Fonder/stipendier

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-20 12:50:18

mondo beyondo skrev:och till vad? Jag har nyligen hört talas om EU-lån för de som vill starta upp företag, eller utveckla sin företagsidé. Lyckas du behåller du pengarna, misslyckas ditt företag så får du betala tillbaka. Nej, inget aprilskämt.

Vad konstigt det låter. Lyckas man så har man råd att betala tillbaka, misslyckas man, det är då man behöver en extra säkerhet förstås.

Meningslöst lån...
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav mondo beyondo » 2010-03-20 13:01:16

De vill kanske att bara de som tänker lyckas lånar... :O
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav hrchris » 2010-03-20 13:33:23

jihad_anders skrev:Hur mycket pengar är du intresserad av?


LOL... hur mycket som helst självklart LOL...

Jag vet ju inte vad dom olika fonder ger och vad dom ger till f.eks...

Jag har ju inte mera än max 500-1000 kr över försörjningsstödet, vilket man ju INTE kommar långt med idag... (om du frågar mig i alla fall)
Maten stiger, resor stiger ja ALLT stigar i pris ju, men vi får fortfarende samma låga belopp som sjukskriven/ Funktionshindrad ju...

Jag flyttade in i min egen första lägenhet här dec 2008 men jag har och hade INTE råd med saker till den, så jag skulle i alla fall ha behov för lite gardiner, köksredskap m.m.. sen Olika speciel ansigts/hår produkter som koster mellen 350-500kr pr stk pga mjälproblem som ramler ner i ansigtet och självklart i huvudet botten.. har testat mycket olika men dom hör är det enda som funkar på MIG.. (är väldigt överkänslig)

Sen att ha råd med presenter till småsyskon för en gångs skuld (har 3 stk) evt till att göra nått kul i sommaren som jag normalt INTE har råd med..
Evt råd till mera transport så jag kan besöka mina småsyskon ibland också det kostar ju 200kr varje gång jag vill besöka dom i transport bara ju, det är "nästan" en veckas mat ju om jag ska se så på det (har en känslig mage IBS) så väldigt dyr kost behövas ibland annars ballar den ut totalt min mage...
Sen kläder har jag INTE kunna köpa på flera år också så går fortfarende runt i kläder som är ca 10 år gamla...
Ja jag kunde ju fortsätta i en evighet...

Jag är bara tacksam för vad jag/man evt skulle kunna få från någon fond elle liknade ju, jag kan inte sätta belopp på sånt, om dom bara kan ge ett par hundralapper ja då är där ju lite transport till att besöka mina småsyskon som ger mig väldigt mycket positiv energi, får man lite mera ja då har jag ju en del att välja på som ni ser :D
Senast redigerad av hrchris 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav jihad_anders » 2010-03-20 18:16:10

Dessvärre vet jag inte om några fonder. Jobba svart?
Senast redigerad av jihad_anders 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
jihad_anders
Bannad
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2010-03-19
Ort: ångestgatan 12b

Inläggav Lakrits » 2010-03-20 18:39:08

Sökverktyg för Länsstyrelsernas stiftelser och fonder.

Gå till ditt bibliotek och leta upp Stora Fondboken.

Ring din kommun och fråga vilka fonder och stipendier de förfogar över och om du skulle kunna få en förteckning med information skickad hem till dig.

Om du är inskriven som student vid ett universitet eller högskola, så fråga universitetet, studentkåren och ev. studentnation om deras sökbara stipendier och fonder.

[EDIT]: Jag glömde en sak. Det är inte ovanligt att intresseföreningar har stipendier som de delar ut. I ditt fall torde det väl röra sig om Autism- och Aspergerförbundet, Attention och liknande tillsammans med föreningar vars verksamhet nuddar vid Aspergers syndrom, t.ex. neurologiföreningar och föreningar som samlar alla typer av funktionshinder.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav hrchris » 2010-03-20 19:57:56

jihad_anders skrev:Dessvärre vet jag inte om några fonder. Jobba svart?


NEJ TACK...

1. det är OLAGLIGT att jobba svart..
2, jag är sjukskriven och KAN inte jobba..
det är ju därför jag sökar på fonder pga jag inte är kapabel till att försörja mig själv vid att arbeta...
Senast redigerad av hrchris 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav jihad_anders » 2010-03-20 20:02:10

Låt inte reglerna förgöra dig.
Senast redigerad av jihad_anders 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
jihad_anders
Bannad
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2010-03-19
Ort: ångestgatan 12b

Inläggav hrchris » 2010-03-20 20:03:02

Lakrits skrev:Sökverktyg för Länsstyrelsernas stiftelser och fonder.

