Aspergers video

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergers video

Inläggav lallic » 2010-01-01 19:43:49

Jag har hittat en intressant video om aspergers syndrom. Peter Szatmari som är väldigt insatt och kunnig i aspergers säger att aspergers är som autism, fast utan talsvårigheter.

Barnen i videon har aspergers, och jag hade nog tyckt dessa barn varit konstiga om jag själv träffat dem som barn. Videon är bra om man vill "självdiagnostisera" sig och skilja mellan aspergers och t ex dåliga uppväxtförhållanden.


http://adhd-npf.com/mer-video-om-aspergers-syndrom/
Senast redigerad av lallic 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Re: Aspergers video

Inläggav Heliora » 2010-01-01 21:22:51

Jag blev faktiskt lite glad och fick lite förhoppningar när jag såg videon.. :oops: . Jag kanske inte har AS ändå, de har kanske feldiagnosticerat mig ändå på habiliteringen... För jag kände inte alls igen mig i videon, inte ett dugg. Och i uppräkningarna av symptomen där har jag inte ett enda symptom av dessa. :D

Jag kanske bara har ADHD ändå? :) :oops:
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-01 21:23:07

Tack för tipset! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Aspergers video

Inläggav Parvlon » 2010-01-01 21:36:30

Heliora skrev:Jag blev faktiskt lite glad och fick lite förhoppningar när jag såg videon.. :oops: . Jag kanske inte har AS ändå, de har kanske feldiagnosticerat mig ändå på habiliteringen... För jag kände inte alls igen mig i videon, inte ett dugg. Och i uppräkningarna av symptomen där har jag inte ett enda symptom av dessa. :D

Jag kanske bara har ADHD ändå? :) :oops:
Det spelar säkert roll att du inte vill ha AS. Det är enkelt att lura sig själv.
Men men, tycker du att du är feldiagnosticerad så ska du såklart inte bara acceptera diagnosen, om du har någon.

"bara ADHD". :roll:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-01 21:38:37

Det är en del sakfel i videon skulle jag precis säga, och det passar ju ändå bättre att säga det om nån inte känner igen sig och utifrån det tänker att den inte har AS, fast den har det.

T ex så är det INTE så att det går en flicka på x antal killar med AS. Det är mest en fråga om mörkertal och att ha utgått ifrån pojkar när man skapat diagnoskriterier. Bara som en sak.

Liten eller ingen förmåga att skapa vänskapsband är inte heller sant (och då utgår jag inte ifrån mig själv utan sånt som en massa experter sagt).

Fast nu ska jag titta klart och inte skriva, ju.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Aspergers video

Inläggav Heliora » 2010-01-01 21:45:43

Parvlon skrev:Det spelar säkert roll att du inte vill ha AS. Det är enkelt att lura sig själv.


Men jag kände inte igen mig ett dugg i filmen!

Deprimerande var det dock att se att killen Danny som verkade så väldigt aspig (och som jag alltså inte heller kände igen mig i) lyckades att få partner och barn. När inte jag lyckas med det som inte alls är så där! Alla lyckas få partner utom jag, hur aspiga och handikappade de än är... :roll:

Jag är väl bara allmänt misslyckad typ. T.o.m svårt handikappade är mer lyckade än jag är.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Re: Aspergers video

Inläggav Parvlon » 2010-01-01 21:55:01

Heliora skrev:
Parvlon skrev:Det spelar säkert roll att du inte vill ha AS. Det är enkelt att lura sig själv.


Men jag kände inte igen mig ett dugg i filmen!

