Skola, hjälp ?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skola, hjälp ?

Inläggav Idaah » 2010-01-14 17:26:39

Jag går i nian nu, och har missat iprincip 2 år av skola. Hela 7an och 8an, jag har bara G i matte, svenska, engelska. Jag får panik i skolan, klarar inte av det. Hur gör man då ? Ska jag söka gymnasie ändå ? Strunta i det ? Vad gör man då isåfall ? Praktik ? Aspergerskolor ?
Någon som bott på Aspergercentret Viljan ? Är det bra/dåligt ? Åh jag behöver hjälp :(
Senast redigerad av Idaah 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav ford » 2010-01-14 17:32:11

Finns IV kvar?

På min tid (nittiotalet) hade dom något som kallades individuella programmet (förkortades IV), där alla som inte kom in på gymnasiet kunde få en individanpassad utbildning, antinget i form av extra stöd för att läsa upp sina betyg, så att man kom in på gymnasiet, eller i form av arbetspraktik/dyl för dom som var skoltrötta.
Jag gick själv IV, därför att jag hade gått två år på waldorfskola (8:an - 9:an), under det året fick jag läsa på Komvux, trots att jag bara var 16, och på det viset fick jag fullständiga högstadiebetyg.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Idaah » 2010-01-14 17:34:17

ford skrev:Finns IV kvar?

På min tid (nittiotalet) hade dom något som kallades individuella programmet (förkortades IV), där alla som inte kom in på gymnasiet kunde få en individanpassad utbildning, antinget i form av extra stöd för att läsa upp sina betyg, så att man kom in på gymnasiet, eller i form av arbetspraktik/dyl för dom som var skoltrötta.
Jag gick själv IV, därför att jag hade gått två år på waldorfskola (8:an - 9:an), under det året fick jag läsa på Komvux, trots att jag bara var 16, och på det viset fick jag fullständiga högstadiebetyg.


Jodå IV finns kvar, jag har varit och tittat på skolan osv. Men samma sak där, fullständig panik är det de resulterar i. Plus att dom hade väldigt många elever. Jag behöver ha en väldigt litet grupp.
Senast redigerad av Idaah 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav Miche » 2010-01-14 17:46:04

Har du fått en diagnos?
Om ja så är det lättare att få den hjälp du behöver.
Om nej, kontakta BUP (eller läkare) och be att få bli utredd.

Finns det andra gymnasieskolor inom vettigt avstånd? Du är inte tvingad att välja en specifik skola, tänk på att det kan finnas andra skolor, kanske i någon annan kommun.

Du kan kanske ta ett sabbatsår från skolan, du är inte tvingad att börja i gymnasiet direkt, det kan vara bättre att ta en paus, kanske plugga något helt annat som intresserar dig eller eventuellt jobba med något så att du kan bli sugen på att plugga vidare.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Idaah » 2010-01-14 17:49:15

Miche skrev:Har du fått en diagnos?
Om ja så är det lättare att få den hjälp du behöver.
Om nej, kontakta BUP (eller läkare) och be att få bli utredd.

Finns det andra gymnasieskolor inom vettigt avstånd? Du är inte tvingad att välja en specifik skola, tänk på att det kan finnas andra skolor, kanske i någon annan kommun.

Du kan kanske ta ett sabbatsår från skolan, du är inte tvingad att börja i gymnasiet direkt, det kan vara bättre att ta en paus, kanske plugga något helt annat som intresserar dig eller eventuellt jobba med något så att du kan bli sugen på att plugga vidare.


Jodå jag har en diagnos, jag kollar runt i hela sverige efter skolor som kan få mitt förtroende, och är beredd att flytta om det behövs. Jag vill verkligen gå i skolan men det strular till sig stup i kvarten.
Senast redigerad av Idaah 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav Jnx » 2010-01-15 0:09:49

Personligen skulle jag undvika specialskolor, de har ofta siktet så lågt inställt att man har mer nytta av att åka på en jordenruntresa, då lär man sig ju iaf något.

