Självanalys och AS - motsättningar?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2009-12-13 22:31:25

alfapetsmamma skrev:självkännedöm


Aj satan, jag slant visst... Självkännedom med o, naturligtvis.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:17:17, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Självanalys och AS - motsättningar?

Inläggav Per Plex » 2009-12-15 22:27:50

prntscr skrev:Är detta ingående självanalyserande verkligen förenligt med AS - ett funktionshinder som till stor del handlar om en oförmåga att kunna förstå sitt eget beteende och hur det påverkar andra i de sociala situationerna?

Jag menar, ser man sina brister i ett visst sammanhang, så har man ju ändå en god bild av vad som är acceptabelt socialt beteende. Detta borde gå stick i stäv med AS-diagnosen, då den klassiska AS:aren inte kan förstå var problematiken till de sociala misstagen ligger. Detta har neurologisk grund.

En vanlig människa, eller neurotyp, kan ju analysera sig själv och sätta fingret på vad som är rätt och fel i sociala sammanhang. Det är ju också därför de kan anpassa sig och smälta in i mängden.

Är inte en AS:are som analyserar sitt beteende i sociala sammanhang, och som har en känsla för vad som är "rätt" och "fel", lite som en färgblind som kan se färger, eller en psykopat som kan känna medkänsla?

Det känns som många, bara genom sina poster, utesluter sig som möjliga AS-kandidater.

Några tankar kring detta?


Jag har förstått det som att AS-personer i högre grad än andra måste analysera sitt och andras beteende i sociala sammanhang, för att förstå vad som händer, medan NT-personer bara "vet" det genom någon form av intuition.

Jag tycker att liknelsen med färgblindhet var ganska bra; jag som AS-person kanske bara uppfattar svart, vitt och en del grå "sociala" nyanser däremellan, medan en NT-person ser mer och får tillgång till ytterligare information, genom att också kunna se färger. Om det är så, behöver ju NT-personen inte tänka lika mycket som AS-personen, för att fungera socialt, och har sålunda ett mindre behov av "självinsikt" (om man med självinsikt menar att man också kan formulera varför man gör vissa saker och låter bli att göra andra).

AS-personen däremot måste göra en ytterligare analys av annat i omgivning för att kunna urskilja det som NT-personer kallar för "färger". Kanske kan han lista ut "färgerna" beroende på hur nyanserna intill ser ut, eller på vilken form de har? Ser det ut som blad? Då är de antagligen gröna, tänker AS-personen, medan NT-personen ser det direkt (i överförd bemärkelse förstås).

En annan liknelse:
En person med diabetes (jfr AS) måste tänka på när, vad och hur mycket han ska äta, för att kunna reglera sina insulinnivåer på ett bra sätt med hjälp av t ex sprutor - annars kan det gå illa för honom. En person utan diabetes (jfr NT) behöver överhuvudtaget inte fundera på detta, eller formulera några teser om varför "han" (kroppen) gör som den gör, det blir ändå rätt "automatiskt". "NT-personen" (i insulinhänseende) behöver helt enkelt ingen "insulin-insikt", han kan lägga den energi som "diabetikern" måste använda för sin insulinreglering på något annat, maten, umgänget eller vad det nu kan vara.

Synpunkter?
Senast redigerad av Per Plex 2011-05-04 23:17:17, redigerad totalt 1 gång.
Per Plex
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-02
Ort: Östergötland

Inläggav Alien » 2009-12-16 3:47:12

alfapetsmamma skrev:
alfapetsmamma skrev:självkännedöm


Aj satan, jag slant visst... Självkännedom med o, naturligtvis.


Självkännedömande låter som ett bra ord, när man analyserar och dömer sig själv. :wink:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:17:17, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2009-12-16 3:49:56

Per Plex, det stämmer precis tycker jag. Som aspergare måste man tänka mer än vanligt folk, precis om om man vore färgblind el diabetiker.

Iofs gäller det att först förstå att man har AS. Det gjorde inte jag så jag försökte analysera andra i stället.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:17:17, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav olgis » 2009-12-16 10:18:18

alfapetsmamma skrev:Och så kanske jag ska skriva ett eget inlägg också, och inte bara reagera på andras. Utredningsläkaren talade en hel del om min påtagligt höga självkännedöm, självinsikt och att jag var så nyanserad därvidlag.

Inte så konstigt när man dels är analytiskt lagd, tänker i stort sett jämt, har psykologi eller iaf människors fungerande som ett specialintresse sen decennier, är enveten som en terrier i att vända på stenar tills det känns som man hittat en hållbar förklaring, har gått läääänge i terapi, ogillar lögner och bedrägerier såväl hos sig själv som hos andra och har en massa andra diagnosadekvata drag som bidrar.