Deprimerande var det dock att se att killen Danny som verkade så väldigt aspig (och som jag alltså inte heller kände igen mig i) lyckades att få partner och barn. När inte jag lyckas med det som inte alls är så där! Alla lyckas få partner utom jag, hur aspiga och handikappade de än är... :roll:

Jag är väl bara allmänt misslyckad typ. T.o.m svårt handikappade är mer lyckade än jag är.
Jag har inte kollat filmen mer än några sekunder. Avskräckande lång film för mig, så jag såg inte så mycket men det verkade vara mest killar medverkandes. De vill ju ha mer tjejer med AS nu för tiden, så man kan räkna med att de (proffsen) tummar mer på kriterierna. Dvs det ser olika ut för tjejer/killar. Hur länge har du misslyckats med att få barn btw? Så svårt är det inte. Anser själv att det är viktigare att man får rätt partner, så ungarna får en bra uppväxt.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Aspergers video

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-01 22:03:07

Parvlon skrev:De vill ju ha mer tjejer med AS nu för tiden, så man kan räkna med att de (proffsen) tummar mer på kriterierna. Dvs det ser olika ut för tjejer/killar.


Det där är väl en jäkla konstig skruvning av verkligheten? Vad då VILL ha mer tjejer med AS? När det i verkligheten handlar om att man insett sina misstag, sent omsider?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Aspergers video

Inläggav Parvlon » 2010-01-01 22:09:40

alfapetsmamma skrev:Det där är väl en jäkla konstig skruvning av verkligheten?
Inte någon skruvning alls. Så ser min verklighet ut.
Konstig säkert.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-01 22:10:02

Jag är mer handikappad än de i programmet :( . Alltså jag är beroende av mina föräldrar både när jag ska göra saker och för pengar. Jag kan inte sätta ihop en IKEA-möbel ens utan hjälp.

När mina föräldrar dör kommer jag att ta livet av mig, för då är det kört för mig och min fortlevnad.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav lallic » 2010-01-01 22:26:39

Poängen är att man kan se hur de med aspergers verkar behöva hålla koll på sig själva så de inte säger något som kan såra, eller avbryter andra, uttrycker sig konstigt eller inte alls m.m. Sådana svårigheter har jag inte alls. Är det på tapeten att ge folk med andra problem (social fobi, PTSD, dysfunktionell uppväxtmiljö osv) aspergerdiagnos?
Senast redigerad av lallic 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-01 22:30:34

Heliora skrev:Men har man partner så gör det ingenting om man är handikappad! (t.o.m handikappade lyckas bättre än jag!). Då är livet ordnat. Du kommer att leva i högönsklig välmåga, få fina barn och barnbarn och hus och bil och ett lyckligt liv. Oroa dig inte!
Hehe, men vad pratar du om för super-partners? Min partner är helt handikappad, förmodligen Aspie-ADHD-Tourettes. Han har inte ens körkort. Även han är rökt om mina föräldrar dör. Då får han åka hem till sin mamma och jag åker in på gruppboende.

Edit: Okej, han dementerar delar av detta om sitt handikapps utsträckning och vill be att få ändra det till att sugis åker in på gruppboende, för han kommer inte att orka med bördan om mina föräldrar inte bär det tyngsta lasset.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Heliora » 2010-01-01 22:52:42

lallic skrev:Poängen är att man kan se hur de med aspergers verkar behöva hålla koll på sig själva så de inte säger något som kan såra, eller avbryter andra, uttrycker sig konstigt eller inte alls m.m. Sådana svårigheter har jag inte alls. Är det på tapeten att ge folk med andra problem (social fobi, PTSD, dysfunktionell uppväxtmiljö osv) aspergerdiagnos?


AS är ju en modediagnos... Vi är bara en bricka i diagnosdesignernas spel.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-01 23:01:21

lallic skrev:Poängen är att man kan se hur de med aspergers verkar behöva hålla koll på sig själva så de inte säger något som kan såra, eller avbryter andra, uttrycker sig konstigt eller inte alls m.m. Sådana svårigheter har jag inte alls.
Du hade ingenting sådant som barn heller? Jag var i princip mutist överallt utom hemma med mamma, ända upp i gymnasiet. Lärde mig tala ordentligt utan att tappa rösten eller viska långt efter att jag passerat 20.

