Den stora fantastiska tråden om efternamn och namnbyten!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Den stora fantastiska tråden om efternamn och namnbyten!

Inläggav Pemer » 2009-12-03 23:20:00

Från namnsdagstråden:

Alien skrev:Kanske enklare om du väljer en annan stavning, Anders de Wall Pemer?


Nej, det är samma problem över huvud taget. Att det inte är ett namn mamma har burit, bara hennes historiska släktnamn som senast bars på hennnes raka fädernelinje av en anfader död 1743. Sedan blev man alltså bönder och sedan statare och bar fadersnamn, som frös med Jansson som fast efternamn på mammas gren.

Då finns ingen rutin för att bara peta in det som mellannamn. Däremot inga problem om jag skulle flirta in mig hos en kvinnlig släkting, gifta mig och lägga till min hustrus efternamn som mellannamn.

Det hade förresten varit något mer logiskt om min mammas gren av släkten hade hetat Andersson än Jansson. Mammas farfarsfar behöll av någon märklig anledning sin far Anders Janssons efternamn Jansson medan hans syskon skrevs Andersson och Andersdotter, och på grenen från en bror blev det alltså Andersson en hel generation tills alla där antog ett helt nytt namn. Ingen hade ju någon susning längre om att de var en gren av släkten de Val, inte förrän jag upptäckte det för tre år sedan... :)

Skulle jag försöka ansöka om namnbyte, är de Wahl en av de stavningar som har minst antal bärare att be om lov. Det finns ett 20-tal de Val, ett 20-tal de Vahl, ett 20-tal de Wahl, ett 20-tal de Wall, ett 10-tal Devall och runt 150 Dewall. Däremot inga de Vall med enkel-v. För flera av varianterna med "de" som separat prefix finns dessutom den skillnaden att somliga är skrivna med "De" med stort D och andra med litet "de" officiellt i folkbokföringen...!!!

Frågan är bara hur hårt PRV skulle dra regeln om att styrka kopplingen till namnet och få medgivande av dem som bär det i ett sådant fall? Att alla dessa olika skulle lämna medgivande, eller de med aktuell stavning?

Fast jag vill ju inte byta bort Pemer. Namnbyte går alltså bort... Om det inte skulle vara enda möjligheten... byta till sig de Wahl / de Wall i någon form, och sedan göra ännu en ansökan om att byta tillbaka till Pemer och då uppta mitt förra efternamn de Wahl som mellannamn.

Inte har de lagt upp reglerna enkelt och vettigt för genuin släktanknytning så fort det är en bit bak... däremot kan nya makar och nya styvbarn ta en ny styvförälders namn utan att bli adopterade, så att namn kan spridas långt utanför den egentliga familjekretsen, om än inom den rent sociala familjen. Och ingen annan som bär namnet har något med saken att göra då, eller när folk tar mammas, mormors, farmors eller kanske mormors mors flicknamn. Varför ska de ha det när någon med mer än 100 års glapp till ett namn vill ta det? Snacka om krångel! :shock:

de Val är den mest ursprungliga stavningen, men jag tycker de Wahl är snyggast - likaväl som en del Dewall och de Wall på den gren där de stavat och uttalat just så sedan 1700- om inte ända sedan 1600-talet som av en händelse har råkat välja de Wahl under 1900-talet sedan Anders blev berömd. Några har valt mellantinget de Vahl också.

En sista variant som kunde varit riktigt enkel skulle vara att peta in de Wahl som sista förnamn. Det finns gott om exempel på människor som har ett alternativt efternamn de har familjeanknytning till som sista förnamn, ett exempel jag nyss sett är i grevliga ätten Ridderstolpe där många på huvudmannagrenen heter von Frischen som sista förnamn. Så hette släkten fram tills den "adlades Ridderstolpe".

Men 1 mars 1983, bara 14 år gammal, gjorde jag ju händelsevis ett förnamnsbyte, och har därmed redan utnyttjat den fria förnamnsändringen. Ändra en gång till måste man göra via ansökan hos PRV. Och där är de alltid tjuriga med allt sådant här.

