Tandvårdskort Göteborg

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tandvårdskort Göteborg

Inläggav VargaVinter » 2010-01-13 13:30:33

Försökt finna information men inte lyckats var man söker tandvårdskort i Göteborg. Någon som kan informera om var detta sker?
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav A » 2010-01-13 14:48:44

Det beror nog lite på om du har LSS-insatser eller inte.

Och har någon inom kommunen konstaterat/beslutat vilken personkrets i LSS som du tillhör?

Jag utgår från att du har en diagnos inom autismspektrum, t ex AS.
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav VargaVinter » 2010-01-13 15:53:06

A skrev:Det beror nog lite på om du har LSS-insatser eller inte.

Och har någon inom kommunen konstaterat/beslutat vilken personkrets i LSS som du tillhör?

Jag utgår från att du har en diagnos inom autismspektrum, t ex AS.

Är relativt nyinflyttad till Göteborg så har inga LSS-insatser, har diagnosen AS. Varför är det relevant om jag har LSS-insatser eller inte?
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav BMW » 2010-01-13 19:05:04

VargaVinter skrev:Är relativt nyinflyttad till Göteborg så har inga LSS-insatser, har diagnosen AS. Varför är det relevant om jag har LSS-insatser eller inte?

Det är inte relevant, utan du har rätt till till tandsvårdstödskort utan några LSS-insatser, det räcker med att du har en AS-diagnos och därmed tillhör personkrets 1.

Ta kontakt med ditt landstings vuxentandenhet och begär att få ett kort, du måste kunna verifiera att du har en AS diagnos. Be att få ett papper på det, eller alternativt att du har ett telefonnummer som enheten kan ringa för att verifiera att du har AS, förslagsvis till din utredare.
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav IckyFlix » 2010-01-13 20:14:23

BMW skrev:
VargaVinter skrev:Är relativt nyinflyttad till Göteborg så har inga LSS-insatser, har diagnosen AS. Varför är det relevant om jag har LSS-insatser eller inte?

Det är inte relevant, utan du har rätt till till tandsvårdstödskort utan några LSS-insatser, det räcker med att du har en AS-diagnos och därmed tillhör personkrets 1.


Om jag förstått det rätt, så kan det visst vara relevant, inte i frågan OM man får tanvårdskort, men i frågan vart man vänder sig, och det var ju just det som spörsmålet var. Mer insatt än så är jag inte, så ditt förslag om vart man vänder sig kan säkert vara helt riktigt.
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Inläggav VargaVinter » 2010-01-13 20:35:00

IckyFlix skrev:
BMW skrev:
VargaVinter skrev:Är relativt nyinflyttad till Göteborg så har inga LSS-insatser, har diagnosen AS. Varför är det relevant om jag har LSS-insatser eller inte?

Det är inte relevant, utan du har rätt till till tandsvårdstödskort utan några LSS-insatser, det räcker med att du har en AS-diagnos och därmed tillhör personkrets 1.


Om jag förstått det rätt, så kan det visst vara relevant, inte i frågan OM man får tanvårdskort, men i frågan vart man vänder sig, och det var ju just det som spörsmålet var. Mer insatt än så är jag inte, så ditt förslag om vart man vänder sig kan säkert vara helt riktigt.


Kanske så det är, för lagen verkar tydlig

http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19850125.htm#P8_aS1
Landstinget skall också svara för att nödvändig tandvård erbjuds patienter som avses i första stycket


8 a § Vid tillämpningen av 8 § skall landstinget särskilt svara för att uppsökande verksamhet bedrivs bland dem som omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade samt bland dem som har varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som


http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... t=1993:387
1 § 1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,




http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Art ... 041266.pdf
Personer som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade har redan bedömts ha omfattande och varaktiga funktionshinder. Någon ytterligare bedömning av dessa personers behov av vård- och omsorgsinsatser skall därför inte ske utan kommunens beslut att individen omfattas av bestämmelserna i lagen är bindande.


Svåraste är att lista ut exakt var man ska vända sig, var inom Socialkontoret och de enbart vidarebefordrade mig till habilitering. För exakt hur vänder man sig till Tandvårdsenheten, ska jag skicka in en blankett eller inte? (Längst ner i länken)

http://www.vgregion.se/sv/Vastra-Gotala ... tandvard-/
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav BMW » 2010-01-13 22:47:52

VargaVinter skrev:Svåraste är att lista ut exakt var man ska vända sig, var inom Socialkontoret och de enbart vidarebefordrade mig till habilitering. För exakt hur vänder man sig till Tandvårdsenheten, ska jag skicka in en blankett eller inte? (Längst ner i länken)


Enklast är väl att du ringer dit och frågar hur du skall bära dig åt.
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Pemer » 2010-01-14 5:17:47

