Korsord svårare för aspergare???

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-01 21:30:41

Hej!

Det finns en uppsjö av korsordstidningar. För dem som tror att de inte klarar av att lösa korsord har det kommit två relativt nya korsordstidningar som heter Buslätta korsord och Nybörjarkryss. Jag köpte Buslätta korsord i somras och kunde i pcincip fylla i svaren utan att tänka. Sen finns det ju Knep & Knåp, Lätta korsord och Kors & Tvärs som tillhör de lättaste korsordstidningarna, men kräver något mer tankemöda.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 23:27:25, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav sommar » 2010-01-01 21:55:19

Lilla Gumman skrev:Hej!

Det finns en uppsjö av korsordstidningar. För dem som tror att de inte klarar av att lösa korsord har det kommit två relativt nya korsordstidningar som heter Buslätta korsord och Nybörjarkryss.
Hälsningar
Lilla Gumman

Tack för tipsen! Jag är nästan nybörjare jag köper korsordstidningar verkar det bra när jag bläddrar i dem i affären men när jag kommer hem klarar jag lite grann några få och sällan ett helt. Dessa två har jag dock aldrig hittat i någon affär. Jag får väl titta bättre.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:27:25, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Liten Blå Kanin » 2010-01-01 22:41:14

Är ni bra på att lösa liebers korsord?

http://www.profilkryss.se
Senast redigerad av Liten Blå Kanin 2011-05-04 23:27:25, redigerad totalt 1 gång.
Liten Blå Kanin
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2007-05-19

Inläggav Linus_på_linjen » 2010-01-02 12:41:10

geocache skrev:Hej Linus_på_linjen!
Hihi ja det går bra att fråga om det är något svar du inte kan :D!


Det var lite knepigt med "Bunny" Blom från Bjärred men med lite envishet och internet så...
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 23:27:25, redigerad totalt 1 gång.
Linus_på_linjen
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2007-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav geocache » 2010-01-02 13:56:30

Ja och Lady Gaga var också svår tyckte jag, men efter en stunds funderande kom jag på det svaret också. Alla andra svar tycker jag var lätta.

Men vilken "koppling" har "Bunny" Blom till Bjärred? Det är ju en stad i Skåne, men Povel Ramel sjöng ju inte på skånska... :?

Linus_på_linjen skrev:
geocache skrev:Hej Linus_på_linjen!
Hihi ja det går bra att fråga om det är något svar du inte kan :D!


Det var lite knepigt med "Bunny" Blom från Bjärred men med lite envishet och internet så...
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Chrilleb » 2010-01-02 14:43:40

Jag var bättre på ordlekar och rebusar som barn, tyckte om bild-gåtor som barn. Gillar korsord med mycket bilder i :)
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6400
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav FunLight » 2010-01-02 16:26:04

Nu har min ursprungsfråga om Aspergare hade svårare för "ordassociationer" i korsord, muterat till jämförelser om vilka som är snitsigast på korsord.

Dels så är det inte vad jag frågade, och dels finns risken att dom som är som jag, inte så snitsig, avhåller sig från att posta iom att dom kanske känner sig sämre än er som "kan"..

Därför ber jag att vi håller oss till ämnet "svårt för vissa delar i korsord", istället för "bah, korsord som är så lätt"..
Senast redigerad av FunLight 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
FunLight
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Gefle

Inläggav atoms » 2010-01-02 17:33:47

Funlights fråga;

Har aspergare generellt svårare med de problem som finns i korsord?

Nej, jag tror inte det.

Vissa kan till och med ha lättare för det än den genomsnittliga korsordslösaren i det att korsordet till sin uppbyggnad, struktur och form är enhetligt och lättöverskådligt.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav FunLight » 2010-01-02 19:18:55

atoms skrev:Funlights fråga;

Har aspergare generellt svårare med de problem som finns i korsord?

Nej, jag tror inte det.

Vissa kan till och med ha lättare för det än den genomsnittliga korsordslösaren i det att korsordet till sin uppbyggnad, struktur och form är enhetligt och lättöverskådligt.


