Era tankar innan er utredning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Era tankar innan er utredning

Inläggav maddox » 2010-01-05 9:45:53

Hej!

Jag vänder mig till er som själva valt att bli utredda. Övriga får såklart också svara :)

Det är så att jag idag ska träffa en psykolog på mottagningen där jag träffar min kurator. Jag bad om att få utredas för ADHD. Kuratorn har haft möte med psykologen som vill göra flera små "diagnostester" för olika diagnostyper.

Om några timmar ska jag träffa psykologen och jag får väl medge att jag är lite nervös. Eller spänd..

Jag har gått i några år och funderat på vad det är för "fel" på mig och varför jag ibland önskar att jag vore som andra. Men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Det är som om jag tänker "dimmigt" om saker. Jag ser inte logiska helheter som andra gör. Jag känner mig ofta dum i diskussioner eftersom jag missar helheten. Likadant var det på universitetet när alla diskuterade i grupp - jag satt och fastnade på detaljerna och blev "sent ute" när jag ville prata. När jag väl pratat så var det inte så intressant eftersom mitt samtalsämne släpptes ganska så väl på en gång. De andra hade nästan inga kommentarer - mestadels bara "ja, så kan det vara.. okej.." Sen när jag åkte hem efter skolan kände jag mig så dum och förstod inte varför jag inte kunde se detsamma som de andra i gruppen - en klar helhet!

Det var bara en sak av alla saker jag funderar på anknutet till min personlighet och mina egenskaper. Sen jag var 4 år gammal har jag varit djupt intresserad av hundar. Jag kan det mesta om olika raser och jag vet tom vilket hårlag, höjd och vikt samt vilka färger som finns inom rasen. Vilka rasbundna sjukdomar som finns. Och nu har jag, sen några år tillbaka, gått över till hundars beteenden och reaktioner på olika saker. Jag är mer intresserad av hundens mentalitet och jag tycker att alla hundtränare på TV (Cesar Milan, Fredde Steen) bara upprepar en del av det som jag redan vet/kan om hundträning och hundens mentalitet.

Jag har haft hundar och tävlat en del med mina hundar. Ibland undrar jag hur folk orkar sitta och lyssna på mig när jag kan prata hund i timmar.. :lol:

Just nu fördjupar jag mig i allt som har med NPF att göra. Stackars min sambo :oops:

Nu kommer jag till saken!

Fråga:
Innan ni valde att bli utredda - vad fick er att fundera på ev. NPF hos er?

Hälsningar Åsa


'
Senast redigerad av maddox 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
maddox
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-12-27

Inläggav MsTibbs » 2010-01-05 12:57:32

Jag trodde verkligen inte att jag hade nått NPF, det var en psykolog på Arbetsförmedlingen som skickade mig på utredning, i princip mot min vilja. Medan jag väntade (ca ett halvår) gick jag med här på Aspergerforum och då var det bara att inse fakta... :roll:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav maddox » 2010-01-05 13:10:29

Intressant att arbetsförmedlingen har en egen psykolog! Det visste jag inte. Förvisso har jag aldrig stämplat in på AF (inte än iallafall). Vad var skälen till en utredning enligt den psykologen du träffade?
Senast redigerad av maddox 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
maddox
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-12-27

Re: Era tankar innan er utredning

Inläggav barracuber » 2010-01-05 13:13:35

maddox skrev:Fråga:
Innan ni valde att bli utredda - vad fick er att fundera på ev. NPF hos er?

Hälsningar Åsa


* livslångt halvmisslyckat och tomhetsskapande kompenserande
* ojämn begåvningsprofil - bra på musik, datorer, litteratur - usel på ekonomi, överblick, planering, organisation, igångsättande, genomförande, avslutade, hålla många bollar i luften
* dålig på outtalade sociala koder, normer, regler
* dålig på att förstå och läsa av människors avsikter
* dålig på att skapa och upprätthålla relationer utom de allra närmaste
* hela livet utanför, få vänner och nördiga intressen
* aspig känslotorftig depressiv mamma
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-01-05 13:14:50

maddox skrev:Intressant att arbetsförmedlingen har en egen psykolog!


FWIW: AF har en del som heter Rehab som anlitar arbetspsykologer. jag har själv gått hos en sådan och jag tillhör Rehab.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav MsTibbs » 2010-01-05 13:21:32

maddox skrev:Intressant att arbetsförmedlingen har en egen psykolog! Det visste jag inte. Förvisso har jag aldrig stämplat in på AF (inte än iallafall). Vad var skälen till en utredning enligt den psykologen du träffade?


