Aspergers syndrom - sjukdom eller funktionshinder?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Truly » 2010-03-07 21:56:48

Lakrits skrev:
Truly skrev:
Lakrits skrev:Min nyans är ganska enfärgad. Jag har rätt, alla andra har fel. Sen går den att beställa i olika färger för den hugade.


Mmm. Det låter skönt. Min nyans verkar ha gradering både i färgton, djup, styrka, skiftningar och reflektion. Jag kan omöjligt ha rätt, då andra inte har fel.




(Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något - det är kunskap.)

Jag misstänker att ironin i mitt uttalande gick dig förbi.


Jaha. Ironi. Nej, jag är rätt kass på att förstå det tyvärr, om det inte är väldigt uppenbart. Förlåt.
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Lakrits » 2010-03-07 22:04:44

Truly skrev:Jaha. Ironi. Nej, jag är rätt kass på att förstå det tyvärr, om det inte är väldigt uppenbart. Förlåt.

Ingen fara, jag är likadan själv. Av någon anledning kan jag själv vara ironisk, men det är svårt för mig att förstå när andra är det. Jag antar att jag har lärt mig logiken bakom, men inte mer.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav earlydayminer » 2010-03-08 0:50:08

Truly skrev:
earlydayminer skrev:Jag menar ingenting annat än att det kan vara en förklaring till varför värderingen kring 'sjukdom' är mer negativt laddad än 'syndrom'.

Oughf, lite för mycket ånga här inne. Hej då.


Ånga?


Ja, ånga. Det blir för mycket imma, det blev krångligt när du började feltolka hur jag menade. Hur som helst så har Lakrits, som så ofta förut, konkretiserat och klargjort det hela med sin glänsande kunskap och elegans.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Lakrits » 2010-03-08 0:54:14

earlydayminer skrev:Hur som helst så har Lakrits, som så ofta förut, konkretiserat och klargjort det hela med sin glänsande kunskap och elegans.

Nu tycker jag att du är lite väl modest.

[EDIT]: Det skall vara Ekebergsmarmor och inget annat i statyn som avbildar mig.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav alfapetsmamma » 2010-03-08 1:05:05

Lakrits skrev:
earlydayminer skrev:Hur som helst så har Lakrits, som så ofta förut, konkretiserat och klargjort det hela med sin glänsande kunskap och elegans.

Nu tycker jag att du är lite väl modest.

[EDIT]: Det skall vara Ekebergsmarmor och inget annat i statyn som avbildar mig.


Gotta luv ya!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav earlydayminer » 2010-03-08 1:07:42

alfapetsmamma skrev:
Lakrits skrev:
earlydayminer skrev:Hur som helst så har Lakrits, som så ofta förut, konkretiserat och klargjort det hela med sin glänsande kunskap och elegans.

Nu tycker jag att du är lite väl modest.

[EDIT]: Det skall vara Ekebergsmarmor och inget annat i statyn som avbildar mig.


Gotta luv ya!


Hehehe! Indeed. :-)005

Ps. Ska lägga det på minnet, Lakrits!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Truly » 2010-03-08 10:10:35

earlydayminer skrev:
Truly skrev:
earlydayminer skrev:Jag menar ingenting annat än att det kan vara en förklaring till varför värderingen kring 'sjukdom' är mer negativt laddad än 'syndrom'.

Oughf, lite för mycket ånga här inne. Hej då.


Ånga?


Ja, ånga. Det blir för mycket imma, det blev krångligt när du började feltolka hur jag menade. Hur som helst så har Lakrits, som så ofta förut, konkretiserat och klargjort det hela med sin glänsande kunskap och elegans.


Men snälla edm, hur ska jag kunna förstå dig då du slänger in en bild för att förklara vad du menar. Och när jag sedan frågar hur du menar att jag ska tolka dessa bilder, så slängr du in något abstrakt begrepp om att det är antingn pitch black eller shades of grey.

Jag har med största sannolikhet AS. Jag kan inte förstå bilder för de kan vara så dubbelbottnade och svårtolkade för mig. Jag förstår inte heller abstrakta korta meningar där man ska kunna finna hla förklaringen, som dina ord om pitch black och shades of grey.

Då jag inte får några konkreta svar så måste jag ju tolka dina budskap och fråga om det är så du menar. Men istället väljer du att ännu en gång uttrycka dig luddigt "för mycket ånga" och sedan i samma mening tacka för dig och lämna diskussionen.

Hur tror du det känns för mig? Jag sitter här och förstår inte ett jota. Är h*n arg på mig? Tycker h*n att jag är dum i huvudet eftrsom h*n lämnar diskussionen och inte vill förklara?

Historien upprepar sig. Det är som vanligt mig det är fel på. Sätt in mig på mentalsjukhus eller ge mig n dödlig injektion. *önsketänkande*

Jaja, jag måste väl erkänna att jag som vanligt inte har någon koll alls, att jag som vanligt är korkad, att jag förhastar mig, att tankarna löper amok och att jag egentligen bode gå och gömma mig i en garderob så att jag slipper förpesta alla andra människors värld med min meningslösa uppenbarelse.

