Vad tror ni har orsakat att ni har A S? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tror du har orsakat att du har A S?

Har ärvt det från förälder.
95
59%
Har ärvt det från mor/far-förälder.
36
22%
Psykogenes (uppväxtmiljön).
6
4%
Slag mot huvudet.
12
7%
Annat. (utveckla gärna nedan)
12
7%
 
Antal röster : 161

Vad tror ni har orsakat att ni har A S? (Omröstning)

Inläggav Karl » 2007-10-02 1:29:42

Jag har funderat mycket på det som TC tar upp i Bruno Bettelheim och teorin om Psykogenes-tråden. Själv tror jag att min störning grundar sig i uppväxten eftersom jag inte kan se vem jag skulle ha ärvt det från.

Jag vet att jag ramlade med huvudet före ned i asfalten från barnvagnen som barn vilket orsakade en kraftig skada som syddes med många stygn. Huvudskador kan orsaka neurologiska störningar så det är också en möjlig orsak men i mitt fall tror jag mer på uppväxten.

Det finns inget säkert svar på hur vi fått A S så frågan gäller vad ni själva tror har orsakat det.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav KrigarSjäl » 2007-10-02 3:04:57

Tror på den ärftliga faktorn. Finns flera med aspergerdrag i släkten på farsans sida. Farsan själv har också AS-drag för övrigt. Hos en del märks det mer på, en del mindre. Men dragen har gått i arv, det ser man tydligt. Dessutom är min yngste bror autistisk.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nassepuh » 2007-10-02 3:59:31

Tror också på arv - har många npf:are i familjen och kan inte se hur mitt tänk på något sätt påtvingats utifrån.

Har också fått det berättat för mig att jag var väldigt annorlunda redan som bäbbä och när jag tittar igenom gamla barnfoton (jag på bilderna i videon i "Egna alster" - en ruggig bild där med en kärringjävel som satte sig ner och berättade för mig att jag inte behövde vara lessen när jag gick iväg på egen hand och lekte f.ö... ganska signifikativt för mitt liv i övrigt) med nya ögon nu så ser jag att jag allt som oftast har huvudet bland molnen och blir närmast förvånad över hur ensam och tillbakadragen jag var trots att jag hade så många vänner och själv uppfattade mig som väldigt extrovert (för mig är 'väldigt extrovert' de gånger när jag kliver ur bubblan och glimtar till liksom... men för andra?).

Dagdrömmeriet och behovet av ensamhet ser jag som en del av min natur och jag kan inte riktigt förstå hur andra tänker som inte ser världen på samma sätt. Jag begriper liksom inte behovet däremellan och saknar både en och två sociala spärrar, så... kylskåpsmammor och psykogenes?? Nä.

Väldigt, väldigt främmande.

Påtvingat utanförskap känner jag '0' identifikation med om inte hönan kom efter ägget så att säga.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Flawed » 2007-10-02 8:23:33

Den ärftliga faktorn.
Miljön är däremot den faktor som avgör hurvida asperger blir ett handikapp eller inte tror jag.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav ufo » 2007-10-02 9:15:29

Förenklad genetik:
Två blåögda personer får bara blåögda barn
En brunögd och en blåögd kan få bådadelarna
två brunögda kan få båda delarna.
vissa brunögda kan bara få brunögda barn.
---
Om vi nu tänker oss att AS är blå ögon.
Så kan man se en hög frekvens av andra med blå ögon i släkten men det är inte nödvändigt. Man kan ha två brunögda föräldrar men ändå själv blå ögon.

Sedan så är AS troligare en serie med liknande genpar. vilket blir ännu knepigare att spåra.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav underjord » 2007-10-02 12:17:40

Jag har med stor sannolikhet ärvt "min" AS från morfar och hans morfar, men troligen även från mor. Det kommer kanske lite från far min också, men den övriga släkten på farssidan vet jag inte så mycket om.

