Samma fack som efterblivna?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Samma fack som efterblivna?

Inläggav Albulena » 2010-01-09 0:02:23

Jag har tänkt nu mycket på sånt om diagnosen och allt det här, och jag har kommit på att dom sätter folk med asperger i samma grupp som efterblivna utvecklingstörda tex lss.. praktikplats..dagverksamhet..kontaktperson o det där.

En som gått i min skola har aspergers och hon går i sån dagverksamhet men där märker man att hon passar in för hon är så dum att hon fattar inte att dom utnyttjar henne att hon ska gå på sån praktik o jobba varje dag som alla andra men får ingen lön för det. Alla tycker det är bra med aspergers som är som en robot som gör samma sak noga alltid och ljuger aldrig o alltid lugn och bråkar inte o sånt.

Hon verkar också mycket som jag sett många med aspergers är. Alltså jämnt humör alltid, går på praktiken, dömer aldrig nån, som en normal helt vanlig tråkig människa bara att hon inte fattar hur man ska umgås och hon klarar inte trafikens ljud heller. :?

Sån är jag inte alls.. hoppas inte ni är det heller.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav atltk » 2010-01-09 0:36:18

håller med - har själv blivit behandlad liknande av AF o FK förmodloigen just för att jag har AS med daglig verksamhet o lss och så.
Senast redigerad av atltk 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

Inläggav nabbe » 2010-01-09 0:58:10

Problemet med AF & FK dom kan inget om AS. I framtiden ska dom som jobbar på AF ha en högskole utb på sig. Vad för utb vet jag inte
Senast redigerad av nabbe 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
nabbe
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2009-06-03

Re: Samma fack som efterblivna?

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 1:21:56

Albulena skrev:Alla tycker det är bra med aspergers som är som en robot som gör samma sak noga alltid och ljuger aldrig o alltid lugn och bråkar inte o sånt.


Ganska precis MOTSATT uppfattning om de som försökt sånt med mig.

När idioter försöker utnyttja mig blir jag våldsam.

Bara verbalt, Men det vet de inte, så de blir rädda för snubben mitt emot, för jag bryter sociala regler. Ibland avsiktligt.

Folk borde tjafsa mer.


Autism knows anarchy.


Bild
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav honeysquid » 2010-01-09 1:33:00

Har en person jag misstänker har AS från Samhall som gör grovarbete på mitt jobb. Verkligen skitgöran. Jag skulle dö av skam om jag var tvungen att jobba för Samhall med alla förståndshandikappade.

Har inte sagt något till mitt jobb om min utredning eller något sådant. Då skulle jag väl också tvingas förnedra mig och gå runt med en speciell namnskylt och få lönebidrag och ignoreras av de anställda, nej usch.

Det lustigaste är att jag verkligen tycker AS-människan är fruktansvärt jobbig och fruktar att möta den för att den babblar om sina ointressanta angelägenheter.
Känns ironiskt på något sätt.
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav KrigarSjäl » 2010-01-09 1:41:42

Jag vägrar allt som heter Samhall, SIUS och LSS. Det enda de kan göra är att behandla en som en idiot. Man kommer ingen vart karriärmässigt direkt, snarare tvärtom.
Nej, jag har alltså inte lust att bli socialt stämplad och jobba gratis med lönebidrag & praktikplatser.

Då är det faktiskt bättre att leva på sin aktivitetsersättning/sjukpension och odla sina intressen.

F.ö vill gärna myndigheterna att man som aspergare ska vara dum, lydig & tacksam. Fuck them.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 1:44:04

KrigarSjäl skrev:Jag vägrar allt som heter Samhall, SIUS och LSS. Det enda de kan göra är att behandla en som en idiot.
Nej, jag har alltså inte lust att bli socialt stämplad och jobba gratis med lönebidrag & praktikplatser.

Då är det faktiskt bättre att leva på sin aktivitetsersättning/sjukpension och odla sina intressen.


jag utnyttjar lss. Jag trycker på att det är på mina villkor. jag beställer böcker, jag SKRIVER UT böcker på kommunens bekostnad.