Japp, jag får se hur saker och ting utvecklar sig framöver. Kanske ändå byta till de Wahl i någon form och behålla Pemer som mellannamn? Får jag mot förmodan barn i framtiden kan de få såväl mammans namn som mitt nya efternamn, och de kan ändå byta till Pemer när de vill. Om jag bara kan förmå dem till det... :)

Nu är spänningen stor - några fler som har något intressant att berätta på det här temat?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-12-03 23:25:03

En galenskap till ska kanske nämnas:

När man är ute efter att återta ett tidigare buret namn i släkten, som inte har burits under de senaste 100 åren, ska man alltså dels styrka anknytningen till namnet, dels be alla som bär eller har burit det om medgivande plus att de ska göra sig omaket att skaffa personbevis gemensamma för hela familjen om man är en fler i en familj, samt den ansökande ska styrka släktskapet med allihop via kopior ur kyrkböcker och liknande.

Faller det här genom att t ex inte alla 148 säger ja, utan 147 säger ja och en säger nej (!).... då får man överklaga till Patentbesvärsrätten.

Och vad händer då, hur går det till?

Jo, då gör de plötsligt precis som när man ansöker om ett helt nytt namn. Namnbytet kungörs i Post- och Inrikes Tidningar. Och inkommer ingen protest nu, då går bytet igenom.

Liksom, varför kunde inte det vara processen redan i det första läget???
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-12-12 7:33:50

Lyfter över en grej till från just namnsdagstråden, som passar bäst här:

Kahlokatt skrev:Ha, ha, det skulle ju vara festligt om du hade initialerna A.D.H.D., Pemer! Bättre än att heta typ Dag Östen Danielsson eller Frida Annika Nilsson. :wink:


Det kanske ändå är Dewall eller någon av de ihopskrivna formerna jag ska ta som nytt efternamn, och skrota tanken på Pemer som mellannamn. Då blir det ju faktiskt A.D.H.D. dessutom, vilken grej! :lol:

Hade faktiskt inte tänkt på det, inte ens när jag skrev om det där med "tur att man inte hette Davidsson"! :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav jorand » 2009-12-15 16:58:15

Kände några de Wahl, men det är länge sedan nu..

För övrigt vet jag en som heter Kent, med andranamnet Urban och med ett efternamn som börjar på K..

Dessutom finns/fanns det en fotbollsdomare i hemtrakterna med namnet Sam Lage.

Jag Skojar Inte.
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav aspiemelly » 2009-12-15 19:24:30

Jag hade en lärare i USA som hette Batman i efternamn, han var den ende som ville vi skulle använda hans förnamn, kommer inte ihåg vad han hette i förnamn dock.

Har själv bytt efternamn, lagt till och ändrat tilltals(för)namn. Har även ett namn i kyrkoregistret som inte finns i personbevis/pass. Det är en annan femma, i mitt ena pass har jag 5 namn, i den andra 3, det fanns helt enkelt inte plats för mer än 3 i det.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Den stora fantastiska tråden om efternamn och namnbyten!

Inläggav Emlett » 2009-12-17 12:18:28

Pemer: "Men 1 mars 1983, bara 14 år gammal, gjorde jag ju händelsevis ett förnamnsbyte, och har därmed redan utnyttjat den fria förnamnsändringen. Ändra en gång till måste man göra via ansökan hos PRV. Och där är de alltid tjuriga med allt sådant här."

Du kanske inte kan ändra ditt förnamn utan att ansöka hos PRV. Men tidigare iaf så har det gått bra att lägga till fler namn utan kostnad på skattemyndigheten. Det kan ju vara ett alternativ, man bestämmer ju själv vilket av sina förnamn man använder sig av som tilltalsnamn.
Senast redigerad av Emlett 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
Emlett
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2009-09-10
Ort: Västkusten

Inläggav aspiemelly » 2009-12-17 13:52:12

Man kan ändra (mellan befintliga) förnamn hur mycket man vill. Dock lägga till ett nytt är begränsat till EN gång. Sen är the PRV som gäller. Samma vid efternamn som inte bärs/burits av föräldrarna eller make/maka. Som adopterad ville jag ha mitt första efternamn tillbaka och trotts att "mamma" också hetat så gilldes det inte för att jag var adopterad och dom gick på "nya mamma", spelade inte heller någon roll att jag hetat namnet under tiden adoptionen klargjordes i sverige (född utomlands). Fick höra att det skulle utlysas i pressen om fler hette som jag skulle dom godkänna osv. Kul om man vill heta "larsson" :roll: Räcker med en person som säger nej så blir det inget med den saken.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Alien » 2009-12-17 21:31:10