Tack och hej!
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav lasseivägen » 2010-03-08 10:22:49

Nån som kommerihåg vad tråden behandlade från början?

Själv tycker jag fortfarande att vi lanserar en alternativ benämning istf Sjukdom/Funktionshinder. Känner mig minde sjuk sen jag förstod min AS.
Däremot är det inte enbart ett hinder. Vissa delar hjälper mig.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav henning » 2010-03-09 18:44:38

carl skrev:Du förstår nog inte vad sjukdom är. Läs på först.

Nej, jag är inte jätte påläst som många av er. Men jag vet hur det var på min tid för ca 20 år sedan. Som jag minns det, hade man inte direkt fastslagit den exakta orsaken till syndromet eller om det var medfött eller något som orsakades i tidig barn växt osv. Problemet är väl att det pratas för lite om det. Kom med ett riktigt svar då istället. Vi måste ut i världen och sprida budskapet så folket inte blir vilseledda av Aftonbladet. Hur ska annars alla andra ovetande, fördomsfulla människor som söker sig hit få veta.
Senast redigerad av henning 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
henning
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2010-02-20

Inläggav henning » 2010-03-09 19:47:15

AAA skrev:Funktionshinder hindrar dig från att fungera som andra därför att världen du vistas i ser ut som den gör.

En sjukdom innebär att du fått en dom om att du är sjuk.

Så tolkar jag orden (funktionshinder och sjukdom) i alla fall.

===

Har läst andra krångliga varianter som jag inte kommer ihåg.

Ok. Vi kan kanske då fastslå att den exakt rätta benämningen för syndromet är neuropsykiatriskt funktionshinder. Verkar vara svårt att övertyga vissa bara. Man blir ju dömd iaf. och behandlad som om man vore sjuk ibland. Och alla sjukdomar är inte smittbara. Men rykten smittar. Vi får se till att många fler kommer hit till forumet inte bara aspergare, även andra. Så dom får lite mer kött på benen.
Senast redigerad av henning 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
henning
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2010-02-20

Inläggav alfapetsmamma » 2010-03-09 19:53:31

henning skrev:Ok. Vi kan kanske då fastslå att den exakt rätta benämningen för syndromet är neuropsykiatriskt funktionshinder.


T o m neuropsykiatrisk funktionsnedsättning idag. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav henning » 2010-03-09 20:13:17

Vad är det för skillnad då+ Är det inte ett hinder längre, bara en nedsättning? Fast en person med med aspergers syndrom kan ju såklart klara av allt som en vanlig kan. Alla upplever det inte som ett hinder, men jag upplever det ändå som ett hinder. Även om det har vissa fördelar.
Senast redigerad av henning 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
henning
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2010-02-20

Inläggav alfapetsmamma » 2010-03-09 20:15:33

henning skrev:Vad är det för skillnad då? Är det inte ett hinder längre, bara en nedsättning?


Det är det det är. Jag menade bara att det bytt "standardnamn", till funktionsnedsättning.

Som städerska som blev lokalvårdare som blev hygientekniker och snart blir ytkosmetolog.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav henning » 2010-03-09 20:35:22

alfapetsmamma skrev:
henning skrev:Vad är det för skillnad då? Är det inte ett hinder längre, bara en nedsättning?


Det är det det är. Jag menade bara att det bytt "standardnamn", till funktionsnedsättning.

Som städerska som blev lokalvårdare som blev hygientekniker och snart blir ytkosmetolog.

Just det. Dom byter standardnamn. Ändå behandlar dom oss som sjuka och stöter bort oss, eller hur? Vi är trötta på skiten nu. Vi måste göra uppror mot samhället.
Senast redigerad av henning 2011-05-05 0:57:08, redigerad totalt 1 gång.
henning
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2010-02-20

Inläggav alfapetsmamma » 2010-03-09 20:45:40

henning skrev:Ändå behandlar dom oss som sjuka och stöter bort oss, eller hur?


Hmm? Vem behandlar vem som sjuk? Jag blir nog behanldlad som väldigt mycket mindre sjuk än jag är. Fast då pratar jag om sjukdom, inte om Asperger, iofs.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:57:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav henning » 2010-03-09 21:14:59

alfapetsmamma skrev:
henning skrev:Ändå behandlar dom oss som sjuka och stöter bort oss, eller hur?

Hmm? Vem behandlar vem som sjuk? Jag blir nog behanldlad som väldigt mycket mindre sjuk än jag är. Fast då pratar jag om sjukdom, inte om Asperger, iofs.

Jag pratar om hur vi blir bemötta i samhället, vi som har aspergers syndrom.
Senast redigerad av henning 2011-05-05 0:57:15, redigerad totalt 1 gång.
henning
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2010-02-20

Inläggav sugrövmanövern » 2010-03-09 22:17:45

Jag är Aspergersjuk och skäms inte för det. Det kommer aldrig att bli ett "vi". Människor är för dumma i huvudet för att förstå.

