Utesluta bipolär sjukdom?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utesluta bipolär sjukdom?

Inläggav honeysquid » 2010-03-22 12:04:47

Som ett led i min utredning vill Neuropsykiatrin att jag ska träffa en läkare som ska "utesluta bipolär sjukdom", och detta ska enligt psykologens utsago ske under ett och samma läkartillfälle.
Det jag undrar är, hur kan man fastställa att någon inte lider av Bipolär sjukdom vid ett tillfälle, samtidigt som det tar veckor/månader att utreda någon för exempelvis AS?

Misstanken om Bipolär sjukdom ska tydligen ha grundat sig i att en konstig och väldigt oförstående psykolog jag träffade i min hemstad missförstod mig totalt och skrev detta i journalerna, tillsammans med en massa konstiga lögner om att jag "hör röster". Bör jag säga detta till läkaren?

Jag vet ju med mig att jag verkligen inte lider av Bipolär sjukdom och jag är livrädd att utredningen ska stoppas om han ändå "tycker" att jag gör det. :(
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-05 1:20:43, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Re: Utesluta bipolär sjukdom?

Inläggav Lakrits » 2010-03-22 13:40:14

Du behöver inte oroa dig. Jag gick igenom samma sak efter att en av läkarna på slutenvården (som jag träffade en enda gång) ansåg att jag var manisk eftersom jag "pratade mycket och intensivt och var väldigt ämnesfokuserad". Han skrev in "ev. bipolär eller hypoman" i min journal, vilket gjorde att min utredare var tvungen att ta tag i den frågan innan min NPF-utredning började. Men eftersom ingen annan än den enda läkaren ser någonting som tyder på bipolaritet hos mig, så var det en snabb sak att avskriva den hypotesen.

Svara på frågorna ärligt och uppriktigt. De rör sig kring huruvida du har depressiva perioder och perioder med en känsla av "flyt", lycka, ohejdad optimism, att du klarar allt, kan allt och är världens bästa på vad du än företar dig. De undrar också om du har vaknat upp efter en sådan period med ett privatliv lagt i ruiner p.g.a. att du egentligen inte har haft koll på det du gjort.

Det finns små möjligheter att din utredare skulle diagnostisera dig med en psykisk åkomma som bipolaritet om det inte finns någon, inkl. dig själv, som kan vittna om den typen av perioder i ditt liv.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:20:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Utesluta bipolär sjukdom?

Inläggav sssssm » 2010-03-22 13:41:56

Det jag undrar är, hur kan man fastställa att någon inte lider av Bipolär sjukdom vid ett tillfälle, samtidigt som det tar veckor/månader att utreda någon för exempelvis AS?


Möjligen är det så att det är lättare att utesluta något än att visa på att något faktiskt är.
Ta följande exempel, det finns en diagnos med ett antal kriterier > 1.
För att ha den måste du uppfylla alla kriterier.
För att visa det måste du testa för varje kriterium.
För att utesluta den hos en individ behöver du bara testa för alla upp till det första kriteriet som inte uppfylls.
Alltså går det snabbare eller lika snabbt att utesluta diagnosen.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-05 1:20:43, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Re: Utesluta bipolär sjukdom?

Inläggav MsTibbs » 2010-03-22 15:52:18

Var glad för att du blir utredd. De kommer ställa frågor för att utröna om du har haft maniska och/eller depressiva skov, eventuellt får du fylla i frågeformulär. Tala om att du inte hör röster, schizofreni skall också enligt gamla skolan uteslutas (numera kan man av flera läkare få båda diagnoserna). En läkare jag talade med sa att man efter en tid som psykläkare lär sig känna av om en person har en bipolär utstrålning, ungefär som om en person är aspig eller adhd:ig, så som de uppfattade mig.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:20:43, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Utesluta bipolär sjukdom?

Inläggav Lakrits » 2010-03-22 16:29:20

honeysquid,

Läs på om bipolära sjukdomar och schizofrenisjukdomar innan mötet. Wikipediakunskaper räcker gott och väl, men det viktigaste är att du förstår vad det är som läkaren/psykologen undersöker, så att du och han/hon talar om samma saker. Det blir lättare för dig att säga "nej, det där stämmer verkligen inte in på mig" om du vet vilka gränser och definitioner som gäller. Annars är det enkelt att tänka "ja, jag har ju varit väldigt glad ibland", när det som avses egentligen är en helt annan typ av bisarr, okontrollerad positivism. Patienter i manisk fas är väldigt speciella, minst sagt, och en sprudlande glad och positiv medelsvenssonperson är inte ens i närheten.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:20:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Utesluta bipolär sjukdom?

Inläggav aspiemelly » 2010-03-22 18:23:10

Har också "hör röster" i min journal och fick t.o.m. medicin en kortare tid som ung för detta. Senare reddes det upp då (tror hon var student) en person frågade "varifrån kommer rösterna? vad säger dom?" och jag kunde svara, vad personen sa och att det var i rummet intill. Sen fick jag ha BUP möten i det mest isolerade rummet dom hade, för sekretessens skull gissar jag.

Läkaren som ställde diagnos på mig (AS) senare frågade mycket nogrant om detta men avfärdade alla psykosdiagnoser snabbt när jag beskrev flera tillfällen jag "hört röster" genom väggar osv. J*dra superhörsel ;)
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-05 1:20:43, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Utesluta bipolär sjukdom?

Inläggav honeysquid » 2010-03-22 19:08:42

Tack alla för svaren. Ska läsa på och verkligen neka till allt. Jag är INTE bipolär :shock:
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-05 1:20:43, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Re: Utesluta bipolär sjukdom?

Inläggav A » 2010-03-22 22:53:10

Tror inte du behöver "neka till allt".
Det bästa är väl att istället svara på frågor och berätta om hur du fungerar. Och informera om vad som står i din journal som du anser vara fel och inte stämma med verkligheten.

Det finns bestämda kriterier för bipolär sjukdom och de olika varianterna.
Uppfyller man inte dessa kriterier så är man inte bipolär.
Senast redigerad av A 2011-05-05 1:20:43, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Re: Utesluta bipolär sjukdom?

Inläggav Lakrits » 2010-03-22 22:54:14

A skrev:Tror inte du behöver "neka till allt".
Det bästa är väl att istället svara på frågor och berätta om hur du fungerar. Och informera om vad som står i din journal som du anser vara fel och inte stämma med verkligheten.

Det finns bestämda kriterier för bipolär sjukdom och de olika varianterna.
Uppfyller man inte dessa kriterier så är man inte bipolär.

Väl talat!
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in