Jag får återfall ibland, i nya situationer kan jag tappa talförmågan. Det är som att jag sväljer min egen röst.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Aspergers video

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-01 23:03:49

Parvlon skrev:
alfapetsmamma skrev:Det där är väl en jäkla konstig skruvning av verkligheten?
Inte någon skruvning alls. Så ser min verklighet ut.
Konstig säkert.


Well, jag tycker det verkar som att göra om en befintlig verklighet efter nån slags konspirationsteori, eller nåt ditåt. Att det funnits så många fler pojkar med AS-diagnos än flickor verkar mycket troligare utifrån ett Vi gjorde fel tidigare-perspektiv än att det skulle förhålla sig så att så många fler pojkar har det.

Och om man nu inte tror på mig såsom varandes lekman (lekkvinna) så säger Svenny Kopp och många andra som försörjer sig på att kunna AS och npf, att det är så här.

Men du menar att det är nåt de säger för att nån, osagt vem, önskar det? Vad skulle vitsen med det vara?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2010-01-01 23:11:31

Vad är det för sajt? Vilka står bakom den?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav lallic » 2010-01-01 23:11:34

sugrövmanövern skrev:
lallic skrev:Poängen är att man kan se hur de med aspergers verkar behöva hålla koll på sig själva så de inte säger något som kan såra, eller avbryter andra, uttrycker sig konstigt eller inte alls m.m. Sådana svårigheter har jag inte alls.
Du hade ingenting sådant som barn heller? Jag var i princip mutist överallt utom hemma med mamma, ända upp i gymnasiet. Lärde mig tala ordentligt utan att tappa rösten eller viska långt efter att jag passerat 20.

Jag får återfall ibland, i nya situationer kan jag tappa talförmågan. Det är som att jag sväljer min egen röst.


Jag kan nog prata på ganska mycket faktiskt. Tyvärr har pratat för mycket, på bekostnad av min egen integritet, samt varit en glad och udda mes i skolan. Därav mobbingen.
Senast redigerad av lallic 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Re: Aspergers video

Inläggav Parvlon » 2010-01-01 23:14:23

alfapetsmamma skrev:
Parvlon skrev:
alfapetsmamma skrev:Det där är väl en jäkla konstig skruvning av verkligheten?
Inte någon skruvning alls. Så ser min verklighet ut.
Konstig säkert.


Well, jag tycker det verkar som att göra om en befintlig verklighet efter nån slags konspirationsteori, eller nåt ditåt. Att det funnits så många fler pojkar med AS-diagnos än flickor verkar mycket troligare utifrån ett Vi gjorde fel tidigare-perspektiv än att det skulle förhålla sig så att så många fler pojkar har det.

Och om man nu inte tror på mig såsom varandes lekman (lekkvinna) så säger Svenny Kopp och många andra som försörjer sig på att kunna AS och npf, att det är så här.

Men du menar att det är nåt de säger för att nån, osagt vem, önskar det? Vad skulle vitsen med det vara?
Jag skrev att de _vill_ ha fler tjejer med AS diagnos. Sen vad orsaken till att någon vill något, kan man ju ha olika uppattningar om, men vanligtvis när det gäller Läkarpatrask brukar vara att de vill vårat eget bästa. Pengar är en annan vanlig vilje-faktor, som man håller käfften om när det gäller att man tjänar pengar på andras lidande. Men du har säkert rätt.. Jag är infekterad av scientologerna, fast jag vet bara inte om det än. (har inte fått någon räkning) :lol:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2010-01-02 0:06:06

Ok. Tycker det verkar lovande. Själv är jag misslyckad även om jag får ungar.

Pemer skrev:Vad är det för sajt? Vilka står bakom den?

Verkar vara en snubbe med för mycket/lite fritid. Efternamnet är inte så vanligt, förutom vid bolagsregistreringar. Verkar vara samma snubbe som står bakom "ADHD Uppmärksammas koncentrerat"-bloggen.