Människor föraktar mig för att jag har ett annorlunda kommunikationssätt och en nonchalant stil, en ful kroppshållning och andra attribut. Jag avviker. Samtidigt som de tror att jag är frisk och avviker med flit. Det väcker vrede och får folk att vilja uppfostra mig.

Sprida budskap - ja, men gör det! Jag gör det överallt på olika forum utan att kräva att bli omtyckt. Det blir enklast så.

Men jag kan inte göra det i grupp. Jag kommer inte överens med andra, ingen annan är ju tex Aspergersjuk. De är finare, de har nördsyndromet. Så det är enklast att sprida sitt eget budskap om vad ens egen Asperger innebär.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:57:16, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Zombie » 2010-03-09 22:56:51

sugrövmanövern skrev:ingen annan är ju tex Aspergersjuk. De är finare, de har nördsyndromet.

Det där stämmer inte riktigt. Delvis är det en fråga om hur man definierar "asperger" och "sjuk" och om vad man knyter till den avvikelse- (missbildnings-)mix där aspergern ingår (i allmänhet liksom personligen hos sig själv) - men vi är några till och med på det här forumet som inte har gjort någon hemlighet av att vi både är handikappade och i anknytning till det har blivit sjuka.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:57:16, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sugrövmanövern » 2010-03-09 23:09:35

Zombie skrev:men vi är några till och med på det här forumet som inte har gjort någon hemlighet av att vi både är handikappade och i anknytning till det har blivit sjuka.
Vilket är underbart. Frånvaron av hemlighetsmakeri alltså. Jag önskar att jag vore ensam om att vara sjuk, och att det uppdagades att jag är feldiagnosticerad.

(Uttryckte mig lite klumpigt i förra inlägget).

Vad jag ville få fram var typ att vissa med Aspergers är typ friska och det är bra för dem. Andra blir sjuka av att ha det. Och så finns en massa däremellan. Allt för många strävar efter att bli NT mot alla odds. Och blir ännu sjukare av detta.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:57:16, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Zombie » 2010-03-09 23:26:41

Okej, då är jag med. :)

(Och håller med, utom om önskan att du vore ensam och feldiagnosticerad ;) ...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:57:16, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Oculi » 2010-03-13 23:35:08

Asperger är ett syndrom, i andra ord någonting som sammankopplar ett antal symptom hand i hand och du fungerar på ett speciellt "annorlunda" sätt.

Sjukdom skulle jag inte säga eftersom att det knappast finns någonting som helst lindrande eller botande medel (om inte ångestdämpade, vilket vem som helst kan ta utan diagnosen).
Det är ju inte heller direkt som om man dör av syndromet självt.

Själv så tycker jag att funktionshinder är ett sådant laddat ord.
Säger du det ordet till en människa som inte är så medveten, så hamnar nog den första tanken på varför du inte sitter i en rullstol, varför du inte är en mongolid till exempel.

Om jag fick välja ett annat ord för det här syndromet (bortsett från dess egentliga namn förstås), skulle jag välja att kalla det för en "funktionssvårighet" istället.
Det finner jag som ett mer acceptabelt ord~
Senast redigerad av Oculi 2011-05-05 0:57:16, redigerad totalt 1 gång.
Oculi
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-02-13

Att leva med asperger

Inläggav Cthegirl_89 » 2010-03-17 10:44:03

Asperger är medfött, och går inte att bota men mycket kan man undvika, få hjälp med. Jag undrar hur det kommer att vara i framtiden, om aspergen kommer påverka mer än vad den gör idag. Kommer det bli värre? Eller kanske bättre? Jag undrar hur det är att leva med detta och ha ett "normalt" förhållande. Kommer det att hålla i längden? L
Senast redigerad av Cthegirl_89 2011-05-05 0:57:16, redigerad totalt 1 gång.
Cthegirl_89
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-03-17

Re: Att leva med asperger

Inläggav barracuber » 2010-03-17 10:55:46

Cthegirl_89 skrev:Asperger är medfött, och går inte att bota men mycket kan man undvika, få hjälp med. Jag undrar hur det kommer att vara i framtiden, om aspergen kommer påverka mer än vad den gör idag. Kommer det bli värre? Eller kanske bättre? Jag undrar hur det är att leva med detta och ha ett "normalt" förhållande. Kommer det att hålla i längden? L


Det finns många aspergare som klarar att leva i förhållanden. Även där partnern är NT. Jag själv är gift med en NT (jag har visserligen ingen diagnos än men jag är aspig på flera sätt).

Det finns flera böcker som tar upp asperger och relationer. jag kan rekommendera Konflikter, missförstånd, ensamhet: återspeglingar av Aspergers syndrom hos vuxna? av psykologen Karin Stadler, den handlar mycket om vilka problem som vuxna aspergare kan ha i relationer.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Aspergare och vården



Logga in