Nyfikna frågor

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Nyfikna frågor

Inläggav Jnx » 2009-12-22 22:48:10

1. Vad (om något) lider du mest av när det gäller din problematik?
Oförmågan att skaffa nära vänner eller flickvän.

2. Vad faller du för hos andra (ev motsatta könet) Inre egenskaper och utseende?
Inre egenskaper: Intellligens, nördighet(att våga vara intresserad av något), snällhet, goda grundvärderingar.
Yttre egenskaper: Vackert ansikte, fina bröst, rätt kurvad kroppsform (inte tjock, inte klädmodell, gärna lite muskler som kan anas), fint hår.

3. Vilket stjärntecken är du född i?
Allergisk mot astrologi.

4. Hur skulle du sammanfatta din problematik med fem ord?
Social dyslexi som hindrar vänskap.

5. Vilken är den bästa tv-serien genom tiderna?
Måste vara nån miniserie. Lost Room var ganska bra. Men SVT hade nån miniserie på Sophies Choice som var riktigt skön.

6. Vad önskar du dig i julklapp?
Vänner.

Visstja, 23 år och man.
Senast redigerad av Jnx 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
Jnx
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2009-09-30
Ort: Linköping

Inläggav Chrilleb » 2009-12-22 23:13:38

1. Vad ( om något ) lider du mest av när det gäller din problematik ?
Sociala delen delvis, den aktiverande delen ( får lätt ångest och igångsättnings-svårigheter ), ses som långsam av vissa andra.

2. Vad faller du för hos andra ( ev motsatta könet ) Inre egenskaper och utseende
Utseendet; en söt näsa ,en snygg mage eller så på en kille.

En charmig person, ett intellekt, - han e som jag=likasinnad. En mullig kvinna är fin att titta på, man blir varm inombords ( brukar jag tänka X)

Ibland utseende , ibland charmen, oftast så går jag efter hur den personen är, det är "sexigt", annars faller jag sällan för honom eller henne. Jo..humorn oxå, och den personens sätt!..


3.Vilket stjärntecken är du född i ?
Lejonet :)


4. Hur sammanfattar du din problematik med fem ord: ?
Kognitiva problem, snabbhet, depressiva svackor.


5. Vilken är den bästa tv-serien genom tiderna?
Albert och Herbert :)


6. Vad önskar du dig i julklapp:
En varm ny mössa
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Deadly_Nightshade » 2009-12-23 2:10:56

Man, studerande, 24 år, bosatt i Falun.

1) Utanförskapet. Att aldrig känna att man är som andra, även när man vistas med folk som har exakt samma intressen som en. Just nu så studerar jag inom mitt absoluta huvudintresse, tillsammans med folk som är precis lika insnöade som jag är på ämnet. Jag gillar detta enormt, men ändå så känner jag att jag inte är som dom, inte fungerar som dom, inte tänker som dom... Även när jag är med familj så känner jag mig som det femte hjulet :(
Detta leder till ensamhet eftersom jag nästan aldrig kan "connecta" till folk, känna sann gemenskap etc. Kompisar klarar jag mig utan - jag har inga intressen för superier eller att spendera tid med folk bara för sakens skull. Men det som gör en ledsen/deprimerad är min oförmåga att skaffa partner. Jag "vet" att jag aldrig kommer ha någon flickvän, att jag alltid kommer leva ensam. Detta har inget med dåligt självförtroende att göra. Jag ser helt okay ut, är inte överviktig eller har några andra större fysiska problem. Det är bara det att ingen nånsin varit intresserad utav mig, och folk har en tendens att tycka jag är irriterande och störig. En defekt personlighet kan man inte göra särskilt mycket åt.

Förutom detta så är det jobbigt att konstant ha svårt att förstå folk, och att konstant missuppfattas av andra. Jag blir också stressad av vanliga vardagskrav (dvs vuxenaktiviteter) och tycker det är väldigt jobbigt att laga mat, städa, betala räkningar och att hela tiden behövar arbeta för - och oroa sig över - sin ekonomi.

