Tråden om rdos neandertalsteori.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2007-09-10 9:35:00

DooM skrev:Intressant.

Vi har alltså världens främste expert på genetik här på vårt lilla forum? :lol:


Svårt med läsförståelsen? Du kan väl översätta länken till John Hawks artikel till svenska om det är språket du inte klarar? John Hawks är f.ö. expert inom området. Det var ju honom jag refererade till.

DooM skrev:Tror för övrigt inte att du lurar någon överhuvudtaget med ditt patetiska dängande av akademiska luntor i huvudet på folk.
(Jag har förresten det ovedersägliga beviset för att du har fel i min hand; det finns HÄR)
När du har läst igenom det ordentligt OCH FÖRSTÅTT DET kan du komma tillbaka och snacka.


En artikel från 1990? Skämtar du eller? Vad skulle den kunna visa? Den kan ju varken visa på något vettigt angående neandertalare eller AS.

DooM skrev:För övrigt var det rätt länge sen du yrade om din doktorsavhandling nu.. hur gick det med den egentligen? Vill dom inte veta av dig?


Med tanke på vissa element här på listan så kommer jag inte att skriva ett ord till om mina akademiska kontakter här.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav DooM » 2007-09-10 9:45:20

Med tanke på vissa element här på listan så kommer jag inte att skriva ett ord till om mina akademiska kontakter här.


Visst; det är bara det att jag gissar att dina "akademiska kontakter" består i en stackars professor vid Lund som du stalkar med påstötningar varje fredag och som sedan länge har klassat dig som tokig.

Jag menar; om dina "akademiska kontakter" faktiskt existerade hade du väl stolt visat upp dem? Uppenbarligen tål de inte dagsljus.

Lägg ner. Lägg av.
Senast redigerad av DooM 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
DooM
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2007-01-01
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2007-09-10 9:56:52

DooM skrev:
Med tanke på vissa element här på listan så kommer jag inte att skriva ett ord till om mina akademiska kontakter här.


Visst; det är bara det att jag gissar att dina "akademiska kontakter" består i en stackars professor vid Lund som du stalkar med påstötningar varje fredag och som sedan länge har klassat dig som tokig.


Om det är någon som stalkar en professor i Lund så är det väl isf du eller Zooey. Hade det inte varit för eran fientliga inställning och erat sätt att motaberta forskning ni inte gillar så hade jag nog varit mera villig att visa öppenhet. Jag är dock inte dummare än att jag begriper att hålla käft om alla sådana projekt i forsättningen på öppna Internet forum där sådana som ni finns med.

DooM skrev:Jag menar; om dina "akademiska kontakter" faktiskt existerade hade du väl stolt visat upp dem? Uppenbarligen tål de inte dagsljus.


Varför då? Jag nöjer mig nog med att skicka länkar till publicerad forskning istället.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2007-09-10 12:37:13

HEJJA RDOS

Stå på dig neantertalar teorin är intressant, dock så tror jag väl inte på den seriöst. Men använder vi oss av "grottmännisko teori" så hakar jag på direkt.
För om man tittar på många av de egenheter AS ofta har så är de ju många ggr bättre i ett grottsamhälle.
Medan NT går och samlar fröer och bär så som deras förfädrar gjort i generationer så går AS och forskar i hur man konserverar maten bättre så att flocken överlever bättre nästa gång som det blir dålig skörd.

Jag tror att modernatur placerat Autism i en liten minoritet just för att förbereda människan med nya ideer och kunskaper, nyttigt när klimat och andra stora förändringar sker.

Svante:
Någon grävlingskadaver teori har jag inte på gång du får gärna definiera den åt oss :D
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Thunderchild » 2007-09-10 13:44:55

Jag tycker oxå att rdos ska stå på sig. Det märks att han brinner för sitt intresse och har en del kött på benen.

Meningsmotståndare som inte har mycket mer att komma med förutom personliga påhopp i stil med att rdos minsann hittar på och bara vill göra sig märkvärdig vinner inga stilpoäng i min bok.

