Samma fack som efterblivna?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ufo » 2010-01-10 21:36:32

A skrev:Ufo

Fullständigt fel om as och våld! En myt, inget annat.

Känner personligen flera, t o m mycket intelligenta personer med AS, som ofta tar till fysiskt våld, visserligen under inflytande av okontrollerbara känslor, men icke desto mindre så är det fysiskt våld.

Dessutom känner jag och känner till flera som sitter inlåsta i Rättsspykiatrin pga av våldsbrott. Och några som riskerar att hamna där.

Okontrollerbara känslor säger du.
Har du koll på hur mycket av det som beror på NT-övergrepp?

Även den lugnaste gås kan börja brinna om du häller på tillräckligt med bensin.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav stålhenrik » 2010-01-10 21:38:21

Jag menade inte PLANERA, tack för undran. Jag menade ju att han säger det precis som han säger så mycket annat bara för att han är så sårad. Men vad han tror sig om och andra om har han noll koll på. Han bor på en helt annan planet och det är så synd att ingen tidigare har varit ärligare mot honom. Vet inte om det är hans päron som fått honom att tro att inget är fel på hans intelligens.
Senast redigerad av stålhenrik 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
stålhenrik
Får inte posta
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-01-10
Ort: sthlm

Inläggav stålhenrik » 2010-01-10 21:42:03

Själv har jag jobbat på rättspsykiatrisk avdelning och kan intyga att det suttit en del där med diagnos asperger. Men mest brukar det vara andra. Det är också en myt att det på rättspsyk sitter så många farliga personer där. Det behövs inte mycket för att hamna där. Det har hamnat killar där som bara tuttat på en soptunna på stan och inte gort ngt annat av våldsam natur alls.
Senast redigerad av stålhenrik 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
stålhenrik
Får inte posta
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-01-10
Ort: sthlm

Inläggav stålhenrik » 2010-01-10 21:53:15

Ang detta med våld och sambandet mellan våld och intelligens så skulle jag nog tippa på att det inte finns ngt. Däremot graden av utstuderat våld som ökar i och med en högre iq. Men det är bara en gissning baserat på det jag sett när jag jobbat. Våld brukar ju tas till då en enorm frustration uppkommit och för det behöver väl man inta vara en aspergerperson. Men väl det sociala utanförskapet som drabbar de flesta aspergers i större utsträckning än vanliga dödliga.
Senast redigerad av stålhenrik 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
stålhenrik
Får inte posta
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-01-10
Ort: sthlm

Inläggav KrigarSjäl » 2010-01-10 22:02:56

Likförbannat är det en myt att aspergare skulle vara potentiella våldsbrottslingar. Alla människor kan bli våldsamma i extrema situationer.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-10 22:32:13

Jag var på en föreläsning om bla aspies som hölls av Hejlskov. Han berättade om nån vårdpersonal som varit upprörd över att ha blivit BITEN av en aspie.

Då hade han sagt att aspies bits inte, aspies generellt ÄR inte särskilt våldsamma. Om det är sant att aspien faktiskt BET personalen, så har personalen hållet FAST vederbörande, och helt enkelt försökt komma loss.

Och som krigis säger, i rätt läge är alla våldsamma. Pressa en råtta in i ett hörn, och se vad som händer.

Hejlskov propagerar för att om "brukaren", "den intagne", "patienten" whatever tar ett steg bakåt, ska man INTE som all vårdpersonal brukar göra följa efter denne. Man ska ta TVÅ steg bakåt själv, så blir inte situationen våldsam.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav vadloink » 2010-01-10 22:42:37

stålhenrik skrev:Men vänta här! Jag känner (tyvärr) en person som blivit förtidspensionerad pga diagnos asperger. Han är utom allt rimligt tvivel utvecklingsstörd också. Riktigt rudis. Han lever i villfarelsen att han är ett missförstått geni men faktum är att tom med mina urusla kunskaper i det ämne han påstår sig vara världbäst i, kan konstatera att han är helt korkad. Alla skrattar å thonom och det är riktigt synd om honom. Vidare har han aldrig haft sex, aldrig en tjej nånsin fast han enligt sig själv är världsasnygg. Han har noll kroppskännedom, fet som faan och hans finnar i ansiktet som kunde lösa världssvälten i afrika. Han är arrogant som faan och ingen gillar honom och skäller på tjejer och planerar att döda nästa tjej som dissar honom...


Det låter som huvudpersonen i Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Tool. En av de roligaste böcker jag har läst.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-10 23:42:11

Dumskallarnas sammansvärjning? Låter som dom som styr det här landet...


(ja, jag har boken i bokhyllan)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav simpel » 2010-01-10 23:45:58

stålhenrik skrev:Hoppas jag inte nämnt ngt personligt här som kan röja hans identitet- inte min mening i så fall. Men SMART är det sista han är och skulle man iq-testa honom skulle han få typ runt noll. Om det är möjligt.