Gå till ditt bibliotek och leta upp Stora Fondboken.

Ring din kommun och fråga vilka fonder och stipendier de förfogar över och om du skulle kunna få en förteckning med information skickad hem till dig.

Om du är inskriven som student vid ett universitet eller högskola, så fråga universitetet, studentkåren och ev. studentnation om deras sökbara stipendier och fonder.

[EDIT]: Jag glömde en sak. Det är inte ovanligt att intresseföreningar har stipendier som de delar ut. I ditt fall torde det väl röra sig om Autism- och Aspergerförbundet, Attention och liknande tillsammans med föreningar vars verksamhet nuddar vid Aspergers syndrom, t.ex. neurologiföreningar och föreningar som samlar alla typer av funktionshinder.


Hej och tack för ditt svar LOL...
Jag vet om där finns olika fonder som komunen vet om..
Men det vara mera speciella fonder som hade med Aspergers att göra jag tänkte på..
I och med att där finns fonder till alla möjliga sjuka i cancer, alzheimers, m.m...
Då tänkte jag att det kunde vara att där också var en till AS.. :D
Senast redigerad av hrchris 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav nano » 2010-03-21 3:39:11

Sökte på mental, ett ord som troligen fanns för flera hundra år sedan o kan finnas i beskrivningar som skapades för länge sedan innan asperger ens var påkommet.
http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/F ... id=1000095
http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/F ... id=1021869
http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/F ... id=1010182

Denna verkar bra för stockholmsföräldrar med barn som har npf:
http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/F ... id=1020663
Senast redigerad av nano 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav sigge » 2010-03-21 12:40:48

Lions och Rotary kan ge pengar eller saker till folk som behöver. Finns kanske andra liknande föreningar som gör likadant.
Senast redigerad av sigge 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
sigge
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2010-01-23

Inläggav hrchris » 2010-03-21 15:59:15

nano skrev:Sökte på mental, ett ord som troligen fanns för flera hundra år sedan o kan finnas i beskrivningar som skapades för länge sedan innan asperger ens var påkommet.
http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/F ... id=1000095
http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/F ... id=1021869
http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/F ... id=1010182

Denna verkar bra för stockholmsföräldrar med barn som har npf:
http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/F ... id=1020663


Hej Nano...

Tack för att du kollade efter dom *LOL*
Dom 2 första har väl "bara" med folk som bor i sthlm och Göteborg väl??
Dom brukar att vara väldigt strixa med just det där att man MÅSTE bo ett visst ställe och inte "bara" har dom problemen dom vill hjälpa folk med tyvärr...

Den i Hbg ska jag undersöka lite mera om då jag ju bor i skåne själv.. kanske det är möjligt där... :D
Senast redigerad av hrchris 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav hrchris » 2010-03-21 16:02:04

sigge skrev:Lions och Rotary kan ge pengar eller saker till folk som behöver. Finns kanske andra liknande föreningar som gör likadant.


jag har fått höra om Lion före i alla fall... så det borde vara möjligt ju :D

Jag letar bara mest efter en fond som "bara" har med folk med Aspergers att göra eller neuropsykiatriska problemer f.eks...

Har kollat på Global Grant på biblioteket men kunde inte hitta nått där med Aspergers när jag använde det som sökord..
men ska kolla lite bättre efter när jag har tid och överskott till det...

Tack i alla fall :D
Senast redigerad av hrchris 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav hrchris » 2010-03-23 1:42:59

Inger skrev:OK, då förstår jag hur du menar: du har mer problem med komma ihåg att äta än att vilja gå ner i vikt alltså? Det är bra, då är det mer en planeringsfråga bara... och att orka laga maten... och hitta något du tål... och har råd med.

Såna svårigheter är nog mer typiskt för AS än för anorexi, även om de ibland överlappar.


jag fick ju denna diagnos INNAN jag fick min AS diagnos, så det kanske har med det att göra, jag vet inte, jeg vet bara vad mitt problem är ju LOL..

både fysisk och EKONOMISK LOL..
Hoppas verkligen att jag hittar nån fond som kan hjälpa en till att få en sommar som bara är LITE kul åtminstonde
Senast redigerad av hrchris 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Någon här som sökt pengar från fonder?

Inläggav Heliora » 2010-06-24 19:05:03

Har någon här sökt pengar från fonder någon gång pga ens diagnos? Berätta!

Eller någon som är lite kunnig om fonder?

