ADHD-underavdelning?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav lasseivägen » 2010-03-14 2:31:26

Tycker också att det är en bra ide. själv har jag kombinationen ADHD/AS verkar vara en ganska vanlig kombination, vilket inte verka vara med övriga kombinationer av NPF problem.

Jag har varit inne på ADHD forum en hel de och på deras avdelning övriga funktions begåvningar, men tycker inte att den är lika vederhäftig som AF. Inlägen är ofta lite tramsiga, verkar som medelåldern är betydligt lägre där.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 1:06:25, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav MsTibbs » 2010-03-14 13:01:46

lasseivägen skrev:Jag har varit inne på ADHD forum en hel de och på deras avdelning övriga funktions begåvningar, men tycker inte att den är lika vederhäftig som AF. Inlägen är ofta lite tramsiga, verkar som medelåldern är betydligt lägre där.


Instämmer, ADHD-forum är för stökigt för att jag skall klarar vara där. Kollar bara in nån sällan gång.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:06:25, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav asmig » 2010-03-14 19:17:54

Som jag förstår det, verkar ju just ADHD vara ganska vanligt förekommande bland de som har AS. Om det motsatta dvs. att AS är väldigt vanligt förekommande bland de som har ADHD skulle gälla, har jag aldrig hört talas om.

Visst är väll blanddiagnoser generellt vanliga och visst kan man ha AS o vad fan som hellst, presis som att man kan ha vad fanken som hellst och säker AS också. Men ADHD verkar hursomhellst som jag upfattat det GANSKA vanligt i kombination med AS (mer än annat). Rätta mej om jag felar i detta.

Härav min initierade önskan. Det jag saknar lite, (även fast jag tycker att allt e jättebra som det redan är) skulle kunna uttryckas:
"Här skriver vi om saker som relaterar till livet med blanddiagnosen AS och ADHD" eller kanske "Här skriver vi om saker som relaterar till livet med AS i kombination med en eller flera andra diagnoser".
Senast redigerad av asmig 2011-05-05 1:06:25, redigerad totalt 1 gång.
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav Selma » 2010-03-14 20:09:02

KrigarSjäl skrev:Och sen...en avdelning för Tourettes också?

Ja , och en för alla med dyslexi. Det verkar vara väldigt vanligt här. I normalpopulationen brukar det vara mellan fem och tio procent tror jag.
Senast redigerad av Selma 2011-05-05 1:06:25, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav MsTibbs » 2010-03-14 20:20:07

asmig skrev:Som jag förstår det, verkar ju just ADHD vara ganska vanligt förekommande bland de som har AS. Om det motsatta dvs. att AS är väldigt vanligt förekommande bland de som har ADHD skulle gälla, har jag aldrig hört talas om.


Asperger är ovanligt, ADHD är vanligare, därför har få med ADHD AS.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:06:25, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav carl » 2010-03-14 20:49:59

Selma skrev:
KrigarSjäl skrev:Och sen...en avdelning för Tourettes också?

Ja , och en för alla med dyslexi. Det verkar vara väldigt vanligt här. I normalpopulationen brukar det vara mellan fem och tio procent tror jag.


Och sen tar man nån språkfascist som moderator på dyslexiavdelningen.. :roll:
Senast redigerad av carl 2011-05-05 1:06:25, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav AAA » 2010-03-14 23:10:02

carl skrev:
Selma skrev:
KrigarSjäl skrev:Och sen...en avdelning för Tourettes också?

Ja , och en för alla med dyslexi. Det verkar vara väldigt vanligt här. I normalpopulationen brukar det vara mellan fem och tio procent tror jag.


Och sen tar man nån språkfascist som moderator på dyslexiavdelningen.. :roll:


:-D +11
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 1:06:25, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Sam » 2010-03-15 9:17:32

MsTibbs skrev:
asmig skrev:Som jag förstår det, verkar ju just ADHD vara ganska vanligt förekommande bland de som har AS. Om det motsatta dvs. att AS är väldigt vanligt förekommande bland de som har ADHD skulle gälla, har jag aldrig hört talas om.


Asperger är ovanligt, ADHD är vanligare, därför har få med ADHD AS.


