Akta er för diagnos!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nano » 2010-02-23 23:24:34

Jag har blivit erbjuden att undersökas för diagnos av lite allt möjligt, håll i er nu, Tourette, ADD, ADHD, Asperger, OCD (tror jag), ångestsyndrom.
Var ångest kom ifrån vet jag inte, inte tourette heller.
Jag kontaktade vården för bakteriefobi men hittar de något mer är det ju bra om man lär sig hantera det.
Är skeptisk till vissa saker men kan de förklara vad de ser så lyssnar jag gärna.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav AAA » 2010-02-23 23:44:00

nano - känner igen det där :-) Jag hade en fysisk åkomma som jag ville fråga om, hamnade på neuropsyk-utredning. Livet är fascinerande, det enda jag är säker på är att det inte blir som jag tänkt mig. Mitt bästa tänkande förde mig hit - det är inte så dumt å andra sidan.

=== Bra eller dåligt? ===
En kinesisk bondes häst hade rymt ur hagen, och bonden var förbannad.
Då kom en munk förbi och undrade varför bonden var så arg. Bonden berättade om hästen. Då sade munken: "Vi vet inte om det är bra eller dåligt..." Knepig munk, tänkte bonden.

Nästa dag var hästen tillbaka, dessutom hade en vildhäst följt med
bondens häst. Nu var bonden mycket glad! Men, munken som också var där sade: "Vi vet inte om det är bra eller dåligt..." Bonden blängde på
munken.

Nästa dag skulle bondens son rida in och tämja vildhästen, men föll av
den så illa att han bröt benet. Nu var bonden i upplösningstillstånd.
Munken kom återigen förbi och sade: "Vi vet inte om det är bra eller
dåligt..." Bonden tänkte att det måste vara fel i skallen på munken!

Ytterligare en dag efter det här så kom kinesiska armen och
tvångsrekryterade unga pojkar och män i bondens by till ett förestående blodigt krig mot Ryssland. Men man tog inte bondens son eftersom han hade ett brutet ben.
===

Vet inte vad jag ville säga med den, antagligen att det inte är helt enkelt att ha Sub Specie Aeternatis hela tiden.
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Lakrits » 2010-02-23 23:47:16

AAA skrev:nano - känner igen det där :-) Jag hade en fysisk åkomma som jag ville fråga om, hamnade på neuropsyk-utredning. Livet är fascinerande, det enda jag är säker på är att det inte blir som jag tänkt mig. Mitt bästa tänkande förde mig hit - det är inte så dumt å andra sidan.

=== Bra eller dåligt? ===
En kinesisk bondes häst hade rymt ur hagen, och bonden var förbannad.
Då kom en munk förbi och undrade varför bonden var så arg. Bonden berättade om hästen. Då sade munken: "Vi vet inte om det är bra eller dåligt..." Knepig munk, tänkte bonden.

Nästa dag var hästen tillbaka, dessutom hade en vildhäst följt med
bondens häst. Nu var bonden mycket glad! Men, munken som också var där sade: "Vi vet inte om det är bra eller dåligt..." Bonden blängde på
munken.

Nästa dag skulle bondens son rida in och tämja vildhästen, men föll av
den så illa att han bröt benet. Nu var bonden i upplösningstillstånd.
Munken kom återigen förbi och sade: "Vi vet inte om det är bra eller
dåligt..." Bonden tänkte att det måste vara fel i skallen på munken!

Ytterligare en dag efter det här så kom kinesiska armen och
tvångsrekryterade unga pojkar och män i bondens by till ett förestående blodigt krig mot Ryssland. Men man tog inte bondens son eftersom han hade ett brutet ben.
===

Vet inte vad jag ville säga med den, antagligen att det inte är helt enkelt att ha Sub Specie Aeternatis hela tiden.

Du ville nog säga att det var väl tur att sonen inte var en häst, för då hade han avlivats.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav AAA » 2010-02-23 23:49:03

Lakrits skrev:Du ville nog säga att det var väl tur att sonen inte var en häst, för då hade han avlivats.


