Nyfikna frågor 2

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nyfikna frågor 2

Inläggav Vindra » 2009-12-30 13:44:31

Tack sötnosar för era tidigare svar. :)
Hey ho, let´s go!

1. Finns det några fördelar med att ha AS?

2. Tror du på Gud?

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?

5. Samlar du på något? Vad?

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Senast redigerad av Vindra 2011-05-04 23:31:15, redigerad totalt 1 gång.
Vindra
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2009-12-05

Inläggav KrigarSjäl » 2009-12-30 14:00:36

1. Ja.
Uthållighet och uppmärksamhet nog för att göra en sak i taget, fokus på det man är intresserad av, kunskapsinhämtning.

2. Nej.

3. Ett gammalmodigt vårdtänk som utgår från att jag är en idiot med en tioårings förståndsgåvor.

4. För mig räcker det med att folk är sig själva. Naturligt beteende är att föredra framför konstlat.

5. Man kan inte kalla det samlande, men jag kommer fortsätta tatuera mig.

6. Ja, i varierande mån. Jag uppfattas ofta som arrogant och kaxig, men ärligt talat - jag orkar inte med att sänka mig till andras intellektuella kapacitetsnivå hela tiden.
I många sociala situationer förekommer det vad jag kallar "dumhetskontrakt". Man låtsas vara dummare än man är för att inte göra sig märkvärdig och för att solidarisera med de som ÄR dumma. Med resultatet att alla pratar om den nya diskborsten.

7. Väl utförda kändisimitationer. Imitationer överhuvudtaget.

8. Hon är snygg och intelligent och vi har bestämt plats i en trivsam miljö.

9. En ryggtavla i japansk stil.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:31:15, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav tahlia » 2009-12-30 14:00:42

Finns det några fördelar med att ha AS?
Nej.

Tror du på Gud?
Nej

Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
Alltså.. helt oavsett vad det beror på så är ett fördomsfullt översittar-beteende det värsta jag vet.

Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Det där går egentligen inte att svara på. Först och främst måste det vara en människa vars personlighet jag kommer överrens med (i brist på bättre uttryck). I det läget så ... "beter sig fullständigt naturligt och som sig själv"?

Samlar du på något? Vad?
Dåliga erfarenheter? ;)
Skämt åsido. Nej, jag samlar inte på något.

Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Nej. Jag vet att andra ser mig som annorlunda. Hur? Det varierar från person till person. Varför? För att jag är annorlunda.

Vad får dig att skratta riktigt gott?
Har ingen aning...

Hur ser en drömdejt ut för dig?
Obefintlig. Dejta? *rysa*

Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Investerade en del, använde den andra delen till att komma upp i månatlig normal levnadsstandard.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 23:31:15, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav earlydayminer » 2009-12-30 14:06:46

1. Finns det några fördelar med att ha AS?

Noggrannhet, detaljseende, lojalitet, envishet, fokusering, kunskap inom specialintresset m.m.

2. Tror du på Gud?

Nej.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?

Att håna mig, driva med mig, vara "puttinuttig" med mig och tjata på mig när jag har givit mitt svar.

4. Hur bör en människa ultimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?

Var lugn (behöver inte vara lugn jämt, men oftast), lyssna och avbryt mig inte. Säg till mig (hänsynsfullt och trevligt) om jag gör något fel så att jag vet det.

5. Samlar du på något? Vad?

Upplevelser, information, musik, kvitton. Heh.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

Inte de som är nära mig, och de som inte känner mig ser mig säkert som konstig. När jag går själv går jag ofta och trummar, hummar eller har mig. Ett geni slutar aldrig att tänka. ;) *Skämtar med en gnutta allvar*

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?

Riktigt sjuka saker, det är svårt att förklara. Kan även skratta när jag slår mig på klumpiga sätt, som t ex att jag får bråttom och halkar ute i köket. Då skrattar jag så att jag får ont i magen.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?

Hm. En picknick under ett stort träd som står på ett fält i franska landsbygden. Och det ska vara en fin sommarkväll med en helt molnfri himmel. :D

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?