Social interaktion är också direkt utmattande för mig, och jag behöver mycket ensamhet för att må bra helt enkelt. Jag har även en del tvångsaktiga beteenden (dock i rätt mild grad). T.ex måste jag alltid sträcka lakanet innan jag sover, tvätta fötterna innan jag sover, rätta till kläder om dom ligger de minsta fel mot kroppen, tvätta händerna flera gånger om dagen, mm. Jag är perfektionistisk till sådan grad att min detaljfokus ställer till problem för helheten (t,ex när man arbetar med något). Just den sociala biten har även ställt till det för mig mycket i livet. Jag har t,ex tagit poäng för (och gjort examensarbete) för att bli berättigad en högskoleexamen, men har inte tagit någon eftersom jag inte orkar hålla på o tramsa med examinatorn, orkar inte redovisa muntligt etc. Ofta ger jag upp "promising projects" bara för att orken helt enkelt tar slut. För övrigt så är jag även deprimerad till och från.

Jag har även en del sensoriska svårigheter. Jag HATAR höga plötsliga ljud, barn som gråter, personer som är aggressiva, gråter eller på annat vis är högljudda. Jag hatar starkt solljus och försöker ha med mig solglasögon varje gång solen lyser utomhus. Jag hatar även när främlingar ska röra vid mig, skaka hand, etc. Om någon, helt oplanerat börjar prata med mig eller kommenterar något så blir det blankt i skallen ibland. Till exempel kan jag säga "ok" till expediten på ica istället för "hej" när hon eller han hälsar på mig. Problemen är många med andra ord, och om jag ska sammanfatta allt till en enda mening så skulle jag säga att "AS gör det jävligt mycket jobbigare att leva".

2) Utseendemässigt så är det en kvinnas ansikte och hår som jag tycker är mest attraktivt - speciellt ögonen, munnen, kinderna. Rent kroppsligt så uppskattar jag nästan alla former, förutom övervikt.
Personlighetssmässigt så är det ett öppet sinne, fördomsfrihet och inre glädje/empati som jag finner mest attraktivt. En glad och vänligt inställd kvinna som inte dömmer utan istället försöker förstå - oavsett vad saken handlar om.
Ytlighet är det som jag finner mest repulsivt med en kvinnas personlighet.

3) Vattumannen

4) Svår problematik med social förståelse

5) Finns för många att nämna. Men jag föredrar nyare Sci-fi serier såsom Fringe. Andra jag gillat väldigt mycket är House, X-Files, Prison Break, Lost, Terminator TSCC, Stargate, mm.

6) Inget egentligen
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Vindra » 2009-12-23 7:49:33

Tidig morgon och dagen före någon slags
jippo.
Jag är så innerligt glad för era svar. Tack, söta ni.
Jag har inte funnits här så länge men jag upplever att det
mesta här på forumet är skrivet så underfundigt,
genomtänkt och hjärtligt.
Senast redigerad av Vindra 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
Vindra
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2009-12-05

Inläggav styx » 2009-12-23 13:08:58

Kille/annat, 21.

1. Vad (om något) lider du mest av när det gäller din problematik?

Min oförmåga att organisera och komma igång och göra saker.

2. Vad faller du för hos andra (ev motsatta könet) Inre egenskaper och utseende?

Intelligens och enkelhet. Krångliga människor är bara energikrävande. Detta gäller både vänskapsrelationer och kärleksrelationer.

Vad gäller utseendet så bryr jag mig inte särskilt mycket.

3. Vilket stjärntecken är du född i?

Lejon.

4. Hur skulle du sammanfatta din problematik med fem ord?

Jag är rädd för allt.

5. Vilken är den bästa tv-serien genom tiderna?

Jag följer inte serier, men Family Guy är awesome.

6. Vad önskar du dig i julklapp?

En hårtrimmer.
Senast redigerad av styx 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav EF » 2009-12-23 17:04:06

1. Vad (om något) lider du mest av när det gäller din problematik?

Oerhört stressad. ljud, ljus, lukter. Socialt liv. Ångest och svår depression samt kronisk trötthet

2. Vad faller du för hos andra (ev motsatta könet) Inre egenskaper och utseende?

Det varierar


3. Vilket stjärntecken är du född i?


Stenbocken

4. Hur skulle du sammanfatta din problematik med fem ord?

Trött, rädsla, social gemenskap, depression och ångest


5. Vilken är den bästa tv-serien genom tiderna?


Navy CSI, CIS och många fler, Gärna sanna kriminalhistorier

6. Vad önskar du dig i julklapp?

Lugn och ro utan krav. Glada och nöjda människor

Är en kvinna på 50 år
Senast redigerad av EF 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav Windfarne » 2009-12-23 23:09:06

1. Vad (om något) lider du mest av när det gäller din problematik?
Känslan att tillhöra en främmande art, att gå omkring med en skylt som säger "Stay Out" medan ens utstrålning triggar andras översittarbeteenden.
Att inse att man fallit offer för samma självbedrägeri än en gång, när en person hälsat på i ens värld, ursäktar sig och drar, medan ens egen värld ligger i ruiner.
(dömd på förhand av det absoluta flertalet, drar till mig intresse från enstaka personer som sedan inser det som flertalet såg vid första ögonkastet. Tycker ändå att jag är en hyfsat juste kille)
Oförmågan att viljemässigt planera och ta viktiga beslut som förändrar ens kurs.