ID...........: ORG-342821
Name.........: Pär-Olof (censur)
PostAddress..: (censur)
PostCode.....: (censur)
PostArea.....: Göteborg
Country......: SE
Phone........: +46.(censur)
http://whois.domaintools.com/adhd-npf.com


AB se ADHD och ADD, Ett företag bara De Symptom hos barn och Vuxna tar vi som ett ADHD Test och talar om för och nackdelar med Concerta, Ritalin och Metamina och annan ADHD Coachin
http://www.aboutus.org/Adhd-npf.com

Ful Fattig och Fet med Fighting anda och Finnar. Har dock skrivit en del om ADHD historia som uppskattats tillsammans med en del fakta kring liknande fenomen.

Från början var detta ett gemensamt Google konto som stora delar av den första bloggen ADHD Uppmärksammas koncentrerat skrevs med. När detta skrivs står delar av bloggen just i färd med att flytta (hur det nu blir med den saken) Den nya adressen är http://adhd-npf.com/ och äntligen får jag ha min gamla mejl för mig själv.(nästan).
http://www.google.com/profiles/Parolof
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 3 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Hyper » 2010-01-02 6:30:32

lol vad roligt engelsk-talande uttalar "Asperger Syndrom", låter som att dem säger: "Asburger Syndrom"...

Fick ett väldigt sug efter hamburgare nu :-)014
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav Kahlokatt » 2010-01-03 18:04:29

sugrövmanövern skrev:Jag är mer handikappad än de i programmet :( . Alltså jag är beroende av mina föräldrar både när jag ska göra saker och för pengar. Jag kan inte sätta ihop en IKEA-möbel ens utan hjälp.

När mina föräldrar dör kommer jag att ta livet av mig, för då är det kört för mig och min fortlevnad.


Ja, samma här, för jag kan inte leva på min 17 år yngre bror. Jag är totalt handikappad utan mina päron.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav LILITH_ » 2010-01-03 19:56:56

Tittade igenom filmen med några avbrott för att röra om i risgrynsgröten på spisen men upptäckte ändå en del faktafel.
Förutom dem alfapetsmamma tog upp tidigare var det även det gamla påstående av "avsaknad av empati" som spökade.

Någon som såg från vilket år filmen var? Tittade efter men fick aldrig syn på detta. Vore intressant att få veta det då den bild av AS som presenterades här var i min mening en något mossig sådan.

Vi har ju en betydligt mer nyanserad bild av AS och hur olika den kan yttra sig när det gäller grad av funktionshinder, begåvning mm.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-04 0:15:47

LILITH_ skrev:Tittade igenom filmen med några avbrott för att röra om i risgrynsgröten på spisen men upptäckte ändå en del faktafel.
Förutom dem alfapetsmamma tog upp tidigare var det även det gamla påstående av "avsaknad av empati" som spökade.


Japp, avsaknad av empati var ett av de sunkiga diagnoskriterierna jag tänkte på.

Det kan handla om om de använder ICD eller DSM, eller att de använder en föråldrad version.

Förutom bristande kunskap och att filmen kanske är ålderstigen osv då.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Saninaé » 2010-01-04 1:22:20

Fanns några bra delar som man kan citera för sig själv, men sämre filmer om AS som jag sällan sett. Startar dåligt med att kalla det för sjukdom.

Av någon anledning drog de ingen paralell mellan Jack's kliniska depression och de höga kraven på att han ska vara normal. "Fighting to keep his symptoms in check." De skyllde depressionerna på diagnosen istället för omgivningen.

Och i allmänhet skildrade diagnosen som om vi vore helt störda. De nämnde saker som "emotional instability", "To be honest I have people checking on him to make sure he does everything right", och som tidigare nämnts, avsaknad av empati och liten/ingen förmåga att få vänner.

Jag orkade inte se hela, det var för dåligt.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 23:33:10, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in