Samma fack som efterblivna?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Samma fack som efterblivna?

Inläggav Hyper » 2010-01-09 6:21:36

Savanten Svante skrev:
Albulena skrev:Alla tycker det är bra med aspergers som är som en robot som gör samma sak noga alltid och ljuger aldrig o alltid lugn och bråkar inte o sånt.


Ganska precis MOTSATT uppfattning om de som försökt sånt med mig.

När idioter försöker utnyttja mig blir jag våldsam.

Bara verbalt, Men det vet de inte, så de blir rädda för snubben mitt emot, för jag bryter sociala regler. Ibland avsiktligt.

Du har en skön stil. Det är rätt, på idioterna bara!

Ville bara säga det :)
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-09 6:22:58

Men om man inte lyder tar dom ens pengar ifrån en. Därför lydde jag. Fast jag hade ingen diagnos, så det jag blev tvingad till var ALU och sådant. Sedan under utredningen blev jag tvingad på sysselsättningsutvärdering som var jättejobbigt, var där säkert mer än ett halvår och jobbade arslet av mig för röda korset.

Gör man inte som man blir tillsagd blir man av med A-kassan. Så det är inte så lätt för ungdomar att veta om samma sak gäller med eventuell förtidspension. Går man på soc är man ju tvärrökt om man inte lyder.

Men sedan så blev jag galen, och nu vågar folk bara tvinga mig till saker när jag är i katatoniliknande tillstånd, för då kan jag inte tänka själv.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Kristofer » 2010-01-09 6:55:18

Kommer hamna på Samhall eller Daglig verksamhet snart. Eller i alla fall så fort FK får nys om min diagnos så kommer de tvinga mig dit. (Vill inte förklara mer detaljerat på öppet forum).

Så med facit i hand så var högskoleutbildning eller att överhuvud taget ha brytt sig om någonting vad skola heter för mig totalt onödigt.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav carl » 2010-01-09 9:33:07

Det är nog få som vill betraktas som en idiot. Uppdelningen ska ju endast vara för att hjälpa, men nog fan kollade man snett på de som gick i särklass tex. Inte skulle man ha velat jobba på samma ställe som dem.

Dock förstår jag nu att livet kan se olika ut för en beroende på vars man är i livet. Sen tycker jag inte synd om de som har funktionshinder av olika slag. Jag skulle ha avskytt om någon klappat mig på huvudet och försökt hjälpa mig med det jag inte behöver hjälp med.

Jag har alltid känt igen mig i samhällets ufon, invandrare, alkisar m.m. Jag vet inte jag skulle nog bli förolämpad om någon trodde att jag var en av de vanligaste NT-personligheterna.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Re: Samma fack som efterblivna?

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 9:57:41

Hyper skrev:
Savanten Svante skrev:
Albulena skrev:Alla tycker det är bra med aspergers som är som en robot som gör samma sak noga alltid och ljuger aldrig o alltid lugn och bråkar inte o sånt.


Ganska precis MOTSATT uppfattning om de som försökt sånt med mig.

När idioter försöker utnyttja mig blir jag våldsam.

Bara verbalt, Men det vet de inte, så de blir rädda för snubben mitt emot, för jag bryter sociala regler. Ibland avsiktligt.

Du har en skön stil. Det är rätt, på idioterna bara!

Ville bara säga det :)


Tackar!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 10:02:56

sugrövmanövern skrev:Men om man inte lyder tar dom ens pengar ifrån en. Därför lydde jag. Fast jag hade ingen diagnos, så det jag blev tvingad till var ALU och sådant. Sedan under utredningen blev jag tvingad på sysselsättningsutvärdering som var jättejobbigt, var där säkert mer än ett halvår och jobbade arslet av mig för röda korset.

Gör man inte som man blir tillsagd blir man av med A-kassan. Så det är inte så lätt för ungdomar att veta om samma sak gäller med eventuell förtidspension. Går man på soc är man ju tvärrökt om man inte lyder.


