Samma symtom? (Borderline)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2009-12-27 4:07:07

Det var i alla fall väldigt upplysande och tänkvärt att läsa!

Enligt min erfarenhet existerar det dock personer man kan lita på, även om de är i minoritet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:27:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kimmelie » 2009-12-27 11:43:46

Inger skrev:Det var i alla fall väldigt upplysande och tänkvärt att läsa!

Enligt min erfarenhet existerar det dock personer man kan lita på, även om de är i minoritet.


Jag hade faktiskt en diskussion med en person för några år sen. En väldigt "god" NT-person, och h*n höll med om att det faktiskt inte finns någon man kan lita på till 100%. Även om det finns många vettiga personer som man kan lite på till viss del, och några enstaka som man kan lita på ännu mer, så finns det ingen man kan lita på till 100%...

Eftersom alla har olika uppfattning om vad som är bra för en, så en person som menar väl, kan ändå göra en illa, om man avslöjar för mycket om sig själv. Vissa saker kan man prata med vissa personer om, och andra saker kan man prata med andra personer om. Sen gäller det att avgöra vad man kan berätta för vem. Jag har i alla fall aldrig träffat nån som jag kan lita till 100% på, så jag är mer försiktig nu, med vad jag avslöjar för vem.
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 23:27:02, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Hyper » 2009-12-27 12:45:14

Ja, jag känner igen "symtom" från Borderline. Men det gör en vanlig NT också ibland är jag övertygad om. Det är väl det att sånna med Borderline har extrema känslor.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:27:02, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav Juddy » 2009-12-27 12:51:50

Jag känner inte igen någonting från borderline.
Eller jo, jag känner igen nedstämdhet men det hör samman med depressiva besvär, ingen personlighetsstörning.
Jag har lärt mig det sociala spelet genom att härma det. Jag pluggade beteendevetenskap länge och väl och blev och är en utmärkt beteendevetare. Beteendevetare tittar på, de behöver inte nödvändigtvis delta. Och genom att titta på så lär man sig också hur man gör.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:27:02, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav lallic » 2009-12-27 13:11:21

Jag tror att jag förstod ditt exempel Kimmelie. De flesta skiter fullständigt i en men kan ge sken av att bry sig.

Hur kan man se skillnad om nedstämdheten bottnar i personlighetsstörning eller depressiva besvär?
Senast redigerad av lallic 2011-05-04 23:27:02, redigerad totalt 1 gång.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Juddy » 2009-12-27 13:18:15

Jag uppfyller inga kriterier för personlighetsstörning och har aldrig tänkt i de banorna, ämnar inte börja nu heller.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:27:02, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav MsTibbs » 2009-12-27 13:21:24

lallic skrev:Undrar hur de som har antisocial personlighetsstörning (psykopati) och aspergers är...


Jag känner en, han är väldigt trevlig, av det jag sett. Alla med antisocial är inte psykopater heller.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:27:02, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Juddy » 2009-12-27 13:29:31

MsTibbs skrev:
lallic skrev:Undrar hur de som har antisocial personlighetsstörning (psykopati) och aspergers är...


Jag känner en, han är väldigt trevlig, av det jag sett. Alla med antisocial är inte psykopater heller.


Är inte antisocial personlighetsstörning det samma som psykopati? Sedan är det väl en annan sak om man agerar psykopatiskt i såsom psykopater visas på tv och sådär?
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:27:02, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Kimmelie » 2009-12-27 14:19:54

lallic skrev:Hur kan man se skillnad om nedstämdheten bottnar i personlighetsstörning eller depressiva besvär?


Borderline Wikipedia
De diagnostiska kriterierna för borderline-personlighetsstörning enligt DSM-IV lyder som följer:

1. gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer
2. uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering
3. uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla
4. visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).
5. vissa kan uppvisa suicidala gester, suicidhot och ibland upprepat suicidalt beteende, eller självskadande handlingar
6. är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)
7. känner en kronisk tomhetskänsla
8. uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)
9. har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.


Man behöver inte ha alla de här symptomen för att ha Borderline, minns inte om det var minst 5 man skulle ha för att uppfylla diagnoskriterierna.

Så om du bara har nedstämdhet, och inte en massa andra av dessa symptom, så handlar det nog mer om nån typ av depression.
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 23:27:03, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav MsTibbs » 2009-12-27 14:32:58

Juddy skrev:
MsTibbs skrev:
lallic skrev:Undrar hur de som har antisocial personlighetsstörning (psykopati) och aspergers är...


Jag känner en, han är väldigt trevlig, av det jag sett. Alla med antisocial är inte psykopater heller.


Är inte antisocial personlighetsstörning det samma som psykopati? Sedan är det väl en annan sak om man agerar psykopatiskt i såsom psykopater visas på tv och sådär?


