Problem med mina högljudda grannar!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Glimma » 2010-02-09 18:17:26

HardcoreUnited skrev:Jo, du har kanske rätt i att droppa det hela.
Men först vill jag svara på ditt inlägg som är riktat mot mig..

Jag har ALDRIG sagt att du inte får skriva vad du känner, har jag? Men det betyder väl också att andra får skriva hur de uppfattar det också, eller finns det bara ett rätt i en situation?

Jag vet inte om du läser noga eller om du bara läser det du vill läsa för jag har inte vart fördömande mot dig.
Om du har uppfattat det som det så ber jag om ursäkt.

Det verkar som att du tycker att om man inte håller med dig om allt så är man emot dig? Jag har till och med, om du läser noga i mitt andra inlägg, skrivit att jag håller med dig om att du borde gå till hyresvärlden om det gått såpass lång tid.
Men hur kunde jag veta om att du vart mordhotad förut när du aldrig nämde det? Är jag synsk? Kan jag läsa dina tankar?
Jag tycker fortfarande att i första fallet innan det går för långt att man ska prata med personen i fråga innan MEN du har genom erfarenhet fått en dålig uppfattning av det vilket gör det väldigt förståligt att du aldrig vill göra det igen. Men i mitt fall där jag själv haft grannar som kommit ner och sagt till mig så har det förbättrat mina relationer till mina grannar och gjort mig medveten om lyhördheten i den lägenheten.

Sen angående våldtäkts tankarna. Visst, både du och jag och hela världen får tycka och tänka som vi vill, det är alla människors fulla rätt. Men jag tycker ändå att man ska vara försiktig när man börjar uttrycka sig om våldtäkter utan att ha all fakta på border, oavsätt hur mycket man tror man vet, ens egna hjärna kan koka ihop historier till höger och vänster.

Jag må inte hålla med om varenda ord du skriver men det ända jag så konkret som möjligt har försökt säga är att man ska försöka respektera varandra i ett hyreshus vilket betyder att man både inte ska störa sina grannar men samtidigt acceptera att folk lever ett liv där sex och annat ingår inom rimliga ramar.
Nu har dina grannar inte respekterat dig och andra i huset genom att bete sig som de gör, vilket är väldigt tragiskt.

Jag hoppas det fixar sig för dig så du kan få sova ordentligt, och att du förstår nu att jag inte är emot dig utan att du bara har missuppfattat situationen.


Ja du får tänka på också att när jag har varit i skrivartagen så har jag varit för trött för att egentligen skriva här på forumet. Så visst jag kan ha missförstått dig av ren trötthet. Man blir extra retlig då....Tyvärr! För i grunden gillar jag när andra inte alltid håller med och när andra skriver olika åsikter. Sorry!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:41, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2010-02-09 18:25:41

atltk skrev:hur går det med allt?



Nu har jag bott hemma hos mina föräldrar ett tag för att få sova och gisses vad trött man egentligen har varit.. Jag ringde som sagt hyresvärden i måndags och jag hade henne på min sida i allt så det hade jag inte missuppfattat. Nu är jag hemma en sväng och jag vet inte om de har läst brevet än, för han spelade elgitarr förstås, vilket är ju helt ok den här tiden på dygnet iofs.

Men det som fick mig att fundera på hur de tagit emot brevet, var när jag skulle äta i köket. Dunder & brak som vanligt där. Lät nästan som att ngn blev arg. Kanske pga brevet? Det bästa är iaf att jag ringde först. Och även sagt hur jag brukar låta osv. Att även jag spelar osv. Ett av problemen,förutom funktionshindret har jag tänkt på, är att jag är en väldigt tyst person öht. Jag är inte ngn som dundrar fram. Vilket antagligen bidrar till att jag störs lättare av andras ljud?Vilket iofs inte är en ursäkt att störa, men men.Aja! Imorgon planerar jag att flytta tillbaka hit. Får se hur det går då. Har spelat lite piano idag för att de ska fatta att jag är hemma.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:41, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2010-02-09 18:27:15

AAA skrev:Har du svarat på vad mamma sa, har jag missat det?