Ok, det kan ju vara så, men jag undrar iaf var skillnaden är, iom att aspisar sägs ju ta saker bokstavligt, "hoppa över det där, flyga i taket, mm.", och även svårt för outtalade meningar, "usch vad kallt det är här inne=kan du stänga fönstret, va trött jag är=jag vill sova nu."

Därför undrade jag om korsord, som ju är fulla av dubbelmeningar och osagda saker, men det kanske inte är samma problem med korsord som rl, och isf, hur och varför??? (Om nån vet, annars får jag väl undra på utan svar tills jag dör obildad.. :wink: )
Senast redigerad av FunLight 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
FunLight
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Gefle

Inläggav carl » 2010-01-02 20:19:37

Korsord är inte fullt av dubbelmeningar och osagda saker, snarare tvärtom ordlekar och pussel som menar exakt det det menar, men som kan förväxlas om man inte passar sig.

Visst finns det några ord ibland där man tycker att det borde finnas mer än ett svar, men ett bra korsord ska ha endast ett svar på varje fråga. Jag brukar ha problem med lättare korsord som är för dubbeltydiga med sina svar.
De svårare har oftast en logik bakom frågan så att man får en aha upplevelse när man löser den. Annars är kunskapsfrågor vanliga. Även språkförståelse och synonymer används ofta.
Allt som jag tror är ganska kul om man gillar att överanalysera.

Sen måste man använda sig av ords uppbyggnad för att lösa ut svårare ord.osv..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Linus_på_linjen » 2010-01-03 12:05:45

geocache skrev:Men vilken "koppling" har "Bunny" Blom till Bjärred? Det är ju en stad i Skåne, men Povel Ramel sjöng ju inte på skånska... :?


Jag googlade på Bunny Blom och hittade historien på wikipedia.
Benjamin "Bunny" Blom var en pseudonym för Povel Ramel när han spelade in ett antal hits från 1920- och 1930-talet på en samling EP-skivor under sent 1950-tal.

Ramel har en dokumenterad fallenhet för den tidiga schlagermusiken från tiden kring 1915-1930, då låtarna enligt honom var enklare och lättare att tralla med i. Under de sista åren på 1950-talet fick han så idén att samla dessa då bortglömda melodier i potpuri-form, av någon anledning valde han att göra detta under namnet Herr Bunny Blom from Bjärred och hitta på en historia om den blyge kanelcylinderfabrikatören från Skåne som motvilligt blev grammofonartist.

För att göra historien om Bunny trovärdig hyrde man in en fryntlig, mustaschprydd herre som spelade Bunny på skivomslag, reklam och promotionturnéer. Denne person var Harry Asklund, som annars arbetade på verktygsförrådet hos Stockholms Spårvägar.

Stig Wallgren, som var reklamansvarig på Knäppupp, tog det hela ett steg längre då man kring 1960 startade en stor reklamkampanj för de fiktiva halstabletterna Bröstmeiers Kanelcylindrar. Man köpte bland annat neonreklam i Operahuset och man tryckte upp ett antal tomma askar som försåtligt spreds i landet.

EP-skivorna, som spelats in 1957 och 1958, ackompanjerades av Zigge Zackarin och hans Zockerpullor (i verkligheten Sigurd Ågren med orkester). De oortodoxa arrangemangen påminde i viss grad om Spike Jones. Såväl Bunny som orkestern uppträdde i reklamen i klädsel värdig varietéartister från 1910-talet; stor mustasch, frack och halmhatt.

Strax fick Bunny också sjunga duetter på en EP med Knäppupps kvinnliga stjärnor: med Brita Borg i Kom i cha-cha-cha och Gunwer Bergkvist i Kreatursmässan uti Humbleberry Piggie Peg.

Givetvis kunde inte Bunny göra några offentliga framträdanden som sångare. Detta skylldes på "hans stora blygsel, omsorg om hans mamma och på karriären som kanelcylinderfabrikatör".

1962 förklarade Knäppupp att Bunny Blom hade lämnat sin artistkarriär bakom sig. Povel har vid senare tillfällen förklarat att det berott på att han vid en fest imiterat Bunny, vilket upprörde densamme.[
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Linus_på_linjen
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2007-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav geocache » 2010-01-03 15:38:39

Hej Linus_på_linjen!

Hihi då förstår jag genast sammanhanget. Tack tack så mycket!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in