Arbetspsykolog, som gjorde ett arbetspsykologiskt test. Min handläggare på AF skickade mig till deras psykolog för han tyckte att "jag såg deprimerad ut". På testet scorade jag tydligen klockrent på AS och ADHD, då sa hon att antingen gör jag utredning, eller så får jag klara mig bäst jag vill på egen hand. Hon sa jag behövde hjälp och att utredning var den hjälpen de kunde ge. I efterhand är jag tacksam för att jag blev utredd.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav barracuber » 2010-01-05 13:30:21

MsTibbs skrev:
maddox skrev:Intressant att arbetsförmedlingen har en egen psykolog! Det visste jag inte. Förvisso har jag aldrig stämplat in på AF (inte än iallafall). Vad var skälen till en utredning enligt den psykologen du träffade?


Arbetspsykolog, som gjorde ett arbetspsykologiskt test. Min handläggare på AF skickade mig till deras psykolog för han tyckte att "jag såg deprimerad ut". På testet scorade jag tydligen klockrent på AS och ADHD, då sa hon att antingen gör jag utredning, eller så får jag klara mig bäst jag vill på egen hand. Hon sa jag behövde hjälp och att utredning var den hjälpen de kunde ge. I efterhand är jag tacksam för att jag blev utredd.


Min arbetspsykolog gjorde inga test utan det hela bestod av två entimmes samtal. Hon verkade kunna en del NPF. Därefter, flera månader senare, skrev hon en rapport till min Rehabhandläggare (som numera är utbytt mot en annan) där hon rekommenderar att jag behöver nån form av arbetsstöd - SIUS, lönebidrag, anpassning av arbetsplats (ex eget rum, mentor). Hon satte även en funktionshinderkod på mig - se <a href="http://www.aspergerforum.se/af-s-funktionshinderkoder-t12885.html?highlight=funktionshinderkod">denna tråden</a>.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav maddox » 2010-01-05 13:37:07

Låter som AF är bättre än jag först trodde. Jag har en så begränsad inblick i hur de jobbar. Hör bara mest talas om klagomål. Men i ditt fall, Ms Tibbs, så gjorde de ju något bra för dig.

barracuber: jag vet inte riktigt hur jag ska sätta namn eller rubrik på det jag upplevt i alla mina år. Jag vet bara att jag inte kan siffror men jag har inte dyskalkyli för det har min gamla psykolog testat mig för. Jag är högintelligent och ingen DAMP-unge sa en psykolog som träffade mig när jag var 5 år gammal.

Haft problem med relationer. Taggarna utåt så att relationerna avslutats. Jag kan inte lita på någon. Vill inte förlora min nuvarande sambo. Därför måste jag göra något åt mig själv. Min son har fått ADHD-diagnos och jag tänkte först ADHD men det kan hända det är något helt annat också.

Lidit av depressioner många gånger. Ångest också.

Känt mig otillräcklig. Dum på något sätt. Trots att jag är högintelligent (?)

Kan aldrig formulera mig så att andra förstår helt vad jag menar. Är rak och "tråkig" i mail och SMS. Inga stora känslouttryckningar.

Känner inte så mycket glädje för något speciellt. Men däremot kan jag vilja känna förtvivlan. Jag trivs med den känslan fastän den är jobbig samtidigt. Men då KÄNNER jag ju något!

Impulsiv. Röriga tankar. Kan inte organisera saker särskilt bra. Svårt avsluta saker när jag tröttnat.

Har djupa intressen. Ett som följt mig hela mitt liv sen jag var 4 år är det här med hundar. Sen kan "tilläggs-intresset" variera. Psykologi var ett annat en tid. Numera är det NPF. Jag köper böcker, lånar böcker, läser överallt på Internet och pratar om NPF dagligen nu. Därför är det synd om min sambo.

Orkar inte med många människor runt mig. Vill hellre vara ensam hemma med datorn.

Älskar mina barn och sambo!!

Känns som att jag tänker "dimmigt" medan andra tänker klart och tydligt. Att andra hänger med. Aldrig jag. Känns som jag inte når hela vägen ut på något sätt.

Nu är det ca 20 minuter kvar innan jag ska åka till psykologen. Jag vet inte ens vad jag känner. Bara att det känns kaotiskt just nu. Jag vet inte vart jag ska ta vägen. Känner mig instängd i ett rum. Den känslan får jag ibland. Kanske för att jag inte vet vad som ska hända...

Hälsningar Åsa
Senast redigerad av maddox 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
maddox
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-12-27

Inläggav maddox » 2010-01-07 10:45:57

Så typiskt! Psykologen var sjuk när jag anlände till kuratorn.

Jag visade RDOS-testet som jag gjort via en länk som jag hittade här. Jag sa att jag inte vet hur pass tillförlitligt testet är men poängen visade att jag med stor sannolikhet är Aspie. Jag hade 145 av 200.

