Tandvårdskortet - da capo

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Peter » 2010-02-08 12:02:37

Jag har en tanke här som kanske tagits upp tidigare, men som annars kanske kan förtydliga för de man kommunicerar med.

Pemers liknelse med resegarantin är inte riktigt korrekt, eftersom såsom kommunerna agerar vad gäller detta är att det finns två saker som en viss personkrets (vi, Aspergare) kan få, och det är dels tandvårdsstöd och dels insatser enligt LSS. Och för att få tandvårdsstöd måste man ha insatser enligt LSS.

Men, konsekvensen är ju denna: Eftersom vi KAN få hjälp enligt LSS, så har vi ju två alternativ:

1) Vi begär stöd enligt LSS varefter vi kan få tandvårdsstöd.
2) Vi får tandvårdsstöd

För landsting/kommuner borde ju det senare vara billigare än det förra, så vad man skall fråga de ansvariga är om de verkligen vill tvinga en att begära insatser enligt LSS för att kunna få tandvårdsstöd (vilket man kommer få beviljat eftersom man tillhör rätt personkrets) eller om det räcker med den billigare lösningen med endast tandvårdsstöd.
Senast redigerad av Peter 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Bror Duktig » 2010-02-08 12:32:09

I kommunen klarar de inte att läsa "jaha, diagnos asperger" enbart utan har ett irrationellt behov av irrationella rutiner, som "man kan bara förvissa sig om att person med papper på att ha AS verkligen har det, om man samtidigt söker LSS".

Tycker jag känner igen detta från några diagnoskriterier. ^_^
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav A » 2010-02-08 15:58:37

Bror Duktig

De "irrationella rutinerna" styrs inte i det här fallet av irrationella behov utan är styrda av lagen och inget som kommunerna själv hittat på.
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Bror Duktig » 2010-02-08 16:04:57

A skrev:Bror Duktig

De "irrationella rutinerna" styrs inte i det här fallet av irrationella behov utan är styrda av lagen och inget som kommunerna själv hittat på.

Jag trodde inte att det var så att kommunerna måste bedöma om man har rätt till tandvårdskort, enbart genom att man måste söka om LSS. Menar du att lagen säger detta? Jag trodde att det var just det den inte sade, men att kommunerna tolkar som de "vill".

Det finns ju ändå en hel del personer som har fått kort utan att behöva ansöka om LSS.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Pemer » 2010-02-08 16:45:19

Lagen säger ju hur tydligt som helst att man med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd ingår i personkrets 1. Jag ser däremot ingenting om att kommunens LSS-handläggare ska mer eller mindre överpröva den ansökandes diagnosutredning för att kontrollera att han/hon tillhör personkretsen. Det är ju fullkomligt fundamentalt att det bara handlar om att konstatera att den sökande har en sådan diagnos. Kommer han/hon dit med papperen med sig är hela utredningen gjord i och med en enda titt på papperet.

Men att hävda att man måste "utreda" under lång utdragen tid är väl lite som när bankerna försökte in i det längsta att få behålla folks pengar under tre bankdagar när kunderna ville göra överföring från en bank till en annan. Att det helt enkelt är en gammal kultur i sammanhanget att det här ska inte vara alltför enkelt och snabbt gjort, det här är ju jag som byråkrat som ska få känna ordentligt att jag har makt och är den som bestämmer så länge som det är möjligt?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav A » 2010-02-08 17:59:14

Det är nog inte generellt så att utredningar görs över "långt utdragen tid".
Det som i huvudsak utreds är ju behovet av den insats man sökt om, SAMT att det inte redan är tillgodosett.

Per automatik görs ju alltid först en bestämnning/utredning av personkretstillhörigheten. Det är inte alla som har tydliga diagnoser och tydliga intyg på det. Och man är alltså enligt lag skyldig att "utreda" även personkretstillhörigheten. VI ska väl inte börja hävda att man ska strunta i lagarna när vi nu vill kräva att de ska följas, åtminstone vissa lagar....

En del av det som diskuterats ovan hör enbart ihop med tillämpningen av LSS.
Sen har vi ju frågan om hur ansökan om tandvårdsintyg handläggs och hur tolkningen ser ut av tandvårdslagen. Men det är ju både praktiskt och juridiskt en annan fråga.

Men det är inte kommunerna som gör dessa tolkningar, det är landstinget som ju är ansvarig för all tandvård inom länet. De ger ut anvisningar som kommunerna ska följa. Sen händer det ju ibland att dessa också missförstås eller är så illa formulerade att det inte är helt klart vad som gäller.