I unga år föll jag baklänges och slog i bakhuvudet i en sten, men jag är så tjockskallig, så det hände inget eller så märktes det ingen skillnad, eftersom jag redan var som jag var.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav tahlia » 2007-10-02 15:17:36

Har tänkt en hel del på det där och ju mer jag studerar min pappa desto mer övertygad blir jag om att det är därifrån min AS kommer. Sedan har ju min äldsta dotter AS också, vilket kommer ifrån mig. Ärftlighet således.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav SilentMan » 2007-10-02 15:30:44

Jag tror också på ärftlighet.
Varken pappa eller mamma är jätte sociala av sig, och vi brukar inte ringa till varandra så ofta heller för den delen. Men när vi väl ses så är det inga 'hard feelings' så att säga.

Sedan, som någon annan sagt i denna tråd (kommer inte ihåg vem det var) så tror jag också mycket på att miljön avgör om, och i viken grad AS blir ett handikapp.

Så jag tror hårt på ärftlighet jag.
Senast redigerad av SilentMan 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
SilentMan
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2006-12-10
Ort: Uppsala län

Inläggav weasley » 2007-10-02 16:54:15

Jag tror aspergare egentligen kommer från yttre rymden, för jag har läst von Däniken.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Tonzon » 2007-10-02 19:41:52

Jag tror på arvet. Min pappa är full med AS-drag. Men han vill inte riktigt ta in det. Om det skulle varit miljön, så borde min syster haft AS, vilket hon inte har. Hon föddes först, var dessutom med om en bilolycka som bäbis och fick epelepsi. Våra föräldrar tog bra hand om oss och allt. Men när jag började skolan hade jag stora problem, men min syster hade aldrig det. Vi bodde på landet med 7 hus. Lungt och fint, perfekt för en Aspergare.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav Flinta » 2007-10-02 21:38:23

Flawed skrev:Den ärftliga faktorn.
Miljön är däremot den faktor som avgör hurvida asperger blir ett handikapp eller inte tror jag.


Så skulle jag också svara. Ens problem blir ju tydligare i en svår vardagsmiljö, t ex om man växer upp helt utan stöd med psykiskt sjuka föräldrar. Stöttande och hjälpande omgivning (t ex föräldrar, arbetsplats, lärare, psykiatripersonal) borde underlätta.
Jag tror jag fått AS av min pappa och från hans släkt, det tror många, även om han inte har ngn diagnos (än). Från min mamma tror jag att jag ärvt konc.problem, fast jag är inte säker eftersom hon också har schizofreni.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Karl » 2007-10-02 23:29:00

Flawed skrev:Den ärftliga faktorn.
Miljön är däremot den faktor som avgör hurvida asperger blir ett handikapp eller inte tror jag.
Nja, man får ju inte en asperger-diagnos om det inte är ett handikapp. Enligt det utrednings-team jag gick hos så är det ett kriterium.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav junkandshit » 2007-10-03 10:49:53

När jag var liten skadade jag huvudet flera gånger. Bl a en skallfraktur, en svår hjärnskakning och flera mindre.

Jag har tre teorier:

1. Skadorna orsakade mitt nuvarande tillstånd.

2. Jag föddes med AS. Motorisk klumpighet och hyperaktivitet gjorde att jag
drabbades av fler olyckor än många andra.

3. En kombination av ett och två.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Pan S » 2007-10-03 11:02:48

Det är inget att tro, AS ÄR genetiskt betingat.

Slag mot huvudet, psykogenes... Nonsens. Ofattbart att folk förlitar sig på detta.
Ett slag mot huvudet leder inte till genomgående tätbildning av neuroner i hippocampus, avsaknad av purkinjeceller i cerebellum, mindre corpus callosum, större skallstorlek och annan över- respektive underutveckling som i större eller mindre omsträckning hör samman med autism.

Ang psykogenes så har Thunderchild vid tidigare tillfällen talat för psykoanalys, vilket åtminstone jag tycker säger det mesta.

Summa summarum:
Länk
Senast redigerad av Pan S 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Pan S
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-07

Ärftlighet.