Betalar hela min familjs skulder skulle jag göra först och främst. Sedan skulle jag skaffa medlemskap och skicka pengar till läkare utan gränser, bris osv. Sedan skulle jag spara en del. Efter det vet jag faktiskt inte, förmodligen resa till Antarktis och Arktis. Och köpa en riktigt fräsch Gretsch "Black Falcon" och en Gibson ES-335. Yep. Mer vet jag inte.

(Betala min familjs skulder, och fixa medlemskap och skicka pengar till olika organisationer som gör världen bättre har funnits på listan ända sedan jag var liten. Det har aldrig förändrats.)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 23:31:15, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Chrilleb » 2009-12-30 14:45:39

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
De spännande människorna man får kontakt med. Man känner sig lite speciell inombords. Att kunna berätta för andra om AS ( det gör jag gärna ).


2. Tror du på Gud?

Nej, bara änglabeskyddelse.


3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)


Att såra, vara..jävlig, och inte tro på vad jag berättar typ. Att inte ställa upp lika mycket om jag själv gör det.


4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?

Trevligt , respektfullt och positivt.

5. Samlar du på något? Vad?

Nej, inte just nu men har samlat på allt ifrån kvitton, urklipp av Tommy Körberg och lite klipp med folk med diagnoser.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

Lite mjäkig och tafatt ibland i jobbsituationer, svårt att säga ifrån, ingen macho-typ direkt alltså :lol:


7. Vad får dig att skratta riktigt gott?


När en artist jag gillar gör nåt kul, det bottnar i att jag själv mår bra. Har fått mera självdistans med tiden, kan skämta och skratta om mig själv , det fanns inte för 10 år sen.


8. Hur ser en drömdejt ut för dig?

Vi har chattat eller talat med varann på telefon. Jag åker in med tåget till stan, vi promenerar länge, köper glass i Gallerian, går sen ut ( det är gärna sol och sommar eller vinter och mkt snö ) vandrar förbi kajerna i Stockholm uteliv, avslutar det hela på nån restaurang och pratar om vad vi tyckte, om det blir en gång till :P Förmodligen ska vi träffas igen.



9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?

Är nästan 100 på att jag skänker något till Välgörenhet av nåt slag, viss summa placerar jag i fonder, tar ut ett kapital att handla för per månad, resten får ligga på banken, men välgörenhet blir det nog för en viss slant.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav Pemer » 2009-12-30 15:28:04

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Det känns som en fördel att ha mer mod att vara mig själv, stå för vem jag är och inte vara så förbålt låst av grupptryck, som känns som ett sådant signum för "normala".

(Allt deras "Vad ska folk säga om jag...." och "Kan man verkligen göra så....")

2. Tror du på Gud?
Jag tror på någonting, mitt liv känns verkligen styrt av någon makt som inte har velat mig väl. I långa loppet har allt gått på det sämre sätt som var möjligt. Med bara lite mer flyt kunde jag ha varit en sådan aspergare som det finns så många av här på forumet, som har kommit in i yrkesliv och t o m mött partners och familjer. Det känns som att jättelite har skilt mig från att lika gärna kunna ha hamnat där också. Men allt har verkat närmast sträva mot att det inte skulle få bli så.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig? (Utifrån ett AS-perspektiv)
"Vårdtänket" som Krigarsjäl har beskrivit - och inte minst "Jaja, du kan visst skylla allt på det där jävla Asperger..."

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Vara intresserad av att förstå andra människor, och förstå mig. Ta in vem jag faktiskt är och upptäcka den personen. Med mitt annorlundaskap och tillräckligt mycket "normal" utstrålning samtidigt blir mångas bild av mig baserad på deras egna misstolkningar av den kombinationen. Det gäller ite minst det motsatta könet...