Om det här samhället är så jävla korkat att de inte vill utnyttja min potential så tänker jag göra det för egen del iaf.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Samma fack som efterblivna?

Inläggav ufo » 2010-01-09 1:48:15

Albulena skrev:Sån är jag inte alls.. hoppas inte ni är det heller.
Jag kan ju inte tala för någon annan. Men då är vi två som inte är.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav KrigarSjäl » 2010-01-09 1:49:13

Svante:

Ja myndigheterna är till för oss och inte tvärtom. Även om många tjänstemän tycks ha missuppfattat den saken.
Man vinner ingenting på att springa runt i omsorgsbranschens kafkaartade labyrinter, mitt tips är att man själv satsar på det man vill göra.

Är det jobb man vill ha ska man fråga runt bland polare & familj, inte gå till Arbetsförmedlingen. Det vet "alla".
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Noli » 2010-01-09 1:59:19

Jag gillar inte heller Samhall pga mina erfarenheter därifrån men jag blev aldrig stämplad som idiot där men däremot var arbetsuppgifterna ofta trista och enformiga på den tiden dvs 1980- och 1990-talet.

Vill tillägga att det är inte bara utvecklingsstörda som jobbar där utan även andra med fysiska handikapp bl.a. rullstolsburna och hörselskadade m.fl. som jobbar där.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 2:00:44

Krigis, där tror jag vi har sjävla poängen i en viss tråd på ett annat forum.

När man väl är muppförklarad så är det MYNDIGHETENS problem, inte vårt.

Jag kan göra vad jag vill där jag är placerad. Klättrar jag upp på taket och röker jag hasch, och sen slåss med personalen är det inte MITT problem. Det är LSSchefens.

Vad ska de göra? Avskeda mig?

Jag har FORTFARANDE rätt till sysselsättning efter MINA behov.



Det ger en viss frihet. *smajlar elakt*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 2:01:23

Min LSSplacering består i att jag har ett kontor där jag gör vad jag vill, med kommunal dator, skrivare och internet. För tydlighetens skull.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Alexandra » 2010-01-09 2:08:57

Noli skrev:Jag gillar inte heller Samhall pga mina erfarenheter därifrån men jag blev aldrig stämplad som idiot där men däremot var arbetsuppgifterna ofta trista och enformiga på den tiden dvs 1980- och 1990-talet.


De var trista även på 2000-talet. Grattis till att du inte blev stämplad som idiot, det trodde jag annars var något som vi alla som haft kontakt med samhall upplevt vid åtminstone ett antal tillfällen.

Vill tillägga att det är inte bara utvecklingsstörda som jobbar där utan även andra med fysiska handikapp bl.a. rullstolsburna och hörselskadade m.fl. som jobbar där.


Korrekt, men vi ska inte glömma att det även finns många där som ej har något funktionshinder alls i egentlig mening, utan hamnat där pga sk långtidsarbetslöshet. Ofta saknar dessa förståelse för sina funktionshindrade arbetskamrater.

Jag hade hoppats att alliansen skulle lägga ner skiten, men tji fick jag...de gav tom samhall mer pengar än vad föregående regering gjorde.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Noli » 2010-01-09 2:23:52

Jag lämnade stället för sjukskrivning och förtidspensionering i början av 2000-talet så jag vet inte hur det ser ut där i dag men jag har hört att sedan början av 2000-talet har Samhall fokuserat mycket på service och tjänster mest städjobb jämfört med förr då det var vanligare med industriproduktion.

Jag är synskadad och hörselskadad dvs fysiska funktionshinder så därför fick jag inget idiotstämpel.

Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Pemer » 2010-01-09 2:29:59

Savanten Svante skrev:Min LSSplacering består i att jag har ett kontor där jag gör vad jag vill, med kommunal dator, skrivare och internet. För tydlighetens skull.


