HVB-hem?
30 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
HVB-hem?
Ska till ett HVB-hem när vet jag inte för allt har börjat strula, men jag vet absolut ingenting om såna hem och när jag googlar på det kommer bara extremt lååååånga texter som jag inte orkar läsa igenom, någon som kortfattat kan förklara mer tydligt för mig vad det innebär?
Senast redigerad av Dimalim 2011-05-05 0:47:51, redigerad totalt 1 gång.
Hem för vård och boende betyder det. Hoppas verkligen att soc väljer rätt ställe för dig nu, ett som kan npf (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) och också har rätt attityd.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:47:51, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Men berätta mer då, så vi kan säga nåt om det. Om du nu vill veta mer om vad det kan innebära och vad alternativen är...
- alfapetsmamma
det verkar inte bli något HVB-hem alls
komunnen och landstinget kommer inte överrens och bara skyller på varandra, jag ahr suttit i fem år på alla dessa möten sagt samma saker om och om igen och fortfarande sitter jag där medans mitt liv bara försvinner framför mina ögon och allt bara trasas sönder inom mig, nu verkar det som att jag måste säga upp min lägenhet också, de tar ifrån mig allt som betyder något för mig bara för att jag behöver behandling mot mitt självskadebeteende.
Och de hävdar att LSS inte gäller i mitt fall även fast jag har asperger och att jag har ett boeende, men jag ahr ju ingen behandling, har bott på sjukhus i snart ett halvår, som tur va har min mormor ställt upp och kommit upp till mamma så att jag ahr kunnat vara hemma hos mamma så mycket som möjligt, men hon orkar inte och jag orkar inte...
ja kanske onödigt att skriva allt det känner mig bara så extremt overklighetsförankrad just nu eller vad man ska säga, mitt liv existerar inte längre
komunnen och landstinget kommer inte överrens och bara skyller på varandra, jag ahr suttit i fem år på alla dessa möten sagt samma saker om och om igen och fortfarande sitter jag där medans mitt liv bara försvinner framför mina ögon och allt bara trasas sönder inom mig, nu verkar det som att jag måste säga upp min lägenhet också, de tar ifrån mig allt som betyder något för mig bara för att jag behöver behandling mot mitt självskadebeteende.
Och de hävdar att LSS inte gäller i mitt fall även fast jag har asperger och att jag har ett boeende, men jag ahr ju ingen behandling, har bott på sjukhus i snart ett halvår, som tur va har min mormor ställt upp och kommit upp till mamma så att jag ahr kunnat vara hemma hos mamma så mycket som möjligt, men hon orkar inte och jag orkar inte...
ja kanske onödigt att skriva allt det känner mig bara så extremt overklighetsförankrad just nu eller vad man ska säga, mitt liv existerar inte längre
Din mamma har en viktig uppgift. Det handlar om hennes egen dotter. Varför orkar hon inte?
Liksom din pappa såklart. Båda behövs för dig nu.
Varför finns de inte hos dig?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:47:51, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Din mamma har en viktig uppgift. Det handlar om hennes egen dotter. Varför orkar hon inte?
Det där känns onödigt hårt att säga. Vi har ingen aning och bör inte spekulera eller leda in pratet genom ledande frågor... Känner jag som mamma, som själv inte har ett av barnen hemma. Det kan finnas SÅÅÅÅ många skäl till det barracuber....
- alfapetsmamma
Uj dimalim, det låter hårt med att ha BOTT på sjukhus.
Och hur det är att hamna mellan stolarna och alla bara bollar ärendet emellan sig vet jag alltför mycket om.
Varför skulle LSS inte vara ett alternativ? För att du har självskadebeteende eller nåt annat?

Och hur det är att hamna mellan stolarna och alla bara bollar ärendet emellan sig vet jag alltför mycket om.
Varför skulle LSS inte vara ett alternativ? För att du har självskadebeteende eller nåt annat?
- alfapetsmamma
Ja, det med LSS har vi också frågat oss och ställde frågan till dem på mötet idag, men ingen svararde...jag ahr ju ett LSS-boende som jag ska tillbaka till efter behandlingen, men de hävdar att det boendet kan hjälpa mig, vilket de inte kan för de är bara ett boende ingen vård eller så och jag klarar inte av att bo där och få ett vanligt liv att fungera åker bra ut och in hela tiden
jag vet inte vad jag ska göra längre, har
jag vet inte vad jag ska göra längre, har
barracuber skrev:Din mamma har en viktig uppgift. Det handlar om hennes egen dotter. Varför orkar hon inte?
det är min mormor som inte orkar, mina föräldrar arbetar
alfapetsmamma skrev:barracuber skrev:Din mamma har en viktig uppgift. Det handlar om hennes egen dotter. Varför orkar hon inte?
Det där känns onödigt hårt att säga. Vi har ingen aning och bör inte spekulera eller leda in pratet genom ledande frågor... Känner jag som mamma, som själv inte har ett av barnen hemma. Det kan finnas SÅÅÅÅ många skäl till det barracuber....
Samtidigt är vi ju kända för att vara raka.
I tidigare föräldragenerationer finns det mycket skam mot psykiska problem. Det är verkligen inget lätt problem att tackla. Men det skadar kommande generationer. Föräldrarna har trots allt - oavsett egna problem - en skyldighet att göra sitt bästa för sina egna barn. Jag vill bara försöka lägga korten på bordet. Jag vill självklart ändå visa hänsyn mot om det blir för personligt.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:47:51, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
barracuber skrev:alfapetsmamma skrev:barracuber skrev:Din mamma har en viktig uppgift. Det handlar om hennes egen dotter. Varför orkar hon inte?
Samtidigt är vi ju kända för att vara raka.
I tidigare föräldragenerationer finns det mycket skam mot psykiska problem. Det är verkligen inget lätt problem att tackla. Men det skadar kommande generationer. Föräldrarna har trots allt - oavsett egna problem - en skyldighet att göra sitt bästa för sina egna barn. Jag vill bara försöka lägga korten på bordet.
det gör mina föräldrar verkligen, de hjälper mig jätte mycket
Senast redigerad av Dimalim 2011-05-05 0:47:52, redigerad totalt 1 gång.
Dimalim skrev:det gör mina föräldrar verkligen, de hjälper mig jätte mycket
Vad skönt. Det låter jättebra.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:47:52, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Dimalim, jag orkar inte tänka för att kunna svara bra. mår dåligt själv. Men ville önska dig att det löser sig.
/melly
/melly
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-05 0:47:52, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Hej!
Jag önskar också att det löser sig för dig, Dimalim. Tänker mycket på dig.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag önskar också att det löser sig för dig, Dimalim. Tänker mycket på dig.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 0:47:52, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Dimalim skrev:det verkar inte bli något HVB-hem alls
Hej Dimalim, det här låter ju helt absurt! Klart du måste ha rätt till adekvat hjälp och boende.
Fattar inte varför de som mest behöver hjälp inte får det, medan man tvångsvårdar andra som inget hellre vill än att få vara ifred bara.

Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:47:52, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården