Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav morsan » 2010-01-19 21:32:44

Någon som har erfarenhet av Sundsgårdens folkhögskola i Helsingborg?

Moderator Alien: Slog ihop två trådar om Sundsgården.
Senast redigerad av morsan 2011-05-05 0:03:25, redigerad totalt 1 gång.
morsan
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-08-13
Ort: Skåne

Inläggav KrigarSjäl » 2010-01-20 12:03:47

En liten granskning innan man skriver in sig är inte fel.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:03:25, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav A » 2010-01-20 17:03:00

Kända för att vara bra men jag har ingen praktisk kännedom/erfarenhet av dem. Men de brukar anlita kunniga personer som handledare och de har haft de här kurserna i många år.
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:03:25, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav pointblank » 2010-01-21 12:28:58

Var där på ett studiebesök några veckor innan jul. Mest för att se vad en aspergerlinje var för något. Nu har jag ju redan gått både gymnasiet och läst på universitet, men tänkte att man kanske bara kunde gå på vissa lektioner som hade med AS att göra.

Jag upplevde inte alls besöket positivt. Tyckte de som höll i studiebesöket var äkta tanter (enligt Krigarsjäls definition). De pratade i samma andetag om att man måste se att människor med AS har resurser (det har vi väl vetat hela tiden - eller?), samtidigt som de beklagade sig över att de hade ett sååå tufft jobb (då förstås vända till några medföljande föräldrar)...

Nej, usch, tror inte det är så bra där. Kanske för de som behöver mycket hjälp och stöd, men inte för de som är mer självständiga. (Råkade se ett matteprov också innan själva besöket började och där var tal som 4+12 och liknande, men där finns säkert olika nivåer.)
Senast redigerad av pointblank 2011-05-05 0:03:25, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav morsan » 2010-01-21 17:18:44

Tack för era svar!

Det ska vara individuellt anpassade studier och vad jag hört även bra pedagoger.
Senast redigerad av morsan 2011-05-05 0:03:25, redigerad totalt 1 gång.
morsan
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-08-13
Ort: Skåne

Inläggav KrigarSjäl » 2010-01-21 20:32:56

morsan skrev:Det ska vara individuellt anpassade studier och vad jag hört även bra pedagoger.

Det brukar heta så ja. Om du vill veta hur verksamheten ser ut ska du fråga en tidigare elev och inte några föreståndare som representerar. Hemsidor har också en tendens att försköna.
I övrigt anser jag att specialpedagoger är gravt överskattade och att de oftast brukar ge oss aspergare ett synnerligen "speciellt" bemötande.

Titta på folkhögskolor utan aspergeranpassning, det är mitt tips.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:03:25, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2010-01-22 11:37:58

IDENTITET
Föreningen Sundsgårdens Folkhögskola startades 1938 och är sedan dess knuten till Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, EFS, en rörelse inom Svenska Kyrkan. Det innebär att vår kristna profil kommer ur en evangelisk luthersk människo- och samhällssyn.

På denna grund skall vi enligt stadgarna bedriva Folkhögskoleverksamhet, annan utbildning och konferensverksamhet. Den kristna profilen bärs upp av människor. Därför har det betydelse att flera medarbetare har en kristen tro.


VÄRDEGRUND
Vi tar avstånd från antidemokratiska, rasistiska och destruktiva krafter som bryter ner människor och samhälle. Istället vill vi i vår identitet stå för demokrati, jämställdhet, hederlighet, rättvisa, öppenhet, tolerans och respekt.
Vår folkhögskola bygger på en kristen värdegrund. Det innebär att vi särskilt betonar:
en helhetssyn på människan med kropp, själ och ande
att även om människan är ofullkomlig så har hon ett unikt värde genom sina erfarenheter och förmåga att dela dem med andra
en medmänsklig miljö där var och en känner sig sedd och behövd
ett ansvar för jordens begränsade resurser


MÅL FÖR VERKSAMHETEN
Sundsgården vill vara
ett attraktivt utbildnings- och konferensalternativ för alla
en plats där det finns möjlighet för möte mellan Gud och människa

Sundsgården vill
utbilda och bilda människor till goda och demokratiska samhällsmedborgare och därigenom stärka och utveckla demokratin i samhället
vara en utvecklingsresurs för kyrka och församling så att det idéburna kristna uppdraget kan förverkligas

Sundsgården vill
utveckla individen i gruppen och stimulera till eget ansvarstagande för lärande och personlig utveckling.
göra det möjligt för människor att delta i samhällsutvecklingen och skapa motkrafter till destruktiva inslag i samhället.

Sundsgården vill
genom det goda samtalet väcka nyfikenhet och lust inför ny kunskap.
ge ny kompetens inför ett fortsatt yrkesliv
bidra till att utjämna utbildningsklyftor i samhället

Sundsgården vill
vara både kulturbärare och kulturpåverkare i samhället och särskilt i relation till vår huvudman
bredda intresset för och delaktigheten i kulturlivet såväl bland studerande och gäster som i närområdet

http://www.sundsgarden.se/identitet_o_vardegrund.aspx


Går man där blir man alltså påtvingad kristen mumbo jumbo.
Titta på folkhögskolor som betonar kritiskt tänkande istället...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav LitenMymla » 2012-05-29 18:09:45

Japp, har sökt in dit, till Aspergerlinjen. Jag var också på studiebesök dit förra veckan, och tycker det verkade som ett rätt bra ställe :) Nu kan ni ju hålla tummarna för att jag kommer in dit! Borde få svar strax innan midsommar
LitenMymla
Inaktiv
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-03-31

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav biologic » 2012-05-29 18:50:06

Hoppas de är bättre nu än de var för ett par år sedan... min kompis började där, men slutade då de behandlade och tilltalade honom som ett barn/som att han var förståndshandikappad. Men de har kanske annan personal nu, det här var för cirka fem år sedan.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav colaflaska » 2012-05-30 6:47:29

Jag går där nu i asklassen.

Vår lärare är jättebra, verkligen. Även internatföreståndaren, det märks att hon vet vad AS handlar om. Den andra assistenten däremot.. Som biologic säger så behandlar hen oss som om vi vore förståndshandikappade eller 5 år.

Just nu är det väldigt mycket oroligheter i klassen iom. att vi som gått där tidigare inte heller har en aning om vi kommer in nästa år eller inte och väldigt mycket kommer förändra sig till nästa år från hur det är nu.

Ska du bo på internatet? Att bo på internatet är nog det roligaste jag någonsin gjort!

Bortsett från den ena assistenten och skolans ledning som är lite off så finns det inget jag kan klaga på.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav plåtmonster » 2012-05-30 7:04:00

Frågan är om de som faktist genomför undervisningen vet vad AS handlar om och tar med det samt genomför undervisningen med adekvat pedagogik.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav colaflaska » 2012-05-30 7:14:27

plåtmonster skrev:Frågan är om de som faktist genomför undervisningen vet vad AS handlar om och tar med det samt genomför undervisningen med adekvat pedagogik.

Alltså. Vi har få lärare (tack och lov, gillar inte när det är massa olika lärare) och lärarna har bra koll på oss. Klassföreståndaren som bla. har ämnet aspergerteori är jättebra och har aldrig upplevt några problem med henne.

Men det här läsåret (11-12) kom det en ny assistent som inte har någon som helst utbildning inom AS utom de böcker hen läst. Ingen praktisk erfarenhet innan hen kom till oss mao.

Vår andra assistent har jobbat här sedan linjen startades, 12 år, och är jävligt bra helt enkelt. Hon har även några få specialämnen och är internatföreståndare.

Det blir tydligt för mig som elev att bara för att man är specialpedagog och läst en och annan bok om asperger så är man inte lämpad att jobba med aspergare.

Linjen är bra, skolan är bra, boendet är bra. Två tredjedelar av våra huvudlärare/assistenter är bra.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav plåtmonster » 2012-05-30 13:46:15

colaflaska skrev:utbildning inom AS utom de böcker hen läst

Läst men ej begripit .. :twisted:

Vad läser man i ämnet "aspergerteori" ..?

Och på vilket sätt bedrivs undervisningen annorlunda från "vanligt" ..?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav LitenMymla » 2012-05-30 19:52:24

colaflaska skrev:Jag går där nu i asklassen.

Vår lärare är jättebra, verkligen. Även internatföreståndaren, det märks att hon vet vad AS handlar om. Den andra assistenten däremot.. Som biologic säger så behandlar hen oss som om vi vore förståndshandikappade eller 5 år.

Just nu är det väldigt mycket oroligheter i klassen iom. att vi som gått där tidigare inte heller har en aning om vi kommer in nästa år eller inte och väldigt mycket kommer förändra sig till nästa år från hur det är nu.

Ska du bo på internatet? Att bo på internatet är nog det roligaste jag någonsin gjort!

Bortsett från den ena assistenten och skolans ledning som är lite off så finns det inget jag kan klaga på.


Jo, jag ska bo på internatet. I villan, är det väl tänkt. Vad menar du med att väldigt mycket kommer att ändras från hur det är nu? Jaså, du går där nu. Kul! Då kanske jag såg dig förra veckan :)
LitenMymla
Inaktiv
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-03-31

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav colaflaska » 2012-05-30 20:51:02

plåtmonster skrev:Läst men ej begripit .. :twisted:

Vad läser man i ämnet "aspergerteori" ..?

Och på vilket sätt bedrivs undervisningen annorlunda från "vanligt" ..?

För det mesta diskuterar vi faktiskt, heh. Vi började läsåret med att gå igenom de olika kriterierna, sedan diskuterade vi dem några lektioner. Tillexempel senaste lektionen diskuterade vi problemet med att det gärna påpekas i tidningarna om en mördare eller liknande har AS. Jag trodde först att ämnet skulle vara helt värdelöst, men det är väldigt intressant och kul!

Nu har jag tyvärr inte så mycket att jämföra med eftersom det enda jag gått innan är en oavslutat grundskola som var katastrof.. Men det som märks tydligast är nog att ämneslärarna vet om styrkorna men även svagheterna som kommer med AS. Vi är en liten klass vilket är sjukt skönt, vi är runt 19-25 år gamla. Alla får jobba i sin egen takt och nivå. Dessutom märks det att alla i klassen är vuxna människor och lärarna behandlar oss som det (utom den ena assistenten, dårå..). Det är stor skillnad på diskussionerna här och när jag gick i åttan ;)

LitenMymla skrev:Jo, jag ska bo på internatet. I villan, är det väl tänkt. Vad menar du med att väldigt mycket kommer att ändra från hur det är nu? Jaså, du går där nu. Kul! Då kanske jag såg dig förra veckan :)

Villan eller Ugglebo :) Jag vet inte så mycket mer än att det kommer förändras en hel del, tyvärr. Några ämnen kommer vi byta lärare i och förhoppningsvis kommer vi inte ha lika många ämnen med den andra aspergerklassen på skolan. Och jag hoppas att internatföreståndaren även blir klassföreståndare istället för den inkompetenta specialpedagogen..
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav manne » 2012-05-30 21:30:39

LitenMymla skrev:Japp, har sökt in dit, till Aspergerlinjen. Jag var också på studiebesök dit förra veckan, och tycker det verkade som ett rätt bra ställe :) Nu kan ni ju hålla tummarna för att jag kommer in dit! Borde få svar strax innan midsommar


finns i skåne också österlens folkhögskola.

http://www.osterlen.fhsk.se/
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav Peace » 2012-05-30 21:37:08

Var på en sån där prova på-vecka där för nåt år sen. 2010 tror jag. Tyckte det verkade vara lite så här:
biologic skrev:min kompis började där, men slutade då de behandlade och tilltalade honom som ett barn/som att han var förståndshandikappad.


