Kärlekstörstande "AS-sjuk" i Bonde söker fru

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav serpentin » 2009-11-12 20:46:32

Trampe skrev:Nu är ordet sjukdom borta från hela artikeln.


Jag skrev ett mail till och påpekade det sista "sjukdom". Toppen att det var meningsfullt. Plus i kanten får man väl säga till Expressens fördel även om jag önskar att det inte behövts någon påpekan alls från början.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-12 20:50:07

Jag tyckte hon var modig som satt i teve och berättade det, och berättade så snart för nån hon är förtjust i. Blev jätteglad av att höra hur hon beskrev AS, som nån som gör att somligt som är lätt för andra är svårt för henne och tvärtom. Det var så himla bra. Hon växte stort i mina ögon där.

Och han verkade som sagt inte tycka det var så märkvärdigt. Så rart. :)

Jämra Expressen, jag hade missat deras "sjukdom"svinkel. På teve var det samma skit med Fråga doktorn. Där kallades ADHD sjukdom. Gaaaah!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav serpentin » 2009-11-12 21:10:44

alfapetsmamma skrev:
På teve var det samma skit med Fråga doktorn. Där kallades ADHD sjukdom. Gaaaah!!


Säger detsamma, Gaaaaah!! Satt här och muttrade högt när jag hörde det.

Jag tycker också hon var modig och att hon gjorde det så fint. Synd bara att han är så tråkig och inte förmår säga ett enda vettigt ord. Han säger nästan ingenting alls den där bondsonen som fortfarande bor hemma hos mamma och pappa.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-12 21:17:21

serpentin skrev:
alfapetsmamma skrev:
På teve var det samma skit med Fråga doktorn. Där kallades ADHD sjukdom. Gaaaah!!


Säger detsamma, Gaaaaah!! Satt här och muttrade högt när jag hörde det.

Jag tycker också hon var modig och att hon gjorde det så fint. Synd bara att han är så tråkig och inte förmår säga ett enda vettigt ord. Han säger nästan ingenting alls den där bondsonen som fortfarande bor hemma hos mamma och pappa.


Nej, han är bara söt att se på. (Jag ÄLSKAR rött hår!)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav atltk » 2009-11-13 20:48:19

idag infördes en rättelse i expressen/gt där det står att det är en funktionshinder och ingen sjukdom
de gör så numera på den tidningen efter ett par dagar ( i pappers tidningen iaf)
Senast redigerad av atltk 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

Inläggav serpentin » 2009-11-13 21:03:59

atltk skrev:idag infördes en rättelse i expressen/gt där det står att det är en funktionshinder och ingen sjukdom
de gör så numera på den tidningen efter ett par dagar ( i pappers tidningen iaf)


Det var bra. Hoppas många läser rättelsen.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Pemer » 2009-11-13 22:22:15

Mailade också om att det är illa att kommentarsmöjligheten har stängts nu med en så jävla dum kommentar som sista kommentar. Och tog upp lite om informationssvårigheterna kring Asperger med journalisten, gav lite länkar till OA och min stora Newsmill-artikel. Få se om det kan ge något. :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav AAA » 2009-11-13 22:30:45

Ja, det var bra gjort av Expressen! Andra tidningar har jag blivit helgalen på av personliga skäl, och de har ta mig fan inte ändrat nånting alls trots uppbara felaktigheter.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav aspiemelly » 2009-11-14 0:42:08

Pemer skrev:Mailade också om att det är illa att kommentarsmöjligheten har stängts nu med en så jävla dum kommentar som sista kommentar. Och tog upp lite om informationssvårigheterna kring Asperger med journalisten, gav lite länkar till OA och min stora Newsmill-artikel. Få se om det kan ge något. :roll:


Har ingen login på expressen, men såg nyss att "kommentera rutan" var öppen igen.

Har själv blivit intervjuad 3-4 gånger, en gång av aftonblask-flåt-bladet (usch fy, numera RÖR jag inte ens den tidningen om så en gammal tant tappar den, får värsta rycken av den), det var inte många bokstäver rätt när den artikeln kom i tryck.

Blev intervjuad 2 gånger av olika journalister på expressen, där den första var jätte bra artikel, har den inramad hemma, och där journalist nr2 minsan fick höra att jag inte var så intresserad pga ABs beteende, så där fick jag ställa krav och dom gick han med på och även den artikeln blev bra, usch fick vara med på foto den gången.

Sen av en mer lokaltidning också. Kände mig rätt "känd" där ett tag.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Pemer » 2009-11-14 1:24:38

Ja, jäklar, det där kanske är någon bugg hos dem. Jag mindes inte om jag har registrerat mig för att kommentera där och testade bara min mailadress och det troligaste lösenordet jag borde ha, och då fick jag upp att det inte gick att kommentera längre. Kanske jag bara borde ha fått upp "hittade ej användaren". Får kika dit igen, och försöka igen.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Noli » 2009-11-15 18:22:10

Nu har jag kollat reprisen i dag och såg Agneta hos bonden Roger och båda var blyga såg jag. En annan av tjejerna hos honom var modigare och vågade mer bl.a. badade hon en kväll.

