FRÅGELÅDA - färg!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-25 22:56:08

Inger skrev:Exakt vilken nyans är det du eftersöker, vad ska du måla och vilka pigment/färger har du tillgängliga?

Om du hittar ett färgprov i en färgaffär och ger mig NCS-koden kan jag säkert tala om hur du får fram den nyansen.

Om du nu måste blanda till den själv, lättast är ju att de gör det i affären när du valt nyans. Om det funkar med den typen av målarfärg till det du ska måla.


Jag vill göra en grå nyans som är lite gulaktig. Beigeaktigt blir det då kanske?

Jag har linoljefärg, vit.
Pigment: bränd terra (röd), guldocker, kimrök, brun umbra
Brytfärger/pigment på flaska från vanlig färgbutik: vanlig gul, röd, grön och svart (klara färger, ej tjocka som färg, mer rinnande).

I farmors gamla konstnärslåda finns en mängd olika oljefärger, rätt tjocka. Men där finns ultramarinblå och någon roströd färg som heter oxidröd (bland många andra nyanser, men det är de som är intressanta för mig tror jag).

Jag brukar blanda i mer ren linolja om jag behöver tillsätta mycket pigment i pulverform.

Så fort jag vill ha en omättad gulgrå/gulgröngrå färg, så ser det blåaktigt ut. Jag är fullständigt allergisk mot "dalablått" som jag inte vill kunna associera till på något sätt.

Innan jag fick rätt nyans på färgen, så fick jag blanda i så mycket gult i det grå, att det blev för mättat.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kvasir » 2010-01-26 0:13:55

Bror Duktig skrev:Fungerar inte :( Det blir lilaaktigt om jag blandar i rött när det har dragit iväg mot grönblått.


Vänta nu, menar du att din gula färg drar iväg ända åt grönblått när du blandar i kimrök? Det verkar märkligt. Du borde vara kvar någonstans i det gulgröna området av att blanda i svart. Kimrök verkar vara samma pigment som kallas lampsvart i konstnärssammanhang, dvs. sot, och såvitt jag minns är det lite blåaktigt svart, men knappast så mycket att du borde få en sådan effekt.

Teleporter någon? Jag skulle vilja se vad som händer.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2010-01-26 2:41:18

Bror Duktig skrev:Jag vill göra en grå nyans som är lite gulaktig. Beigeaktigt blir det då kanske?

Aha! Det är ju något helt annat än "mörkgul". Enklast vore kanske att köpa grå umbra direkt, och blanda in lite ockra i den.


Jag har linoljefärg, vit.
Pigment: bränd terra (röd), guldocker, kimrök, brun umbra
Brytfärger/pigment på flaska från vanlig färgbutik: vanlig gul, röd, grön och svart (klara färger, ej tjocka som färg, mer rinnande).

Det finns många terror (jordfärger), troligen är det terra di Siena då om den är bränd.

I farmors gamla konstnärslåda finns en mängd olika oljefärger, rätt tjocka. Men där finns ultramarinblå och någon roströd färg som heter oxidröd (bland många andra nyanser, men det är de som är intressanta för mig tror jag).

Jag brukar blanda i mer ren linolja om jag behöver tillsätta mycket pigment i pulverform.

Så fort jag vill ha en omättad gulgrå/gulgröngrå färg, så ser det blåaktigt ut. Jag är fullständigt allergisk mot "dalablått" som jag inte vill kunna associera till på något sätt.

Innan jag fick rätt nyans på färgen, så fick jag blanda i så mycket gult i det grå, att det blev för mättat.

Pigment kan det gå åt mycket av ja, och särskilt jordfärgerna är ofta rätt laserande och färgsvaga. Medan syntetiska oljefärger är mycket mer färgintensiva och brytfärger ger extremt mycket färg av bara en halv droppe typ. Så blanda helst inte olika typer, det är ursvårt att kompensera för deras skilda färgintensitet och karaktär. Undantag vitt, som ofta går bra att bryta med vilken typ av färg som helst, bara bindemedlen är kompatibla.

Nu har jag provat själv. Har iofs ingen kimrök men en liknande svart.

Börja med att blanda vitt och svart till önskad gråhet. Lägg sen till lite guldockra. Om det drar åt grönt, ta en gnutta terra di Siena.

Eller ta bara vitt och brun umbra, och tillsätt en smula kimrök om det inte blir grått nog, och en smula ockra om det blir för rödaktig beige.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-26 21:47:19

Tack Inger, jag ska testa.

Går det att få till med vanliga brytfärger tror du? Sådana där tunnflytande i små flaskor. Det borde ju gå med grundfärgerna kan jag tycka. Men rött drog ju bara nyansen "åt helvete" liksom. Trots att jag tog lite lite lite. Så fort nyansen ändrades, så var det åt fel håll.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2010-01-26 21:59:34

Nej, glöm brytfärgerna. Som jag sa så är de extremt färgintensiva. Det är såna färger man använder i färgaffären för att bryta till olika nyanser från vitt. Brukar bara behövas några få droppar till en stor trelitersburk. Processen är datoriserad av en orsak: det är närmast omöjligt med något manuellt finlir med såna extremt potenta färger, och ganska onödigt när det är en så gott som okulört nyans du vill skapa. Prova det recept jag föreslog och se hur det går.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-26 22:23:45

Inger skrev:Nej, glöm brytfärgerna. Som jag sa så är de extremt färgintensiva. Det är såna färger man använder i färgaffären för att bryta till olika nyanser från vitt. Brukar bara behövas några få droppar till en stor trelitersburk. Processen är datoriserad av en orsak: det är närmast omöjligt med något manuellt finlir med såna extremt potenta färger, och ganska onödigt när det är en så gott som okulört nyans du vill skapa. Prova det recept jag föreslog och se hur det går.

Ok
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Intressanta intressen



Logga in