Samma fack som efterblivna?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ufo » 2010-01-10 17:26:28

AAA skrev:Jag gillar inte bla uttrycken: ”Verkar så handikappat” - ”Efterblivna i sättet o inte röra en enda min eller vara trevlig" - "Dom säger knappt hej o är inte trevliga bara helt udda liksom" - “Hon är så dum att hon fattar inte att dom utnyttjar henne att hon ska gå på sån praktik o jobba varje dag som alla andra men får ingen lön för det. Alla tycker det är bra med aspergers som är som en robot” - ”Hon verkar också mycket som jag sett många med aspergers är...”

Men jag kan ha fel, det är bara en uppfattning som jag har. Jag ska hålla käften i frågan om jag blir motbevisad.
Jaja du retar dig på att hon ser ner på NT. Och beklagar sig över att NT ser ner på aspies.

Ja men det är vi fler som gör, jag är en av dem.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Hellre bråkstake

Inläggav stålhenrik » 2010-01-10 17:49:38

Jag har aldrig varit bra på att lida i tysthet - egentligen lider jag bara när det krävs att jag ska hålla käften och jobba med skit och ta skit. Jag jobbar gärna med skit för bra lön, men då får ni fanimig kalla det för sitt rätta namn och inte påstå att jobbet går ut på nåt som inte öeversnstämmer med sanningen. Om det är en förvaringsplats för gamla f.d beckomberga-patienter så kalla det för faan inte för ett vårdhem där man månar om de boendes psykiska hälsa när alla vet att man bara bryr sig om hur saker ser ut och inte har tid tat prata med de! Bahhh, jag tror att det är skillnad på asperger med och utan begåvningshandikapp? Hon som du beskrev kanske inte är så bright?
Senast redigerad av stålhenrik 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
stålhenrik
Får inte posta
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-01-10
Ort: sthlm

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-01-10 17:52:41

Det finns inte aspergare med utvecklingsstörning enligt DSM-IV åtminstone.
Det finns dock aspergare med svagare intellektuell förmåga eller så man kan ha andra svårigheter utöver aspergers.
Oavsett tycker jag det är jobbigt och olämpligt att håna andra för deras intellektuella förmåga eller sätt att klara sin vardag.
(OBS! Nu menar jag inte att du gjorde det, stålhenrik.)

Lilla Gumman, tack för infon om samhall.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Albulena » 2010-01-10 18:01:53

jo man ska säga saker som dom är.. typ om nån är helt efterbliven så ska man inte vara sån typ "nää hon är inte efterbliven alls.. hon är precis som alla andra.. så får man inte säga ajabaja"..
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav Albulena » 2010-01-10 18:09:14

Såna som lagar cyklar var bara ett exempel men dom flesta jag varit hos med min cykel har varit likadana fast det varit olika cykelaffärer. Alltså om jag kommit in helt glad o trevlig typ "hej hej!" så är dom helt sura o knepiga bara mumlar ett kort "hej.." då tänker jag typ vad är det med han???

Sen om jag fortsätter vara trevlig o berätta vad som är fel eller fråga saker som "vad kan det kosta tror du?" så bara mumlar dom surt tillbaka helt skygga. Då blir jag sån att jag vill retas när dom är såna. Typ om jag kommer där han inte ser så kan jag ropa sånt "ääääuuuum!" som en skånsk fylletant läte högt för att ge tillbaka för den dåliga servicen o att man varit så trevlig o snäll o så får man skit tillbaka som om man hade gjort nåt i ett annat liv eller så.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-10 18:19:39

Hehe, de tänker nog samma sak om dig, typ vilken överglad idiot, Despondex till sådana! http://www.youtube.com/watch?v=jd4tugPM83c
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Albulena » 2010-01-10 18:32:53

Om dom har en affär så får dom faktiskt lära sig eller anstränga sig lite för att vara trevliga mot kunderna o inte såna efterblivna apor. För man måste kunna vara trevlig o ge det lilla extra om man vill att kunderna ska komma tillbaka. Det får man lära sig att göra även om man är trött en dag eller så.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav ufo » 2010-01-10 18:37:25