5. Samlar du på något? Vad?
Har samlat aktivt på bilbroschyrer och Kalle Anka & C-o och har de samlingarna kvar. (Eftersom jag vill ha smilies med i inlägget och inte vill inaktivera, stavar jag fel på C-o, med kolon blir det annars C:o)

Samlar nu på den kalendariska släktlitteraturen, nuvarande Svenska Släktkalendern (1912-, har just köpt 1912 och har fått avi idag om paketet med den) och föregångaren Svensk Slägtkalender (1885-1889)/Svenska Ättartal (1892-1908).

Likaledes samlar jag på Årets Ishockey (komplett från starten 1957 och fram till 1995, har inte brytt mig så aktivt om att leta efter nyare årgångar än).

Därutöver på förbundets tävlingskalender varje säsong, Ishockeyboken/Hockeyboken (namnbyte i början av 70-talet), där det nu bara är enstaka luckor i samlingen.

Och så på Huddinge Hockeys matchprogram! :D

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Som jag var inne på under en av de tidigare frågorna tror jag folk i regel misstolkar mitt annorlundaskap utifrån att jag ger ett så "normalt" intryck samtidigt som det är just AS-dragen de märker av. Kombinationen av att märka den aspiga utstrålningen och samtidigt vara fast förvissad att jag är fullständigt normal ger uppenbarligen ett helt bisarrt intryck.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Massor! Har stor och bred humor, gillar det mesta i humorväg... :lol:

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Mysig middag hemma, sedan sätter vi oss i soffan med lite vin och choklad och ser vad som händer.... :)

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Oj. Hm. Tror inte ens jag vågar sia om det. Det finns så vansinnigt mycket olika saker man skulle kunna göra då...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav Hyper » 2009-12-30 16:28:44

Finns det några fördelar med att ha AS?
En fördel kan vara att man blir mer kreativ, alltså att man lär sig mycket och håller på mycket med vissa intressen.

En annan fördel kan vara att man som ungdom håller sig hemma på kvällarna, och inte super sig full på krogen med massa skummisar!

Tror du på Gud?
Vet inte.

Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
Vet inte.

Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Trevlig, rolig, intresserad.

Samlar du på något? Vad?
Nej.

Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Nej, det tror jag inte.. men det beror väl på situationen förstås.

Jag kan nog anses som någorlunda efterbliven/tillbakadragen/barnslig i vissa situationer. Det kan vara t.ex om man drar ut med folk och ska göra något (gå på bio, bowla, vad som helst), då blir jag nervös och osäker på nya miljöer och situationer, och vet inte riktigt vad jag ska göra/betee mig.

Vad får dig att skratta riktigt gott?
Ett riktigt barnsligt och långsökt skämt!

Hur ser en drömdejt ut för dig?
Dejting är ingenting för mig.

Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Köpa ett grafikkort till datorn, en ny datorskärm, och en kamera.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav Alexandra » 2009-12-30 16:47:39

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Nej.

2. Tror du på Gud?
Nej.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig? (Utifrån ett AS-perspektiv)
Otydlighet.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Först och främst: lämna mig ifred när jag behöver det.

5. Samlar du på något? Vad?
Köksprylar, i synnerhet snygga glas. Som barn hade jag en gigantisk dinosauriesamling.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Vissa säger att de uppfattar mig som annorlunda, andra att de inte gör det. Bristande förmåga till ögonkontakt samt en alltför allvarlig min är - efter vad jag fått höra - tydligen den vanligaste orsaken.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Människor.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Att dejta är inget jag sysslar med.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
-
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Charley? » 2009-12-30 18:30:43

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Ja, det finns för- och nackdelar med allt.

2. Tror du på Gud?
Ja, helhjärtat och tacksamt.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
Subtil och/eller oärlig kommunikation gör mig förvirrad och -bannad.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Ärligt och tydligt.

5. Samlar du på något? Vad?
Jag har tidigare samlat på sexpartners, men det har jag lagt på hyllan.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Jag bryr mig verkligen inte.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Ungefär samma saker som får mig att skratta ondskefullt.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Sitta i soffan och hålla hand samtidigt som det diskuteras framtid, samtid och känslor. Typ.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Frågan är konstig. Om jag skulle vinna så mycket pengar skulle jag troligtvis få ångest och köpa heroin.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Koboshi » 2009-12-30 18:50:19

1) Säkert. Hög intelligens och ser saker ur annat perspektiv.