Låter mera som någon sorts avundsjuka gentemot "a man with a mission".. I alla tider har misslyckade individer gett sig på människor som hittat sin väg och stadigt tar steg efter steg mot ett mål..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav DooM » 2007-09-10 14:21:51

Låter mera som någon sorts avundsjuka gentemot "a man with a mission".. I alla tider har misslyckade individer gett sig på människor som hittat sin väg och stadigt tar steg efter steg mot ett mål..


*stön* förmår du applicera det där resonemanget på dig själv?

Jag trodde Rdos' intellektuella dikeskörningar räckte, men icke.......?
Senast redigerad av DooM 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
DooM
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2007-01-01
Ort: Stockholm

Inläggav Thunderchild » 2007-09-10 14:38:51

DooM skrev:
Låter mera som någon sorts avundsjuka gentemot "a man with a mission".. I alla tider har misslyckade individer gett sig på människor som hittat sin väg och stadigt tar steg efter steg mot ett mål..


*stön* förmår du applicera det där resonemanget på dig själv?

Jag trodde Rdos' intellektuella dikeskörningar räckte, men icke.......?



Applicera på mig? Visst kan man ibland känna avundsjuka gentemot människor som är på väg nånstans och engagerar sig i något med själ och hjärta.

Men samtidigt kan jag beundra dem och vara glad för deras skull. Att sjunka så lågt så att jag skulle ge uttryck för en eventuell känsla av avundsjuka och ge mig på och försöka skada en sådan person är helt främmande i min värld.

Hur skulle man ärligt kunna se på sig själv och gilla vad man ser efter det? :?
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav ufo » 2007-09-10 15:19:02

Kristofer skrev:Kort fråga.

Om jag har AS medan min bror inte har det. Är vi då två olika arter?


Om jag har Bruna ögon medan min bror har Blåa ögon. Är vi då två olika arter?
Samma relevans.

Om vi flyttar ämnet till hundar och korsar en schäfer med en pudel. Så blir inte avkomman efter några generationer pudlar och schäfrar. De fortsätter o vara en blandras.

-----

Jag förstår till viss del de som nu försöker slå sig för brösten och göra narr av r....(Skadeglädjen är det enda sanna glädjen) Men jag kan inte låta bli att förundras och beundra honom över den energi han lägger ner på sitt specialintresse.
Hurvida han nu har rätt eller fel kan inte jag bedömma. Det finns ju proffs som har fakta både för och emot.

Väntar med spänning på mer forskning inom området.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Neandertalteorin vederlagd!

Inläggav uniqueNr5 » 2007-09-10 15:28:48

Mats skrev:Nu finns det DNA-bevis som visar att neandertalare inte parade sig med våra förfäder: http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=1170198

Därmed är det dags att skrota den så kallade neandertalteorin, den som hävdar att AS beror på gener från neandertalare.


Äntligen! Det började bli lite tjatigt att lyssna på alla dessa befängda pseudo teorier om neandertalare som någon sorts faktor med i AS-generna. Dessutom förklarar sådant inte hur AS kan förekomma i geografiska områden där neandertalar gener omöjligt kan ha spritt sig.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav nassepuh » 2007-09-10 16:00:48

Thunderchild skrev:Jag tycker oxå att rdos ska stå på sig. Det märks att han brinner för sitt intresse och har en del kött på benen.

Meningsmotståndare som inte har mycket mer att komma med förutom personliga påhopp i stil med att rdos minsann hittar på och bara vill göra sig märkvärdig vinner inga stilpoäng i min bok.

Låter mera som någon sorts avundsjuka gentemot "a man with a mission".. I alla tider har misslyckade individer gett sig på människor som hittat sin väg och stadigt tar steg efter steg mot ett mål..


Bra skrivet TC.


Att neanderthalsteorin inte riktigt håller vatten förringar ju inte heller det enorma arbetet rdos lagt ner Aspie-Quiz (vilket om jag inte minns fel - var det som var aktuellt i doktoratet).
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav DooM » 2007-09-10 16:08:05

Visst kan man ibland känna avundsjuka gentemot människor som är på väg nånstans och engagerar sig i något med själ och hjärta.