I samma avsnitt såg jag en annan manlig bonde med sin grupp tjejer och han berättade för dem att han är synskadad. Han har problem med gula fläcken.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav sommar » 2009-11-15 20:25:25

Det är bra att det kommer fram i Tv och att hon får chans att förklara vad det är - rätt information förutom att hon säger funktionshinder i stället för funktionsnedsättning. Expressen skriver funktionsnedsättning, vilket är bra för det är det det är och inte funktionshinder. Funktionshinder finns ibland i miljön, funktionsnedsättning hos personen enligt Socialstyrelsen.

Det som ev. är fel ar att Expressen skriver att As. är detsamma som högfungerande autism. Det är inte säkert, det diskuteras det ju om.

Något som talar för hennes As. är det det med utseendet. Hon ser äldre ut och det kan hon inte hjälpa men stilen är inte så vacker men man behöver ju nte ha As. för att ha dålig klädstil men det är ju faktiskt så att en del med As. inte förstår det och då blir det så. Inget ont menat utan ett konstaterande. Hoppas inte Tv sminkat henne för mycket. Det är trevligt att få se vanliga utseenden i Tv ibland..
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav regnif » 2009-11-15 20:39:27

Märkte vem det var nu i tidningen av misstag.
Agneta har roliga/bra föreläsningar om AS.
Har varit på en sån och också pratat med henne innan.
Var lite chockigt att hon var med i tidningen.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav sommar » 2009-11-15 21:13:01

regnif skrev:Märkte vem det var nu i tidningen av misstag.
Agneta har roliga/bra föreläsningar om AS.
Har varit på en sån och också pratat med henne innan.
Var lite chockigt att hon var med i tidningen.

Hade ingen aning om att hon föreläser. Intressant!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav regnif » 2009-11-15 21:28:03

sommar skrev:
regnif skrev:Märkte vem det var nu i tidningen av misstag.
Agneta har roliga/bra föreläsningar om AS.
Har varit på en sån och också pratat med henne innan.
Var lite chockigt att hon var med i tidningen.

Hade ingen aning om att hon föreläser. Intressant!


Och jag hade ingen aning om att hon var med i TV - Bonde söker fru. :shock:
Fick lite av en chock, faktiskt. Jag som tänkte på henne typ dagen innan vad hon gör nu, är det fler föreläsningar osv, så märker jag henne i tidningen sedan. Hon var på en handikappens dag eller vad det hette i ett centrum i ett stånd och hade massa broschyrer där. Så..ja, jag tänkte väl inte att det är nån framtida tv-programdeltagare som står där med broschyrer liksom...var väl Attentions och andras. Så jag fick lite av en chock när jag tittar i tidningen. Kändes konstigt, bara.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Alien » 2010-02-13 0:01:33

Läste intervjun i !attention med Agneta Lindberg (själv tittade jag inte på Bonde söker fru):
- Jag vill visa att en aspergare kan vara en stolt och stark människa, säger Agneta Lindberg som fick sin diagnos först som 40-åring. Nu några år senare ägnar hon en stor del av sitt liv till att sprida information och kunskap om hur det är att leva med Aspergers syndrom.
Agneta har många järn i elden just nu och det mesta kretsar kring Aspergers syndrom på olika sätt. Två dagar i veckan är hon på ateljé Inuti 2, ett kooperativ med konstnärlig inriktning för personer med asperger. --- Två dagar jobbar hon också som assistent på Ågesta folkhögskolas Informatörsutbildning för elever med asperger, en ettårig utbildning där eleverna får lära sig mer om sig själva och sin diagnos och hur man föredlar sina kunskaper och erfarenheter till andra.
--- Dessutom hon ute och föreläser och hålle rjust ni på att skriva en bok "En tönttants takner om livet med Aspergers syndrom".

En aspig fundering, "information och kunskap" låter tårta på tårta, i detta fallet verkar orden betyda samma sak. Givetvis tycker jag att "elever med asperger" och "personer med asperger" låter sämre än "aspergare". Det ordet får bara vara med när Agneta själv citeras.

Hon levde ett "normalt" liv med jobb som datakonsult, tjänade bra, köpte lägenhet i Vasastan och hade dressyrhäst på Drottningholm. (Ja, jag tycker det låter idealiskt, särskilt hästen.)
- Men jag visste hela tiden att om jag stannade upp och tänkte efter så mådde jag inte bra. Jag levde någon annans liv enligt omvärldens manus, jag spelade rollen av "normal", kapabel kvinna och gjorde det riktigt bra.

Så blev hon sjukskriven för depression, återvände aldrig till jobbet, började knarka. En dag läste hon en artikel av Gunilla Brattberg och kände igen sig i henne. Efter några år blev hon utredd och fick diagnos.
"Äntligen kunde hon förstå sig själv och sin omvärld lite bättre."

Ser fram emot att läsa En tönttants tankar ...
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:39:11, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nano » 2010-02-13 12:54:46

alfapetsmamma skrev:
serpentin skrev:
alfapetsmamma skrev:
På teve var det samma skit med Fråga doktorn. Där kallades ADHD sjukdom. Gaaaah!!


Säger detsamma, Gaaaaah!! Satt här och muttrade högt när jag hörde det.

Jag tycker också hon var modig och att hon gjorde det så fint. Synd bara att han är så tråkig och inte förmår säga ett enda vettigt ord. Han säger nästan ingenting alls den där bondsonen som fortfarande bor hemma hos mamma och pappa.


Nej, han är bara söt att se på. (Jag ÄLSKAR rött hår!)
Lol jag märkte inte ens att han hade rött hår :D
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in