Det är innan man blir muppförklarad. Sen är man fri.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Albulena » 2010-01-09 11:01:02

Nu känner jag så bara vad har jag gjort mot mig själv!! Att jag lät dom ge diagnos och allt det där är ångest jättemycket nu. Jag vill inte bli sån muppförklarat o redan har jag haft känslan av att vara på väg in i det när jag läste lss papprena som man skulle fylla i. Jag ångrar mig så mycket att jag fått denna diagnosen nu :cry:
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-09 11:21:35

Men du är fri att göra vad du vill och klarar även fast du har fått en diagnos. Jag fick avslag på min LSS-ansökan efter att jag fått Aspergerdiagnos.

Det enda hindret för dig att göra vad du vill är att du förmodligen är en mupp, i sinnet. Vad som står på papperet kommer inte att förändra ditt liv till det sämre. Du är ju samma person nu som innan diagnosen.

Jag håller med dig om att det inte är bra att spektrat är så otydligt och spänner från värsta mongoloiderna till utbrända forskare och ändå kan kallas Aspergers. Det hela måste verkligen benas ut och delas upp i olika diagnoser kanske enligt en trappmodell, en värdeskala.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav honeysquid » 2010-01-09 11:24:06

Om man lyder under AF och inte lyckas få jobb, och gör misstaget att nämna för dem att man har en diagnos, kan de då tvinga en att söka samhalljobb?
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav Alexandra » 2010-01-09 12:31:09

Jag har träffat enstaka personer som faktiskt (med hot om indragen sjukpenning) blivit tvingade till samhall. Har dock stött på fler som velat jobba på samhall men fått nej än såna som blivit tvingade dit. Antal platser på samhall är begränsade, och "företaget" drabbas ofta (pga dålig planering och ett ytterst märkligt administrativt system) av tillfälliga anställningsstopp. AF har - eller hade tidigare - respekt för akademiker när det gäller detta med att tvinga folk till samhall. (Akademiker slapp, alltså.)

Om jag mår tillräckligt bra för att arbeta, så tar jag i brist på bättre hellre ett så kallat skitjobb än att bara sitta och rulla tummarna - jag vill bidra till samhället. Dock går samhall och lönebidragsjobb bort - been there, done that. Det var inte konstruktivt.

Savanten Svante skrev:En normal arbetsdag.

Hmm.

Om det är en bra dag dyker jag upp överhuvudtaget.

Har nån skrivit nåt idiotiskt, typ rektorn i vellinge så försöker jag göra nåt åt det, berätta för folk, på bloggar, på facebook. (har du läst hans inlägg om att allergi, anorexi, adhd asperger mm är saker som är uppfunna handikapp och uppstod på 80talet?).

Annars dricker jag billigt kaffe, och berättar för personen i kassan att 5-4 är ett, när jag betalar mitt 4kronorskaffe med en femma. Har jag betalat med sedlar har det hänt att föreståndaren kommit in på mitt rum och frågat hur det EGENTLIGEN gick till när jag fick 75 spänn tillbaka på en tjuga, och jag berättar hur det gick till, att jag inte alls fick några 75 spänn tillbaka och bett henne kontrollräkna kassan.

Jag beter mig som en mupp när det passar mig, jag säger bokstavligt talat till lss-chefen att "jag är mupp, så jag får bryta mot det sociala tabuet att tala om för dig att du är dum som röker", jag använder mitt vanliga intellektuella språk, vilket förvånar personal som aldrig träffat mig förr och tror att alla på platsen har en iq under 70.

Vad ska dom göra? Jag har gjort allt jag kan för att arbeta som en "riktig människa". Världen är absurd. Man kan inte annat än skratta åt den. Låt oss skratta gemensamt och utnyttja det samhälle som inte släpper in oss.


Jag förstår din frustration och ilska, Svante, det är känslor som jag delar, däremot förstår jag inte ditt beteende. Det får stå för dig.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:40:37, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav AAA » 2010-01-09 13:01:02

Jag vill vara jag i alla situationer, det är själva poängen med att få en förståelse för hur jag och omvärlden fungerar. Är ärlig om hur jag känner och försöker lyssna på vad jag eventuellt kan få för hjälp. Behöver verktyg och redskap för att hantera livet och mig själv, tycker det går rätt bra nu.

Vara IQ Fiskmås Fabian ena dagen och spela Balla Allan nästa ligger utanför mitt intresse och min förmåga. Jag vill ju vara jag.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 23:40:37, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-01-09 13:08:08

Alexandra skrev:AF har - eller hade tidigare - respekt för akademiker när det gäller detta med att tvinga folk till samhall. (Akademiker slapp, alltså.