Denne man ville heta Varulv i efternamn men det gick inte igenom. Däremot fick han heta Slisk i förnamn. För min del tycker jag "slisk" låter värre än "varulv". Men å andra sidan är ju efternamn viktigare, iom att det inte bara man själv som ev blir lidande, utan också ens barn.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/slisk-ok-men-inte-varulv-1.1014712
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav keedo » 2009-12-19 15:21:18

Har bytt mitt förnamn och ändrade stavning på mellan.
Första gången kostar det inget, sköts genom PRV. Om man vill göra ytterligare ändringar i för- mellannamn så kostar det.
Senast redigerad av keedo 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Inläggav Pemer » 2009-12-20 1:52:07

Frågan är om du menar det som officiellt heter mellannamn nu, eller ett av de andra förnamnen? Om du har ändrat stavning på det låter det snarare som det är det sistnämnda.

Sedan termen mellannamn infördes officiellt med nya namnlagen 1983 har just det ordet missförståndsvägen spritts i den yngre generationen som ord för vad vi tidigare kallade andranamn om något. Det eller de förnamn som inte är tilltalsnamn.

Det råder mycket missförstånd över huvud taget. Den gamla förlegade varianten med dubbelnamn som efternamn där man slog ihop till exempel flicknamn med mannens namn med bindestreck, eller barn kunde få båda föräldrarnas efternamn som dubbelnamn med bindestreck, fasades officiellt ut från och med förra namnlagens införande 1963.

Men än idag kryllar det av folk, som ändå måste ha fyllt i väldigt åskådliga blanketter när de anmälde vad de skulle heta när de gifte sig, som inte fattar att de har ett mellannamn och ett efternamn och att de absolut inte ska skrivas ihop med något bindestreck.

I media är samma okunskap lika spridd, och vi ser hela tiden kända gifta företrädesvis kvinnliga kändisar med mellannamn och efternamn bli skrivna "Ebba Blitz-Osvald", "Malin Ewerlöf-Krepp", "Malin Baryard-Johnson" och "Anna-Carin Olofsson-Zidek". Gaaaaaah!!

Ett annat väl så spritt missförstånd gäller den för några år sedan mycket TV-kände kocken Jan med det gamla dubbelnamnet Boris-Möller som efternamn, taget av hans farfar och dennes bror efter deras far Boris Möller, på den tiden då sådana namn kunde antas. Många har missuppfattat var bindestrecket sitter och fått för sig att förnamnet är Jan-Boris. :)

Han brukar inte ens rätta folk som kallar honom för det. Jag vet hur det är, det brukar långt ifrån alltid vara läge att säga till "Pemer!" när man blir uppropad någonstans som "Pemmér". :?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav keedo » 2009-12-20 11:19:15

Det vet jag om, men då omformulerar jag svaret...

Tilltalsnamnet bytte jag mot ett helt nytt, men andra förnamnet så ändrade jag med att ta bort en extra bokstav.
Senast redigerad av keedo 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Inläggav Alien » 2010-01-10 2:52:02

Hittade en förfader som hette Mornay, men då kan alltså varken jag el min dotter byta till det efternamnet, utan att fråga alla andra Mornayar. Även de Mornayar som inte är av samma släkt?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-10 3:07:58

Ett fritt namnbyte? Var kan jag läsa mer om det?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Alien » 2010-01-10 3:15:44

Vad vill du byta? Förnamn el efternamn?

Här står det men inte tillräckligt mycket tycker jag:
Skatteverket: Namnändring
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 2 gånger.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-10 3:16:24

Om jag bara vill lägga till ett och struntar i om vad namnet kallas?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Alien » 2010-01-10 3:24:19

Det är skillnad på förnamn och efternamn. Eftersom man kan lägga till förnamn utan att behöva fråga alla andra med samma förnamn om lov. Men för efternamn står det:
De efternamn som bärs av personer i Sverige, genom att de är folkbokförda med dessa namn, har ett namnskydd enligt gällande namnlag. Namnskyddet gäller såväl svenska medborgare som medborgare från andra länder så länge de är folkbokförda i Sverige. Detta innebär att de som inte har en nära släktanknytning till ett efternamn normalt inte kan byta till det önskade namnet.
http://www.prv.se/Personnamn/Lagar-och-regler/Namnratten/
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:04:14, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2010-01-10 3:29:35

Pemer
I den mån det är bärarna själva som sätter de där "olagliga" bindestrecken kan man ju också se det så att lagen inte längre avspeglar faktiskt bruk. För varför skulle man automatiskt ge lagregler företräde före hävdvunnen sed?

