menlöshet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

menlöshet

Inläggav saltgurkan » 2010-03-05 17:50:48

Jag kunde inte komma på något bättre namn på tråden, även om det är aningen missvisande... Men visst är det så att igångsättningssvårigheter, "viljelöshet" och svårigheter att bestämma sig är vanliga vid Asperger? Vad beror de på?
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-05 0:56:19, redigerad totalt 1 gång.
saltgurkan
 
Inlägg: 326
Anslöt: 2007-07-13

Inläggav Ayhanza » 2010-03-05 18:11:41

Jag tror inte det är viljelöshet men.. ja ingångsättning och beslutsångest tror jag har att göra med att man gärna analyserar saker, skall man sätta igång att städa så funderar man på var? hur? varför i den ordningen? vad händer om jag INTE städar nu? så håller man på sådär sedan blir man distraherad av något som är roligare/intressantare och man måste backa hela vägen till var? vilket är för jobbigt så då skiter man kanske i det helt.

beslutsångest är nog samma sak där man analyserar alternativen innan man väljer, vilket gör att båda alternativ(om det är två) kanske har positiva och negativa egenskaper och man vet inte riktigt hur man känner inför de olika alternativen innan man har analyserat det hela.

Sedan tror jag många aspies har beslutsångest för att vi inte vill ljuga då måste vi vara säkra på att svara RÄTT tex "vill du föölja med på bio i morgon" svaret på frågan är kanske JA jag VILL just som det är nu men det kan ju ändra sig tills i morgon, något kan dyka upp. eller så kan svaret vara.. ja om det är en bra film så kanske jag vill det om inget oförutsätt inträffar osv i all oändlighet, eftersom vi VET att människan förväntar sig ett "ja självklart vi ses kl 19 utanför salongen" eller ett Nej jag kan/vill inte vi får ta det en annan gång, så analyserar vi det i huvudet tills vi tycker att vi kommer på ett bra svar som INTE gör att vi ljuger, om något mot all förmodan skulle inträffa som gör att vi faktist inte kan/vill gå på den förbenade bion!

Jag tror många gånger att vi vill och vet rent faktamässigt hur saker skall utföras men att göra dem när det behövs är svårare för först måste vi ta reda på OM det behövs och i vilken utsträckning vilket kan ta upp en halv dags energi bara det, vi tänker inte "idag behöver jag handla eftersom mjölken börjar ta slut" vi tänker ...
"jag undrar när jag är tvungen att handla om jag skall slippa få slut på mjölk helt innan jag handlar, just nu räcker den nog till 2 glas oboy men om jag inte dricker oboy utan bara kaffe så använder jag mycket mindre mjölk då räcker den nog 4 dagar istället, om jag skall göra pannkakor i övermorgon måste jag ha mer mjölk redan i morgon om jag inte kan handla den på hemvägen från mötet i övermorgon, dvs om mötet inte tar för lång tid och JA jUST jag undrar om jag har ägg... så börjar man om med äggen.. 3 ägg om jag inte tar till frukost så räcker det till pannkakorna men om jag..."

Så tror jag det kan vara enkelt va?
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-05 0:56:19, redigerad totalt 1 gång.
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Inläggav saltgurkan » 2010-03-06 11:41:51

Ja, så är det nog. Jag känner verkligen igen mig i det där analyserandet; det är så jag tänker. Jag ser alla för- och nackdelar och måste ta ställning till dem.
Så så enkelt är det nog, vi aspergare analyserar nog sönder en massa saker med vårt tänkande.
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-05 0:56:19, redigerad totalt 1 gång.
saltgurkan
 
Inlägg: 326
Anslöt: 2007-07-13

Inläggav lasseivägen » 2010-03-06 11:56:36

Suverän beskrivning.

När jag städar ett bord hemm, om där är för mycket papper på bordet, så flyttas dom runt i olika högar, beroende på papprets innehåll, sedan görs det ofta en hög av alltihoppa. När det blivit för mycket papper på skrivbordet tar Mr ADHD över och i stort sett hela högen åker i pappersåtervinningen. Och Mr AS håller tummarna för att det inte var några viktiga papper i högen.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 0:56:19, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Ualim » 2010-03-07 17:24:29

Klockrent, Ayhanza

Planering är meningslöst då man aldrig kan förutse framtiden och många accepterar inte ett "Vi får se".

Det är lättare att svara på frågor som avslutas med "nu?".
Senast redigerad av Ualim 2011-05-05 0:56:19, redigerad totalt 1 gång.
Ualim
 
Inlägg: 225
Anslöt: 2010-02-08
Ort: Stockholm

Inläggav Koboshi » 2010-03-07 20:28:15

Trådtitlen påminner mig om femte boken i Liftarens guide till galaxen.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in