Hur kan det komma sig att de gör så? Är bortskämda akademiker, nästan alltid med ursprung i den bortskämda intoleranta övre medelklassen, mer värda kanske? Att någon tycker sig vara för fin för att skura trapphus borde tvärtom vara ett utmärkt skäl att tvinga dem att göra det...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 23:40:37, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 13:08:27

Alexandra skrev: däremot förstår jag inte ditt beteende.


Det gör ingen annan heller.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:37, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-01-09 13:09:25

Savanten Svante skrev:
Alexandra skrev: däremot förstår jag inte ditt beteende.


Det gör ingen annan heller.


Jag sympatiserar i alla fall med det. Förstår det vet jag inte, däremot :wink:
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 23:40:37, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav sommar » 2010-01-09 13:31:08

honeysquid skrev:Om man lyder under AF och inte lyckas få jobb, och gör misstaget att nämna för dem att man har en diagnos, kan de då tvinga en att söka samhalljobb?

Ja i regel är det så. Dock kan du tacka Nej till jobbet men då lär din A-kassa sänkas rejält under en period eftersom din handläggare rapporterar till A-kassan att du tackat Nej till erbjudet jobb. Hur det är med akademiker vet jag inget om.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:40:37, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2010-01-09 13:42:03

Alexandra skrev:Om jag mår tillräckligt bra för att arbeta, så tar jag i brist på bättre hellre ett så kallat skitjobb än att bara sitta och rulla tummarna - jag vill bidra till samhället. Dock går samhall och lönebidragsjobb bort - been there, done that. Det var inte konstruktivt


Lönebidragsjobb kan vara okej. Det kan vara på en vanlig arbetsplats men arbetsuppgifterna anpassas efter ens förutsättningar. Jag läste nyligen om en tjej som jobbar på Netto med lönebidrag och hon gör allt som de andra gör förutom att jobba helger och röda dagar. Tanken är att efter några år ska lönebidraget (som arbetsgivaren får för att denne anställer en person med funktionshinder eller sjukdom) släppas helt efter succesiv nedtrappning och då jobbar man som alla andra.

Samhall går bort även för mig. Af-handläggarna tycks tro att alla med funktionshinder passar där men så är det inte.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:40:37, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 13:45:45

I höstas ville professor Marianne Liliequist gå upp (från halvtid) och prova arbeta på 75 procent. Hon ansökte då om sjukersättning på 25 procent. Försäkringskassan (FK) nekade dock henne detta. Motivet var att FK ser henne som “utvecklingsbar”, eftersom hon utökat sin arbetstid. FK menar att med ett mindre stressigt och belastande arbete skulle hon orka arbeta heltid och föreslår i sitt senaste beslut att hon börjar arbeta på Samhall eller tar en lönebidragstjänst.

Vi har ett alldeles jätteskojigt samhälle.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav ufo » 2010-01-09 13:46:40

sommar skrev:Lönebidragsjobb kan vara okej. Det kan vara på en vanlig arbetsplats men arbetsuppgifterna anpassas efter ens förutsättningar. Jag läste nyligen om en tjej som jobbar på Netto med lönebidrag och hon gör allt som de andra gör förutom att jobba helger och röda dagar. Tanken är att efter några år ska lönebidraget (som arbetsgivaren får för att denne anställer en person med funktionshinder eller sjukdom) släppas helt efter succesiv nedtrappning och då jobbar man som alla andra.
Den tanken är inget annat en just en tanke till 99%.
Ett företag är ingen social inrättning, så snart den ekonomiska vinsten försvinner så byts stackarn ut till en ny slav.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 13:49:33

Alexandra skrev:Jag förstår din frustration och ilska, Svante, det är känslor som jag delar, däremot förstår jag inte ditt beteende. Det får stå för dig.