Nej jag har inte svarat på det förrän nu:)! Såklart var det tyst. Folk hade väl förhoppningsvis sagt ifrån. Eller så var de själva väldigt trötta efter natten som varit.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:41, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav missbutterfly » 2010-02-09 18:30:53

Det låter inget skoj hörru..

Själv skrev jag ett anonymt brev till min granne. Han är en kvinnomisshandlare och det har jag inspelat bevis på på mobilen. Om han rör sin fru igen så kommer hans liv att bli ett helvete.

Sedan jag skrev brevet har det varit knäpptyst.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav AAA » 2010-02-09 20:20:46

missbutterfly skrev:Det låter inget skoj hörru..

Själv skrev jag ett anonymt brev till min granne. Han är en kvinnomisshandlare och det har jag inspelat bevis på på mobilen. Om han rör sin fru igen så kommer hans liv att bli ett helvete.

Sedan jag skrev brevet har det varit knäpptyst.


Fan vad bra!
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Inger » 2010-02-10 2:44:45

Ja, det var bra gjort!
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-10 10:28:54

missbutterfly skrev:
Sedan jag skrev brevet har det varit knäpptyst.


Av rätt skäl hoppas jag.

Men det var bra gjort av dig. Civilkurage.

Jag frågade en gång en granndam om jag kunde göra nåt för henne, för hon fick däng och skrek som en gris på väg till slakt flera gånger i veckan, men hon förnekade bara att det var några problem, fast hon stod med blåtira och var full på förmiddagen.

Så här i efterskott undrar jag varför jag inte ringde polisen då?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Glimma » 2010-02-10 18:22:27

Hade oturen att träffa på grisgrannen med hans familj när jag kom hem från bussen. De stod utanför ingången. Denna konversation uppfattade jag medan jag argt gick förbi dem: Grisen: det är säkert hon som har ringt....Mamman: ja men ni måste tänka på det här, annars får ni kanske inte bo kvar där. "Grisen": ja vi ska tänka på det, säger han ganska buttert, Mamman: ni bor inte i hus längre. Undrar hur mkt inflytande en mamma har på en trulig tonårspojke som verkar rätt bortskämd, med tanke på att äger två elgitarrer och familjen har en ganska fin bil....

Annars ringer jag hyresvärden igen och igen tills ni fattar, tänkte jag tyst för mig själv. Lyckligtvis hann jag in före honom i trappen, men jag tände inte lyset åt honom. Lite hämndlystnad måste man få ha.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Blev kallad den där jävla kärringen kl 6.40

Inläggav Glimma » 2010-02-13 9:42:28

Ja jag vet! Sorry! Men jag blir så förbannad av att inte bli lämnad ifred. De drar sig inte för ngt. Inatt hade de sex alldeles för högljutt och jag börjar tro att din teori stämmer Debbido. Först sätter han igång stereon alldeles för högt, bara för att jävlas med tjejen som skriker lägg av, sedan sex sex sex. Tvingades flytta ut till soffan inatt. I morses dundrade tåget förbi ca 6.40 och jag väcks med dunder och brak av killen i sovrummet, och han ropar: den där jävla kärringen som väcker mig igen! Och då ska ni komma ihåg att jag ligger i min vardagsrumssoffa. Och hör detta. Nu har jag blivit kallad både tantjävel och jävla kärring, fast jag absolut inte gjort någonting. Och nej det är inte kul alls! okej att man hör en gång, men två? Fast man inte gjort ngt! Så vid åtta fick jag nog av deras förbannade gungande sex och gick in till mitt sovrum, och studsade fem gånger med gymbollen. Tyvärr var den så dåligt pumpad så den gav väl noll effekt.

08.15 vänder jag mina bautahögtalare mot golvet och sätter på musik. Inte för hög, det behövs inte , för de här högtalarna dundrar på rätt bra ändå. Bara så att de hör lite grann. Jag vet att det är fel och jag kommer väl bli hämnad på genom elgitarrspel, men jag ser rött nu efter alla förolämpningar och förstörda nätter.