Så nej, jag ser inte AS som en belastning vad gäller självkännedomen eller människokännedom i stort, tvärtom.

Däremot betyder det inte att jag begriper mig på folk mer för det, dvs förstår deras prioriteringar och värdeskalor osv. Jag bara vet mer om dem än de oftast vet om mig eller kanske sig själva.


Det här är så fantastiskt väl skrivet och på pricken vad jag menar är min egen erfarenhet.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Senast redigerad av olgis 2011-05-04 23:17:17, redigerad totalt 1 gång.
olgis
 
Inlägg: 96
Anslöt: 2009-10-08

Re: Självanalys och AS - motsättningar?

Inläggav pH » 2009-12-16 11:49:02

Per Plex skrev:En massa bra liknelser och analogier


Precis så är det för mig. Jag kan (oftast) förstå vad som händer och lyckas uppträda adekvat, om jag orkar och hinner analysera mig själv och andra i realtid. Men det är inlärt och analytiskt, inte automatiskt. Mycket bra skrivet.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 23:17:17, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Re: Självanalys och AS - motsättningar?

Inläggav barracuber » 2009-12-16 12:08:39

pH skrev:
Per Plex skrev:En massa bra liknelser och analogier

Precis så är det för mig. Jag kan (oftast) förstå vad som händer och lyckas uppträda adekvat, om jag orkar och hinner analysera mig själv och andra i realtid. Men det är inlärt och analytiskt, inte automatiskt. Mycket bra skrivet.


Håller med.

Det sägs att en AS-hjärna får gå på dubbla varvtalet jämfört med en NT-hjärna.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:17:17, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Tonic » 2009-12-16 14:25:07

Nu har jag tjuvläst ett tag på forumet, och tänkte att det var dags att registrera sig :wink:

Hursomhelst förstår jag inte riktigt det här med att en AS-hjärna får gå dubbla varvtalet då man hela tiden måste försöka tolka sociala situationer. Jag bara -är- i sociala situationer, även om det känns spänt ibland och inte avslappnat eller med full kontroll på allt, så är jag den artiga personen som pratar o lyssnar lite sådär som man gör när man samtalar.

Det låter jobbigt att hela tiden försöka analysera sig själv o andra?
Senast redigerad av Tonic 2011-05-04 23:17:17, redigerad totalt 1 gång.
Tonic
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2009-12-16

Inläggav barracuber » 2009-12-16 15:49:40

Tonic skrev:Nu har jag tjuvläst ett tag på forumet, och tänkte att det var dags att registrera sig :wink:

Hursomhelst förstår jag inte riktigt det här med att en AS-hjärna får gå dubbla varvtalet då man hela tiden måste försöka tolka sociala situationer. Jag bara -är- i sociala situationer, även om det känns spänt ibland och inte avslappnat eller med full kontroll på allt, så är jag den artiga personen som pratar o lyssnar lite sådär som man gör när man samtalar.

Det låter jobbigt att hela tiden försöka analysera sig själv o andra?


Välkommen hit Tonic!

Ett lite generaliserande exempel: tänk dig en diskussion mellan några personer - några NT, några AS, exempelvis i lunchrummet på en arbetsplats eller hemma framför tv:n. AS måste fokusera och tolka både vad som sägs och hur det sägs, medan NT bara behöver fokusera på vad som sägs. Därav skillanden i varvtalet. NT ligger ofta före i diskussionen medan AS ofta kämpar med att försöka förstå och hinna snappa tråden. AS känner sig borta i diskussionen och uppfattas som förvirrade medan NT bara pladdrar på.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:17:17, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Tonic » 2009-12-16 16:15:06

barracuber skrev:
Tonic skrev:Nu har jag tjuvläst ett tag på forumet, och tänkte att det var dags att registrera sig :wink:

Hursomhelst förstår jag inte riktigt det här med att en AS-hjärna får gå dubbla varvtalet då man hela tiden måste försöka tolka sociala situationer. Jag bara -är- i sociala situationer, även om det känns spänt ibland och inte avslappnat eller med full kontroll på allt, så är jag den artiga personen som pratar o lyssnar lite sådär som man gör när man samtalar.

Det låter jobbigt att hela tiden försöka analysera sig själv o andra?


Välkommen hit Tonic!