Tandvårdsintyg gäller ju många och stora grupper, gruppen AS är förmodl mycket liten i förhållande till övriga. De som har delegation ute i kommunerna att utfärda tandvårdsintyg, sysslar sannolikt mest med övriga grupper. De är formodligen därför inte så insatta i det vi diskuterar här och som bara gäller gruppen som omfattas av LSS. Har de dessutom fel anvisningar så blir det lätt galet.

Vad som gäller för oss nu som jobbar vidare med det här, är att skaffa fram så mycket fakta som möjligt som talar till vår fördel när det gäller hur tandvårdslagen ska tolkas.

Där har vi redan fått ihop mycket fakta. Just nu letar jag efter ursprunget till en text om tandvårdsstöd som Pemer hittade och som jag sen hittat på ännu flera kommunala hemsidor och på ett par hemsidor hos assistansföretag. Det skulle man vilja veta var den kommer ifrån innan vi börjar argumentera mot vad där står. Kommer ursprungstexten från SoS blir det ju liiiite svårare att hävda att VI har rätt .....

Jag har letat som en galning på alla möjliga ställen utan att hitta mer än en liten del av den, som står i själva lagtexten i LSS. Men resten hittar jag inte.
Fler som vill leka Sherlock Holmes?

Den här texten gäller det, se citat nedan.
OBS att de 3 första punkterna finns i LSS lagtext men gäller endast personkrets 3! Helt fel alltså. Men såhär står det alltså på flera hemsidor så det måste vara hämtat nånstans.
Det sista stycket har jag alltså inte hittat ett ordagrant ursprung till. Däremot diskuteras det som står i stycket i prop som ledde till nuvarande LSS.

"Du omfattas av LSS om,

·Du har omfattande och varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder
(som uppenbart inte beror på normalt åldrande) och
·Om de förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och
·Du därför har ett omfattande behov av stöd eller service.

Den medicinska diagnosen är inte avgörande. Däremot ska funktionshindret i sig medföra stora svårigheter för dig att klara av vardagsrutiner. Även psykiska funktionshinder kan orsaka betydande svårigheter i den dagliga livsföringen."
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Om tandvårdsstödsintyg

Inläggav zendium » 2010-02-24 12:11:05

Uppdatering: Har idag pratat med Tandvårdsenheten i Stockholm efter att ha gjort en överklagan. De hävdar att de anvisningar de fått av Socialstyrelsen går ut på att det är kommunen som bestämmer om man omfattas av LSS eller inte, oavsett om man har en diangos som medför att man omfattas av LSS och att man har ett läkarintyg där det står att man omfattas av LSS. I pappret från Socialstyrelsen står det att de som har diangos som medför att de omfattas av LSS ska man inte göra vidare utredningar och bedömningar på utan det är kommunen som bedömer om man omfattas av LSS. Så de gör inga bedömningar alls om vilka som omfattas av LSS på Tandvårdsenheten i Stockholm för de har inte den kompetensen säger de. Den person som A tidigare sagt att man kan prata med på denna enhet säger att hon inte kan det här alls och hänvisar till en annan dam som uttrycker sig så här.

Ja, vad säger man. Lagen säger att man omfattas av LSS men det ska kommunen avgöra om man gör. Goddag yxskaft, säger jag.

Alltså helt meningslöst att ansöka till Tandvårdsenheten i Stockholm.

mnordgren:

Slog ihop två trådar om samma ämne.
Senast redigerad av zendium 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
zendium
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2009-12-17

Inläggav zendium » 2010-02-24 12:25:21

Så här säger den som har hand om LSS på Socialstyrelsen:

Tandvårdsstöd är ingen LSSinsats utan något som följer på beslut om insatser.
Senast redigerad av zendium 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
zendium
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2009-12-17

Inläggav zendium » 2010-02-24 13:24:43

Så om man inte är totalt funktionshindrad i den dagliga livsföringen så ska man inte omfattas av LSS och ha tandvårdsstöd? Är det det som menas?
Senast redigerad av zendium 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
zendium
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2009-12-17

Inläggav Sam » 2010-02-24 13:34:23

Samma svar har jag fått.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav mnordgren » 2010-02-24 16:37:47

mnordgren:

Slog ihop två trådar om samma ämne.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav vimsan » 2010-02-24 17:08:12

Är det här någon tråd som bara gäller för Sthlm? Det är för mycket text för mig. Tänkte bara berätta att i Luleå så behöver man inte söka något tandvårdskort, så fort jag blev berättigad till LSS så kom kortet hem automatiskt till mig. Jag fick en gratis undersökning, antingen i hemmet el hos tandis och sen betalar jag sjuktaxa vid varje besök, om jag inte har frikort då vill säga.
Senast redigerad av vimsan 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
vimsan
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-11-01
Ort: Luleå