Inläggav sugrövmanövern » 2007-10-03 12:45:52

Min Asperger kommer från min släkt, men inte från någon enskild person. Jag svarade därför "Annat." Jag fick deluxepaketet med svårartad Asperger, Damp, och en massa andra defekter och följdsjukdomar som depression, dåligt immunförsvar mm.

Jag kan se mycket i släkten. Far har definitivt AS om än odiagnosticerad. Då han inte har den elakartade variant jag har. Mor min är ganska introvert, sitter hellre hemma i lugn och ro än träffar vänner. Släkten på farsans sida, farmor, hehe skum tant, mycket introvert. Farmors syskon, well, de flesta bor/bodde livet ut i ett hus tillsammans utan att skaffa partners, barn eller sociala liv. De är definitivt på spektrumet om man säger så. Mormor, där kunde jag se sömnstörningarna jag har, precis samma. Hon hade kanske ADHD, brände runt hela tiden, satt aldrig stilla, inte ens när hon fikade eller åt middag. Lite tankspridd, sprang ut i ladugården och gav något djur en näve potatis bara för att ha någonting att göra. Lite tvångsmässighet. Farfar, han hade känsligt lukt och smaksinne, kunde kräkas rätt ut om någonting luktade illa. Som jag då, känsliga kräkreflexer. Jag ser massor av drag i släkten som kan ha bidragit till att skapa mig.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Thunderchild » 2007-10-03 13:41:27

Pan Stranou skrev:Det är inget att tro, AS ÄR genetiskt betingat.

Slag mot huvudet, psykogenes... Nonsens. Ofattbart att folk förlitar sig på detta.
Ett slag mot huvudet leder inte till genomgående tätbildning av neuroner i hippocampus, avsaknad av purkinjeceller i cerebellum, mindre corpus callosum, större skallstorlek och annan över- respektive underutveckling som i större eller mindre omsträckning hör samman med autism.

Ang psykogenes så har Thunderchild vid tidigare tillfällen talat för psykoanalys, vilket åtminstone jag tycker säger det mesta.


Mmm.. Det låter ju lite märkvärdigt när man rabblar neuroanatomi sådär men frågan är hur mycket det stämmer i verkligheten. Jag har tex inte något stort huvud med brett mellan ögonen och jag är osäker på hur mycket en hjärnscanning skulle berätta, ändå har jag diagnosen..

Eftersom du tycks ha missat en del i diskussionen så klipper jag in mitt svar från den andra tråden:

"Dom flesta verkar idag vara eniga om att AS i första hand är ärftligt men precis som med alla barn så kan upplevelser under de tidiga åren spela stor roll för hur man kommer att fungera som individ.

Anta att vissa barn endast har anlag för AS och i en stödjande uppväxtmiljö utvecklar ett i stort sätt normalt beteende medans samma barn med en "kylskåpsmamma" drabbas av ett mycket svårare genomslag av sina AS-drag".

Som sagt.. BB´s arbete är 60 år gammalt och idag är det väl knappast någon som skulle säga att AS enbart beror på Psykogenes. Men alla människor påverkas ju rimligtvis av sin uppväxtmiljö så det kan väl vara intressant att veta hur det slår på ett barn med AS-anlag.

Att jag skulle ha pratat mig varm om psykoanalys har du väl ändå drömt ändå? Ska du hoppa på någon så gör det åtminstone av rätt orsaker..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav weasley » 2007-10-03 14:36:28

Allt är flurpingarnas fel!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Ensamflickan » 2007-10-03 16:36:01

Flawed skrev:Den ärftliga faktorn.
Miljön är däremot den faktor som avgör hurvida asperger blir ett handikapp eller inte tror jag.

Exakt!

Karl skrev:Nja, man får ju inte en asperger-diagnos om det inte är ett handikapp. Enligt det utrednings-team jag gick hos så är det ett kriterium.

