Asperger-Sverige (med foton)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2010-02-06 13:48:42

Pemer skrev:Vi som är på bild och/eller försöker jobba med aspergerfrågor representerar åtminstone Asperger på ett bättre sätt än rubriker som "Aspergers syndrom ökar risken för våldsbrott" och liknande.


Förvisso sant.

Pemer skrev:Det är inte många som uppfattar homosexualitet som en sjuklig avvikelse längre. Jag gissar att det är ytterst få HBT-människor som inte vågar outa sig längre idag. Dit har den rörelsen nått för att några vågade gå i bräschen och ta första steget.


Homosexualitet togs bort ifrån DSM. Ingen diagnosticerar längre homosexualitet som en sjuklig störning. Så länge AS-diagnoserna ökar så är vi på fel väg.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav missbutterfly » 2010-02-06 18:08:16

Jag hade planer på att lägga in en bild på mig på den där sidan. Men efter att ha blivit uppsagd från mitt jobb dagen efter att ha gått med i facebookgruppen "Öppen om Asperger" så tror jag att jag passar..

Omgivningen hatar folk med AS. Man blir antingen psykiskt lynchad eller klappad på huvudet på ett nedlåtande sätt av de som vet om att man har diagnosen.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Parvlon » 2010-02-06 18:17:46

missbutterfly: dagen efter? Det var inte dåligt tajmat. Är du säker att det beror på att du gick med i facebookgruppen?

Flawed skrev:Jag är inte överallt över hela internet hela tiden med mina åsikter.
Ok, kan Rdos vara "överallt hela tiden", så förstår jag att ni försöker påverka honom. :)

Scientologkopplingen är det nog inte så många som tar seriöst dock.
Kom på något bättre.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 4 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Flawed » 2010-02-06 18:20:18

Parvlon skrev:
Flawed skrev:Jag är inte överallt över hela internet hela tiden med mina åsikter.
Ok, kan Rdos vara "överallt hela tiden", så förstår jag att ni försöker påverka honom. :)
Scientologkopplingen är det nog inte så många som tar seriöst dock.
Kom på något bättre.

Han är ju kritisk till psykiatri på samma sätt som dem och gillar Eva Kärfve som har en massa scientolog kompisar.
Vad trevligt att du niar mig men jag föredrar "ers glorwyrdigaste höghet"
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav missbutterfly » 2010-02-06 18:27:18

Parvlon skrev:missbutterfly: dagen efter? Det var inte dåligt tajmat. Är du säker att det beror på att du gick med i facebookgruppen?


Nej, det kan jag givetvis inte vara 100% säker på.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Parvlon » 2010-02-06 18:36:39

missbutterfly skrev:Nej, det kan jag givetvis inte vara 100% säker på.
Jag skulle tro att det inte beror på det. Fast om det ändå gör det, så verkar det vara en riktig jubelidiot som du har arbetat hos. Jag skulle nog frågat för att slippa störa mig på det i framtiden. Idioter brukar inte hålla tyst om sina åsikter. :wink:

Flawed skrev:Han är ju kritisk till psykiatri på samma sätt som dem och gillar Eva Kärfve som har en massa scientolog kompisar.
Vad trevligt att du niar mig men jag föredrar "ers glorwyrdigaste höghet"
:D
Jag niade inte dig. Du är inte den enda som passar på att demonisera rdos arbete/sysselsättning/hobby'n, eller vad det nu är för tillfället, så fort det ges tillfälle.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Zombie » 2010-02-06 18:40:39

AAA skrev:Jag vill inte förknippas med min eller någon annans bild. Lika lite som jag representerar dem representerar de mig. Vi har en minsta gemensamma nämnare, en diagnos. Den har vi fått på grund av symtom i vardagen som är en konsekvens av vår personlighet. I övrigt kan vi vara i stort sett hur olika som helst.
Det är väl just exakt det tor och Andet (och för den delen OA) vill visa genom att visa fram en massa olika av oss.
:-)122 för det!

Annars får jag till min egen sorg medge att även jag behöver trycka i garderoben än så länge.

missbutterfly skrev:Jag hade planer på att lägga in en bild på mig på den där sidan. Men efter att ha blivit uppsagd från mitt jobb dagen efter att ha gått med i facebookgruppen "Öppen om Asperger" så tror jag att jag passar..

Omgivningen hatar folk med AS. Man blir antingen psykiskt lynchad eller klappad på huvudet på ett nedlåtande sätt av de som vet om att man har diagnosen.
Om det finns ett samband här så är det ju ett utmärkt exempel på varför man kanske bör stanna i garderoben. Fy fan och mina största sympatier!