2) CREDO! (Jag tror).

3) Att bli behandlad som en idiot och att vissa anser att man är förståndshandikappad.

4) Ärligt, rakt och förklarande.

5) Tja mjukisdjur... Men endast hundar och tigrar... Och rävar ^_^.

6) Säker men hur och varför är svårare att veta.

7) Monty python!

8. Vet inte.

9) Ehhh.... Ny bil.... Prius tror jag. En bärbar dator.... Minst 500 000 till kollekt...
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-30 19:51:52

Finns det några fördelar med att ha AS?
En hel del, tror jag. Perspektivet, utanför samtidigt som man har ett detaljseende tror jag är vår största styrka. :)

Tror du på Gud?
Jag tror på Gud precis som jag "tror på" Harry Potter. Det kan vara ett intressant filosofiskt tidsfördriv ibland, Gud. En nöjesföreteelse som att läsa böckerna om HP.

Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)

Att vara oväntad. Att helt plötsligt komma med en anklagelse, utan att "vara beredd" på det.

Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Att inte komma med överraskningar - det verkar dock inte gå in i skallen på folk. De fattar inte att "plötsligheter" ÄR överraskningar.

Samlar du på något? Vad?
Nej, inget. När jag var liten samlade jag på stenar. Eller nej, det var mer ett tvång... :)

Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Ja, det tror jag. För att jag bara inte är särskilt intresserad av samma saker som dem... tror jag. :)

Vad får dig att skratta riktigt gott?
Dåliga skämt när jag är trött. Det kan bli riktigt roligt. :) Eller absurda drömmar jag brukar ha.

Hur ser en drömdejt ut för dig?
Jag skulle aldrig gå på dejt. Vill helst falla för någon jag redan känner till.

Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Oj... jag vet inte. Köpa... saker. Jag ska vara realistisk: jag tror att jag skulle handla upp alla pengar på skitsaker. Faktiskt. Dum som man är. :)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav weasley » 2009-12-30 21:04:41

Vindra skrev:Tack sötnosar för era tidigare svar. :)
Hey ho, let´s go!

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Ingen aning. Jag är den jag är. Sen finns det tydligen vissa som har ett namn på det jag är. Det är inte mitt problem. Precis som alla andra i denna värld finns det saker jag är bra på och saker jag är dålig på.

Vindra skrev:2. Tror du på Gud?
Det finns inga bevis för att det finns en Gud. Det finns inga bevis för att det inte finns en Gud. Det kan finnas flera Gudar. Alltså - jag har ingen aning och jag bryr mej ärligt talat inte så mkt heller.

Vindra skrev:3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)
Tro att jag är en efterbliven tönt.

Vindra skrev:4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Vara ärlig.

Vindra skrev:5. Samlar du på något? Vad?
Samlar inte på något för samlandets skull. Samlar på saker jag kan och kommer att använda. Hade massa dumma samlarsaker för mej när jag var liten men det är egentligen bara meningslöst att samla saker man inte kan eller får använda. Tar bara upp plats.

Vindra skrev:6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Har ingen aning om hur andra ser på mej. Tror att jag kan framstå som ovanligt bestämd.

Vindra skrev:7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Min mor och mina syskon.

Vindra skrev:8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Fri tillgång till dustins lager under en timme.

Vindra skrev:9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
1) Betalade av mina skulder.
2) Köpte mark till mina får.
3) Tog körkort.
4) Om det fanns pengar kvar skulle jag gärna försöka tenta av de eftersläntrarkurser som ligger mellan mej och ett examensbevis.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav Jnx » 2009-12-30 21:39:49

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
I den mån jag faktiskt har det. Nej, man kan ju vara intelligent utan att ha AS.

2. Tror du på Gud?
Jag ser det som osannolikt att en gud finns, har inte sett några tecken annat än anekdotiska på att så skulel vara fallet.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
Subtilitet och otydlighet, särskillt om de förväntar sig att jag ska förstå vad de signalerar.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Våga förolämpa mig och vara ärlig och retsam mot mig. Då vet jag att personen är trygg med mig och jag vågar själv slappna av.