TC:s standardangrepp 1A när någon ifrågasätter honom; folk han gillar eller hans "alfahanneteorier".....han kör påståendet ... "Du är bara avundsjuk".


Försök till känslomässig intimidation av det slaget imponerade inte på mig när du försökte med det i den gamla "alfahannediskussionen", och det imponerar inte nu heller. Sorry. :roll:

Möjligheten har inte slagit dig att jag helt enkelt ogillar karlns sätt att låtsas som om han är något han inte är?
Det var det jag konstaterade innan när jag skrev att han poserar i lånta fjädrar.

*Han är ingen "forskare" som han påstår.
*Han bedriver följaktigen heller ingen "forskning"
*Han har inga akademiska kontakter överhuvudtaget; isåfall hade han redan hängt upp dem till allmän beskådan för att stötta upp sin obefintliga trovärdighet.
*Han har ingen "doktorsavhandling" i röret; i så fall hade han redan varit fullt upptagen med den och hade säkerligen nämnt den på senare tid; istället har han slutat prata om den helt.

Faktum är att detta antagligen är enda stället där han kan få någon överhuvudtaget att betrakta honom som något annat än en havererad tokstolle eller en ren amatör. Antagligen är det därför han hänger här istället för på seriösa akademiska sajter.
Senast redigerad av DooM 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 4 gånger.
DooM
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2007-01-01
Ort: Stockholm

Inläggav Kristofer » 2007-09-10 16:09:04

ufo skrev:
Kristofer skrev:Kort fråga.

Om jag har AS medan min bror inte har det. Är vi då två olika arter?


Om jag har Bruna ögon medan min bror har Blåa ögon. Är vi då två olika arter?
Samma relevans.

Om vi flyttar ämnet till hundar och korsar en schäfer med en pudel. Så blir inte avkomman efter några generationer pudlar och schäfrar. De fortsätter o vara en blandras.

-----

Jag förstår till viss del de som nu försöker slå sig för brösten och göra narr av r....(Skadeglädjen är det enda sanna glädjen) Men jag kan inte låta bli att förundras och beundra honom över den energi han lägger ner på sitt specialintresse.
Hurvida han nu har rätt eller fel kan inte jag bedömma. Det finns ju proffs som har fakta både för och emot.

Väntar med spänning på mer forskning inom området.


Jag menar inte att på något sätt göra narr av någon med ovanstående fråga. Den är till för att se hur resonemanget ifråga är uppbyggt. :evil:

Om man nu också kommer med en mycket kontroversiell teori är det faktiskt en naturlig följd att det kommer frågor om den och folk som vill kolla hur den håller.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kristofer » 2007-09-10 16:21:06

rdos skrev:
Mats skrev:Pääbo är stor nog att erkänna att han hade fel. När ska du göra det, rdos?


Nej, Pääbo är inte stor nog att erkänna att han fel. Pääbo är en politisk korrekt typ som möjligen börjat få "kalla fötter" för vad hans resultat möjligen skulle leda till.


Vad tror du att hans resultat möjligen skulle kunna leda till?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ufo » 2007-09-10 17:23:42

Kristofer skrev:
rdos skrev:
Mats skrev:Pääbo är stor nog att erkänna att han hade fel. När ska du göra det, rdos?


Nej, Pääbo är inte stor nog att erkänna att han fel. Pääbo är en politisk korrekt typ som möjligen börjat få "kalla fötter" för vad hans resultat möjligen skulle leda till.


Vad tror du att hans resultat möjligen skulle kunna leda till?


Jag tar mig äran och svarar vad jag tror.