2. Vad faller du för hos andra (ev motsatta könet) Inre egenskaper och utseende?
Inre: Kommunikation och rakhet, välkomnande värme, överseende och mjuk respektfullhet.
Utseende: Allt möjligt utom perfektion. Gärna någon egenhet.



3. Vilket stjärntecken är du född i?

Oxen



4. Hur skulle du sammanfatta din problematik med fem ord?
Egofixerad solitär drömmare i kvav.
alt. Läget? Hopplöst men inte allvarligt.



5. Vilken är den bästa tv-serien genom tiderna?

Svårt. Six Feet Under? Eller en japansk-kinesisk samproduktion om två små japanska syskon som kommer från varann i Kina, man följer killen genom hur Kinas moderna historia påverkar hans liv. Slutligen återförenas de med varann och fadern. Nån som vet namnet?


6. Vad önskar du dig i julklapp?
Salladsbestick och en bunke med nya små grå.

Man förtiplus
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav Pontus » 2009-12-24 1:21:19

1. Vad (om något) lider du mest av när det gäller din problematik?
Det verkar som att saker aspergare brukar ha problem med förvärrar andra problem jag har som jag åtminstone inte tror är AS-relaterade.

2. Vad faller du för hos andra (ev motsatta könet) Inre egenskaper och utseende?
Faller bara för tjejer.
När det gäller inre egenskaper har det hittills varit avvikande personer, folk som antingen har egna diagnoser eller troligtvis skulle fått någon efter utredning.
När det gäller utseende är jag mest dragen till så kallat alternativa tjejer.

3. Vilket stjärntecken är du född i?
Jag är vädur.

4. Hur skulle du sammanfatta din problematik med fem ord?
Hur skulle det gå till? (5 ord!)

5. Vilken är den bästa tv-serien genom tiderna?
Den jag gillar mest just för tillfället är True Blood.

6. Vad önskar du dig i julklapp?
Att slippa önska mig saker i julklapp.

EDIT: Man, 21.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Re: Nyfikna frågor

Inläggav alfapetsmamma » 2009-12-24 1:42:01

IckyFlix skrev:Jättesvårt... Utseendemässigt gillar jag skevheter, liksom. Kan inte förklara riktigt, men tex Thom Yorke som har nåt konstigt med sitt öga, eller de som har skeva tänder, osv.


Får jag rekommendera en bok jag tänkte på när jag läste det här? Udda, av Sara Lövestam. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Nyfikna frågor

Inläggav alfapetsmamma » 2009-12-24 1:50:29

1. Vad (om något) lider du mest av när det gäller din problematik?

Att en del/mycket av det jag är/tänker/tycker/prioriterar utgör ett problem i det samhälle vi lever i, dvs att det jag själv värdesätter hos mig och många andra, som t ex mina barn (som är lika eljest som jag, om än på andra sätt) är något som ses som defekt/konstigt/onormalt, först och främst.

Sen beroende på dagsform, sånt som exekutiva svårigheter och annat jag inte orkar dra nu. Men mest ovanstående.

2. Vad faller du för hos andra (ev motsatta könet) Inre egenskaper och utseende?

En blandning av styrka och modet att visa sig ofullkomlig, självdistans, mognad, intelligens, tolerans, bildning, öppenhet, nyfikenhet, hängivenhet, omtänksamhet, generositet osv.

Utseendemässigt, ptja... Om ovanstående finns plus kemi så kan det vara ganska egalt, men jag föredrar smala män rent estetiskt, och så tycker jag bättre om mörka färger än den ordinärsvenska färgställningen. Men mest handlar det om att ha närvaro och karisma, det skulle säkert funka med platinablont hår om man bara har rätt personlighet.

3. Vilket stjärntecken är du född i?

På gränsen mellan jungfru och våg.

4. Hur skulle du sammanfatta din problematik med fem ord?

För mycket och för lite.