5. Samlar du på något? Vad?
Nej, eller möjligen pengar, iaf så man har lite buffert.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Ibland, när jag inte orkar agera socialt kan jag sticka ut lite, men inte extremt. Folk är ju alltid lite olika.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Teknisk och lite komplicerad humor.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Aldrig varit på dejt. Men är det med rätt person tror jag nästan det gör detsamma vad man gör. Helst inte bio eller något annat som tar för mycket uppmärksamhet bara, vill ju träffa personen ifråga.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Köpa lite småsaker, ny dator, dyr digitalkamera, kanske fixa bil etc. Annars leva vidare som vanligt, använda pengarna vid behov för att köpa lägenhet och dylikt. Ev använda pengarna till att starta ett företag någon gång om man hittar rätt personer och rätt ide.
Senast redigerad av Jnx 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Jnx
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2009-09-30
Ort: Linköping

Inläggav imperativ » 2009-12-31 2:07:05

1. Ja, nej, ibland. Det beror alltid på sammanhangets detaljer (spånar fritt).
2. Nej.
3. Beskyddande.
4. Oförsiktig.
5. Nej.
6. Ja. Tystare, lugnare och mer målmedveten än vad de flesta är vana vid. Social extrem klumpighet vid för mig ovana situationer.
7. Mycket.
8. Vet inte.
9. Hamnar på mitt buffertkontot. En miljon är lite pengar i ett längre perspektiv i ett land som detta.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav Deadly_Nightshade » 2009-12-31 4:01:29

1. Inte vad jag känner till
2. Ett högre medvetande? Nej
3. Uhm, vet inte riktigt vad jag ska svara. Men det värsta är väl när folk behandlar en som skit fast man inte gjort dem något. Eller när folk behandlar en som att man är korkad.
4. Behandla mig som vem som helst men inte titta konstigt på mig bara för att jag inte har lust att umgås i 9 av 10 fall eller för att jag beter mig allmänt konstigt. Dvs öppensinnade, vänligt inställda personer som accepterar istället för dömmer. Äsch vilket luddigt svar... men det var ju en så knepig fråga.
5. DVD-filmer
6. Verkligen. Folk ser mig som en lustig loser antar jag. Vad tror du själv om ensamma 25åringar som inte har vänner/flickvän, aldrig visar något intresse för att socialisera och som är allmänt konstig i sociala situationer? Folk tycker också att jag är en gnällig besserwisser, och många blir direkt irriterade på mig utan att jag förstår varför.
7. Denna typ av humor: http://www.clipser.com/watch_video/152112
Dvs att driva med omgivningen för att se deras reaktioner
8. Ingen aning. Jag försöker att inte tänka på "sånt där" för jag blir bara ledsen
9. Jag skulle betala mitt studielån och sedan troligtvis använda det för att undvika att jobba under 5 år, typ studera mer kanske.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav Tobias » 2009-12-31 4:06:35

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Ja, jag tycker den största fördelen är att ha specialintressen, livet skulle vara väldigt fattigt utan dem.

2. Tror du på Gud?
Nej.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
Jag vet inte, tortera mig med en blåslampa?

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Lämna mig ifred.

5. Samlar du på något? Vad?
Jag vet inte om jag skulle säga att jag samlar på något per se men jag gillar att ha mycket saker, mest sådant som är relaterade till mina specialintressen.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Jag vet att folk ser mer som väldigt annorlunda och de brukar ofta påpeka det. Jag verkar alltid utmärka mig på något sätt.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Inte mycket.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Jag dejtar inte.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Jag skulle ha göra av med alltihop på mina specialintressen innan du hinner säga Tlahuizcalpantecuhtli.
Senast redigerad av Tobias 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Tobias
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2005-10-19

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav Windfarne » 2009-12-31 6:47:38

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Nackdelarna överväger. Fördelar: att kunna ha en obruten integritet, slippa ge avkall på den man är för att bli accepterad. (eftersom man ändå inte blir det när man har AS)

2. Tror du på Gud?
Ja.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)

Respektlöshet, överlägsenhet, dold agenda i kommunikationen

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Jag gillar samma människor som de flesta andra gillar: värme, chosefrihet, spjuverhumor, ärlighet, rakhet. H*n ska ha ett så starkt självförtroende att mina brister inte gör h*n osäker och nervös.