Vidare vet jag en annan tjej som också har denna diagnos. Hon är den sämst allmänbildade personen jag vet. Kan man ha ett högt iq då? Jag skulle inte heller få ett särskilt högt iq men jag skulle i varje fall inte klassas som utevcklingsstörd.


Man kan ha lågt iq utan att vara utvecklingsstörd. Gränsen går vid iq 70 tror jag. Sen är det vanligt att personer med as har dippar i begåvningen, så även om totala iq:n ligger "inom normalintervallet" (över 80 eller nåt sånt) kan man ligga lägre inom vissa områden. Plus att iq inte är allt, aspies har ofta problem med de exekutiva funktionerna som är viktiga för att man ska kunna fungera målinriktat och "intelligent".
Senast redigerad av simpel 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
simpel
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2009-08-27

Inläggav AAA » 2010-01-10 23:57:18

"Ojämn begåvningskurva" har väl de flesta av oss här? Jag är efterbliven inom vissa områden...
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Liljencroowna » 2010-01-10 23:59:13

AAA skrev:"Ojämn begåvningskurva" har väl de flesta av oss här? Jag är efterbliven inom vissa områden...


Jag vet faktiskt inte. Kanske. Jag har iaf ojämn. Får se när mina nya testresultat kommer... kommer inte ihåg mina gamla. :P
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-11 0:03:38

stålhenrik skrev: Hoppas jag inte nämnt ngt personligt här som kan röja hans identitet- inte min mening i så fall. Men SMART är det sista han är och skulle man iq-testa honom skulle han få typ runt noll. Om det är möjligt.


Faktum är att det finns fler iqskalor, lite grann som celsius och fahrenheit. Den som används i sverige nu är vettig, men det finns en annan (minns inte namnen på någon av dem) så ÄR det teoretiskt sett möjligt att få negativ iq.

Fast i praktiken vetefan. Vad är den stora skillnaden på den nedre delen? När man faktiskt förstår att man utför ett test eller om man bara dreglar på det?

(nej, jag ser inte ner på mindre intelligenta, de har generellt bättre liv än jag)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav AAA » 2010-01-11 0:05:16

Jag gillar inte "efterbliven" - tror jag har lägre IQ på papper än vad som märks, är kreativ och exekutiv som kompensation.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav stålhenrik » 2010-01-11 0:21:34

Ja jag slarvar med orden märker jag. Jag menar ju inte utvecklingsstörd i enligt ordboken. Menar ju intelligent. När ngn upprepar att "jag är intelligent för jag är faktiskt i rakt nedstigande släkt med.... och...." DÅ är man bara inte smart, särskilt som man också är övertygad om att man är så bra på.... när i själva verket hela hans sk vänkretsar hångarvar åt honom men ingen törs säga till honom att ja du jag ÄR din vän och därför säger jag till dig: Du KOMMER inte att bli kändis för du bara ÄR skitkass hur du än försöker. You just don´t GOT it, man! Men vissa fortsätter att sjunga falskt och päronen säger liksom när han var 8 bast att : guud va du e bra! Det är bara för hemskt för att vara sant, vissa saker. För grymt och för tragiskt ibland när sanningen egentligen aldrig uppdagas för en del... Men ok då - utvecklingsstörd är han väl inte.
Senast redigerad av stålhenrik 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
stålhenrik
Får inte posta
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-01-10
Ort: sthlm

Inläggav ufo » 2010-01-11 0:23:22

AAA skrev:Jag gillar inte "efterbliven" - tror jag har lägre IQ på papper än vad som märks, är kreativ och exekutiv som kompensation.
Jag gillar heller inte att klassas in i ett "efterbliven" kategori. Känns nedvärderande på något vis. Då skulle ordet idiot kännas bättre, och mer sanningsenligt.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-11 0:25:34

Bild
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav A » 2010-01-11 1:39:59

Nån, vem var det nu? skrev

"Har du koll på hur mycket av det som beror på NT-övergrepp? "

Svar: Jepp

Alla som kommer i kontakt med AS-personer är inte NT, ens på vårdinrättningar. Det framgår ju av den här tråden.

NT kan göra fel, men kalla inte alla fel för övergrepp!
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:40:46, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Alexandra » 2010-01-11 2:04:54

Savanten Svante skrev:
TK skrev:
Alexandra skrev:Jag blev verkligen förvånad över att läsa Svantes inlägg om professorn som skulle söka jobb på samhall! :shock:


Det blev jag med. Men det är klart. Snart behöver man inte förvåna sig över något. Då återstår bara att konstatera:

Savanten Svante skrev:Vi har ett alldeles jätteskojigt samhälle.


:) Vad bra! Då har ni förstått min inställning och varför jag har den, tror jag! :)


Då tror du fel. Vad TK tycker har jag inte en aning om, men jag varken förstår eller uppskattar ditt beteende. Hur psykiskt misshandlad jag än känt mig på samhall med flera "mupp-anstalter", så skulle jag inte få för mig att göra som du beskriver att du gör.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav ufo » 2010-01-11 2:36:03

A skrev:Nån, vem var det nu? skrev

"Har du koll på hur mycket av det som beror på NT-övergrepp? "

Svar: Jepp

Alla som kommer i kontakt med AS-personer är inte NT, ens på vårdinrättningar. Det framgår ju av den här tråden.