1: Hela kristendomen skulle kolapsa. Hela skapelseberättelsen det grundläggande fundament i bibeln skulle bli åsidosatt.
2: Tror även att muslimer har liknande skapelse-historier.
3: Gemene man skulle inse att de inte är renrasiga människor.
4: Vi skulle alla tvingas acceptera att vi är en produkt av Tidelag.
5: Rasister som förespråkar den "rena rasens överlägsenhet" blir ännu mer skrattretande.
6: Runar gifter sig i kyrkan med en höna. :-)120

Det är inte konstigt att teorin har så starkt motstånd.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kristofer » 2007-09-10 17:45:50

ufo skrev:1: Hela kristendomen skulle kolapsa. Hela skapelseberättelsen det grundläggande fundament i bibeln skulle bli åsidosatt.
2: Tror även att muslimer har liknande skapelse-historier.
3: Gemene man skulle inse att de inte är renrasiga människor.
4: Vi skulle alla tvingas acceptera att vi är en produkt av Tidelag.
5: Rasister som förespråkar den "rena rasens överlägsenhet" blir ännu mer skrattretande.
6: Runar gifter sig i kyrkan med en höna. :-)120

Det är inte konstigt att teorin har så starkt motstånd.


Det mesta av detta ÄR redan eller KAN falsifieras utan någon inblanding av neandertahlsteorier.

1 och 2 har ju många gånger varit motsatser till bigbangteori och dyl. som nu tycks vara det allmänna synsättet på hur världen skapelse gick till.
3 kan man motbevisa genom att bara titta på de folkvandringar som ägt rum under historiens gång.
4 känns lixom inte så intressant att orda om tycker jag.
5 den rena rasen vet de flesta redan att det är trams
6 låter som en våt dröm för Veckans Nu eller annan dylik blaska.

Så hur gör dessa saker neandertahlsteorier till så farliga att folk motarbetar dem för att de skulle röra upp för mycket?
Jag tror snarare att det är så att de bemöts med stor skepsis just för att många inte finner dem övertygande.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav tahlia » 2007-09-10 17:55:45

Ja jag säger då det. Jag slutar aldrig att förundras över vad människan slösar pengar på när det gäller forskning. :-)063
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Neandertalteorin vederlagd!

Inläggav Jossan » 2007-09-10 18:01:43

uniqueNr5 skrev: Dessutom förklarar sådant inte hur AS kan förekomma i geografiska områden där neandertalar gener omöjligt kan ha spritt sig.


Men det förstår du väl, De åkte på chartersemester med grabbgänget och var otrogna!

Är inte det uppenbartt???
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav ufo » 2007-09-10 18:01:47

Kristofer skrev:Jag tror snarare att det är så att de bemöts med stor skepsis just för att många inte finner dem övertygande.


Skepsis därför att bevisningen inte är övertygande håller jag med om, jag tvivlar själv på teorin.
Men att vissa både här i forumet och utanför nu står och hånskrattar förespråkarna i ansiktet är inte skepsis.

Om det nu är så att vi faktiskt är en blandning så kommer personer som just rdos att vara den som hittar den missade pusselbiten. Historien är full av upptäckter som förändrar vår syn på världen. Jag tycker att människor som brinner för något skall få fortsätta med det utan att bli hånskrattade av alla så fort någon annan "forskare" kommer med info som talar emot.

Ber om ursäkt om det ser ut som det här är riktat mot enbart dig Kristofer men så är inte fallet.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kristofer » 2007-09-10 18:05:36

ufo skrev:Men att vissa både här i forumet och utanför nu står och hånskrattar förespråkarna i ansiktet är inte skepsis.


Det kan nog bero på hur det hela har lagts fram
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav rdos » 2007-09-10 18:12:52

DooM skrev:Möjligheten har inte slagit dig att jag helt enkelt ogillar karlns sätt att låtsas som om han är något han inte är?


Du är helt enkelt fixerad vid jantelagen. "Du ska mnisann inte tro att du är något".

DooM skrev:*Han är ingen "forskare" som han påstår.


Du får väl leva i din fantasivärld. Alla som använder vetenskaplig metodik kan per automatik betraktas som forskare. Om man har rätt titel eller position inom universitetsvärlden har inget med saken att göra.

DooM skrev:*Han bedriver följaktigen heller ingen "forskning"


Jo, jag bedriver forskning eftersom jag använder samma vetenskapliga metodik som andra som bedriver forskning.