Har du godkänt i svenska engelska och matte behöver du inte gå iv. Har du något du brinner för, var inte rädd för att sikta på det, snacka med dem i förväg och kolla upp om du kan komma in ändå. Som referens kan nämnas att jag kom in på media med 110p, normala lägstaintaget låg på typ 230p. Mycket går att lösa om man försöker lite.
Senast redigerad av Jnx 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Jnx
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2009-09-30
Ort: Linköping

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-15 0:19:18

Själv skulle jag vara supertacksam om min stora tös gick med på att gå i en AS-klass, så stort grattis till dig som inser att du kanske behöver nåt annat än vanlig klass i vanlig skola.

Solängsskolan och Solhagagruppen har gott rykte, dit skulle jag mer än gärna fått i väg min äldsta. Annars finns det bra klasser och skolor (jag har bara koll på Stockholm) men då är det ju inte med boende... Oftast inte.

Enigma omsorg har gott rykte, och där kan man bo och så gå på Danderyds gymnasium, i deras AS-klass. Det hade varit mitt andrahandsval. Thorildsplans gymnasium där man kan gå dels i AS-klassen dels i vanlig klass i mån av ork och förmåga är också nåt jag hade velat kolla närmare på.

Men det är ju dina behov som ska styra. Kan du inte prata med nån som kan det där du bor eller vill bo. Nån som Gymnasieslussen här i Stockholm, som vet mer, så det finns största möjliga chans att det blir rätt?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Idaah » 2010-01-15 1:27:44

alfapetsmamma skrev:Själv skulle jag vara supertacksam om min stora tös gick med på att gå i en AS-klass, så stort grattis till dig som inser att du kanske behöver nåt annat än vanlig klass i vanlig skola.

Solängsskolan och Solhagagruppen har gott rykte, dit skulle jag mer än gärna fått i väg min äldsta. Annars finns det bra klasser och skolor (jag har bara koll på Stockholm) men då är det ju inte med boende... Oftast inte.

Enigma omsorg har gott rykte, och där kan man bo och så gå på Danderyds gymnasium, i deras AS-klass. Det hade varit mitt andrahandsval. Thorildsplans gymnasium där man kan gå dels i AS-klassen dels i vanlig klass i mån av ork och förmåga är också nåt jag hade velat kolla närmare på.

Men det är ju dina behov som ska styra. Kan du inte prata med nån som kan det där du bor eller vill bo. Nån som Gymnasieslussen här i Stockholm, som vet mer, så det finns största möjliga chans att det blir rätt?


Åh vad trevligt med lite skolor och titta på! Jag har verkligen letat som bara den. Har försökt få hjälp av syon på min skola, men hon vet knappt vad asperger är så det blir lite svårt på den biten. Ska ta och titta upp det där med gymnasieslussen. Tack så jätte mycket för tipsen!
Senast redigerad av Idaah 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav A » 2010-01-15 2:52:47

Idaah, var bor du nu? Vill du berätta det?
Behöver inte vara vilken ort, men vilken kommun.
Vill du inte skriva här så kan du skriva ett meddelande till mig.
Jag känner till många kommuner o kan lätt ta reda på hur det funkar där du bor.
Så får du lite mer konkret att fundera över.
Dina föräldrar då? Vad säger de?
Du vet väl att du under vissa omständigheter kan få gå om ett grundskoleår.
Jag tycker det är klokt av dig att vilja gå i en skola som passar dig med tanke på att du tycks ha lätt för att bli stressad. Då mår man bäst när det inte är så stökigt.
Hör av dig om du vill!
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav lillsanna » 2010-01-15 20:20:23

Om du bor i Stockholmtrakten och vill ha en yrkesutbildning så är Fredrika Bremerskolans IV-program på Fredrik jättebra. Eller var iallafall perfekt till mina grabbar. Liten klass och chansen att prova olika program under tiden man läser in det som behövs.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Idaah » 2010-01-15 21:36:57

A skrev:Idaah, var bor du nu? Vill du berätta det?
Behöver inte vara vilken ort, men vilken kommun.
Vill du inte skriva här så kan du skriva ett meddelande till mig.
Jag känner till många kommuner o kan lätt ta reda på hur det funkar där du bor.
Så får du lite mer konkret att fundera över.
Dina föräldrar då? Vad säger de?
Du vet väl att du under vissa omständigheter kan få gå om ett grundskoleår.
Jag tycker det är klokt av dig att vilja gå i en skola som passar dig med tanke på att du tycks ha lätt för att bli stressad. Då mår man bäst när det inte är så stökigt.
Hör av dig om du vill!