Idag uppskattar man att ca 50 -70% har både ADHD/AS. Det är inte ovanligt att AST blir mer framträdande när ADHD mediciners.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 1:06:25, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav MsTibbs » 2010-03-15 10:38:54

Sam skrev:
MsTibbs skrev:
asmig skrev:Som jag förstår det, verkar ju just ADHD vara ganska vanligt förekommande bland de som har AS. Om det motsatta dvs. att AS är väldigt vanligt förekommande bland de som har ADHD skulle gälla, har jag aldrig hört talas om.


Asperger är ovanligt, ADHD är vanligare, därför har få med ADHD AS.


Idag uppskattar man att ca 50 -70% har både ADHD/AS. Det är inte ovanligt att AST blir mer framträdande när ADHD mediciners.


50-70% av de med AS ja, har ADHD. Inte tvärtom, väl? För då borde AST vara grymt mycket mer vanligt än det är.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:06:25, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Sam » 2010-03-15 23:53:25

MsTibbs skrev:
Sam skrev:
MsTibbs skrev:[quote="asmig"]Som jag förstår det, verkar ju just ADHD vara ganska vanligt förekommande bland de som har AS. Om det motsatta dvs. att AS är väldigt vanligt förekommande bland de som har ADHD skulle gälla, har jag aldrig hört talas om.


Asperger är ovanligt, ADHD är vanligare, därför har få med ADHD AS.


Idag uppskattar man att ca 50 -70% har både ADHD/AS. Det är inte ovanligt att AST blir mer framträdande när ADHD mediciners.


50-70% av de med AS ja, har ADHD. Inte tvärtom, väl? För då borde AST vara grymt mycket mer vanligt än det är.[/quote]

Personligen tror jag att det finns ett stort mörkertal när det gäller AST hos de med ADHD. Misstänker att det är vanligare att man först får ADHD diagnos, sedan något inom AST. Har man fått en diagnos inom AST så är man trots allt berättigad till mer stöd & hjälp än vid ADHD/ADD, så i princip så är man inte lika beroende av att få diagnosen på papper om man inte är i behov av medicinering
Det som jag tycker är intressant är att de trots allt relativt ofta finns båda diagnoserna hos en och samma individ.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 1:06:25, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Pemer » 2010-03-16 14:57:47

Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 1:06:26, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2010-03-16 16:48:07

Ja, risken är uppenbar att det hela kantrar till en ren ADHD-forumvinkling och då är det lätt att konstatera att det redan finns ett helt sådant forum.

Det var bland annat det jag ville undvika med min (eller egentligen ADHDforums) idé på förra sidan - förutom att jag tycker det är en bra idé i vilket fall som helst.

Men den har ju inte många visat intresse för, vilket faktiskt förvånar mig...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:06:26, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Heliora » 2010-03-16 17:34:08

Jag skulle kunna tänka mig en underavdelning för övriga diagnoser. Som t ex just ADHD, Tourettes, OCD, bipolär och andra. Så samlas alla såna diskussioner där och slipper ligga i offtopic.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:06:26, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Zombie » 2010-03-16 18:51:32

Man kan också se på hur andra aspergerfora har löst problemet - till exempel ett finskspråkigt.

Fördel om man kan finska, men litet kanske går att räkna ut ändå.
Muut neurologiset oireyhtymät bör väl betyda "Andra neurologiska syndrom", och för dem har de flera underavdelningar, om också strikt uppdelade: för ("lågfungerande") autism, AD(H)D, dysfasi (≈ afasi ≈ språkstörningar) och tourette.

ADHD-fora har de minst ett, men hur aktivt det är vill jag inte registrera mig bara för att kunna bedöma.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:06:26, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2010-03-16 19:48:13



Mmh, men där är det väldigt stökigt... för ADHD helt enkelt...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:06:26, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav TK » 2010-03-16 23:15:00

Zombie skrev:Ja, risken är uppenbar att det hela kantrar till en ren ADHD-forumvinkling och då är det lätt att konstatera att det redan finns ett helt sådant forum.

Det var bland annat det jag ville undvika med min (eller egentligen ADHDforums) idé på förra sidan - förutom att jag tycker det är en bra idé i vilket fall som helst.