Ja, det gäller att ha en röd tråd i inläggen!
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav carl » 2010-02-23 23:53:42

AAA: det var tänkvärt ;)
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav sigge » 2010-02-24 13:07:03

Jag har blivit erbjuden att undersökas för diagnos av lite allt möjligt, håll i er nu, Tourette, ADD, ADHD, Asperger, OCD (tror jag), ångestsyndrom.
Var ångest kom ifrån vet jag inte, inte tourette heller.


Blir det inte så per automatik om man gör en np utredning? Det flyter ihop och man scannar av allt ihop även om man har en grundfrågeställning som är snäv?
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
sigge
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2010-01-23

Inläggav Pemer » 2010-02-25 16:01:45

Nej, förvånansvärt ofta berättar folk att de blivit väldigt "smalt" utredda för bara en viss diagnos, av någon som tydligen bara kan just den, men inte tittar på några andra. Att man utretts för ADHD först och för Asperger sedan eller tvärtom verkar vara jätevanligt.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sigge » 2010-02-25 16:55:31

Nej, förvånansvärt ofta berättar folk att de blivit väldigt "smalt" utredda för bara en viss diagnos, av någon som tydligen bara kan just den, men inte tittar på några andra. Att man utretts för ADHD först och för Asperger sedan eller tvärtom verkar vara jätevanligt.


Jag tvivlar inte på vad du säger men jag tycker att det är underligt. I min egen undersökning så var vi inne och nosade på alla möjliga varianter och alternativa förklaringar för att se vad det kunde vara. Dom här grejerna flyter ju ihop så det borde ju inte vara så långsökt att man tänker på och har kompetens för hela np-registret när man gör en utredning.
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:39:17, redigerad totalt 1 gång.
sigge
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2010-01-23

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-25 16:59:36

Pemer skrev:Nej, förvånansvärt ofta berättar folk att de blivit väldigt "smalt" utredda för bara en viss diagnos, av någon som tydligen bara kan just den, men inte tittar på några andra. Att man utretts för ADHD först och för Asperger sedan eller tvärtom verkar vara jätevanligt.


Fast folk som utreder för ett npf ska ju kunna andra. Det där låter superkonstigt.

Jag tror, men tror ska man göra i kyrkan, att man kommer in till utredning med ett visst grundantagande eller frågeställning och så kollar man om det stämmer och utesluter samtidigt annat.

Vad jag tycker mig ha sett däremot är att folk som kan eller ska kunna npf blir lite fartblinda och missar sjukdom/personlighetsstörningar/somatiska problem/sociala och psykologiska omständigheter, och tvärsom.

Man ser det man vill eller kan se, och tänker inte så mycket på att det kan se ut som X men vara Y.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:39:17, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2010-02-25 17:44:26

Ja, ungefär så, ja. Och så finns det ju de där ute som hävdar sådant som att man inte kan ha både Asperger och ADHD... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:39:17, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2010-02-25 17:49:00

Pemer skrev:Ja, ungefär så, ja. Och så finns det ju de där ute som hävdar sådant som att man inte kan ha både Asperger och ADHD... :roll:

Som åker runt och föreläser om det och säger att Lena Nylander säger så.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:39:17, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Peter » 2010-02-26 15:22:05

Tråkigt att du drabbats på det sättet. Såvitt jag kommer ihåg har jag (nästan) aldrig blivit behandlad som mindre vetande, och aldrig på grund av min diagnos. Däremot har jag ibland blivit behandlad som om jag har alla problem som man ofta förknippar med diagnosen Asperger, oavsett om jag faktiskt haft dem eller inte. Det är nog så frustrerande... Jag har mer än en gång fått säga till folk att mitt intresse är att få hjälp med de problem JAG FAKTISKT HAR, och inte de problem som andra med samma diagnos har...
Senast redigerad av Peter 2011-05-05 0:39:17, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Salmolol » 2010-02-26 19:10:15

MsTibbs skrev:Jag har knappt märkt av något sådant, förutom en arbetsterapeut som jag fick sätta på plats, sen blev hon normal. Däremot har jag mött flera, bla min syster, som inte verkar tycka AS är något att bry sig om, som om det var en inbillning man kan bli frisk ifrån bara man anstränger sig.


jo tack känner igen det där med "tillfrisknandet" :(
Salmolol
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2010-01-31
Ort: Hässelby

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in