Wow! Det var coolt! Och satt hårt åt att få, antar jag?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 2:40:02

Pemer skrev:
Savanten Svante skrev:Min LSSplacering består i att jag har ett kontor där jag gör vad jag vill, med kommunal dator, skrivare och internet. För tydlighetens skull.


Wow! Det var coolt! Och satt hårt åt att få, antar jag?


Näe. jag var bara mig själv.

Tydligen lika besvärlig som vilken liebert som helst tycker att jag är.


men jag TAR inte skit. Det är SLUT med det. Inga gratisarbeten. Om de inte vill ha mig produktiv så får de ta kostnaden. JAG vill vara produktiv. Ingen annan vill. JAG har tjatat i närmare 10 år om vettig rehab.


DERAS problem. DERAS ekonomi.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Zombie » 2010-01-09 2:52:07

Savanten Svante skrev:Om det här samhället är så jävla korkat att de inte vill utnyttja min potential så tänker jag göra det för egen del iaf.
Savanten Svante skrev:men jag TAR inte skit. Det är SLUT med det. Inga gratisarbeten. Om de inte vill ha mig produktiv så får de ta kostnaden. JAG vill vara produktiv. Ingen annan vill. JAG har tjatat i närmare 10 år om vettig rehab.


DERAS problem. DERAS ekonomi.

Den som orkade "bråka" så. Någon gång i livet.

En förebild för alla som orkar, tycker jag.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 2:55:34

Zombie skrev:
Savanten Svante skrev:Om det här samhället är så jävla korkat att de inte vill utnyttja min potential så tänker jag göra det för egen del iaf.
Savanten Svante skrev:men jag TAR inte skit. Det är SLUT med det. Inga gratisarbeten. Om de inte vill ha mig produktiv så får de ta kostnaden. JAG vill vara produktiv. Ingen annan vill. JAG har tjatat i närmare 10 år om vettig rehab.


DERAS problem. DERAS ekonomi.

Den som orkade "bråka" så. Någon gång i livet.

En förebild för alla som orkar, tycker jag.


Tack, om jag förstår dig rätt. En del av "det andra" forumets verksamhet sker därifrån.

En hel del absurditeter pysslar jag med där oxå.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Zombie » 2010-01-09 2:59:17

Var jag otydlig?
Verkar som du förstod mig rätt iallafall.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liljencroowna » 2010-01-09 3:01:49

Savanten Svante

Vad sysslar du med där?
Hur ser en normal arbetsdag ut?

:)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 3:09:26

Liljencroowna skrev:Savanten Svante

Vad sysslar du med där?
Hur ser en normal arbetsdag ut?

:)


En normal arbetsdag.

Hmm.

Om det är en bra dag dyker jag upp överhuvudtaget.

Har nån skrivit nåt idiotiskt, typ rektorn i vellinge så försöker jag göra nåt åt det, berätta för folk, på bloggar, på facebook. (har du läst hans inlägg om att allergi, anorexi, adhd asperger mm är saker som är uppfunna handikapp och uppstod på 80talet?).

Annars dricker jag billigt kaffe, och berättar för personen i kassan att 5-4 är ett, när jag betalar mitt 4kronorskaffe med en femma. Har jag betalat med sedlar har det hänt att föreståndaren kommit in på mitt rum och frågat hur det EGENTLIGEN gick till när jag fick 75 spänn tillbaka på en tjuga, och jag berättar hur det gick till, att jag inte alls fick några 75 spänn tillbaka och bett henne kontrollräkna kassan.

Jag beter mig som en mupp när det passar mig, jag säger bokstavligt talat till lss-chefen att "jag är mupp, så jag får bryta mot det sociala tabuet att tala om för dig att du är dum som röker", jag använder mitt vanliga intellektuella språk, vilket förvånar personal som aldrig träffat mig förr och tror att alla på platsen har en iq under 70.