5. Samlar du på något? Vad?
Sånt som är relaterat till mina hobbies. Fina saker, ej navelludd och sånt. I år har det blivit en hel del armbandsklockor så det kan bli lite dyrt.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Från min horisont tycker jag att de som ser mig som avvikande är oinformerade. Men något i mitt uppträdande signalerar tydligen att jag inte "hör till" vilket ofta är smärtsamt.
Jag har svårt att veta hur mycket man bör avslöja om sig själv, det kan bli för mycket, jag inbillar mig att jag står närmre vissa personer än vad jag egentligen gör.
Jag är hopplöst dålig på att ordna sånt som andra tycker är roligt, det är en klar brist och avvikelse som handikappar mig.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Länge sedan jag gapskrattade. Stort leende åt Fawlty Towers resp The Far Side av Gary Larson.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Ring mej sen så pratar vi mer om det ;)
Skämt åsido. Har haft en hel del riktigt, riktigt trevliga stunder. Men ifrågasätter om det är värt smärtan när man hade hoppats på ett liv men strax står ensam igen.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Nolla studielånet och sånt, annars har jag ingen aning. En miljon är ingen fantasisumma nuförtiden, alldeles för lätt att bränna det. Så man finge nog sätta sig ned och fundera över det.
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 23:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav Inger » 2009-12-31 8:11:46

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Originalitet, kreativitet, sensibilitet, hyperfokuseringsförmåga, specialintressen, rakhet, att köra sitt eget race och inte anpassa sig för mycket till konventioner.

2. Tror du på Gud?
Vet inte. Beror på vad man menar med "Gud".

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
Hysteriska utbrott, dubbla budskap, outtalade krav, emotionell utpressning.

4. Hur bör en människa ultimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Vara rak och ärlig men inte elak, omtänksam men inte tjatig och påstridig, hålla löften, passa tider och ha förståelse för min varierande ork och kommunikationsförmåga.

5. Samlar du på något? Vad?
Speciell musik, annars inget speciellt. (Gillar inte saker som tar plats.)

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Säkert. Klär och uppför mig väl lite udda kanske. Fast nu gissar jag bara, har väldigt svårt att veta hur andra kan tänkas uppfatta en så det är inget jag ödslar tid på att fundera över särksilt ofta.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Pojkvännens (Zombies) fyndiga ordvitsar, sugrövmanöverns ohämmade inlägg, överraskande situationskomik i verkliga livet mm.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Nåt stillsamt med god mat, trevligt sällskap och intressant arkitektur.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Köpte en övernattningslya i stan (eller strax utanför). Vann jag flera skulle jag ge bort en del.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:31:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav Juddy » 2009-12-31 11:19:47

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Har inte bestämt mig än. Eller jag har ett väldigt bra minne gällande detaljer. Jag minns däremot inte vad jag åt till lunch igår.

2. Tror du på Gud?
Ja.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)
Som om jag är ett relativt pucko.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Som om jag är en normal människa men med viss hänsyn tagen till mina behov, som stresskänslighet.

5. Samlar du på något? Vad?
Ja, orkidéer. Samlar mindre nu än förut.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Många ser mig som udda, jag har ett begränsat socialt umgänge, vilket JAG trivs alldeles utmärkt med. Mycket dvd-film också eftersom jag inte fixar bio.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Stand up comedy som Eddie Izzard, en del småsaker som andra kanske inte noterar.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Gillar inte dejter.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Betala av lån.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav pointblank » 2009-12-31 14:21:26

1. Finns det några fördelar med att ha AS?

Koncentrationsförmågan och detaljseendet ser jag som fördelar.