Inläggav zendium » 2010-02-24 17:10:15

Fortsätter. Nu har kommunen skickat en begäran om Tandvårdskort till tandvårdsstaben. :D
Senast redigerad av zendium 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
zendium
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2009-12-17

Inläggav zendium » 2010-02-24 17:11:00

Alla borde bete sig som Luleå. Föredömligt.
Senast redigerad av zendium 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
zendium
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2009-12-17

Inläggav A » 2010-02-24 21:02:16

Ni som har strul med Sthlm:s tandvårdsenhet, kan ni ge mig namn på den/de ni har pratat med och som har sagt så som ni skriver här ovan?

Zendium, vem på Socialstyrelsen pratade du med?
Och vad var det som gjorde att kommunen nu har skickat en begäran om tandvårdskort?

Sam; har du inte fått nåt tandvårdskort då?

Vimsan: sökte du om och fick LSS-insats då eller var det bara att man konstaterade att du ingår i LSS personkrets?

Det är så att i Socialstyrelsens anvisningar - Meddelandeblad mars 2004 - sägs tydligt att man kan vända sig direkt till landstinget oavsett kommunens bedömning.
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav vimsan » 2010-02-24 22:06:00

Jag sökte hjälp från LSS innan jag hade fått diagnos, detta för att jag hade problem med kontakt med myndigheter. Jag ville helt enkelt att dom skulle hjälpa mig och ringa o dyl. Det gjorde dom så fort dom fått AS på papper. Samtidigt som jag fick diagnosen så damp det oxå ner ett tandvårdskort. Jag skulle tro att så fort man finns i LSS rullar här i norrbotten så får man automatiskt detta kort.
Senast redigerad av vimsan 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
vimsan
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-11-01
Ort: Luleå

Inläggav Sam » 2010-02-25 9:59:46

A skrev:
Sam; har du inte fått nåt tandvårdskort då?


Nej och jag har gett upp. Det bara stjäl mer kraft en vad det är en vinst i att slåss.
Kanske är ett av problemen att jag varken är beroende av vad LSS kan erbjuda och att jag inte vill registreras som LSS sökande. Jag har inte heller något behov av Hab utbud. Jag har fått min hjälp genom suveräna insatser "privat".
För att få Tandvårdskortet så anser de att det inte räcker med diagnostillhörighet.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav A » 2010-02-25 12:36:17

Hej Sam,

Jag har haft, och har fortf, fruktansvärt mkt att göra med stöd åt enskilda som blir alldeles gräsligt behandlade i det offentliga, det är mkt överklaganden t ex som tar en enorm mängd energi.
Dessutom varit sjuk sen före jul plus det gamla eländet jag dras med.

Men ...
om nån vecka eller så ser det ut som om det lir luckor i arbetsmängden och då ...
Så jag ska göra ett försök att ta itu med Sthlm också. De kan iaf få veta att vi inte släpper taget.
Det händer att jag oxå ger upp men inte i första taget.
Och i den här frågan är det en bit kvar till dess.

Ha det gott iaf!
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Pemer » 2010-02-25 15:19:27

Vad tandvårdsenheten i Stockholm i så fall har missat är att landstinget också är en kommun, landstingskommun heter det. Finns väl också termerna primärkommun för kommuner och sekundärkommun för landstingen. Och som A nämner står det också uttryckligen att man ska kunna vända sig till landstinget utan föregående beslut av kommunen.

Mycket slarvigt definierat av den som zendium hade talat med också, det stämmer att tandvårdsstödet inte är en LSS-insats. Men det är helt fel beskrivet att det följer på beslut om LSS-insatser, det följer på beslut att man omfattas av bestämmelserna i LSS.

Googla på "omfattas av LSS" så kommer ni att hitta massor av information på kommuners hemsidor om vilka som "omfattas av LSS". De använder den betydelsen när de ska tala om vilka grupper som ingår i lagen och kan söka insatser.

Att "omfattas av lagen" kan inte samtidigt betyda att ingå i någon av de uppräknade personkretsarna ibland, och att ha ansökt om och beviljats insatser ibland, så enkelt är det.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nano » 2010-02-26 17:47:46

Hittade denna text för och av Stockholms läns landsting.
http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/ ... vardsstod/

Tandvårdsstöd

Vuxna får till stor del bekosta sin egen tandvård själva. En del sjuka, äldre eller personer med funktionsnedsättningar har dock rätt till ekonomiskt stöd för tandvård från landstinget. Stödet omfattar uppsökande verksamhet, nödvändig tandvård, tandvård som led i sjukdomsbehandling och tandvårdshjälpmedel.