Ett lite generaliserande exempel: tänk dig en diskussion mellan några personer - några NT, några AS, exempelvis i lunchrummet på en arbetsplats eller hemma framför tv:n. AS måste fokusera och tolka både vad som sägs och hur det sägs, medan NT bara behöver fokusera på vad som sägs. Därav skillanden i varvtalet. NT ligger ofta före i diskussionen medan AS ofta kämpar med att försöka förstå och hinna snappa tråden. AS känner sig borta i diskussionen och uppfattas som förvirrade medan NT bara pladdrar på.


Tack för välkomnandet!

Jag förstår vad du menar med expemplet, men jag tror att jag är ganska snabb i själva processerandet av information (enligt WAIS-testen) så jag pladdrar nog på ganska bra själv. Jag tycker WAIS-testet ang snabb processering stämmer ganska bra, då jag tänker snabbt och gör saker snabbt. Sen kan jag nog ändå känna mig utanför pga att jag är tveksam på min förmåga att passa in, att det jag säger är viktigt och intressant osv. Risken är att jag förblir uttråkad och passiv i en sådan diskussion då jag inte är så bra/intresserad av gruppdiskussioner.
Senast redigerad av Tonic 2011-05-04 23:17:17, redigerad totalt 1 gång.
Tonic
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2009-12-16

Inläggav barracuber » 2009-12-16 16:52:47

Tonic skrev:
barracuber skrev:Ett lite generaliserande exempel: tänk dig en diskussion mellan några personer - några NT, några AS, exempelvis i lunchrummet på en arbetsplats eller hemma framför tv:n. AS måste fokusera och tolka både vad som sägs och hur det sägs, medan NT bara behöver fokusera på vad som sägs. Därav skillanden i varvtalet. NT ligger ofta före i diskussionen medan AS ofta kämpar med att försöka förstå och hinna snappa tråden. AS känner sig borta i diskussionen och uppfattas som förvirrade medan NT bara pladdrar på.


Tack för välkomnandet!

Jag förstår vad du menar med expemplet, men jag tror att jag är ganska snabb i själva processerandet av information (enligt WAIS-testen) så jag pladdrar nog på ganska bra själv. Jag tycker WAIS-testet ang snabb processering stämmer ganska bra, då jag tänker snabbt och gör saker snabbt.


Intressant det där med att du "tänker snabbt och gör saker snabbt". Jag har inte träffat mer än ett 20-tal aspergare och har därför ingen heltäckande bild av ifall vi i allmänhet är "snabba" eller "långsamma". Har faktiskt tänkt starta en omröstning om det...

Min egen teori är att vi gör vissa saker snabbt och andra långsamt - den berömda ojämna begåvningsprofilen. Om vi bara får sitta i fred med det vi gör tror jag vi kan vara nog så snabba och effektiva som NT. Men att bli störda och distraherade - och vi är mycket mer känsliga för sådant än NT - tror jag inverkar direkt negativt på vår produktivitet.

Hade du diagnos eller?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:17:18, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Tonic » 2009-12-16 17:02:23

barracuber skrev:Intressant det där med att du "tänker snabbt och gör saker snabbt". Jag har inte träffat mer än ett 20-tal aspergare och har därför ingen heltäckande bild av ifall vi i allmänhet är "snabba" eller "långsamma". Har faktiskt tänkt starta en omröstning om det...

Min egen teori är att vi gör vissa saker snabbt och andra långsamt - den berömda ojämna begåvningsprofilen. Om vi bara får sitta i fred med det vi gör tror jag vi kan vara nog så snabba och effektiva som NT. Men att bli störda och distraherade - och vi är mycket mer känsliga för sådant än NT - tror jag inverkar direkt negativt på vår produktivitet.

Hade du diagnos eller?


Vad intressant det hade varit med en sådan omröstning.

Jag har diagnos aspergers och adhd. Psykologen förklarade så här för mig när hon gick igenom resultaten av WAIS: "Du processerar information väldigt snabbt. Det innebär att du är motsattsen till trög kan man säga". (Hon sa detta med glimten i ögat så att säga.)

Den berömda ojämna begåvningsprofilen handlade i mitt fall om att jag hade svårt med visospatiala mönster (bygga klossar), organisation och planering, matematik och något mer som jag glömt. Jag hade över medel på saker som detaljseende, ordförståelse och verbal förmåga (minns ej allt just nu).