Jag gillade det inget vidare. Tyckte de lade sig i för mycket. Särskilt internatföreståndaren. Det var första gången jag träffade andra med aspergers. Kände att jag hade lika lite gemensamt med dem som med alla sk NTare. Vissa verkade väldigt lågfungerande dessutom.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav manne » 2012-05-30 21:52:42

LitenMymla skrev:Japp, har sökt in dit, till Aspergerlinjen. Jag var också på studiebesök dit förra veckan, och tycker det verkade som ett rätt bra ställe :) Nu kan ni ju hålla tummarna för att jag kommer in dit! Borde få svar strax innan midsommar


kan berätta lite om när jag pluggade på folkhögskola.

det var super kul man fick bo i ett student rum i en korridor
sedan så fick man duscha i en korridor dusch, datasal fanns och bredbands uppkoppling också.!
skolan betalade restaurang besök och bio varje vecka .
Gym och biljard bord hade skolan också.
vi gjorde också många utflykter med våra bil som vi hade dära tex så besökte vi Stenshuvud
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenshuvud
och brösarps backar
http://www.appelkusten.se/natur/brosarps-backar/
Nimis in Ladonia
http://farm7.static.flickr.com/6010/590 ... f55e54.jpg
och även Simrishamn besökte man och fikade där.!
tror vi var 15 st i varje klass eller så det var var perfekt små grupper också.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav biologic » 2012-05-30 21:54:45

Peace skrev:Var på en sån där prova på-vecka där för nåt år sen. 2010 tror jag. Tyckte det verkade vara lite så här:
biologic skrev:min kompis började där, men slutade då de behandlade och tilltalade honom som ett barn/som att han var förståndshandikappad.


Jag gillade det inget vidare. Tyckte de lade sig i för mycket. Särskilt internatföreståndaren. Det var första gången jag träffade andra med aspergers. Kände att jag hade lika lite gemensamt med dem som med alla sk NTare. Vissa verkade väldigt lågfungerande dessutom.


Ja, min kompis tyckte att de andra var väldigt lågfungerande, att han inte hade något gemensamt med dem.
Han är väldigt ljuskänslig, och då han var där så hade han solglasögon på sig inomhus. En i personalen försökte hela tiden få honom att ta av sig dem, så att han "skulle visa sina vackra ögon"...!
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav slackern » 2012-05-30 21:59:53

biologic skrev:Han är väldigt ljuskänslig, och då han var där så hade han solglasögon på sig inomhus. En i personalen försökte hela tiden få honom att ta av sig dem, så att han "skulle visa sina vackra ögon"...!


Aha klassisk kvinnlig manipulation för att få sin vilja fram ;)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav plåtmonster » 2012-05-31 1:12:13

Låter som det dennes hjärna är lommhörd för "mina ögon är ljusöverkänsliga". Det är ett problem och han har hittat en lösning och så kommer denna person och försöker sabba. Allehanda svärord kommer upp i huvudet..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-31 1:44:33

Peace skrev:Var på en sån där prova på-vecka där för nåt år sen. 2010 tror jag. Tyckte det verkade vara lite så här:
biologic skrev:min kompis började där, men slutade då de behandlade och tilltalade honom som ett barn/som att han var förståndshandikappad.


Jag gillade det inget vidare. Tyckte de lade sig i för mycket. Särskilt internatföreståndaren. Det var första gången jag träffade andra med aspergers. Kände att jag hade lika lite gemensamt med dem som med alla sk NTare. Vissa verkade väldigt lågfungerande dessutom.

Var var det någonstans?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav colaflaska » 2012-05-31 2:06:46

KrigarSjäl skrev:Var var det någonstans?

Det ligger i Helsingborg.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Sundsgårdens folkhögskola

Inläggav manne » 2012-05-31 21:33:27

colaflaska skrev:
KrigarSjäl skrev:Var var det någonstans?

Det ligger i Helsingborg.


finns en hemsida också dära http://www.sundsgarden.se/
skulle hellre föredra en skola på landet som tex tomelilla alla gånger.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in