Hmm. Kanske ska tillägga att jag INTE röker hasch på taket och slåss med personalen. Det var ett extremt exempel. Däremot TYCKER jag att lsschefen är dum som började röka efter 9 års uppehåll och det sade jag.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav sommar » 2010-01-09 13:50:27

ufo skrev:
sommar skrev:Lönebidragsjobb kan vara okej. Det kan vara på en vanlig arbetsplats men arbetsuppgifterna anpassas efter ens förutsättningar. Jag läste nyligen om en tjej som jobbar på Netto med lönebidrag och hon gör allt som de andra gör förutom att jobba helger och röda dagar. Tanken är att efter några år ska lönebidraget (som arbetsgivaren får för att denne anställer en person med funktionshinder eller sjukdom) släppas helt efter succesiv nedtrappning och då jobbar man som alla andra.
Den tanken är inget annat en just en tanke till 99%.
Ett företag är ingen social inrättning, så snart den ekonomiska vinsten försvinner så byts stackarn ut till en ny slav.

I många fall är det nog så , men det förekommer nog chefer som faktiskt gör som man ska - den där 1%. :wink: Obs! fetmarkeringen är ufos och inte min i mitt inlägg här ovan.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav ufo » 2010-01-09 13:57:14

sommar skrev:I många fall är det nog så , men det förekommer nog chefer som faktiskt gör som man ska - den där 1%. :wink: Obs! fetmarkeringen är ufos och inte min i mitt inlägg här ovan.

Så rent statistiskt om du "lönebidragslavar" 50 ggr så har du 50% chans att få ett riktigt jobb.
Antar du att du lägger ner ett år per försök så känns hela ideen meningslös.
Bättre att kollektivt vägra det där och på så vis tvinga företagen att betala för att få sin arbetskraft.

Ja jag fetmarkerade det jag ville kommentera. kunde inte ta bort resten utan att göra det lörryckt ur sitt sammanhang.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kristofer » 2010-01-09 15:58:23

FAN! Ursäkta, men just nu är jag desperat...

Efter att ha läst era erfarenheter och i den situation jag står i nu. Sjukskriven, men inte ansedd att kunna komma tillbaka till mitt jobb så lär ja väl på sikt bli arbetslös. Mina chanser att då få vanligt jobb är väl i stort sett noll (mot den bakgrund i misslyckanden jag har) så jag lär väl tvingas till Samhall av AF. Inte precis kul efter att ha tagit universitetsexamen.

Jag.hatar.mitt.liv
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav svartamolnet » 2010-01-09 18:55:01

För min del har inte Samhall nämnts som något alternativ. Jag har autismliknande tillstånd, men en hög IQ. Däremot har jag ingen högre utbildning, bara undersköterskeutbildning.

För mig siktas det på lönebidragsjobb. Det har jag klarat av rätt så bra tidigare. Inget fel på lönebidrag tycker jag. Bara jag hittar ett bra ställe där de förstår mig. För mig har inte problemet varit att jag blivit behandlad som en mupp, snarare tvärtom. Folk har förväntat sig att jag kan jobba som en helt "normal" människa, trots att jag har lönebidrag. Man blir lätt utnyttjad.

Jag har väl gjort felet att spela normal, men jag kan inte hjälpa det. Det bara blir så. Men så en dag rämnar fasaden för att det blir för mycket och så går allt åt skogen.
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Inläggav Fantasy » 2010-01-09 20:58:34

Kristofer skrev:Kommer hamna på Samhall eller Daglig verksamhet snart. Eller i alla fall så fort FK får nys om min diagnos så kommer de tvinga mig dit. (Vill inte förklara mer detaljerat på öppet forum).

Så med facit i hand så var högskoleutbildning eller att överhuvud taget ha brytt sig om någonting vad skola heter för mig totalt onödigt.


Välkommen i klubben.... Med andra ord: jag riskerar att hamna i samma situation inom en snar framtid.... jag var korkad nog att lämna in hela utredningen till af i samband med aktualisering för arbetslivsinriktad rehabilitering.
Ok-jag har inte as-diagnos men en lindrig autismspektratillståndsdiagnos men rekommenderad söka LSS i utredningen..... för daglig verksamhet. Rädd att tvingas till detta, trots att jag har möljighet att komma vidare till ett bristyrke bara jag får en vettig chans på sikt. Vill inte ta upp mer i forum i en tråd så här.
Senast redigerad av Fantasy 2011-05-04 23:40:38, redigerad totalt 1 gång.
Fantasy
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-05-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in