Fick idag förklarat för mig att jag är väldigt öppen och ger ett mycket adekvat intryck. Detta hade med min personlighet att göra. Alla med aspergers har olika personligheter, och vissa är väldigt inbundna och försynta, medans andra är utåtriktade och impulsiva (jag tillhör den senare kategorin).
Senast redigerad av Tonic 2011-05-04 23:17:18, redigerad totalt 1 gång.
Tonic
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2009-12-16

Inläggav barracuber » 2009-12-16 17:13:39

Tonic skrev:Vad intressant det hade varit med en sådan omröstning.


Kan ju fixa till en sådan lite senare.

Tonic skrev:Jag har diagnos aspergers och adhd. Psykologen förklarade så här för mig när hon gick igenom resultaten av WAIS: "Du processerar information väldigt snabbt. Det innebär att du är motsattsen till trög kan man säga". (Hon sa detta med glimten i ögat så att säga.)


Men är du så även i stressade situationer? Då bara låser sig allting för mig. Gäller både privat och i arbete.

Tonic skrev:Den berömda ojämna begåvningsprofilen handlade i mitt fall om att jag hade svårt med visospatiala mönster (bygga klossar) organisation och planering, matematik och något mer som jag glömt. Jag hade över medel på saker som detaljseende, ordförståelse och verbal förmåga (minns ej allt just nu)


Intressant. Min "riktiga" NPF-utredning börjar först nästa år. Jag kommer mycket sannolikt få lågt på organisation och planering. Över medel gissar jag att jag kommer få ungefär samma som du fick.

Tonic skrev:Fick idag förklarat för mig att jag är väldigt öppen och ger ett mycket adekvat intryck. Detta hade med min personlighet att göra. Alla med aspergers har olika personligheter, och vissa är väldigt inbundna och försynta, medans andra är utåtriktade och impulsiva (jag tillhör den senare kategorin)


Själv är jag inbunden och försynt. Men tyvärr spelar jag utåtriktad och impulsiv på ett, misstänker jag, icke övertygande sätt. Även om det jag säger är korrekt och vettigt så tycker folk det rimmar fel att jag säger det - det borde vara någon mer naturligt utåtriktad person - och jag får ingen respons. Följden blir att folk drar sig undan.

Jag uppfattas nog som glad och bekymmersfri vilket jag spyr på. Man talar inte allvar i vårt samhälle.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:17:18, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Tonic » 2009-12-16 17:18:57

barracuber skrev:Men är du så även i stressade situationer? Då bara låser sig allting för mig. Gäller både privat och i arbete.


Nu klarade jag inte att dela upp citaten som du gjorde. Försökte men gav upp. Som svar på frågan kan jag spontant säga att jag antagligen presterar bättre vid måttlig stress då fobier och ringrostighet försvinner och istället startar en motor som liknar lätt hypomani. Med andra ord så går jag igång på stress och känner mig mindre seg, trött, omotiverad, låg, fobisk osv.

Edit: Beroende på situationen kan jag prestera bättre vid stress. Det kan också bli så att jag blir arg och på gränsen till aggressiv.
Senast redigerad av Tonic 2011-05-04 23:17:18, redigerad totalt 1 gång.
Tonic
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2009-12-16

Inläggav alfapetsmamma » 2009-12-16 20:14:19

olgis skrev:
alfapetsmamma skrev:Och så kanske jag ska skriva ett eget inlägg också, och inte bara reagera på andras. Utredningsläkaren talade en hel del om min påtagligt höga självkännedöm, självinsikt och att jag var så nyanserad därvidlag.

Inte så konstigt när man dels är analytiskt lagd, tänker i stort sett jämt, har psykologi eller iaf människors fungerande som ett specialintresse sen decennier, är enveten som en terrier i att vända på stenar tills det känns som man hittat en hållbar förklaring, har gått läääänge i terapi, ogillar lögner och bedrägerier såväl hos sig själv som hos andra och har en massa andra diagnosadekvata drag som bidrar.

Så nej, jag ser inte AS som en belastning vad gäller självkännedomen eller människokännedom i stort, tvärtom.

Däremot betyder det inte att jag begriper mig på folk mer för det, dvs förstår deras prioriteringar och värdeskalor osv. Jag bara vet mer om dem än de oftast vet om mig eller kanske sig själva.


Det här är så fantastiskt väl skrivet och på pricken vad jag menar är min egen erfarenhet.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.


Hur mycket vill du låna? ;)

Allvarligt talat, tack för responsen! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:17:18, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Självanalys och AS - motsättningar?

Inläggav Per Plex » 2009-12-17 2:19:25

pH skrev:
Per Plex skrev:En massa bra liknelser och analogier


Precis så är det för mig. Jag kan (oftast) förstå vad som händer och lyckas uppträda adekvat, om jag orkar och hinner analysera mig själv och andra i realtid. Men det är inlärt och analytiskt, inte automatiskt. Mycket bra skrivet.