Jag skulle vilja söka pengar från någon fond för att kunna ta körkort. Jag behöver verkligen körkort för att kunna få jobb men har ingen att köra med privat och körläraren (på den riktiga trafikskolan) säger att jag kommer behöva ca 80 st körlektioner med automat - kanske blir det dubbla med manuell? Jag har ju extra stora svårigheter pga mina diagnoser AS och ADHD. Kan man kanske söka bidrag från fonder för detta? Några handikappfonder typ?

Någon som har någon koll?
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Parvlon » 2010-06-24 19:23:30

Har du redan skaffat läkarintyg, eller det kanske man måste ha för att få lämp numera? 80 st lektioner låter som några skojare, vad är det för lärare egentligen.

Finns en liknande tråd oxå. extra-bidrag-for-specialkost-t14892.html
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Heliora » 2010-06-24 19:33:30

Parvlon skrev:Har du redan skaffat läkarintyg, eller det kanske man måste ha för att få lämp numera? 80 st lektioner låter som några skojare.


Jag har redan tagit 90 körlektioner hos en privat trafikskola (en femtiolapp billigare än de i stan) men kört bara en lektion i veckan för att hålla uppe färdigheterna tills jag kan satsa ordentligt, tagit 23 lektioner på en riktig trafikskola nere i stan, men haft ett halvårs uppehåll nu. Alla har inte samma förutsättningar för att lära sig köra bil. Jag har det betydligt svårare än andra och därför behöver jag betydligt fler körlektioner.

Eftersom jag har det så svårt pga mina diagnoser tänkte jag om det kanske fanns någon fond man kunde söka pengar från.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Parvlon » 2010-06-24 19:45:52

Heliora skrev:Jag har redan tagit 90 körlektioner hos en privat trafikskola (en femtiolapp billigare än de i stan) men kört bara en lektion i veckan för att hålla uppe färdigheterna tills jag kan satsa ordentligt, tagit 23 lektioner på en riktig trafikskola nere i stan, men haft ett halvårs uppehåll nu.
Ok. SJälv gick jag intensivkurs, det funkar bäst för mig att fokusera på en sak. Någon lektion då och då låter hemskt tråkigt. Hade med svårt med körningarna, de tyckte att jag körde som en biltjyv första lektionen, men det var inte mer än 20 lektioner eller nått allt som allt.

Alla har inte samma förutsättningar för att lära sig köra bil. Jag har det betydligt svårare än andra och därför behöver jag betydligt fler körlektioner.
Därför jag frågade om du har fått läkarintyg redan. Är inte särskilt roligt om Läkarjävlarna rycker möjligheten efter alla de lektionerna.

Borde finnas någon slags fonder för handikappade osv, tycker man ju. Såna bilar man kan köra in rullstolen i t.ex är ju knappast gratis.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Heliora » 2010-06-24 20:54:05

Jag ställde en seriös fråga och vill ha seriösa svar. Vill man bara göra sig lustig över mina svårigheter behöver man inte bemöda sig att svara alls.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav LILITH_ » 2010-06-24 21:01:23

Jag har tidigare sökt och fått pengar genom en eller två fonder, som jag dock inte kommer ihåg namnet på på rak arm.
Det var dock barnfamiljsrelaterade fonder.

Det finns väl runt 7000 fonder att välja mellan men nästan alla med extremt snåriga och nischade kriterier som måste uppfyllas för att överhuvudtaget komma på fråga.

Vänd dig till en kurator eller en diakon, vissa av dem har ofta bra koll på sådant här.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-04 10:28:20, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Parvlon » 2010-06-24 21:04:38

Heliora skrev:Jag ställde en seriös fråga och vill ha seriösa svar. Vill man bara göra sig lustig över mina svårigheter behöver man inte bemöda sig att svara alls.
Varsågod.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Heliora » 2010-07-07 19:05:55

Jag har inte hittat några fonder för detta, har inte haft så mycket tid att leta heller egentligen, men har åtminstone skrivit ihop en ansökan. Alltid en bra början.

Hej!

Jag heter X X och är XX år. Jag har diagnoserna Aspergers syndrom och ADHD som innebär bl a svårigheter i socialt samspel, motorik, planering och koncentrationsförmåga. Jag har haft stora svårigheter att hitta ett jobb/yrke som passar för mig och har flera misslyckade försök bakom mig. Nu har jag funderingar på arkivarieyrket, ett jobb som inte är så socialt eller stressigt men som har stimulerande arbetsuppgifter utifrån mina intressen. Problemet är bara att det för många sådana jobb krävs körkort, vilket inte är det enklaste för mig.