Nej inte alltid samma. Psykopat är ett begrepp i rättspsyk. Psykopat är en extrem variant av antisocial som jag förstått det. Det är även vanligt att killar med antisocial egentligen borde fått borderline, som oftast ges till kvinnor.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:27:03, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Juddy » 2009-12-27 14:36:08

Kimmelie skrev:
lallic skrev:Hur kan man se skillnad om nedstämdheten bottnar i personlighetsstörning eller depressiva besvär?

Borderline Wikipedia
De diagnostiska kriterierna för borderline-personlighetsstörning enligt DSM-IV lyder som följer:

1. gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer
2. uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering
3. uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla
4. visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).
5. vissa kan uppvisa suicidala gester, suicidhot och ibland upprepat suicidalt beteende, eller självskadande handlingar
6. är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)
7. känner en kronisk tomhetskänsla
8. uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)
9. har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.


Man behöver inte ha alla de här symptomen för att ha Borderline, minns inte om det var minst 5 man skulle ha för att uppfylla diagnoskriterierna.

Så om du bara har nedstämdhet, och inte en massa andra av dessa symptom, så handlar det nog mer om nån typ av depression.


Jag är en klockrent bipolär sjd typ 2, men borderline har jag inte. Jag svarade inte ja på en enda på de frågor som skulle kunna ha lett till en diagnos.

Juddy skrev:
MsTibbs skrev:
lallic skrev:Undrar hur de som har antisocial personlighetsstörning (psykopati) och aspergers är...

Jag känner en, han är väldigt trevlig, av det jag sett. Alla med antisocial är inte psykopater heller.

Är inte antisocial personlighetsstörning det samma som psykopati? Sedan är det väl en annan sak om man agerar psykopatiskt i såsom psykopater visas på tv och sådär?

MsTibbs skrev:Nej inte alltid samma. Psykopat är ett begrepp i rättspsyk. Psykopat är en extrem variant av antisocial som jag förstått det. Det är även vanligt att killar med antisocial egentligen borde fått borderline, som oftast ges till kvinnor.


Okej, då förstår jag.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:27:03, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Kimmelie » 2009-12-27 15:18:45

Jag känner igen mig i punkterna 5, 7 och 9 (och kanske i nr 3, men den förstår jag inte exakt innebörden av.)

5. Jag har försökt ta livet av mig "hur många gånger som helst"...
7. Kronisk tomhetskänsla
9. övergående, stressrelaterade dissociativa symptom. (Men det var länge sen nu. Närmare bestämt sen jag flyttade från ASP Center... Där upplevde jag konstant sådan stress, att jag var nästan konstant i nåt slags dissociativt tillstånd, och trodde jag var 3 olika personligheter. Men sen jag kom tillbaka till lugnet i en egen bostad i Stockholm, är jag bara en enda person inom mig. :) )

Men jag har träffat några personer som har Borderline, och jag känner inte alls igen mig i dem, kan knappt relatera till dem... "Ett klockrent bevis på att du inte har Borderline" sa en psykolog till mig en gång. Jag läste även ett tag på ett forum för personer med Borderline, för att se om jag kände igen mig i dem som skrev där, men det var ingenting jag kände igen mig i...

Jag fick Borderlinestämpeln -92, när det bara användes som en "slasktrattsdiagnos", för att det skulle låta bra inför Försäkringskassan. Efter det har det blivit en riktig diagnos, med diagnoskriterier, men ingen har brytt sig om att utreda mig för det, utan bara tagit förgivet att jag har det, eftersom det stod i nån gammal journal...

Jag har blivit så illa behandlad av vården pga denna Borderlinestämpel, och nu ska den vara borttagen, även om vissa har svårt att fatta det... :evil:

Och 5:an och 7:an kan ha andra orsaker. Kronisk tomhetskänsla kan bero på AS, och att jag försökt ta livet av mig många gånger kan ju bero på att jag varit deprimerad... Så jag uppfyller definitivt inte diagnoskriterierna för Borderline!
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 23:27:03, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav lallic » 2009-12-27 21:59:42

1. gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer

Det känner jag inte igen mig i direkt.

2. uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering

Om det är någonting eller någon som jag gillar så kan jag tycka väldigt bra om den/det. Fast jag kan också tröttna ganska fort, och det kan ändra sig till att personen jag gillade egentligen är ganska korkad, tråkig, dum i huvudet osv.

3. uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla

Ja, jag är osäker och en vilsen själ.

4. visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).

Slösaktighet absolut om jag har pengar. Sen har jag lätt för att bli besatt i saker (internet, träning, spel osv)

5. vissa kan uppvisa suicidala gester, suicidhot och ibland upprepat suicidalt beteende, eller självskadande handlingar



6. är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)

Ja helt klart. Mitt humör svänger väldigt mycket. Jag kan tycka allt är skit och få utbrott, för att nästa dag må helt okej igen.

7. känner en kronisk tomhetskänsla

Tror det. Uttråkad och ensam.

8. uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)

Ja, jag kan bli jätteirriterad om jag är på det humöret. Typ de stunder där allt är skit, så kan jag slå på något och svära och vara väldigt arg.

9. har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.

Kanske nångång men inte så att jag känner igen mig jättemycket.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in