Natten innan höll de också igång och hade bl a musik på till efter 23.50. De har faktiskt fått en varning hemskickad men det hjälper ju Fan inte. Man blir väldigt deprimerad av att aldrig få sova. För att inte tala om hur grinig man blir.

Avslutar helvetes morgonen med krigsdans!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Inger » 2010-02-13 9:54:44

Jag förstår att man kan behöva den ventilen för att inte bli galen men jag skulle inte väsnas tillbaka och ge dem några hållhakar på dig. Bättre att det är de som har alla felen på sin sida. Skulle istället ringa störningsjouren varje gång de låter vid fel tidpunkt (tidigt på morgonen räknas tyvärr inte). Om de fortsätter såhär så måste de till sist rimligen bli vräkta.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Glimma » 2010-02-13 10:18:00

Ja jag vet att man inte vinner på att låta tillbaka. Men jag brast väl. Kommer inte fortsätta göra det iaf! Jo hos oss får man inte låta innan kl 6 iaf. Men nu var det tyvärr lite efter! Visst är det typiskt! De får visst låta hur mkt de vill, men jag får inte låta ngt, för då ropar de SLUTA! Fast de låter 100 ggr mer. Jämfört med dem låter min musik & mina ljud ingenting! Varför är det bara jag som reagerar? Är så trött på det. Men utan att ventilera mig på forumet skulle det vara ännu värre. Sorry! Att jag trökar ut er så med detta, men jag är så fruktansvärt less på skiten.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 2 gånger.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav carl » 2010-02-13 10:21:08

Ge dig inte in i en strid du inte kan vinna..
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Glimma » 2010-02-13 10:24:03

Jodå jag ska vinna den. Men på sikt och med medel som är tillåtna! Jag kommer inte dundra ner till dem som de dundrar till mig just nu. Jäveliga elgitarr! Men får skylla mig själv lite just nu, eftersom jag satte på musik. Fast de redan hade satt på sin....Jaja! Jubelidioter är vad de är. Som ursäkt får jag väl hänvisa till att de faktiskt ropade kärringjävel.... fast man inte gjort ngt.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Inger » 2010-02-13 10:28:23

Skriv på du, om du behöver. Eller för att informera om hur det går. Jag är i alla fall väldigt intresserad av mycket det idag ska behövas innan man blir vräkt.

Men du skulle ju kunna hålla det i en och samma tråd. Kanske moddarna kan slå ihop dina trådar?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-02-13 10:43:30

Glimma skrev:Jodå jag ska vinna den. Men på sikt och med medel som är tillåtna! Jag kommer inte dundra ner till dem som de dundrar till mig just nu. Jäveliga elgitarr! Men får skylla mig själv lite just nu, eftersom jag satte på musik. Fast de redan hade satt på sin....Jaja! Jubelidioter är vad de är. Som ursäkt får jag väl hänvisa till att de faktiskt ropade kärringjävel.... fast man inte gjort ngt.

Jag tycker du ska ringa polisen nästa gång han börjar med det här oväsendet. Detta kan verka lite överdrivet men kanske det är det enda som den där puckofamiljen förstår sig på.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Glimma » 2010-02-13 10:48:16

Inger skrev:Skriv på du, om du behöver. Eller för att informera om hur det går. Jag är i alla fall väldigt intresserad av mycket det idag ska behövas innan man blir vräkt.

Men du skulle ju kunna hålla det i en och samma tråd. Kanske moddarna kan slå ihop dina trådar?


kanske det kanske.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2010-02-13 10:53:18

Deadly_Nightshade skrev:
Glimma skrev:Jodå jag ska vinna den. Men på sikt och med medel som är tillåtna! Jag kommer inte dundra ner till dem som de dundrar till mig just nu. Jäveliga elgitarr! Men får skylla mig själv lite just nu, eftersom jag satte på musik. Fast de redan hade satt på sin....Jaja! Jubelidioter är vad de är. Som ursäkt får jag väl hänvisa till att de faktiskt ropade kärringjävel.... fast man inte gjort ngt.