DooM skrev:*Han har inga akademiska kontakter överhuvudtaget; isåfall hade han redan hängt upp dem till allmän beskådan för att stötta upp sin obefintliga trovärdighet.


Du har fel, men jag tänker som sagt inte avslöja någon av dessa eftersom du och Zooey då kommer att bombardera dem med mejl om hur dålig min forskning är och hur hemsk neandertalsteorin är.

DooM skrev:*Han har ingen "doktorsavhandling" i röret; i så fall hade han redan varit fullt upptagen med den och hade säkerligen nämnt den på senare tid; istället har han slutat prata om den helt.


Inte alls. Jag kommer eventuellt (om jag själv finner det meningsfullt och ekonomiskt genomförbart) att skriva en doktorsavhandling. Alternativt kommer jag att publicera olika rapporter med hjälp av mina akademiska kontakter om Aspie-quiz.

DooM skrev:Faktum är att detta antagligen är enda stället där han kan få någon överhuvudtaget att betrakta honom som något annat än en havererad tokstolle eller en ren amatör. Antagligen är det därför han hänger här istället för på seriösa akademiska sajter.


Jag "hänger" faktiskt på akademiska sajter, men av samma skäl som ovan så tänker jag inte avslöja vilka dessa är heller. Att jag även hänger här beror på att jag (till skillnad från andra som forskar om autism) också tycker att autisters åsikter är intressanta.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-09-10 18:24:34

Kristofer skrev:Vad tror du att hans resultat möjligen skulle kunna leda till?


Det borde ju vara en självklarhet vilka grupper som (med all rätt) känner sig hotade:

1. Psykiatrin och läkemedelsbolag. Dessa tjänar ju stora pengar på oss och tror sig kunna tjäna ännu mer på oss i framtiden.

2. Folk som är inblandade i olika slags terapier och program som påstås kunna bota autism.

Dessutom så riskerar (iaf i USA) många av de som behandlat oss illa eller bedrivit undermåliga terapier att bli stämda på enorma skadestånd.

Svenska staten kan också riskera enorma skadestånd på samma sätt som man gjort i steriliseringsskandalen, framförallt för hur man behandlat dessa familjer.

Dessutom spricker hela den politiskt korrekta teorin om att det inte finns människoraser som många investerat massor av prestige i.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-09-10 18:39:13

nassepuh skrev:Att neanderthalsteorin inte riktigt håller vatten förringar ju inte heller det enorma arbetet rdos lagt ner Aspie-Quiz (vilket om jag inte minns fel - var det som var aktuellt i doktoratet).


Precis, Nassepuh. Doktoratet var helt inriktat på Aspie-quiz och inget annat.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-09-10 18:46:05

ufo skrev:5: Rasister som förespråkar den "rena rasens överlägsenhet" blir ännu mer skrattretande.


Jo, faktiskt. Å ena sidan så blir de politiskt korrekta som förnekar att raser öht finns utskrattade, men å andra sidan så gillar inte heller rasister teorin eftersom just deras ras varken är ren eller överlägsen. Något slags "status quo" mao där sanningen vinner och hyckleriet upphör.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kristofer » 2007-09-10 18:48:20

rdos skrev:1. Psykiatrin och läkemedelsbolag. Dessa tjänar ju stora pengar på oss och tror sig kunna tjäna ännu mer på oss i framtiden.

2. Folk som är inblandade i olika slags terapier och program som påstås kunna bota autism.

Dessutom så riskerar (iaf i USA) många av de som behandlat oss illa eller bedrivit undermåliga terapier att bli stämda på enorma skadestånd.

Dessutom spricker hela den politiskt korrekta teorin om att det inte finns människoraser som många investerat massor av prestige i.


Detta tolkar jag som att du har inställningen att man inte ska göra någonting åt de problem som diagnoser av typen AS orsakar. "Äh, så är det bara det är dina gener, serru. Så det ska vi inte behandla. Sådanthär får du inte hjälp med...".

Dessutom låter det lite som om du sneglar på rasbiologin.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:57:36, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Intressanta intressen



Logga in