NT kan göra fel, men kalla inte alla fel för övergrepp!

Självklart är inte alla fel övergrepp.
Ett typiskt NT-övergrepp är alla de där ticsen som ni pådyvlar alla andra för att det är så man skall fungera.
Ni NT tror instiktivt att alla vill ha kramar kindpussar smekningar etc... Men många av oss upplever sånt lika tillfredställande som en rejäl örfil.

Men det går inte att förklara för rena NT.
-"men sluta larva dig nu, det var ju bara en kram"
Översatt till vårt språk
-"men sluta larva dig nu, det var ju bara en örfil"

När det inte spelar någon roll hur ofta vi behöver påpeka att sånt är obehagligt och man tar illa upp, så fylls bara bägaren.

Avslutningsvis hur många örfilar tror du att jag kan dela ut på NT innan de slår tillbaka?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:40:46, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-11 6:20:20

Savanten Svante skrev:
Alexandra skrev:Jag förstår din frustration och ilska, Svante, det är känslor som jag delar, däremot förstår jag inte ditt beteende. Det får stå för dig.


Hmm. Kanske ska tillägga att jag INTE röker hasch på taket och slåss med personalen. Det var ett extremt exempel. Däremot TYCKER jag att lsschefen är dum som började röka efter 9 års uppehåll och det sade jag.


Nu är vi jättetydliga. Jag röker inte hasch på taket, och jag slåss inte med personalen. Det var exempel på vad jag skulle kunna komma undan med, eftersom jag är mupp numera.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Alexandra » 2010-01-11 12:11:55

Svante, jag har aldrig trott att du skulle röka hasch eller misshandla nån. Jag reagerade på följande:

Savanten Svante skrev:En normal arbetsdag.

Hmm.

Om det är en bra dag dyker jag upp överhuvudtaget.

Har nån skrivit nåt idiotiskt, typ rektorn i vellinge så försöker jag göra nåt åt det, berätta för folk, på bloggar, på facebook. (har du läst hans inlägg om att allergi, anorexi, adhd asperger mm är saker som är uppfunna handikapp och uppstod på 80talet?).

Annars dricker jag billigt kaffe, och berättar för personen i kassan att 5-4 är ett, när jag betalar mitt 4kronorskaffe med en femma. Har jag betalat med sedlar har det hänt att föreståndaren kommit in på mitt rum och frågat hur det EGENTLIGEN gick till när jag fick 75 spänn tillbaka på en tjuga, och jag berättar hur det gick till, att jag inte alls fick några 75 spänn tillbaka och bett henne kontrollräkna kassan.

Jag beter mig som en mupp när det passar mig, jag säger bokstavligt talat till lss-chefen att "jag är mupp, så jag får bryta mot det sociala tabuet att tala om för dig att du är dum som röker", jag använder mitt vanliga intellektuella språk, vilket förvånar personal som aldrig träffat mig förr och tror att alla på platsen har en iq under 70.

Vad ska dom göra? Jag har gjort allt jag kan för att arbeta som en "riktig människa". Världen är absurd. Man kan inte annat än skratta åt den. Låt oss skratta gemensamt och utnyttja det samhälle som inte släpper in oss.


Visst är det förjävligt hur vi blir behandlade, men det där med att utnyttja samhället...det vill inte jag göra. Och att bete sig som en mupp...ja då är det inte konstigt att vi blir placerade i samma fack som efterblivna.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Apophis » 2010-01-11 13:53:19

Angående Samhall...AF och FK har upprepade gånger försökt att dumpa mig där. En handläggare på AF blev så upprörd att hon inte ville vara min handläggare längre, utan helt plötsligt fick "nya arbetsuppgifter".
Jag vet att jag kan klara av ett "vanligt" jobb, med rätt förutsättningar, och därmed bidra till samhället. Plus att jag har läst nog med berättelser från folk som varit på Samhall för att undvika det stället till varje pris.
Mitt motto är: Självmord före Samhall.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 23:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav Albulena » 2010-01-11 14:36:53

Dom vill att jag ska börja på en sån dagcentral där bara dom med aspergers går. Man ska gå där o dom ska se vad man är bra på sen ska man få praktik o har man tur kan man få lönebidrag så sa dom till mig. :roll:

Kanske att jag ändå ska börja o ställa till med nåt stort där så personalen får lite andra saker o göra än dom är vana vid
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 23:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav ufo » 2010-01-11 16:14:29

Samhall eller inte, jag tror det är viktigt att man själv ställer krav och begär saker. Så man inte vallas in i en hospitaliserande tillvaro, där man nöjer sig med att bli klappad på huvudet.
Livet är så mycket mer än att bara finnas till.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:40:46, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in