Vem har rätt till stöd?
Du har rätt till ekonomiskt stöd för tandvård från landstinget om du:
- omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
- har ett varaktigt behov av omfattande vård och omsorg och antingen bor i särskilt boende eller får vård och omsorg i hemmet.

Om du får en remiss till tandvården från din läkare kan du även få ekonomiskt stöd från landstinget för tandvård som är en del i behandlingen av vissa sjukdomar.

Det här omfattar stödet
Uppsökande verksamhet
Landstingets uppsökande verksamhet innebär att du får personligt besök av en tandläkare eller tandhygienist som gör en enklare hälsokontroll i din mun och ger dig råd om daglig munvård.
Din omvårdspersonal är med under besöket och får ta del av de råd som ges. De får även utbildning i munvård.
Alla som har rätt till uppsökande verksamhet blir erbjudna besök en gång per år.

Nödvändig tandvård
Nödvändig tandvård är tandvård som krävs för att du ska kunna äta, till exempel tandproteser.

För att få rätt till nödvändig tandvård krävs ett så kallat tandvårdsstödsintyg. Intyg om tandvårdsstöd kan utfärdas av chefer för särskilda boenden och hemtjänstenheter samt kommunernas bistånds- och LSS-handläggare.

Intyg utfärdade före 1 januari 2009 gäller fram till och med sista december 2009. För tandvårdsstödsintyg utfärdade efter 1 januari 2009 är giltighetstiden i regel 10 år. Undantag finns dock med giltighetstid ner till ett år.

Ibland krävs även tillstånd från landstinget, exempelvis om kostnaden för en behandling är mycket hög.

Tandvård som led i sjukdomsbehandling
Ibland ingår tandvård som en del i behandlingen av en sjukdom. Det kan till exempel handla om tandskador i samband med epileptiska anfall, eller infektionssanering inför vissa kirurgiska ingrepp eller behandlingar.

För att få rätt till tandvård som ett led i en sjukdomsbehandling behöver du en remiss från din läkare till tandvården.

I vissa fall krävs även tillstånd från landstinget.

Tandvårdshjälpmedel
Om du inte kan sköta din munhygien själv eller med vanliga hjälpmedel som exempelvis eltandborste och tandborstgrepp kan du ha rätt till att få individuellt anpassade tandvårdshjälpmedel.

Avgifter
Den uppsökande verksamheten är helt kostnadsfri. För nödvändig tandvård, tandvård som led i sjukdomsbehandling och individuellt anpassade tandvårdshjälpmedel gäller landstingets patientavgifter för tandvård. Avgifterna ingår i högkostnadsskyddet.

Mer information
Vill du veta om du har rätt till uppsökande verksamhet eller nödvändig tandvård, kontakta personalen på ditt särskilda boende eller hemtjänsten. Du kan även kontakta bistånds- eller LSS-handläggaren i din kommun.
Kontakta din läkare eller tandläkare när det gäller tandvård som led i sjukdomsbehandling och tandvårdshjälpmedel.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2010-02-26 22:56:54

Notera speciellt att de faktiskt för en gångs skull skriver ut det i klartext:

Vem har rätt till stöd?
Du har rätt till ekonomiskt stöd för tandvård från landstinget om du:
- omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-26 22:58:57

Pemer skrev:Att "omfattas av lagen" kan inte samtidigt betyda att ingå i någon av de uppräknade personkretsarna ibland, och att ha ansökt om och beviljats insatser ibland, så enkelt är det.


Precis, och det bör påpekas tills en ändring kommer till stånd, om inte annat så för principen. Faktiskt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Vad menas med nödvändig tandvård?

Inläggav shunkaha » 2010-02-26 23:17:03

Kanske en dum fråga men vad menas med nödvändig tandvård?
Är det vid helvetisk tandvärk, eller räknas exempelvis även ett vanligt hål som nödvändigt att täppa till?
Senast redigerad av shunkaha 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 1 gång.
shunkaha
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-02-24

Inläggav nano » 2010-02-26 23:26:24

Har för mig att jag hört någonstans att det är allt för att man ska kunna ha ett leende fullt med tänder överallt där man kan se tänderna.
Någon forumist skrev att denne hade hittat en tandläkare som helt enkelt skrev allt som nödvändig tandvård.
Om det innefattade även tänder långt bak i munnen vet jag inte.
Inte heller något om material som använts.

Välkommen till forumet, shunkaha :)
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:14:53, redigerad totalt 2 gånger.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in