Jag har försökt i många år att ta körkort, men har inte haft ekonomi att fullfölja det då jag inte har någon att köra med privat. Förra året ansökte jag om körkortstillstånd på nytt och har på olika trafikskolor hittills tagit upp mot hundra körlektioner. Mina körlärare jag haft har bedömt att jag kan klara av det, men att jag behöver extra mycket övning. Jag har alltså svårigheter med motorik, koordination, automatisera rörelser/moment och uppmärksamhet. Jag har kört manuell växellåda hittills, men har nu blivit rekommenderad automatlåda av körläraren. Körläraren bedömer nu att jag kommer behöva ca 100 ytterligare körlektioner (med automat) innan jag är färdig, vilket beräknas kosta ca 46 000 kr . Det är för detta jag nu söker bidrag.

Då jag har svårt att planera uppgifter och svårt med igångsättning vore det även av denna anledning av stor vikt med körkort, då det blir lättare att komma iväg på saker. Jag har pga min Asperger väldigt svårt att få vänner, men försöker åka ibland på olika nätverksträffar med andra aspergare jag känner via internet. Med ett körkort vore det betydligt enklare att för mig att komma iväg på träffar och få ett någorlunda socialt liv.

Jag ansöker alltså härmed om ett bidrag till mitt körkort för att öka möjligheterna till ett självständigt och någorlunda socialt liv och ett yrke som jag kan klara av.

Med vänliga hälsningar
X X


Vad tror ni om detta? Låter det som ett rimligt önskemål om bidrag? Något man bör lägga till eller ta bort i texten?
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav MsTibbs » 2010-07-07 19:16:09

Jag vet inget om fonder. Men jag skulle också rekommendera intensivkurs. För mig funkade inte nu-och-då-körning för jag glömde mellan gångerna. Funkade utmärkt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:28:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Marabou » 2010-07-07 19:45:28

Heliora skrev:Jag har inte hittat några fonder för detta, har inte haft så mycket tid att leta heller egentligen, men har åtminstone skrivit ihop en ansökan. Alltid en bra början.

Hej!

Jag heter X X och är XX år. Jag har diagnoserna Aspergers syndrom och ADHD som innebär bl a svårigheter i socialt samspel, motorik, planering och koncentrationsförmåga. Jag har haft stora svårigheter att hitta ett jobb/yrke som passar för mig och har flera misslyckade försök bakom mig. Nu har jag funderingar på arkivarieyrket, ett jobb som inte är så socialt eller stressigt men som har stimulerande arbetsuppgifter utifrån mina intressen. Problemet är bara att det för många sådana jobb krävs körkort, vilket inte är det enklaste för mig.

Jag har försökt i många år att ta körkort, men har inte haft ekonomi att fullfölja det då jag inte har någon att köra med privat. Förra året ansökte jag om körkortstillstånd på nytt och har på olika trafikskolor hittills tagit upp mot hundra körlektioner. Mina körlärare jag haft har bedömt att jag kan klara av det, men att jag behöver extra mycket övning. Jag har alltså svårigheter med motorik, koordination, automatisera rörelser/moment och uppmärksamhet. Jag har kört manuell växellåda hittills, men har nu blivit rekommenderad automatlåda av körläraren. Körläraren bedömer nu att jag kommer behöva ca 100 ytterligare körlektioner (med automat) innan jag är färdig, vilket beräknas kosta ca 46 000 kr . Det är för detta jag nu söker bidrag.

Då jag har svårt att planera uppgifter och svårt med igångsättning vore det även av denna anledning av stor vikt med körkort, då det blir lättare att komma iväg på saker. Jag har pga min Asperger väldigt svårt att få vänner, men försöker åka ibland på olika nätverksträffar med andra aspergare jag känner via internet. Med ett körkort vore det betydligt enklare att för mig att komma iväg på träffar och få ett någorlunda socialt liv.

Jag ansöker alltså härmed om ett bidrag till mitt körkort för att öka möjligheterna till ett självständigt och någorlunda socialt liv och ett yrke som jag kan klara av.

Med vänliga hälsningar
X X


Vad tror ni om detta? Låter det som ett rimligt önskemål om bidrag? Något man bör lägga till eller ta bort i texten?


Jag tycker att du har skrivit ett jättebra brev! Tydligt och välformulerat :)

Jag känner tyvärr inte heller till några fonder, men Google är ovärdeligt när man letar efter något så ett tips är att googla "fonder körkort" eller liknande. Lycka till!!
Senast redigerad av Marabou 2011-05-04 10:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2010-07-07 20:57:30

Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in