Hur många odiagnosticerade AS finns det inte där ute, som inte får diagnosen för att de inte är tillräckligt handikappade av sin AS?
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav sugrövmanövern » 2007-10-03 17:19:32

Ensamflickan skrev:
Karl skrev:Nja, man får ju inte en asperger-diagnos om det inte är ett handikapp. Enligt det utrednings-team jag gick hos så är det ett kriterium.

Hur många odiagnosticerade AS finns det inte där ute, som inte får diagnosen för att de inte är tillräckligt handikappade av sin AS?

Jag tror att dessa odiagnosticerade blir färre och färre. Just för att AS idag är långt mycket mer av ett handikapp än det var förr. (Innan diagnosen började sättas). Kan ta min käre far som exempel. Han har ingen diagnos, men är ett solklart fall av Aspergers syndrom. Han arbetar, och klarar det tack vare att han har varit på samma jobb i hela sitt liv. Han skulle aldrig klara av att byta arbetsplats, då skulle han bryta ihop. Han skulle inte klara av att leva upp till dagens krav på flexibilitet och social kompetens. Han är en sådan där gamling som är kvar på arbetet tack vare att gamlingar är så anställningsskyddade. Visst är han ju duktig också, och är aldrig sjuk. Enda gången han varit sjukskriven är när han skadat sig, som när han ramlade och slet av ett muskelfäste i armen. Eftersom han har ett kroppsarbete kunde han ju inte jobba med en arm.

Men i dagens samhälle skulle han inte passa in. Han skulle klassas som handikappad pga sitt sätt att vara. Sin oflexibilitet. Sitt behov av rutiner. Sin bristande sociala kompetens. Han är inte så supereffektiv och snabb heller. På det jobb han har nu behöver de inte jobba ihjäl sig, de tar det ganska coolt.

Så som det var förr i tiden.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Ensamflickan » 2007-10-03 20:13:59

sugrövmanövern skrev:Jag tror att dessa odiagnosticerade blir färre och färre. Just för att AS idag är långt mycket mer av ett handikapp än det var förr. (Innan diagnosen började sättas). Kan ta min käre far som exempel. Han har ingen diagnos, men är ett solklart fall av Aspergers syndrom. Han arbetar, och klarar det tack vare att han har varit på samma jobb i hela sitt liv. Han skulle aldrig klara av att byta arbetsplats, då skulle han bryta ihop. Han skulle inte klara av att leva upp till dagens krav på flexibilitet och social kompetens. Han är en sådan där gamling som är kvar på arbetet tack vare att gamlingar är så anställningsskyddade. Visst är han ju duktig också, och är aldrig sjuk. [...]

Men i dagens samhälle skulle han inte passa in. Han skulle klassas som handikappad pga sitt sätt att vara. Sin oflexibilitet. Sitt behov av rutiner. Sin bristande sociala kompetens. Han är inte så supereffektiv och snabb heller. På det jobb han har nu behöver de inte jobba ihjäl sig, de tar det ganska coolt.

Så som det var förr i tiden.


Kan inte låta bli att påpeka att du nästan på pricken har beskrivit min far... :wink:

Och visst blir AS mer och mer synligt, och även mer och mer av ett handikapp, som behöver diagnosticeras, pga den utveckling som sker i samhället. Men "som man bäddar får man ligga" - om de nu vill ha ett elitsamhälle, där endast "de bästa duger", och övriga ska slås ut, då blir det snart inte många kvar som klarar av att jobba och betala skatt... :roll:
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav barracuber » 2007-10-03 20:57:38

Ensamflickan skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag tror att dessa odiagnosticerade blir färre och färre. Just för att AS idag är långt mycket mer av ett handikapp än det var förr. (Innan diagnosen började sättas). Kan ta min käre far som exempel. Han har ingen diagnos, men är ett solklart fall av Aspergers syndrom. Han arbetar, och klarar det tack vare att han har varit på samma jobb i hela sitt liv. Han skulle aldrig klara av att byta arbetsplats, då skulle han bryta ihop. Han skulle inte klara av att leva upp till dagens krav på flexibilitet och social kompetens. Han är en sådan där gamling som är kvar på arbetet tack vare att gamlingar är så anställningsskyddade. Visst är han ju duktig också, och är aldrig sjuk. [...]