2. Tror du på Gud?

Ja, är väl en agnostiker som hoppas och tror.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)


Vara elak eller falsk, ha häftigt och omväxlande temperament.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?

Vara sig själv, och gärna lugn.

5. Samlar du på något? Vad?

Samlar på böcker av vissa författare, endel musik och på erfarenheter.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

Vissa ser mig ser mig nog som helt normal, andra som helknäpp. Har slutat att bry mig.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?

Dråpliga kommentarer, knäppa ordvitsar mm.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?

Med rätt sällskap kan den nog se ut lite hur som helst.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?

Det lär inte hända...
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-12-31 14:38:50

1. Finns det några fördelar med att ha AS?

Sinne för detaljer, uthållighet när man vill något 1000%, envishet, specialkunskap inom vissa områden, att ha specialintressen.

2. Tror du på Gud?

Nej.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?

Att inte lyssna på det jag säger och påstå att jag skulle tänka/känna på ett annat sätt än det jag sagt. Att någon är ironisk eller hånfull mot mig.

4. Hur bör en människa ultimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?

Ha ett lugnt förhållningssätt, acceptera mig som jag är, bemöta mig med respekt och värdighet.

5. Samlar du på något? Vad?

Oanvända tepåsar av olika sorters te samt diverse hello kitty saker (främst brevpapper, pennor osv).

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

Kanske inte mina allra närmaste. men folk som inte känner mig kan väl tro att jag ser disträ ut, går i min lilla värld typ. Brorsan såg mig tidigare som ett annorlunda freak. Jag vet inte hur han tänker om mig nuförtiden.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?

Min egen klumpighet och ordlekar.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Jag gillar inte riktigt ordet "dejt". Jag föredrar "träff mellan tjej och kille".
Mysigt fika på lugn miljö på ett favvo-café, en vinterkväll med snö fallande utomhus och värmeljus tända inomhus.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?

Organisationer som BRIS och WWF skulle få en hel del, om jag hade vunnit 1 miljon kronor. Sedan skulle jag använda det som behövs för att ha en kostnadsmässigt lagom resa till Island, Färöarna, Arktis och Antarktis. Jag tror nog jag skulle bjuda en viss person på Antarktis resan.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav AAA » 2009-12-31 14:51:45

Vindra, vad svarar du själv på alla frågor? Har jag missat det?
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Windfarne » 2009-12-31 15:46:34

TheBoxSaysNo skrev:Att inte lyssna på det jag säger och påstå att jag skulle tänka/känna på ett annat sätt än det jag sagt. Att någon är ironisk eller hånfull mot mig.


Så sant, jag har redan svarat men förträngde då den/de som har en färdig och orubblig bild av hur jag känner och tänker, vad jag har för värderingar och målsättningar, som påstår att jag skulle ha en ondskefull dold agenda. Allt medan jag själv vet att de ljuger på mig.
Sådant är riktigt kränkande.
Halvidioter som är ironiska och hånfulla försöker jag slå ur hågen, men vid behov visar jag min kapacitet och då brukar de blekna.
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav Jossan » 2009-12-31 17:15:39

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Nej, jag kan tyvärr inte komma på några fördelar i vardagslivet. Den enda fördelen är alla fantastiska människor jag lärt känna genom detta forum.

2. Tror du på Gud?
Ja.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)

Att säga en sak och mena en annan, eller i annat fall ge ett intryck av att vilja väl och sedan visar det sig i slutändan att människa inte alls var välvillig utan hade en baktanke med sitt beténde.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Rak och ärlig.

5. Samlar du på något? Vad?
Lyckliga upplevelser.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Ja det tror jag. En del säger att jag lever i ett annat århundrande. Jag är förfärligt otekninsk, hatar datorer, och skulle helst vilja leva som bondmora ute på landet.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Just nu är det när min nuvarande älskare blåser min mage.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Vi ligger i sängen och kramas och pussas och bara njuter av varandras sällskap.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Investerade i en bostadsrätt.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in