I västra Värmland bor jag (: Men jag är beredd att flytta! Inte så jätte långt bort, i mitten av sverige iallafall. Du får jätte gärna hjälpa mig, jag är tacksam för all hjälp som går att få!
Senast redigerad av Idaah 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav A » 2010-01-15 23:39:44

Det finns en väldigt bra AS- verksamhet på Nobelgymnasiet i Karlstad.
De brukar kunna anpassa väldigt bra till vad en elv behöver. Det är små grupper o schema efter vad man klarar av.

Sen finns det många bra skolor med boende. Men då måste man ha någon som betalar det, alltså den egna kommunen står för kostnaderna. De flesta specialskolor är ju privata och man får ansöka i sin kommun om att få komma dit o att kommunen betalar.

Men bor du=är skriven i K-stad så har du ju rätt att söka till kommunens eget gymnasium, dit Nobelgymnasiet hör. Det ligger nära Rud och jag har varit där nga ggr.

Men du kanske också skulle fundera på om du inte ska gå ett år till i grundskolan? Det kan man få göra om man inte har som det heter "nått målen".

Har du inte fått något stöd i din skola? Det går ju att göra mycket i en "vanlig" skola så att man ska kunna orka med den. Och igen, vad säger dina föräldrar?

Ska du flytta dit så behöver du ju någon att bo hos. Jag skulle inte råda dig att bo helt själv eftersom du har det jobbigt när det blir för mycket.

Men är du skriven i K-stad så kan du ansöka om LSS-insatser, t ex kontaktperson så att du inte är helt ensam, och boendestöd som de har i kommunen.

Härnere i Skåne finns en bra skola med boende för ungdomar med AS. De hör till Solhagagruppen.
Finns på andra håll i landet också, t ex Växjö, Helsingborg, Tidaholm tror jag, i Stockholmsområdet.
Alla dessa är sådana som du måste ha kommunens beslut på eftersom de kostar mycket.

MsTibbs här på Forum bor i K-stad, "ropa" på henne, hon kanske också har tips!
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Idaah » 2010-01-15 23:43:15

A skrev:Det finns en väldigt bra AS- verksamhet på Nobelgymnasiet i Karlstad.
De brukar kunna anpassa väldigt bra till vad en elv behöver. Det är små grupper o schema efter vad man klarar av.

Sen finns det många bra skolor med boende. Men då måste man ha någon som betalar det, alltså den egna kommunen står för kostnaderna. De flesta specialskolor är ju privata och man får ansöka i sin kommun om att få komma dit o att kommunen betalar.

Men bor du=är skriven i K-stad så har du ju rätt att söka till kommunens eget gymnasium, dit Nobelgymnasiet hör. Det ligger nära Rud och jag har varit där nga ggr.

Men du kanske också skulle fundera på om du inte ska gå ett år till i grundskolan? Det kan man få göra om man inte har som det heter "nått målen".

Har du inte fått något stöd i din skola? Det går ju att göra mycket i en "vanlig" skola så att man ska kunna orka med den. Och igen, vad säger dina föräldrar?

Ska du flytta dit så behöver du ju någon att bo hos. Jag skulle inte råda dig att bo helt själv eftersom du har det jobbigt när det blir för mycket.

Men är du skriven i K-stad så kan du ansöka om LSS-insatser, t ex kontaktperson så att du inte är helt ensam, och boendestöd som de har i kommunen.

Härnere i Skåne finns en bra skola med boende för ungdomar med AS. De hör till Solhagagruppen.
Finns på andra håll i landet också, t ex Växjö, Helsingborg, Tidaholm tror jag, i Stockholmsområdet.
Alla dessa är sådana som du måste ha kommunens beslut på eftersom de kostar mycket.

MsTibbs här på Forum bor i K-stad, "ropa" på henne, hon kanske också har tips!


Men det på Nobelgymnasiet är väl IVAS ? Jag vill varken gå om ett år eller gå IV nämligen..
Senast redigerad av Idaah 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav A » 2010-01-16 17:50:50

Ja, det är IVAS, men där lkan man läsa full gymnasiekompetens om man vill o orkar det. Det är alltså ingen generell anpassning av studierna som alla måste följa, utan var o en läser vad den kan o vill.