Personligen tycker jag det var ett framsteg att svensk lag äntligen erkände att det finns sådant som mellannamn - men varför införa ett nytt onödigt förbud för vart man upphäver?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:04:15, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2010-01-10 3:29:58

Tror inte att farfars mor räknas som "nära släktanknytning".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:04:15, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav aspiemelly » 2010-01-10 13:23:46

Nja, har för mig dom menar mor/far samt maka som ogift ev. någon mer. Jag fick ju inte ens ta MITT eget namn tillbaka enligt den regeln. Det byttes åt mig när jag inte ens var skriven i sverige! Fick hosta upp 1100 tror jag det var men sen hette jag iaf som jag skulle.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 23:04:15, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Pemer » 2010-01-12 21:17:47

@ Zombie: Jag skulle inget hellre vilja än att lagen anpassades till vad folk verkligen tycker när det gäller namn. Gjordes det även när det gäller dubbelnamn i efternamn skulle inte jag behöva bry mig om att folk skriver "fel", och gjordes det när det gäller möjligheter att ta sin mors inte bara faktiska flicknamn utan även hennes historiska släktnamn som mellannamn skulle jag kunna heta som jag vill heta.

@Alien: Din farfars mor? Det låter nära nog att du ska kunna ta det via ansökan hos PRV. Ta en kontakt och lyssna med dem! Har du t o m hunnit träffa henne själv, eller dog hon innan du föddes? I ett sådant läge gäller nog inte det där med medgivanden heller, hon har väl dött för mindre än 100 år sedan, antar jag?

Många tar ju, särskilt när de gifter sig och ska ta ett gemensamt namn, någon mormors eller farmors flicknamn. Och man ser dessutom inte så få exempel på följande: Om det är någon som vill ta sin mormors eller farmors flicknamn, så tubbas först mamman eller pappan att byta till sin mors flicknamn. När det är gjort kan den som var ute efter namnet anta det lika enkelt.

Att byta till ett namn som någon av ens föräldrar bär eller tidigare har burit kan nämligen göras genom en enkel anmälan hos Skatteverket, medan en mor- eller farförälders namn måste ansökas om hos PRV. Så först gör föräldern en anmälan om att ta sin förälders tidigare burna namn. Sedan kan alla barn som vill ta sin fars eller mors nya namn.

Morfar tog namnet Askäng, och är totalt ensam om att ha burit det. Kunde jag förmå mamma att ta detta namn som hennes far har burit skulle jag sedan kunna ta det som mellannamn, och det skulle åtminstone bli en koppling till mammas släkt. Fast inte riktigt samma sak.

Pja, vi får väl se om det sker någon vettig förändring av namnlagen framöver...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:04:15, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav aspiemelly » 2010-01-12 21:21:03

Var något om ändring i namnlagen på nyheterna nyss, nån som uppfattade vad som ändras får gärna skriva här. Själv bytte jag kanal och kom på att "ja just det, det ville jag höra" för sent.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 23:04:15, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Moggy » 2010-01-12 21:28:18

Pemer skrev:Morfar tog namnet Askäng, och är totalt ensam om att ha burit det.


Antar att han ville bli kremerad när han dog?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:04:15, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Pemer » 2010-01-12 21:40:15

Hehe... ja, det tror jag, det blev han i alla fall.

Fast han tänkte sig inte en äng med aska, utan en äng med askar (askträd).

Han gillade fel träd, aspar ska det väl vara? :)

Jag kanske ska ta Aspäng i stället, om ingen redan har gjort det. :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:04:15, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Miche » 2010-01-12 22:54:40

Själv hette jag Förnamn Mellannamn Efternamn (där mellannamn var samma som mina morföräldrars efternamn samt min mors efternamn innan hon gifte sig) och gjorde ett namnbyte så mitt gamla efternamn togs bort och ersattes av mitt tidigare mellannamn.

Det behövdes ingen kontroll med de andra som hade det familjenamnet!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 23:04:15, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Intressanta intressen



Logga in