

Tack för dina inlägg! Och tack för ditt erbjudande om kontakt åt sidan av Aspergerforumet. Jag är dock försiktig till en början och vill kolla av läget innan jag tar kontakt med andra. Hoppas att du har överseende med det? :)

Min son kan inte koordinera händer, fötter med hjärnan. Han kan inte simma bröstsim, hade svårt med skridskoåkning, att skriva med penna, inte bra på att klättra, spela fotboll etc. Hjärnan tänker något men benen vill inte lyda säger han.

Ja, han säger en del saker som kan uppfattas sårande ibland eller opassande för situationen. Men det jobbar vi med. Han menar inget illa utan han är saklig helt enkelt.

Min son var distanslös ganska länge. Dock inte mot jämnåriga - där var han tvärtom. Blyg och visste inte vad han skulle göra eller säga. Men han gillade och gillar fortfarande att prata med vuxna eller att vara med småbarn.

Jag tror inte att han har något specialintresse men TV:tittandet har varit väldigt jobbig att hantera. Han fastnade vid TV:n redan som väldigt liten och vi har haft i stort sett dagliga duster om hans tv:tittande.

I perioder har han inte känt av hunger. Inte heller om han hade halsfluss eller något. Men så fort man nuddade vid honom, speciellt på huvudet eller ville kamma honom då utbrast han hur ont det gjorde.

Ja såna saker. Det finnns ju mer.

Måste rusa!! :)
Senast redigerad av maddox 2011-05-04 23:28:17, redigerad totalt 1 gång.
maddox
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-12-27

Inläggav t_diancecht » 2010-03-26 1:26:11

Salut encore une fois!
[Fr. Hej en gång till!]

Klumpig motorik i unga år förekommer ju både hos DCD och Autism spektrat.
Men bara för att man har liknande beteenden utåt sett, då kan det ju var olika funktionhinder bakom det. DCD är ju hälften Autistiskt och hälften annat.

Det där med problematiska relationer med jämnåriga är vanligt innom neuropsyiatriska funktionshinder. Men om man informerar om sitt funktionshinder kan det ofta bli bättre.
Jag gjorde det i 9'an och fick ett helt annaat bemötande av eleverna då.

Då jag slutat 6'an eller när jag bärjade i 7'an informerade jag lärarna om MBD/DAMP, Autism & AS.
Jag tyckte det var lättare att hålla föredrag för vuxna än jämnåriga.

Koordinationen kan komma senare. Öka kroppsmedvetenheten är viktig.
Att rulla runt i plaströr gör att kroppens känselorgarn utvecklas och kan minsak kittlighet vid lätt beröring efter ett tag tex.
Ni kanske har kontakt med SjukGymnaster som kan träna med din son?

Ja att ta kontakt med e-brev är ju neutralt tycker jag. Men det är upp till dig. Träffas i verkliga livet gillar jag, men det är inte hela världen. Vi har ju givande korrespondens här och jag får ju delge dig till sådant som jag upplevt.


Bra att ni jobbar på saker som kan såra andra. Försöka att få honom i tankegångar om jag sade så.... Vad tänker andra då? Om någon sa så till mig hur skulle jag reagera då. Jag vet ju inte i detalj vad det handlar om. Man ska väl inte säga för mycket heller så att man inte kan koppla det till människor eller en specifik plats.
Vi har en bra etik i sverige med sekretess för det mesta. Bara några få innom sociala yrken som kan missbruka det.
Men det viktiga är att man skyddar den svag parten i alla lägen.
Bon weekend kan man ju säga nu då Fredagen precis börjat.
Thorsköld.
Senast redigerad av t_diancecht 2011-05-04 23:28:18, redigerad totalt 1 gång.
t_diancecht
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-03-01
Ort: P- Böndernas Huvudstads Stad

Inläggav SuzieQ » 2010-03-26 23:08:33

Hej!
Ny här, din tråd var spännande läsning för mig, för vi gör just nu en utredning på BUP med vår son, 5 år. Ser många likheter.

Vi ska få diagnos om en månad men de var inte överrens: läkaren ansåg ADHD (den dagen var jag där även med lillbrorsan och de jagade upp varandra, rymde och sprang i alla korridorer.) men psykologerna letar inom Autismspektrat.

Han leker med de som är ett år yngre, svårt med motoriken, går på tå. Krockar ofta med allt och alla. Gillar inte viss musik, föredrar klassiskt om det inte är skrämmande, undviker vissa ljud. Gillar inte kramar, fast ibland får man lite ömhet. Kramarna övergår oftast i huvudkrock och ont. Mycket överaktiv hemma, dock underaktiv/passiv på dagis. River i allt, rör runt i allt, pillar på allt (vilket driver mig smått till vansinne, pedant som jag är!) och stökar ner. Trots att man ber honom att inte leka med ex. nycklarna är han där nästa gång och river bland grejerna. Han umgås helst med vuxna, men det är on/off, på hans villkor. Har en egen fantasivärld, men det är svårt att avgöra på vilken nivå.

Han har lätt för matte och på BUP ansåg de att han hade ojämn begåvningsnivå, som en 7-åring ibland och som en 3-åring ibland. Gillar dataspel som handdrawn games, ett strategispel. Fastnar framför tv.

Som barn var han mycket intensiv och vi hade ingen anknytning (till skillnad från lillebror) Fortfarande mycket intensiv. Ibland hör han liksom inte, det vardagliga blir lätt jobbigt med tjat. Vi försöker att inte bli arga, för det är nästan det värsta som han kan drabbas av, vi har äntligen förstått att det funkar inte för honom om vi blir arga. Men ibland blir det bara för mycket och bägaren rinner över för oss vuxna. Tyvärr... Vi har en metod som verkar funka på morgonen, ställer äggklockan på 10 minuter och lägger fram alla kläderna. Klarar han påklädningen så får han en prick, 10 prickar ger ett kinder-ägg. Fler bra tips?

Tycker mycket stämmer in men annat ej när jag läser om olika diagnoser. Vad tror ni?

Hälsningar
Suzie Q
Senast redigerad av SuzieQ 2011-05-04 23:28:18, redigerad totalt 1 gång.
SuzieQ
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2010-03-26
Ort: stockholm

Inläggav t_diancecht » 2010-03-27 16:31:15

Hej!
Belöningar fungerar för många barn.
Hoppas ni får diagnos snart.
Thorsköld.
t_diancecht
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-03-01
Ort: P- Böndernas Huvudstads Stad

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in