Vad ska dom göra? Jag har gjort allt jag kan för att arbeta som en "riktig människa". Världen är absurd. Man kan inte annat än skratta åt den. Låt oss skratta gemensamt och utnyttja det samhälle som inte släpper in oss.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Liljencroowna » 2010-01-09 3:16:34

Jag har faktiskt samma inställning. Om de inte vill att jag ska arbeta, på grund av fruktansvärt orimliga regler för gymnasieexamen, så får det stå för dem.

Hade bara ett par hundra poäng kvar av min gymnasieexamen (alla grundkurser hade jag klarat), hamnade i depression, och hade kastat bort fyra år av mitt liv på ingenting - ett par hundra poäng där jag kunnat läsa syslöjd för att komma in på... typ... ekonomilinjen eller vad som helst som inte har med syslöjd att göra.

Så, jo, jag håller med dig. Urbota dumt samhälle. Så stelt. Så... sjukt. Jag hade kunnat utbilda mig på universitet nu, om det inte hade varit för de där dumma små poängen.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Re: Samma fack som efterblivna?

Inläggav AAA » 2010-01-09 3:17:02

Albulena skrev:Jag har tänkt nu mycket på sånt om diagnosen och allt det här, och jag har kommit på att dom sätter folk med asperger i samma grupp som efterblivna utvecklingstörda tex lss.. praktikplats..dagverksamhet..kontaktperson o det där.

En som gått i min skola har aspergers och hon går i sån dagverksamhet men där märker man att hon passar in för hon är så dum att hon fattar inte att dom utnyttjar henne att hon ska gå på sån praktik o jobba varje dag som alla andra men får ingen lön för det. Alla tycker det är bra med aspergers som är som en robot som gör samma sak noga alltid och ljuger aldrig o alltid lugn och bråkar inte o sånt.

Hon verkar också mycket som jag sett många med aspergers är. Alltså jämnt humör alltid, går på praktiken, dömer aldrig nån, som en normal helt vanlig tråkig människa bara att hon inte fattar hur man ska umgås och hon klarar inte trafikens ljud heller. :?

Sån är jag inte alls.. hoppas inte ni är det heller.


Ursäkta, är det inte denna text aningen nedlåtande? Om vi är som hon du känner "som är så dum" så är vi inte mycket värda, eller? "Samma fack som efterblivna" - betyder det ett lägre fack, eller? Om du nu sett att "många aspergers är" på det sättet, så varför antar du att vi inte är så då? Är vi AS Deluxe hela högen? Är jag lättretlig så säg gärna till.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Re: Samma fack som efterblivna?

Inläggav Savanten Svante » 2010-01-09 3:20:03

AAA skrev:
Albulena skrev:Jag har tänkt nu mycket på sånt om diagnosen och allt det här, och jag har kommit på att dom sätter folk med asperger i samma grupp som efterblivna utvecklingstörda tex lss.. praktikplats..dagverksamhet..kontaktperson o det där.

En som gått i min skola har aspergers och hon går i sån dagverksamhet men där märker man att hon passar in för hon är så dum att hon fattar inte att dom utnyttjar henne att hon ska gå på sån praktik o jobba varje dag som alla andra men får ingen lön för det. Alla tycker det är bra med aspergers som är som en robot som gör samma sak noga alltid och ljuger aldrig o alltid lugn och bråkar inte o sånt.

Hon verkar också mycket som jag sett många med aspergers är. Alltså jämnt humör alltid, går på praktiken, dömer aldrig nån, som en normal helt vanlig tråkig människa bara att hon inte fattar hur man ska umgås och hon klarar inte trafikens ljud heller. :?

Sån är jag inte alls.. hoppas inte ni är det heller.


Ursäkta, är det inte denna text aningen nedlåtande? Om vi är som hon du känner "som är så dum" så är vi inte mycket värda, eller? "Samma fack som efterblivna" - betyder det ett lägre fack, eller? Om du nu sett att "många aspergers är" på det sättet, så varför antar du att vi inte är så då? Är vi AS Deluxe hela högen? Är jag lättretlig så säg gärna till.



AAA. Skit i det. Tjafsa mot handläggare och sådana istället. Du kanske får ett lika bra kontor som jag!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in