Albulena skrev:Om dom har en affär så får dom faktiskt lära sig eller anstränga sig lite för att vara trevliga mot kunderna o inte såna efterblivna apor. För man måste kunna vara trevlig o ge det lilla extra om man vill att kunderna ska komma tillbaka. Det får man lära sig att göra även om man är trött en dag eller så.
Nu har jag inte samma erfarenhet med just cyckelaffärer, men jag håller med dig i sak.
Arbetar man i ett serviceyrke så skall man också ta servicen på allvar.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Albulena » 2010-01-10 18:40:33

ufo skrev:Nu har jag inte samma erfarenhet med just cyckelaffärer, men jag håller med dig i sak.
Arbetar man i ett serviceyrke så skall man också ta servicen på allvar.



Mm :wink:
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav Alexandra » 2010-01-10 19:27:31

Lilla Gumman skrev:Hej!

I dag anställer Samhall i praktiken inga utvecklingsstörda. En utvecklingsstörd person kan givetvis få anställning om den klarar av de arbetsuppgifter som ställs, men att påstå att det är ett ställe för utvecklingsstörda är fel.

Samhall grundades 1980 och tog över de skyddade verkstäder som då fanns. I samma veva kom daglig verksamhet till, för de som var svårast utvecklingsstörda. På 2000-talet började omstruktureringen. Det finns i stort sett ingen egen produktion kvar i dag. De jobb som erbjuds är städ, fastighetsskötsel (t.ex. klippa gräs) eller sköta jobb åt andra företag. Att jobba på Samhall är därför som att jobba för vilket bemanningsföretag som helst, med den skillnaden att man får mindre i lön och inte behöver jobba lika snabbt/effektivt som en som inte jobbar på Samhall.

Hälsningar

Lilla Gumman


Helt korrekt, men jag vill ändå passa på och göra det lilla tillägget att det fortfarande finns utvecklingsstörda kvar på samhall. Det rör sig dock om personer som blivit anställda innan omstruktureringarna och blivit kvar.

Edit: kan ju tillägga inom parentes att jag ofta tyckte betydligt bättre om de utvecklingsstörda än vad jag tyckte om vissa andra...
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav ragnevi » 2010-01-10 19:46:47

På arbetsförmedlingen så finns det ingen kategori för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utan de placeras oss i gruppen "dyslexi och inlärningssvårigheter", det sistnämnda är bara ett finare ord för lindrig utvecklingsstörning.
Jag protesterade mot att handläggaren ville lägga mig i den kategorin och sa att då får de hellre lägga mig i gruppen psykiska funktionshinder, vilket hon då gjorde.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav sommar » 2010-01-10 20:30:27

TheBoxSaysNo skrev:Det finns inte aspergare med utvecklingsstörning enligt DSM-IV åtminstone.

Enligt läkaren som stod i spetsen för min utredning kan man ha As. + utvecklingsstörning men det är sällsynt och utvecklingsstörningen är isåf. lindrig.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-01-10 20:37:45

ragnevi skrev:"dyslexi och inlärningssvårigheter", det sistnämnda är bara ett finare ord för lindrig utvecklingsstörning.


Inte nödvändigtvis. Inlärningssvårigheter kan också vara dyskalkyli, dysgrafi, dyspraxi, svårigheter pga perceptionsstörningar osv.
http://www.psykologiguiden.se/www/pages ... ngsproblem
Ursäkta mitt pedantiska sätt.

Jag håller med dock att man inte får placera personer med neuropsykiatriska funktionshinder var som helst.
Dags att de skapar den kategorin?
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav ufo » 2010-01-10 20:38:50

sommar skrev:
TheBoxSaysNo skrev:Det finns inte aspergare med utvecklingsstörning enligt DSM-IV åtminstone.