Kuratorn frågade hur jag kände när jag gjorde testet och hur jag känner när jag är här på Aspergerforumet.

Tja.. Jag hade ju aldrig någonsin tänkt på det här med Asperger, jag trodde verkligen inte att jag skulle kunna uppfylla kriterierna (okunskap om NPF) men däremot att jag kan tänka mig att jag har ADHD. Men jag svarade också att det kändes bekräftande på sätt och vis. Att jag inte känner mig ensam om mitt "röriga" jag.

- Asperger syndrom och ADHD kan gå in i varandra ibland svarade hon mig.

OK, så nu ska hon ta upp det här med läkaren som jag ska träffa 14 januari. Hon ska höra om vi kan sparka igång en utredning snart istället för att vänta till hösten.

Underligt nog så sitter jag och hoppas att utredningen skall börja så att jag kan lägga det bakom mig. Det är lite spännande också!
Senast redigerad av maddox 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
maddox
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-12-27

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-07 14:52:30

Jag skulle mest få bekräftat det jag tänkte, nämligen att om min ena dotter fick ADHD och AS-diagnos så borde jag också ha det. Och jag fick rätt.

Sen har jag kommit att undra om inte det ändå är lite fel, för jag har antagligen PTSD, och det skevar bilden, men det är tankar som tillkommit efter utredning, så det är inte svar på din fråga.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Heliora » 2010-01-07 19:41:36

maddox skrev:Orkar inte med många människor runt mig. Vill hellre vara ensam hemma med datorn.


Då gör du slut med sambon och flyttar ifrån dina barn, så blir du säkert nöjd. Du verkar ha det väl förspänt! En annan har inget val, och TVINGAS sitta ensam hemma vid datorn. :x icon
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav tahlia » 2010-01-07 20:33:58

Heliora skrev:
maddox skrev:Orkar inte med många människor runt mig. Vill hellre vara ensam hemma med datorn.


Då gör du slut med sambon och flyttar ifrån dina barn, så blir du säkert nöjd. Du verkar ha det väl förspänt! En annan har inget val, och TVINGAS sitta ensam hemma vid datorn. :x icon


:shock:

Vore jag moderator nu så åkte du ut. Med huvudet före.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-07 20:36:58

tahlia skrev:
Heliora skrev:
maddox skrev:Orkar inte med många människor runt mig. Vill hellre vara ensam hemma med datorn.


Då gör du slut med sambon och flyttar ifrån dina barn, så blir du säkert nöjd. Du verkar ha det väl förspänt! En annan har inget val, och TVINGAS sitta ensam hemma vid datorn. :x icon


:shock:

Vore jag moderator nu så åkte du ut. Med huvudet före.


Håller med om att det var rejält över gränsen.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Heliora » 2010-01-07 21:32:23

alfapetsmamma skrev:Håller med om att det var rejält över gränsen.


?????? Vad är det som är fel? Jag skrev ju bara precis som det var. Varför skall man ljuga och hyckla?
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Zombie » 2010-01-07 21:32:39

Jag känner igen mig en hel del i hur du beskriver att du fungerar. Tycker det verkar vettigt att utreda och låter som vettigt folk såhär långt.
Lycka till!

Din fråga var svårare att svara på, särskilt som jag har svarat på ungefär den många gånger förr på forumet; men ungefär litet småsaker ;) som att jag inte ville leva längre om jag skulle fortsätta vara ett ufo med "kuf" skrivet i pannan där alla såg det utom jag, ge ett högintelligent intryck men vara uppenbart dummare än vad alla andra trodde man kunde vara i allt som räknades, oförklarligt förbli utanför alla sammanhang och misslyckas med allt utom att klara livhanken mot min egentliga vilja.

Så när jag efter åratal av den vanliga desinformationen om AS till slut fick litet mer korrekt information hade jag liksom inget att välja på.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liljencroowna » 2010-01-07 21:41:44

Jag sökte mig först till skolans kurator för att jag kände mig förföljd. Sen kom vi in på Asperger av någon anledning... och på den vägen är det.

Jag gjorde en miniutredning, och sedan en stor utredning ett och ett halvt år senare (snabbt va?). :)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Titti » 2010-01-07 23:45:36

Heliora skrev:
maddox skrev:Orkar inte med många människor runt mig. Vill hellre vara ensam hemma med datorn.


Då gör du slut med sambon och flyttar ifrån dina barn, så blir du säkert nöjd. Du verkar ha det väl förspänt! En annan har inget val, och TVINGAS sitta ensam hemma vid datorn. :x icon



Admin

Att bemöta en ny medlem med ett uttalande som detta är långt över gränsen för vad som är godtagbart. Även om man känner sig ensam och önskar att livet vore annorlunda så får man inte bemöta andra så här. Det är respektlöst och kränkande. Kanalisera din bitterhet på något bättre sätt!