Men den har ju inte många visat intresse för, vilket faktiskt förvånar mig...


Vill bara säga att jag fann det förslaget bra, även om jag inte skrivit något förrän nu. Alltså åtminstone en till som stödjer:

Zombie skrev:Därför vill jag förorda en mer allmän rubrik som ADHD-forums "Andra funktionsbegåvningar".
Senast redigerad av TK 2011-05-05 1:06:26, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Lakrits » 2010-03-18 2:54:00

MsTibbs skrev:


Mmh, men där är det väldigt stökigt... för ADHD helt enkelt...

Det är väl upp till administratörerna och medlemmarna på ADHD-forum att rätta till? Och även om det är så stökigt som du antyder, skulle jag önska att rena AD(H)D-diskussioner hölls där och inte på Aspergerforum. Idag kommer ju komorbiditeten upp då och då i trådarna, vilket jag tycker är utmärkt. Tråddebattörerna får insikt i hur AD(H)D och AS kan samverka i olika situationer. Men till syvende och sist är det ett forum som fokuserar på Aspergers syndrom.

Nej, om det här forumet skall härbärgera fler och fler diagnoser, så tycker jag att det lika gärna kan byta namn till NPF- & AST-forum eller något i den stilen. Ett underforum per diagnos och under varje underforum ytterligare underfora, ett per diagnos, för att möjliggöra korsrefererande trådar. Fast jag skulle inte vara kvar, för ett sådant forum skulle inte intressera mig. Om Aspergerforum blev ett kombinerat Asperger- och AD(H)D-forum så skulle jag nog inte heller stanna. För i mina ögon är Aspergerforum det enda vettiga svenskspråkiga internetforumet för aspergare.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:06:26, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kimmelie » 2010-03-19 10:55:37

Jag har visserligen redan skrivit min åsikt, men jag skriver den en gång till, för att förtydliga. Jag vill givetvis inte se en ren ADHD-avdelning här, utan det ska i såna fall vara en avdelning som handlar om kombinationen AS + ADHD, eftersom det är AS:en som spökar till det för ADHD:n, t ex att man inte får "rätt" effekt av ADHD-medicinerna, och andra krockar i förmågor och personlighetsdrag som ställer till det, när diagnoserna drar åt olika håll.

Jag minns inte vem som skrev det, men oavsett så stämmer det in på mig, att när man har båda diagnoserna så kan man utåt sett verka mer "normal", men trots det ha större svårigheter än den som bara har AS. Detta är också frågor som kan vara intressanta att diskutera, att t ex lära sig skilja ut vilka svårigheter som beror på AS och vilka som beror på ADHD, och hitta strategier att hantera dem. Om man nu inte lyckas medicinera bort ADHD:n (pga sin AS...), och alltså blir tvungen att lära sig leva med den.

Så jag tycker definitivt att ett sånt underforum, dvs för kombinationen AS och ADHD, hör hemma på ett AS-forum, och inte på ett ADHD-forum, eftersom det är AS:en som ställer till det för ADHD:n, inte tvärtom. En person med ren ADHD har ju inte alls samma svårigheter som en med AS (med eller utan ADHD). Så även om det kan verka vara ADHD-relaterade frågor, så handlar dem ju egentligen om AS - den som tar upp frågan skulle ju inte ha de svårigheterna om den inte samtidigt hade AS...

Jag kände en "helt ren" ADHD:are ett tag, och han var precis som vilken NT som helst, fast lite hyperaktiv tills han kom upp i rätt dos på Concertan. Då blev han "helt NT", inte ett enda AS-drag, inte en enda svårighet som är förknippad med AS, och sånt som diskuteras här. Han satt inte heller och hängde på nåt ADHD-forum, och identifierade sig inte som ADHD:are, utan han levde sitt liv och ägnade fritiden åt sina intressen, och såg sig inte som annorlunda eller "speciell" på nåt sätt, bara för att han hade ADHD...

Så ren ADHD + fungerande medicin = NT...

Så svårigheter som uppstår när man har både AS och ADHD beror alltså på AS, inte på ADHD. Alltså är det här såna diskussioner hör hemma.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in