Dessutom är det relevant eftersom en del enskilda landsting/kommuner har valt att göra sig direkt fåniga och för att kunna exkludera så många man kan från att omfattas av stödet helt uppriktigt menar att det är att ha insatser beviljade enligt LSS som innebär att omfattas av lagen, inte att höra till någon av de kategorier den räknar upp att den är till för att... eh, omfatta....? ;)

Rena löjan givetvis, vilka som omfattas eller inte omfattas av en lag används alltid annars i betydelsen vilka som berörs av den, vilka den handlar om, vilka den räknar upp att den är tillämplig på. Att det inte skulle vara de som räknas upp att ha rätt till insatser enligt lagen, utan de som dessutom har sökt och beviljats några, är inte rationellt någonstans, bara riktigt riktigt fånigt och för att inte säga direkt ohederligt.

Problemet är bara att det aldrig i något sammanhang har satts något officiellt prejudikat på det, så vill man leka med ord och just i det här sammanhanget välja en tänkbar språklig tolkning som innebär att färre skulle ha de rättigheter lagen handlar om, så kan man göra det så länge man inte blir tagen i örat med reella maktmedel.

Det måste anses hur klarlagt som helst i lagens förarbeten att det inte är så här man har tänkt att den skulle tolkas, och socialstyrelsen har vid minst tre dokumenterade tillfällen sagt rent ut att det inte är meningen att de som omfattas av LSS ska få rätten till tandvårdsstödet villkorat i ett led till.

Tyvärr alltid i lite för halvkvädna visor, aldrig ett ord rent ut i den grundläggande kärnfrågan, vilken betydelse som ska läsas in i "omfattas av LSS". Och vid det senaste tillfället tog det 14 månader att till sist lyckas svara att man inte tyckte mer behöver sägas än i de två tidigare sammanhangen. Så de reella maktmedlen väljer att svika, de med. Suck.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav IckyFlix » 2010-01-14 9:01:30

Ja, det Pemer skrev är också riktigt, jag orkade bara inte förtydliga det :)
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Inläggav A » 2010-01-15 2:45:27

Vargavinter, om du kan vänta ett tag så ska jag leta upp vart du vänder dig.
Bor du i Göteborgs kommun?
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav VargaVinter » 2010-01-15 12:43:39

A skrev:Vargavinter, om du kan vänta ett tag så ska jag leta upp vart du vänder dig.
Bor du i Göteborgs kommun?
Tack (och alla som svarat), men jag var i kontakt med Tandvårdsenheten för västra Götaland regionen och svaret jag fick därifrån var att insattes från LSS krävdes. Även fast jag påpekade att detta var fel så bara ansågs det att jag skulle ta upp det med chefen för området, möjligen inte konstigt att sjuksköterskan säger så men blir ändå irriterad då de kan bryta mot lagen (?) utan några konsekvenser. Ska ta kontakt med Habiliteringen nästa vecka för att se om det kan intalas till att agera lagligt, annars måste man tvingas att ta en LSS-insats vilket jag misstänker få blir antigen kontakt person eller råd & stöd.
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-15 14:24:03

VargaVinter skrev:
A skrev:Vargavinter, om du kan vänta ett tag så ska jag leta upp vart du vänder dig.
Bor du i Göteborgs kommun?
Tack (och alla som svarat), men jag var i kontakt med Tandvårdsenheten för västra Götaland regionen och svaret jag fick därifrån var att insattes från LSS krävdes. Även fast jag påpekade att detta var fel så bara ansågs det att jag skulle ta upp det med chefen för området, möjligen inte konstigt att sjuksköterskan säger så men blir ändå irriterad då de kan bryta mot lagen (?) utan några konsekvenser. Ska ta kontakt med Habiliteringen nästa vecka för att se om det kan intalas till att agera lagligt, annars måste man tvingas att ta en LSS-insats vilket jag misstänker få blir antigen kontakt person eller råd & stöd.

Jag har nyligen skickat ett brev till Tandvårdsenheten om detta. Men jag har inte fått något svar.

Men tydligen fungerar det olika, för jag vet någon eller några som har fått tandvårdskort genom att bara ta kontakt med Tandvårdsenheten (Göteborg). Personen hade ej LSS-insatser.

Kan du inte ta kontakt med deras chef och kräva att få kortet enligt lagen?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav A » 2010-01-15 23:27:14

Det som krävs är BESLUT enl LSS, dvs att man ingår i lagens personkrets.
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:46:55, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav VargaVinter » 2010-03-07 13:05:37

Har äntligen fått ut mitt tandvårdskort och det verka stämma med vad A skrev, fick ut kortet när det var bekräftat att jag hade rätt till LSS. Lite oförstående då jag enbart påvisade min diagnos till Socialkontoret sedan så behövde jag enbart ringa till rätt LSS-avdelning för att få kortet. Kan det förenklat att jag beviljats tandvårdskort i mitt förra landsting?
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in