"ledhund"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

"ledhund"

Inläggav 12312qw » 2010-02-23 15:40:49

Världen är knepig. Förutom min sambo, diverse föräldrafigurer och någon enstaka vän är det bara datorn och mina djur som är mig kära.

Katter, hundar, hästar... ni kan kalla det specialintresse om ni vill men dessa varelser är mina absoluta bästa vänner. De gör ingenting utan en anledning, är förutsägbara och älskar mig villkorslöst när jag förtjänar det.

Jag har fyra katter och en häst i nuläget. Jag funderar på att skaffa en hund och ha som ledhund eller stödhund. jag har stora problem med att åka buss, tåg, vistas i röriga miljöer m.m. Hunden skulle då vara mitt stöd och finnas med i alla situationer som jag är i. Allt ifrån att följa med på ridturen, till att gå till att åka tåg, diska, hämta tidningen, whatever.

Vad tror ni om denna idé? Tror ni att en hund kan fungera som ledhund för psykiskt instabila?
Senast redigerad av 12312qw 2011-05-05 0:47:21, redigerad totalt 1 gång.
12312qw
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2009-02-13

Inläggav keedo » 2010-02-23 19:23:12

Jag har 5 geckoödlor hemma, det är min livsglädje. Mer än min sambo då jag inte alls litar på människor i arten, att dem är opålitliga, otrogna etc., men mina geckos ser alltid lyckliga och tacksamma ut när jag kommer och kikar på dem, städar hos dem och matar dem.

Finns ju dem som har hundar för att undvika allergier, känslighet och för att hjälpa människan att både höra och se. De flesta situationer du skrivit är ju redan tillåtet att ha hund med sig. Så länge du tänker på allergiska och ser till att du är i område där pälsdjur är tillåtet att ha.
Senast redigerad av keedo 2011-05-05 0:47:21, redigerad totalt 1 gång.
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Inläggav pH » 2010-02-23 19:53:07

Jag tror det kan vara en utmärkt lösning för vissa, särskilt om val av hund och träningens upplägg struktureras noga. Har en del tankar om detta (och en liten, begränsad erfarenhet) men just nu ingen ork att formulera mig. Erbjuder istället länkar som kanske kan vara intressanta:

http://www.hi.se/sv-se/Arbetsomraden/Pr ... nalhundar/

http://www.soshund.se/

http://www.fnahundar.se/
Senast redigerad av pH 2011-05-05 0:47:21, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav svartamolnet » 2010-02-26 12:04:27

Att ha med hunden när man är ute och rider kan vara krångligt, beroende på hur det ser ut där man rider och hur hunden beter sig. Jag kan inte ha med mina hundar ut, för de skulle springa in i folks trädgårdar, springa fram och hälsa på folk och hundar osv. Det skulle inte vara uppskattat. Däremot har jag haft med den ena hunden i rockarden (vagnen) när jag kört med hästen och släppt honom på lämpliga ställen. Det fungerade bra.

Jag har haft hundar i mer än halva mitt liv och det har gett mig mycket. Det har fått mig att gå hundkurser och åka på hundtävlingar, vilket har gett mycket social träning och lite bättre självförtroende. Men just nu känns det lite jobbigt med hundarna. De ska ut i alla väder och mitt intresse har tyvärr svalnat med åren.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in