Bidragsdjungeln

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bidragsdjungeln

Inläggav vimsan » 2010-02-05 14:47:29

Jag har idag LSS-stöd, eller iaf råd av dom. Besökte dom idag för att komma tillrätta i bidragsdjungeln, men dom var väl inte till någon större hjälp kände jag.

Jag skulle behöva er hjälp. Vad har ni för erfarenheter, kan ni ge några tips, hjälp och råd på vägen. Vad finns det att söka?

Jag har idag tandvårdskortet, så det är klart. Men vad finns mer?

Någon som fått datorhjälp/datorstöd. Jag klarar inte av att ringa, utan mailar alla. Jag har datorn till hjälp för att organisera/planera. Jag har mitt sociala liv på nätet. Jag är helt enkelt beroende av en dator.

Mobiltelefon med mailfunktion skulle jag behöva. Än så länge går det inte att smsa olika myndigheter, så att snabbt kunna maila med mobilen.

Bilstöd el färdtjänst, Jag har inget körkort och åker inte gärna buss, utan min man får köra mig överallt.

Har funderat på handikappersättning, någon här som sökt det? Jag har ju även min reumatism som spelar in där, men ni som har AS, ADD och Bipoläritet, har ni några tips om vad man kan ta med när man söker. Det jag kan komma på hos oss är bla maken som är min personliga assistent och gör det jag inte klarar av själv. Jag har ingen som helst egen motor och kommer aldrig igång med något själv, så hos oss blir det mycket hämtmat. Jag undrar om FK bara skulle anse att man är slö.

Sitter här nu med papprena till handikappersättning och vet varken ut el in. LSS bad mig räkna ut våra matkostnader, vet inte vilken ände jag ska börja i :?
Senast redigerad av vimsan 2011-05-05 0:22:19, redigerad totalt 1 gång.
vimsan
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-11-01
Ort: Luleå

Inläggav Tecco » 2010-02-05 14:55:38

Jag skall testa söka från handikapp ersättningan. Min läkare sa jag skall testa. Det värsta jag kan få är nej.

Så hon skall skriva ett intyg till mig så jag kan skicka med.

Sedan kan du kanske söka från någon fond?

Bostadsbidrag/tillägg?

Färdtjänst kan du söka om du får ett intyg från en läkare. Heter nått speciellt "intyg om färdtjänst" eller nått liknande, Men det vet säkert din läkare eller de på LSS.
Jag skall skicka in mitt så snart mitt intyg från läkaren kommer.

Där bör du också säga att de skriver i om du behöver ha någon med dig eller om du itne kan åka i taxin med andra tex.
Färdtjänst gör iaf en prövning men jag tycker det är bäst att ha allt skriftligt iaf direkt. :)

Kommer inte på nått anant just nu.
Senast redigerad av Tecco 2011-05-05 0:22:19, redigerad totalt 1 gång.
Tecco
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-01-30
Ort: Upplands Väsby

Inläggav Kvasir » 2010-02-05 14:57:00

LSS ska kunna hjälpa dig med att reda ut vad du kan få hjälp med och vad du kan behöva för hjälp. Har du haft någon form av utredningsmöten med dem om detta?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:22:19, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav vimsan » 2010-02-05 15:17:03

Utredningsmöte? Ingen aning faktiskt. Jag fick en massa tips när jag var inlagd på en smärtklinik så jag mailade LSS om alla mina funderingar. Vi träffades idag för att gå igenom alla mina funderingar, men dom verkade inte ha så där jättstor koll. Dom skulle ringa och boka lite tider till läkare och arbetsterapeut för att se vad dom kan hjälpa mig med.

Jag är precis utförsäkrad efter 5 år som sjukskriven, fick avslag om ansökan av sjukersättning eftersom jag inte genomgått någon arbetsprövning. Den genomgår jag just nu på arbetsterapin på psyk.

Bostadsbidrag kan jag tyvärr inte få, vi tjänar 500:- för mycket.

Tecco, har du något tips om vad man kan ta med i ansökan om handikappersättningen. Man blir lite hemmablind och ser inte riktigt själv vad man behöver hjälp med.
Senast redigerad av vimsan 2011-05-05 0:22:19, redigerad totalt 1 gång.
vimsan
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-11-01
Ort: Luleå

Inläggav Kvasir » 2010-02-05 15:21:37

I mitt fall började LSS-kontakten med två möten, där det första mest var en allmän information om vilka tjänster de kan erbjuda och det andra mötet var ett utredningsmöte där vi diskuterade mina problem och vilken hjälp jag kunde behöva. Därefter togs beslut om insatser. Just i mitt fall var det inte mycket jag tyckte mig behöva, men de erbjöd en massa andra saker som jag tackade nej till.

Du bör dock ta reda på om det finns vuxenhabilitering där du bor, för i så fall ska du förmodligen i första hand vända dig till dem, och LSS-enheten bara om det inte finns hab.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:22:19, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Tecco » 2010-02-05 16:52:23

vimsan skrev:Utredningsmöte? Ingen aning faktiskt. Jag fick en massa tips när jag var inlagd på en smärtklinik så jag mailade LSS om alla mina funderingar. Vi träffades idag för att gå igenom alla mina funderingar, men dom verkade inte ha så där jättstor koll. Dom skulle ringa och boka lite tider till läkare och arbetsterapeut för att se vad dom kan hjälpa mig med.

Jag är precis utförsäkrad efter 5 år som sjukskriven, fick avslag om ansökan av sjukersättning eftersom jag inte genomgått någon arbetsprövning. Den genomgår jag just nu på arbetsterapin på psyk.

Bostadsbidrag kan jag tyvärr inte få, vi tjänar 500:- för mycket.

Tecco, har du något tips om vad man kan ta med i ansökan om handikappersättningen. Man blir lite hemmablind och ser inte riktigt själv vad man behöver hjälp med.


Du kan läsa om den på andras hemsidor. Där de "brytit ner det lite bättre".

Här tex:
http://www.handikappupplysningen.se/gn/ ... tning.html

Eller här:
http://www.attention-riks.se/index.php/ ... tning.html

Den här tycker jag är jättebra:
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=22378

På dessa sidor finns även lite annat tips på vad man kan söka osv :)

Du kan bläddra runt lite :)
Tecco
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-01-30
Ort: Upplands Väsby

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in