Bedömningssamtalet avklarat - mysteriet löst

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MissNervvrak » 2010-01-17 18:04:23

Jag har haft en hektisk period med hemtentor och grejer så jag har inte varit inne här och läst på ett tag, men jag ser att det fortfarande skrivs i den här tråden så jag tänkte svara på LILITH´s fråga:

Jo, det känns fortfarande bra med den förklaring jag fick. Har även börjat gå hos psykologen jag nämnde och efter varje samtal får jag i uppgift att fundera över något specifikt, t.ex. hur jag reagerar i en viss situation eller varför jag ofta tror att jag har den ena sjukdomen efter den andra.
Det känns bra att ha en psykolog som själv är aktiv i samtalet och inte bara sitter och hummar så jo, det går framåt. :)
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 22:53:12, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav sommar » 2010-01-17 19:54:49

MissNervvrak skrev:
Alexandra skrev:MissNV,... Det låter ju vidare som att du blivit ordentligt utredd för NPF, ...[/quoteJag blir fundersam kring det du skriver om den nya psykologen, jag menar inte att det behöver vara dåligt, men om jag vore du skulle jag vilja ha ett förtydligande kring vad som konkret menas med att:
Detta är tydligen psykolog som inte är "låst" i sitt behandlingssätt utan han följer ingen mall utan går helt och hållet på individens behov.



Det betyder att han inte bara jobbar med KBT, DBT etc utan att han blandar olika terapiformer eftersom han anser att man inte kan behandla alla med exempelvis ångest likadant, bara för att de råkar ha samma problem. Jag har länge letat efter en sådan psykolog men inte hittat någon. Så jag ser fram emot torsdag. :)

Det känns som att jag har samma tur med min kurator på vuxenhabet (har As.) och med psykologen. Visserligen jobbar han med Kbt men utgår från individens behov verkar det som. :) Det är guld värt och personkemin med de båda stämmer.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:53:12, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav MissNervvrak » 2010-01-17 22:44:09

sommar skrev:
MissNervvrak skrev:
Alexandra skrev:MissNV,... Det låter ju vidare som att du blivit ordentligt utredd för NPF, ...[/quoteJag blir fundersam kring det du skriver om den nya psykologen, jag menar inte att det behöver vara dåligt, men om jag vore du skulle jag vilja ha ett förtydligande kring vad som konkret menas med att: [quote]Detta är tydligen psykolog som inte är "låst" i sitt behandlingssätt utan han följer ingen mall utan går helt och hållet på individens behov.



Det betyder att han inte bara jobbar med KBT, DBT etc utan att han blandar olika terapiformer eftersom han anser att man inte kan behandla alla med exempelvis ångest likadant, bara för att de råkar ha samma problem. Jag har länge letat efter en sådan psykolog men inte hittat någon. Så jag ser fram emot torsdag. :)

Det känns som att jag har samma tur med min kurator på vuxenhabet (har As.) och med psykologen. Visserligen jobbar han med Kbt men utgår från individens behov verkar det som. :) Det är guld värt och personkemin med de båda stämmer.[/quote]

Härligt, sommar! :D
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Återgå till Aspergare och vården



Logga in