Varför vill du inte gå IV?

Gå om behöver du ju itne göra om du har de betyg som behövs för att söka till gymnasiet. På IVAS kan du läsa in vad du missat om det inte är för mycket förstås.

Mitt råd till dig är: gå i skolan! Nästan vad som helst som du orkar är bättre än ingenting. Att inte gå i skola i din ålder är att hamna långt utanför samhället. Det är ingen bra lösning.

Jag har sett flera ungdomar som i din ålder haft det väldigt jobbigt men ändå lyckats med att komma vidare.

Två har gått just på Nobel o fick väldigt mkt bra stöd där. De klarade inte fullt ut vad de själva ville men iaf så långt att de var med på avslutningen med mössa o allt.
Nu går de på folhögskola, bor själva o klarar sin vardag så att det är acceptabelt.

Så välj inte bort i nuläget, saker kan vara bättre än du tror.
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Idaah » 2010-01-16 17:59:42

A skrev:Ja, det är IVAS, men där lkan man läsa full gymnasiekompetens om man vill o orkar det. Det är alltså ingen generell anpassning av studierna som alla måste följa, utan var o en läser vad den kan o vill.

Varför vill du inte gå IV?

Gå om behöver du ju itne göra om du har de betyg som behövs för att söka till gymnasiet. På IVAS kan du läsa in vad du missat om det inte är för mycket förstås.

Mitt råd till dig är: gå i skolan! Nästan vad som helst som du orkar är bättre än ingenting. Att inte gå i skola i din ålder är att hamna långt utanför samhället. Det är ingen bra lösning.

Jag har sett flera ungdomar som i din ålder haft det väldigt jobbigt men ändå lyckats med att komma vidare.

Två har gått just på Nobel o fick väldigt mkt bra stöd där. De klarade inte fullt ut vad de själva ville men iaf så långt att de var med på avslutningen med mössa o allt.
Nu går de på folhögskola, bor själva o klarar sin vardag så att det är acceptabelt.

Så välj inte bort i nuläget, saker kan vara bättre än du tror.


Jag ska få åka och titta På IVAS i Karlstad iallafall, så får jag väl se. Det är IV som ligger i min kommun jag inte vill gå på, för det går för mycket människor som jag känner igen där. Det skulle jag aldrig klara av.
Senast redigerad av Idaah 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav MsTibbs » 2010-01-16 20:42:29

A skrev:MsTibbs här på Forum bor i K-stad, "ropa" på henne, hon kanske också har tips!


Jag måste erkänna att just skolvärlden har jag dålig koll på. Det är rätt svårt att få jobb här också tror jag, men det beror säkert på vad man söker. Har du ingen utbildning är Burger King nästan det enda jobb man kan få. Jag skulle också helst vilja se att du går i skolan, att bara bli godkänd är ett stort steg. Fundera kring vad du vill? Säg om du vill bli sjuksköterska, kolla upp vad som krävs för att komma in på den utbildningen, då kanske det känns enklare med skolan. Skaffa också gärna en skolkurator eller liknande, som du kan få stöd utav. Jag bröt ihop totalt i mitten av gymnasiet, mina betyg blev aldrig MVG rakt igenom, men jag blev godkänd.

Vad skulle du annars vilja göra?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Pontus » 2010-01-17 0:38:47

Idaah skrev:I västra Värmland bor jag (: Men jag är beredd att flytta! Inte så jätte långt bort, i mitten av sverige iallafall. Du får jätte gärna hjälpa dig, jag är tacksam för all hjälp som går att få!

Såvitt jag vet är det närmsta som kan kallas en "bra" skola för aspergare i Karlstad, skulle tippa på nobelgymnasiet.
Sen finns det en "flytta-hemifrån-kurs" där nånstans runt Karlstad också, minns inte exakt var den låg men det var nog inte långt från Karlstad.

Det var åtminstone så när jag funderade på skola.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav A » 2010-01-17 2:24:56

Ja, Idaah, kolla upp Karlstad och Nobel!
Där finns bra lärare som bryr sig väldigt mycket, iaf de som jag hade kontakt med, där finns kurator, o rektorn är bra men ibland lite barsk. Men hon gör det som behövs och har varit jättebra att ha och göra med.