Enligt läkaren som stod i spetsen för min utredning kan man ha As. + utvecklingsstörning men det är sällsynt och utvecklingsstörningen är isåf. lindrig.
Nej om man råkar ha båda så stryks asperger bort. På så vis så höjs snittet för aspies IQ.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-01-10 20:39:06

sommar skrev:
TheBoxSaysNo skrev:Det finns inte aspergare med utvecklingsstörning enligt DSM-IV åtminstone.

Enligt läkaren som stod i spetsen för min utredning kan man ha As. + utvecklingsstörning men det är sällsynt och utvecklingsstörningen är isåf. lindrig.


Ja, det har jag också hört, men det är debatterat vad jag förstått.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav sommar » 2010-01-10 20:40:55

Alexandra skrev:
Lilla Gumman skrev:Hej!

I dag anställer Samhall i praktiken inga utvecklingsstörda. En utvecklingsstörd person kan givetvis få anställning om den klarar av de arbetsuppgifter som ställs, men att påstå att det är ett ställe för utvecklingsstörda är fel.

Samhall grundades 1980 och tog över de skyddade verkstäder som då fanns. I samma veva kom daglig verksamhet till, för de som var svårast utvecklingsstörda. På 2000-talet började omstruktureringen. Det finns i stort sett ingen egen produktion kvar i dag. De jobb som erbjuds är städ, fastighetsskötsel (t.ex. klippa gräs) eller sköta jobb åt andra företag. Att jobba på Samhall är därför som att jobba för vilket bemanningsföretag som helst, med den skillnaden att man får mindre i lön och inte behöver jobba lika snabbt/effektivt som en som inte jobbar på Samhall.

Hälsningar

Lilla Gumman


Helt korrekt, men jag vill ändå passa på och göra det lilla tillägget att det fortfarande finns utvecklingsstörda kvar på samhall. Det rör sig dock om personer som blivit anställda innan omstruktureringarna och blivit kvar.

Jo, det är ju korrekt som Lilla Gumman skriver men så vitt jag vet så finns det utvecklingsstörda kvar på Samhall samt att där verkar jobba många invandrare. Ränderna går aldrig ur zebran (läs: ryktet finns kvar) och senast 2009 fick jag veta att de på intervju frågar om man kan läsa, skriva räkna samt frågar om man kan engelska. Det sistnämnda kan vara okej men det första samt att man inte lär få annat jobb om man berättar att man jobbat där säger en del om stället... En av mina vårdkontakter menar på att det kan vara svårt att få annat jobb om det står i ens Cv att man jobbat på Samhall. Klart som f*n att det är.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Alexandra » 2010-01-10 20:58:03

sommar skrev:[...]senast 2009 fick jag veta att de på intervju frågar om man kan läsa, skriva räkna samt frågar om man kan engelska. Det sistnämnda kan vara okej men det första samt att man inte lär få annat jobb om man berättar att man jobbat där säger en del om stället... En av mina vårdkontakter menar på att det kan vara svårt att få annat jobb om det står i ens Cv att man jobbat på Samhall. Klart som f*n att det är.


Hur har du fått reda på att de frågar detta? Jag har väldigt svårt att tänka mig att de kräver att man ska kunna läsa/skriva/räkna/engelska. På min tid (jag lämnade samhall 2007) behövde man knappt kunna svenska. Det finns väldigt många lindrigt förståndshandikappade och väldigt många analfabeter anställda - samtidigt finns det också många som faktiskt (även om personalledarna inte inser detta) är välutbildade och kompetenta (gäller naturligtvis såväl svenskar som invandrare). Som jag ser det så är ett av de största problemen att man buntat ihop så många människor som är så väldigt olika varandra.