Och ett fall för DO om du eller någon annan händelsevis orkar??

Och skulle det inte vara på det viset här så finns det fall där det är det.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav missbutterfly » 2010-02-06 18:58:51

I Sverige är det något "fult" att vara annorlunda. Det är inte accepterat att sticka ut på något sätt. Man får inte vara "för" [någonting], inte för smart, för snygg, för ful, för fet, för smal, för fattig heller för rik.
Man ska vara "tillräckligt" av allt.

Att ha Asperger blir därför ofta något skrämmande för NT.

Dagen efter att jag gått med i den omnämnda gruppen så valde även 3 av mina "vänner" att ta bort mig som kontakt på facebook.

Min arbetsgivare som veckan innan uttryckt sin uppskattning för mina arbetsinsatser sade, som sagt, upp mig med motiveringen "Jag har redan för stor personalstyrka". Detta trots att företaget går riktigt bra och h*n utan problem hade kunnat ha mig kvar.
Något skumt är det med detta anser jag..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav rdos » 2010-02-06 19:00:21

Flawed skrev:Han är ju kritisk till psykiatri på samma sätt som dem och gillar Eva Kärfve som har en massa scientolog kompisar.


Det stämmer. Jag har liknande syn på npf-diagnoser som Eva Kärfve, men en helt annan åsikt om orsaker. Jag har en biologisk syn på AS, Eva Kärfve en sociologisk, men jag accepterar inte psykiatrins sätt att patologisera mänsklig variation.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav FamiljenM » 2010-02-06 19:00:56

Jag förstår inte heller meningen med att visa upp sig på en sån sida.
Någon av personerna KAN ju vara brottsling eller annat otrevligt, då vill man kanske inte föras ihop med en sån.
Senast redigerad av FamiljenM 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav rdos » 2010-02-06 19:04:06

missbutterfly skrev:I Sverige är det något "fult" att vara annorlunda. Det är inte accepterat att sticka ut på något sätt. Man får inte vara "för" [någonting], inte för smart, för snygg, för ful, för fet, för smal, för fattig heller för rik.
Man ska vara "tillräckligt" av allt.


Det stämmer. Och att vara annorlunda är inte en psykiatrisk störning, utan en del av mänsklig variation. Ett mänskligt samhälle måste byggas för den faktiska bredd som finns på mänskligt beteende, inte det som passar en NT-majoritet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav AAA » 2010-02-06 20:48:41

Pemer skrev:En aspergare som själv aktivt försöker utbilda omvärlden om Asperger och om oss. Och bara anställer andra aspergare.

Suspekt, va?


Jag menar inget illa mot dig eller någon annan, Pemer. Men det är falsk markandsföring att inte upplysa om det i tråden, anser jag. Jag har inte fått det intrycket, trots att jag tittat på sidan tidigare. Dock, jag missar en hel del väsentlig information ibland har jag upptäckt.

Står det du skriver explicit på hemsidan? Vid trådstarten har jag inte sett det.

Att vara homosexuell är inget funktionshinder. Lika lite som att vara muslim eller pensionär.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav TORatANDET » 2010-02-06 20:54:44

Jag skall bara klargöra att Andet inte gör någon vinst på sidor som Asperger-Sverige. Ev. värde av våra annonser täcker inte lönekostnader (vad jag kan se). Inte heller gör vi vinst på gratisböcker och annat till aspergare, såklart. Och de läger och träffar som vi ordnar kostar pengar. Vi gör dessa projekt för att vi tycker de är bra och vi gillar dem.

Andet har en stark ideologisk grund. Det är det enda företaget i Sverige (vad jag vet) som bara har aspergare som anställda (3 anställda, 2 praktikanter och timanställda just nu). Jag tycker INTE det är fel att dra in pengar för att kunna skapa anställningar och bra saker för aspergare. Men DE pengarna tjänar vi på personalutbildningar, lite andra tjänster, och i viss mån bokförsäljning.

Tor
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Inläggav AAA » 2010-02-06 20:58:54

Ja, det är toppen! Det är rätt väg att gå och ska givetvis uppmuntras, men upplys om det då, anser jag.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-02-06 21:02:38

TORatANDET skrev:Jag skall bara klargöra att Andet inte gör någon vinst på sidor som Asperger-Sverige. Ev. värde av våra annonser täcker inte lönekostnader (vad jag kan se). Inte heller gör vi vinst på gratisböcker och annat till aspergare, såklart. Och de läger och träffar som vi ordnar kostar pengar. Vi gör dessa projekt för att vi tycker de är bra och vi gillar dem.