Tack för dina uppskattande ord, "citat"-buse där... :o :)
Senast redigerad av Per Plex 2011-05-04 23:17:18, redigerad totalt 1 gång.
Per Plex
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-02
Ort: Östergötland

Inläggav Zombie » 2009-12-17 2:51:27

alfapetsmamma skrev:
alfapetsmamma skrev:självkännedöm


Aj satan, jag slant visst... Självkännedom med o, naturligtvis.

Men det var ju en frisk ny term för en ibland förekommande följd av ordet med o. ;)

Förresten håller jag med olgis om a-mamma och pH om Per Plex.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:17:18, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav atoms » 2009-12-17 4:53:09

Tonic skrev:
barracuber skrev:Men är du så även i stressade situationer? Då bara låser sig allting för mig. Gäller både privat och i arbete.


Nu klarade jag inte att dela upp citaten som du gjorde. Försökte men gav upp. Som svar på frågan kan jag spontant säga att jag antagligen presterar bättre vid måttlig stress då fobier och ringrostighet försvinner och istället startar en motor som liknar lätt hypomani. Med andra ord så går jag igång på stress och känner mig mindre seg, trött, omotiverad, låg, fobisk osv.

Edit: Beroende på situationen kan jag prestera bättre vid stress. Det kan också bli så att jag blir arg och på gränsen till aggressiv.


Trés intressant! I kontakten med habiliteringens arbetsterapeut eller psykolog brukar det ta 30-45 minuter innan jag intellektuellt sett är uppe i varv och sedan ökar min vakenhet/snabbhet medan de fortsätter att befinna sig på sin normalnivå vilken tenderar att vara betydligt långsammare/smalare/grundare än min nivå. Medan de drar förhastade slutsatser fyller jag ibland i ord åt dem innan de har uttalat dem.

Det jobbiga med dessa habiliterare är att de använder så otroligt många ord för att beskriva/berätta om någon detalj att jag, pga den verbala överlastningen, tappar bort mig. Jag kan inte analysera i realtid pga dåligt korttidsminne (eller om det är arbetsminne).

& Välkommen till Tonic!
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 23:17:18, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-17 8:13:48

atoms skrev:
Tonic skrev:
barracuber skrev:Men är du så även i stressade situationer? Då bara låser sig allting för mig. Gäller både privat och i arbete.


Nu klarade jag inte att dela upp citaten som du gjorde. Försökte men gav upp. Som svar på frågan kan jag spontant säga att jag antagligen presterar bättre vid måttlig stress då fobier och ringrostighet försvinner och istället startar en motor som liknar lätt hypomani. Med andra ord så går jag igång på stress och känner mig mindre seg, trött, omotiverad, låg, fobisk osv.

Edit: Beroende på situationen kan jag prestera bättre vid stress. Det kan också bli så att jag blir arg och på gränsen till aggressiv.


Trés intressant! I kontakten med habiliteringens arbetsterapeut eller psykolog brukar det ta 30-45 minuter innan jag intellektuellt sett är uppe i varv och sedan ökar min vakenhet/snabbhet medan de fortsätter att befinna sig på sin normalnivå vilken tenderar att vara betydligt långsammare/smalare/grundare än min nivå. Medan de drar förhastade slutsatser fyller jag ibland i ord åt dem innan de har uttalat dem.

Det jobbiga med dessa habiliterare är att de använder så otroligt många ord för att beskriva/berätta om någon detalj att jag, pga den verbala överlastningen, tappar bort mig. Jag kan inte analysera i realtid pga dåligt korttidsminne (eller om det är arbetsminne).

& Välkommen till Tonic!


Oh, vad jag känner igen mig!
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:17:18, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Chrilleb » 2009-12-28 19:51:02

Jag kom att tänka på en sak med OCD ( Objective Compulsive Disorder ) och AS, de känns väldigt lika symptom-mässigt, vad är skillnaden ?


Har man As har man ju alltid..eller ofta tvångstankar eller tvånghandlingar ? Nån som har svaret ?


Kan tänka mig att OCD är "smalare" och enbart handlar om tvångstankar eller tvånghandlingarna, stämmer det ?
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 23:17:18, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Alexandra » 2009-12-28 20:00:25

Obsessive Compulsive Disorder, menar du. ;)

Man måste inte ha tvångstankar för att få diagnosen AS, själv har jag det inte.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in