Men i dagens samhälle skulle han inte passa in. Han skulle klassas som handikappad pga sitt sätt att vara. Sin oflexibilitet. Sitt behov av rutiner. Sin bristande sociala kompetens. Han är inte så supereffektiv och snabb heller. På det jobb han har nu behöver de inte jobba ihjäl sig, de tar det ganska coolt.

Så som det var förr i tiden.


Kan inte låta bli att påpeka att du nästan på pricken har beskrivit min far... :wink:

Och visst blir AS mer och mer synligt, och även mer och mer av ett handikapp, som behöver diagnosticeras, pga den utveckling som sker i samhället. Men "som man bäddar får man ligga" - om de nu vill ha ett elitsamhälle, där endast "de bästa duger", och övriga ska slås ut, då blir det snart inte många kvar som klarar av att jobba och betala skatt... :roll:


Fan vad bra ni är tjejer. Jag älskar det ni skrev. Så sant, så klokt, så på pricken.

OT Skit samma :wink:

Läser ni Sveriges bästa blogg <a href="http://blogg.aftonbladet.se/26/">En arbetslös dagbok</a>?

Nåra exempel:

<a href="http://blogg.aftonbladet.se/26/perma/568177/">T-7 Dagar: "Foto krävs för städare"</a>

<a href="http://blogg.aftonbladet.se/26/perma/572394/">T-5 Dagar: "Jag är så trött på fega alliansare"</a>

<a href="http://blogg.aftonbladet.se/26/perma/572454/">T-5 Dagar: "Salmonella? Ingen sjukskrivning? Protstatacancer? Sex veckor"</a>

Egentligen behöver han ingen reklam från mig. Han bloggar rätt mycket, igenomsnitt 3 inlägg per dag skulle jag uppskatta det till. Min favo-bloggare helt klart.

Asså han ksirver liteså hrä asså (som en kratta) men det han skriver om samhället (arbetsmarknaden, alliansen, af, fsk) är bara så bra.

Hoppas han inte lägger av nu när han börjar närma sig igångdragningen av sina företag.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kristofer » 2007-10-03 21:30:54

glass
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ufo » 2007-10-03 21:50:52

Thunderchild skrev:"Dom flesta verkar idag vara eniga om att AS i första hand är ärftligt men precis som med alla barn så kan upplevelser under de tidiga åren spela stor roll för hur man kommer att fungera som individ.

Så bara för att min föräldrar en dag hadde satt i petskydd i elkontakterna så blev jag så förstörd att jag utveklade autism?
Nu förstår jag precis varför jag dras till naturen(Tänker på grannens döda katt)

Thunderchild skrev:Anta att vissa barn endast har anlag för AS och i en stödjande uppväxtmiljö utvecklar ett i stort sätt normalt beteende medans samma barn med en "kylskåpsmamma" drabbas av ett mycket svårare genomslag av sina AS-drag".

Dumma mamma som inte förstår och kan trösta mig när jag sitter här i mitt lilla hörn och trummar mig på öronen för att stänga ute omvärlden.

Thunderchild skrev:Som sagt.. BB´s arbete är 60 år gammalt och idag är det väl knappast någon som skulle säga att AS enbart beror på Psykogenes. Men alla människor påverkas ju rimligtvis av sin uppväxtmiljö så det kan väl vara intressant att veta hur det slår på ett barn med AS-anlag.

Ahh skall genast gå ner till BB och fråga om de vill "ta hand" om mig eftersom de har alla svar angående asperger.(Kanske får blöjjorna bytta på en gång)

Thunderchild skrev:Att jag skulle ha pratat mig varm om psykoanalys har du väl ändå drömt ändå? Ska du hoppa på någon så gör det åtminstone av rätt orsaker..

Nej hjälp nu kommer vi drabbas av ännu fler åkomor.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav nassepuh » 2007-10-03 21:57:08

Alkohol orsakar autism:

Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:42:28, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in