Andet har en stark ideologisk grund. Det är det enda företaget i Sverige (vad jag vet) som bara har aspergare som anställda (3 anställda, 2 praktikanter och timanställda just nu). Jag tycker INTE det är fel att dra in pengar för att kunna skapa anställningar och bra saker för aspergare. Men DE pengarna tjänar vi på personalutbildningar, lite andra tjänster, och i viss mån bokförsäljning.

Tor


Jag har inte läst hela tråden och orkar inte göra det just nu...men ville säga att:

Jag tycker det är suveränt att Andet finns!
Mer sådana företag, tack!
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav TORatANDET » 2010-02-06 21:16:09

AAA skrev:Men det är falsk markandsföring att inte upplysa om det i tråden, anser jag.

Det ser jag som en ganska allvarlig anklagelse. (Annonserna följer MFL. Eller?)
Och rimligen får väl vi, som många andra, ha några annonser på våra webbsidor? (retorisk fråga).
Jag tycker dessutom att jag är superöppen. Se t.ex. mitt nick...

AAA skrev:Står det du skriver explicit på hemsidan? Vid trådstarten har jag inte sett det.

Du får själv leta reda på det på www.andet.se
Eller besök oss på kontoret eller någon av våra träffar.
Kunskap om ämnen man uttalar sig om är alltid bra.

AAA skrev:Att vara homosexuell är inget funktionshinder. Lika lite som att vara muslim eller pensionär.

Vad som är handikappande eller ej ser jag som en funktion av samhället främst.

Tor
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Inläggav AAA » 2010-02-06 21:59:45

Jag håller med dig om mycket.

Dock ej om falsk anklagelse. Jag skrev att det var vad jag anser. Och upplevde, för jag hade ju missat detta. Ditt nick fattar jag inte, vad är det jag ska se där? Eller ingår det i forumreglerna att veta att Andet är ett förlag?

Det enda jag vill påpeka är att jag är av åsikten att det inte framgått att det är ett forlag bakom den där sidan och jag kunde inte läsa det i trådstarten heller, kan jag få ha den åsikten?

Alltså, jag tycker det ni gör är positivt och kommer gärna nån gång.

Jag har erfarenhet av mig själv, så jag tror jag kan uttala mig kunskapsmässigt.

Har jag gjort fel så ska jag stå för det, påvisa var bara så ber jag om ursäkt direkt.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:53:57, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav TORatANDET » 2010-02-07 10:40:22

AAA skrev:Eller ingår det i forumreglerna att veta att Andet är ett förlag?

Nej (i god svensk asperger-allmänbildning, möjligtvis), men det står på sidan för Asperger-Sverige att det är Andet som gör den (i sidfoten alltid), och där finns även länk till mer info om oss. Det räcker mer än väl.

Andet (och många andra organisation) har över 100 webbsidor, och då vore det en klumpig lösning att ha all kring-info på varje enskild sida. Istället länkar och hänvisar man, för dem som vill veta mer om något. En bra lösning.

Tor
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 1 gång.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Inläggav Kvasir » 2010-02-07 14:05:36

rdos skrev:Jag menade nog bara att man kunde undersöka de (flera hundra personer) som medverkat i vanvårdsutredningen för npf. Egentligen skulle man gått till socialdepartementet med detta redan när man planerade dessa intervjuer, och framfört misstankar kring diskriminering, och bett de som intervjuar att vara observanta på npf-drag, eller gjort något enkelt test för detta. Det är dock helt skilt ifrån förslaget om att ge omdömen på behandlingshem och socialtjänster.



Det är naturligtvis också relevant. Min tanke var dock att med en större mera statistisk studie så kan man titta på liknande fall även om det bara var en anmälan som skrevs av. Det gör att man kan fånga när två kommuner har bedömt liknande fall på olika sätt. Om man bara tittar på de fall där man har omhändertagit barn så missar man likadana fall som har avskrivits, och ser därför inte att två väsentligen likadan fall har bedömts helt olika. Studien borde då alltså utgå från anmälningar och inte från faktiska omhändertaganden.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav AAA » 2010-02-07 19:55:56

TORatANDET skrev:...Asperger-Sverige att det är Andet som gör den (i sidfoten alltid), och där finns även länk till mer info om oss.


Ja, nu vet jag det.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Mats » 2010-02-08 22:01:15

OT-diskussion flyttad hit.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Mats » 2010-02-09 22:14:40

Slog ihop två trådar om Asperger-Sverige.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in