Där har du möjlighet att få en anpassad studiegång så att det lir vad du orkar med.
Förstår så väl att du inte vill gå på IV, för många människor blir ju jobbigt o tar mkt energi som man behöver till skolarbetet.

Men tänk också på att det är begränsat antal platser där så det är inte bra att säga att man vill gå där, man ska bli antagen också.

Har du inte hjälp av dina föräldrar i detta?
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Idaah » 2010-01-17 3:01:51

A skrev:Ja, Idaah, kolla upp Karlstad och Nobel!
Där finns bra lärare som bryr sig väldigt mycket, iaf de som jag hade kontakt med, där finns kurator, o rektorn är bra men ibland lite barsk. Men hon gör det som behövs och har varit jättebra att ha och göra med.

Där har du möjlighet att få en anpassad studiegång så att det lir vad du orkar med.
Förstår så väl att du inte vill gå på IV, för många människor blir ju jobbigt o tar mkt energi som man behöver till skolarbetet.

Men tänk också på att det är begränsat antal platser där så det är inte bra att säga att man vill gå där, man ska bli antagen också.

Har du inte hjälp av dina föräldrar i detta?


Jag ska få åka på studiebesök på Nobel (:
Och jag får jätte mycket stöd av mina föräldrar som är med mig hela tiden i skolan. Jag har hört så mycket positivt om Nobel nu så jag ska nog ta chansen och åka dit och titta!
Senast redigerad av Idaah 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav Pontus » 2010-01-17 17:59:24

Idaah skrev:Jag ska få åka på studiebesök på Nobel (:
Och jag får jätte mycket stöd av mina föräldrar som är med mig hela tiden i skolan. Jag har hört så mycket positivt om Nobel nu så jag ska nog ta chansen och åka dit och titta!

Det låter som en bra idé, även om man inte skulle tycka om det kan man ju inte förlora särskilt mycket på att åka dit och titta.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav A » 2010-01-17 21:24:33

Vad bra Idaah! Titta måste man ju göra, annars kan man inte veta nåt.

Nobel ÄR bra, o de förstår bra, man ska bara tänka på att man själv måste bidra med att tala om hur man fungerar o vad man behöver stöd o hjälp med.
Inte heller vara rädd för att säga ifrån om något inte fungerar, de brukar vara väldigt bra med att anpassa efter vad man kan o behöver.

Det fina med Nobel är att man läser precis så mycket som man själv vill o känner att man orkar med. Från bara basämnen o lite till, till alla poäng man öht kan skaffa sig på gymnasiet.
Man gör det man kan.

Sen får du skriva här o berätta hur det går!
Jag håller tummarna för dig nu!
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-17 22:21:03

A skrev:Det fina med Nobel är att man läser precis så mycket som man själv vill o känner att man orkar med. Från bara basämnen o lite till, till alla poäng man öht kan skaffa sig på gymnasiet.
Man gör det man kan.


Vad bra det låter!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav A » 2010-01-18 19:34:32

Ja, dom har faktiskt varit jättebra att ha o göra med. Anpassat mkt hela tiden o det är ju så det ska vara.
Sen var en mentor kanske inte den bäste, men alla andra var helt ok. Så vi bytte.
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav RandomGuy911 » 2010-01-19 18:21:29

Går du på Bergshöjden? Pluggar själv i Karlstad fast på IVAS då.

Jag hade det extremt tufft i högstadiet men slet som en dåre för att få G i alla ämnen, och det fick jag. Jag vet inte hur din inställning är eller hur du trivs på din skola men det är viktigt att veta att man inte kommer någonstans i livet om man inte fixar grundskolan. Det blir lätt att man hamnar på IV (IVAS undantag) och tillslut kanske t.o.m hoppar av gymnasiet.

Har läst om dig på din andra tråd och du verkar vara smart och jag tycker inte skolan borde vara ett problem för dig. Men jag känner inte dig.

Hoppas det går bra för dig iaf.
Senast redigerad av RandomGuy911 2011-05-04 23:48:03, redigerad totalt 1 gång.
RandomGuy911
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2009-12-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in