Naturligtvis kan man inte skriva att man jobbat på samhall i sitt CV - det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut. ;)
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav stålhenrik » 2010-01-10 21:02:45

Men vänta här! Jag känner (tyvärr) en person som blivit förtidspensionerad pga diagnos asperger. Han är utom allt rimligt tvivel utvecklingsstörd också. Riktigt rudis. Han lever i villfarelsen att han är ett missförstått geni men faktum är att tom med mina urusla kunskaper i det ämne han påstår sig vara världbäst i, kan konstatera att han är helt korkad. Alla skrattar åt honom och det är riktigt synd om honom. Vidare har han aldrig haft sex, aldrig en tjej nånsin fast han enligt sig själv är världsasnygg. Han har noll kroppskännedom, fet som faan och hans finnar i ansiktet som kunde lösa världssvälten i afrika. Han är arrogant som faan och ingen gillar honom och skäller på tjejer och planerar att döda nästa tjej som dissar honom...

Hoppas jag inte nämnt ngt personligt här som kan röja hans identitet- inte min mening i så fall. Men SMART är det sista han är och skulle man iq-testa honom skulle han få typ runt noll. Om det är möjligt.

Vidare vet jag en annan tjej som också har denna diagnos. Hon är den sämst allmänbildade personen jag vet. Kan man ha ett högt iq då? Jag skulle inte heller få ett särskilt högt iq men jag skulle i varje fall inte klassas som utevcklingsstörd. Hur går detta ihop undrar jag? De 2 jag känner till har inte ngt särskilt spcecialämne de kan mycket om. De kan inhämta info men det tas inte upp liksom. Egentligen kan de ingenting och kan därför inte heller jobba med något alls då inget tålamod finns heller.
Senast redigerad av stålhenrik 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
stålhenrik
Får inte posta
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-01-10
Ort: sthlm

Inläggav stålhenrik » 2010-01-10 21:06:33

Förresten så vet jag ett ställe som är snäppet värre än Samhall: Äldrevården! Inom äldrevården anställer man gladeligen folk både utan att kunna svenska och utan utbildning. Det behövs nämligen inte för att torka skit!
Senast redigerad av stålhenrik 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
stålhenrik
Får inte posta
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-01-10
Ort: sthlm

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-01-10 21:11:30

Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav ufo » 2010-01-10 21:13:36

stålhenrik skrev:Han är arrogant som faan och ingen gillar honom och skäller på tjejer och planerar att döda nästa tjej som dissar honom...
Vänta nu, om du pratar om en aspie så tror jag dig inte.
Vi aspies är kända för att använda VERBALT våld. Samtidigt vi inte brukar fysiskt våld.

Han må säga att han planerar, men planerar det, det tror jag inte.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav ufo » 2010-01-10 21:22:59

TheBoxSaysNo skrev:Lite info om vad utvecklingsstörning faktiskt är...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvecklingsst%C3%B6rning
http://www.lul.se/templates/page____7174.aspx

Utvecklingsstörning är när en människas mentala begåvning inte utvecklas normalt. Man behöver längre tid än andra för att förstå, lära sig nya saker och uttrycka sina tankar och känslor.

Utvecklingsstörning är ett funktionshinder och räknas varken som en sjukdom eller en psykisk störning. En utvecklingsstörning går därmed inte att bota, däremot kan man lära sig hitta strategier och som underlättar tillvaron för den som har en utvecklingsstörning.

Kromosonavikelser, samhall, hjärnmissbildningar, miljögifter etc... Är det fler än jag som ser likheter med vad som skrivs om as?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav A » 2010-01-10 21:26:36

Ufo

Fullständigt fel om as och våld! En myt, inget annat.

Känner personligen flera, t o m mycket intelligenta personer med AS, som ofta tar till fysiskt våld, visserligen under inflytande av okontrollerbara känslor, men icke desto mindre så är det fysiskt våld.

Dessutom känner jag och känner till flera som sitter inlåsta i Rättsspykiatrin pga av våldsbrott. Och några som riskerar att hamna där.
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav AAA » 2010-01-10 21:33:05

ufo skrev:Jaja du retar dig på att hon ser ner på NT. Och beklagar sig över att NT ser ner på aspies.

Ja men det är vi fler som gör, jag är en av dem.


Nej, men vad fan, efterblivna och aspies som inte är tillräckligt NT snarare!
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 23:40:45, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in