Se hit alla mattesnillen på forumet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2010-02-07 7:36:45

Kvasir skrev:Driver du med oss? Sidan du länkar till måste vara ett mästerstycke i misslyckad maskinöversättning. :)

Sökte bara på Google och länkade till en av sidorna... orkar inte läsa sånt en gång till...

jorand skrev:hur fungerade detta här..?

edit: den nya matematiken alltså.

Det gjorde den inte... (faktiskt sämre än ovan nämnda maskinöversättning)!

Titti skrev:Men det var KUL! ;)

Och inte alls svårt att förstå hur uppgifterna skulle lösas. Om det sedan bidrog till min matematiska förståelse vet jag inte, jag har svårt att tänka mig hur den skulle varit om matematikundervisningen sett annorlunda ut.

*gillade mängdläran*

På sätt och vis var det kul (även om det i mitt fall lärdes ut först i mellanstadiet, helt emot skolverkets regler som sa att mängdläran skulle införas i undervisningen endast i första klass). I mitt fall så bidrog det inte minsta lilla till matematisk förståelse, jag hade redan då en väldigt god förståelse. Vid utvärderingar visade det sig att den genomsnittliga matematiska förståelsen sjönk rejält i skolan under experimentet (vilket inte borde varit okänt redan innan eländet infördes eftersom, så vitt jag har förstått, utvärderingar i andra länder hade visat samma usla resultat...)
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav jonsch » 2010-02-07 17:34:26

Tack, Truly, att den häpnadeväckande delen av gåtan äntligen besvarades för oss! Jag får liksom en känsla av att de där ungarna kanske skulle ha behövt en lärare som läst matte på universitetsnivå, trots allt... Men det hade kanske inte hjälpt? :wink:

Jag kan nog trots det här tro på att matteundervisningen för barn har blivit bättre sedan min tid (80-talet) fast några riktiga stormsteg har nog inte tagits. Då skulle sånt här näppeligen inträffa, menar jag.

Själv är jag ju tveksam även till det meningsfulla i mängdlära... men men. Den har ju vissa användningsområden, måste jag ju erkänna. 8)
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Jossan » 2010-02-07 18:24:52

Frågan är idiotisk!

Som tidigare sagts: Man bygger inte mattor, man väver dem!

Mitt råd till dig är att släppa det hela! Ditt barn blir inte bättre eller sämre på matematik för att hon lär sig lösa knäppa uppgifter.

Om jag var du skulle jag helt enkelt bara strunta i det, och själv se till att mitt barn behärskade de fyra räknesätten. Är fröken dålig, lär ut själv istället.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Re: Mattefråga, läxa årskurs 1

Inläggav Jossan » 2010-02-09 20:04:01

Truly skrev:***

Min dotter och jag behöver hjälp med dotterns matteläxa.
Hon går i årskurs 1 och vi har ingen aning om vad uppgiften går ut på eller hur den ska lösas.

Jag kan tänka mig några alternativa lösningar (fritt tänkande, kreativitet osv) men det känns liksom inte logiskt att göra en sån läxa för barn i åk1 då de ska lära sig matematikens grunder.

Har någon något förslag?
Det gäller uppgiften i mitten av bilden: "Bygg 5 mattan" och "Skriv mönstret här".

Bild


***


Jag skulle tro att "Bygg 5 mattan" innebär att ungarna ska rita in två extra ränder på mattan.
Inte särskilt pedagogisk när det gäller att lära sig matematik, jag menar att barnen lär sig säkert räkna till 5 ändå,
men i och för sig kan det ju vara en uppgift som tränar kordinationsförmåga och inse samband. De måste ju mäta med linjal för att se hur tjock en mattrand är för att sedan rita på två lika tjocka (och helst också raka) linjer.

Vad gäller "mönstret" tror jag Lilla Gumman har rätt i sin tolkning.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in