Jag tycker du ska ringa polisen nästa gång han börjar med det här oväsendet. Detta kan verka lite överdrivet men kanske det är det enda som den där puckofamiljen förstår sig på.


Skulle jag ringa polisen skulle jag behöva gå ner och öppna och det är jag inte så sugen på , eftersom jag inte äger en morgonrock. Men jag är sugen på att ringa securitas=vår störningsjour. Men så känner man att, varför det? Det är väl ändå bara jag som störs av detta iaf. Och då känns det så onödigt att behöva dra ut dem hit om det iaf bara är jag som hör. Men nästa gång de har fest då du! Jag vet att jag har en väldigt känslig hörsel och jag försöker göra allt jag kan för att inte störas av omgivningen och använder mp3spelaren mkt. Men det hjälps ju inte. Ibland måste den ju laddas. Nu har jag börjat få käkledsinflammation igen vilket gör fruktansvärt ont. Och dessutom är min mage helt förstörd. Ska man behöva bli sjuk av sina grannar? Bara för att man har funktionshinder? Och ju mindre man får sova desto lättare har man för att bli sjuk och bli allmänt dryg och grinig fast man inte vill vara det.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Inger » 2010-02-13 10:59:22

Alla känsliga personer borde bo i lägenhet med bättre ljudisolering. Finns det inga sådana du kan flytta till?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-02-13 11:05:12

Ja ring störningsjouren eller hyresvärden - dom har nycklar och då slipper du dra ner och öppna åt dom. Det är troligen det bättre alternativet (men dock inte lika skrämmande för puckofamiljen) då dom troligtvis får betala skadestånd för sitt störaktiga beteende. Och fortsätter dom efter det så är det bara för dig att fortsätta köra på och anmäla dom ända tills dom blir vräkta.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Glimma » 2010-02-13 11:25:53

Nej! och jag har pratat med experter. Tyvärr verkar inte ljudisolering i lägenheter hjälpa ngt vidare. Enligt min habiskontakt så visar resultaten på de man gjort ljudisolering med att man hör lika bra ändå. Men jag undrar det jag! Hellre en ljudisolerande matta än ingenting alls. Om det så bara sänker med tre decibel måste det väl vara bättre än ingenting alls. Går och väntar på ett par bättre bullerreducerande hörlurar. Hoppas det hjälper! Enligt morbror som är medicintekniker, skulle ett par hörlurar hjälpa bättre än att totalt ljudisolera. Men om man har både ljudisolerande matta och hörlurar... det borde ge den bästa effekten!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Inger » 2010-02-13 11:36:42

Nejnej, nu missförstod du vad jag menade. De har helt rätt i att det är så gott som omöjligt att ljudisolera en redan dåligt byggd lgh eftersom det har med stommen i huset att göra.

Vad jag menade var att ljudkänsliga bör ha förtur till nybyggda hus med minst b-isolering, samt bidrag till den ofta högre hyran. De är verkligen knäpptysta! Mitt ex bor i en sån. Man kan ha musik på rätt högt eller gå med klapprande klackar inomhus utan att det hörs ett dugg. De har treglasfönster också så att man inte ens hör trafiken i stan om man inte öppnar fönstret. Det är rent himmelskt att vistas där.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Glimma » 2010-02-13 11:48:34

Ah. Ja det skulle vara toppen. Men jag har inte hört talas om ngt sådant i min kommun. Ska dock hålla utkik efter detta.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Inger » 2010-02-13 11:56:29

I stort sett alla nyare hus är oändligt mycket bättre isolerade än gamla, så vilket nytt som helst skulle säkert vara en stor lättnad för dig. Det är också bra om man försöker få en lgh som ligger högst upp så har man ingen ovanför sig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Glimma » 2010-02-13 12:15:20

Ja det har jag nu. Lägenhet högst upp alltså och längst ut så jag har inga grannar på ena sidan..Det är därför rätt viktigt att jag kan bo kvar här. Plus att det är nära mina föräldrar.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in