Du har flera gånger den senaste tiden gjort liknande uttalanden i olika trådar med innebörden att alla som har någon form av familj därmed per definition är lyckliga och helst ska försvinna från jordens yta och detta ger dig nu en varning. Det är tillåtet att tycka så men inte att kasta det som en anklagelse mot andra, vilket du gör här och även gjort flera gånger tidigare på andra ställen. Eftersom det inte är första gången detta händer så ger nästa varning dig en avstängning.

Meddelas även i PM.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Heliora » 2010-01-08 0:07:06

Jag har lite svårt att förstå vad som var fel i mitt inlägg. Det var ju bara ett enkelt konstaterande, inga konstigheter. Men ja, ja okej...
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Oskar » 2010-01-09 15:03:58

Huvudorsaken om jag skulle göra en utredning, skulle nog vara att jag vill ha reda på sanningen. Dvs. om jag har AS eller ej.
Senast redigerad av Oskar 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Inläggav svarabhaktivokal » 2010-01-09 16:59:02

Jag har önskat en utredning eftersom jag är trött på att så mycket går åt skogen hela tiden, och jag vill veta varför det alltid har varit så. Jag är en sån person som behöver ha något konkret att utgå ifrån, i det här fallet en diagnos, för att kunna veta hur jag skall gå vidare och var jag skall lägga min energi.

Dessutom börjar jag bli trött på att känna mig kroniskt fel, konstig och missanpassad. Och på något sätt skulle det kännas lättare att få veta att det beror på saker jag inte till fullo kan göra något åt, snarare än att det är mitt fel för att jag inte "anstränger mig" tillräckligt.

Därutöver så är jag helt värdelös på att söka, få och behålla jobb, och så som arbetsmarknaden ser ut idag så behöver jag mer hjälp än vad en vanlig "jobbcoach" kan erbjuda. Mitt CV är minst sagt en sorglig historia.
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav maddox » 2010-01-12 21:32:57

Tack för era svar. På torsdag ska jag träffa läkaren som beslutar om utredningen såvitt jag förstår.

Håll tummarna att vi kan sparka igång snart så att jag har det klart och om jag nu får en diagnos - kan känna mig lättad för att då har jag en förklaring till mina problem av olika slag.

Jag hatar tex att bli frustrerad när jag är sugen på att äta nåt och det inte finns att få tag på eller om något ändras. Jag ogillar att åka kommunalt - jag känner ångesten nästan växa fram när jag sitter i spårvagnen eller t-banan och det tar sån tid.

Däremot går det bra att åka pendeltåg när det inte är högtrafikerat och vanligt tåg... Knepigt?!?!
Senast redigerad av maddox 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
maddox
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-12-27

Inläggav Fenren » 2010-01-13 10:29:18

även om jag nu är odiagnosticerad så var det ett tv-program på kunskapskanalen när den var ny som först väckte frågan inom mig. sen var det en artikel i DN i augusti som fick mig att leta mer info.


jag har jämt känt mig annorlunda och mindre bunden av vad som anses rätt. Likt ett barn eller en hund bryr jag mig mer om det som fångat mitt intresse än om det är socialt accepterat att göra det eller ej.
Senast redigerad av Fenren 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Juddy » 2010-01-13 16:45:58

Det var min psykiater som tyckte att det skulle göras en neuropsykiatrisk utredning och jag tänkte att jaha, vi tar väl en sån också när vi ändå är igång och så tänkte jag inte så mycket mer på det. Det blev något av en stjärnsmäll när diagnosen väl var ett faktum för plötsligt fanns där de sista pusselbitarna till pusslet.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav maddox » 2010-01-14 16:23:05

Så. Nu har jag varit hos läkaren och kuratorn. Konstaterande: Tydliga aspergersymptom. Också bipolära symptom. Läkaren framhöll att mina Aspergerdrag stod i större proportioner än ADHD-dragen även om jag gjort en skattningsskala i ADHD som visade på en del problematik där. Så jag står i kö för en riktig utredning.

Nu ska jag träffa en psykolog för att göra minitester inför den stora utredningen.

Medicin: Lergigan (eftersom jag är gravid så vill läkaren vara försiktig med att medicinera mig. Vilket är klokt!)
Utredningen kommer med stor sannolikhet att ske efter sommaren.

Jag fick ett ångestanfall i bilen på väg dit och anfallet hade ännu inte hunnit dala ner sig när jag var inne hos läkaren och kuratorn.
Senast redigerad av maddox 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
maddox
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-12-27

Återgå till Aspergare och vården



Logga in