5. Vilken är den bästa tv-serien genom tiderna?

Kan inte säga att det ÄR den bästa tv-serien, men Heimat var bra, på sin tid. Och så gillade jag att titta på Macahans. Och vad den nu hette med en som var aids-sjuk, med skådisen som är så snygg vars namn jag glömt. TV är inte så stort för mig.

6. Vad önskar du dig i julklapp?

Firar inte jul, så inget.

Glömde. Jag är av honkön och fyrtio plus.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Trampe » 2009-12-24 3:02:40

Vad (om något) lider du mest av när det gäller din problematik?

Utanförskapet, bristen på vänner, bristen på att kunna kommunicera, min extrema introverta personlighet. Ensamheten.


2. Vad faller du för hos andra (ev motsatta könet) Inre egenskaper och utseende?
Det kan vara så mycket, personlighet, ett speciellt leende, en glimt i ögat.


3. Vilket stjärntecken är du född i?
Jungfru


4. Hur skulle du sammanfatta din problematik med fem ord?

Extremt introvert med stora kommunikationsproblem.


5. Vilken är den bästa tv-serien genom tiderna?

Spanarna på Hill street


6. Vad önskar du dig i julklapp?

Har i princip nästan helt avskaffat julklappar så ingenting.


Och jag man och 43 år ung.
Senast redigerad av Trampe 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Vindra » 2009-12-29 18:29:07

Ni är underbara som svarar.
Och hjälper mig en attans massa. :-)151
Fler nyfikna frågor kommer.
Senast redigerad av Vindra 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
Vindra
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2009-12-05

Inläggav nano » 2009-12-29 18:34:39

Kul att de hjälper :)
Men vad är det som hjälper?

Svarar gärna på nyfikna frågor :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav sommar » 2009-12-30 10:49:38

Vindra skrev:Ni är underbara som svarar.
Och hjälper mig en attans massa. :-)151
Fler nyfikna frågor kommer.


Tack! Roligt att höra att det hjälper dig. Ser framemot fler frågor. :P Älskar sådant!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav lasseivägen » 2009-12-30 12:14:14

Man 62
1. Vad (om något) lider du mest av när det gäller din problematik?
Svårt med socialt samspel, alldeles för feg, saknar tro på mig själv

2. Vad faller du för hos andra (ev motsatta könet) Inre egenskaper och utseende?
Att vi har gemensamma intressen, ordinärt utseende

3. Vilket stjärntecken är du född i?
Vågen

4. Hur skulle du sammanfatta din problematik med fem ord?
Svårt att bli förstådd

5. Vilken är den bästa tv-serien genom tiderna?
ser inte på TV serier

6. Vad önskar du dig i julklapp?
behöver inget som jag inte köper själv
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav geocache » 2009-12-30 12:37:01

1. Vad (om något) lider du mest av när det gäller din problematik?
”Bakvänd” överkännslighet mot ljud och fysisk (oväntad) beröring.

2. Vad faller du för hos andra (ev motsatta könet) Inre egenskaper och utseende?
Inre egenskaper: Intellligens, nördighet (att våga vara intresserad av något), snällhet, goda grundvärderingar. En blandning av styrka och modet att visa sig ofullkomlig, självdistans, mognad, intelligens, tolerans, bildning, öppenhet, nyfikenhet, hängivenhet, omtänksamhet, generositet osv.
(Samma saker som alfapetsmamma och Jnx)

Yttre egenskaper: Vackert ansikte, fina bröst, rätt kurvad kroppsform (inte tjock, inte klädmodell, gärna lite muskler som kan anas), fint hår. (Samma som Jnx)

3. Vilket stjärntecken är du född i?
Har ingen betydelse för mig.

4. Hur skulle du sammanfatta din problematik med fem ord?
Social dyslexi som hindrar vänskap. (Samma som Jnx igen)

5. Vilken är den bästa tv-serien genom tiderna?
”En värld i krig”. Olle Häger och Hans Villius är mina favoritproducenter/”kommentatorer”.

6. Vad önskar du dig i julklapp?
Inget speciellt. Jag blir glad över det jag får. Och inte (så) lessen om jag inget får.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2009-12-30 13:00:54

Hej!

Tjej, 35 år.

1. Vad (om något) lider du mest av när det gäller din problematik?
Att jag lämnar en massa spår efter mig som jag inte ser förrän senare.

2. Vad faller du för hos andra (ev motsatta könet) Inre egenskaper och utseende?
Inre egenskaper: Snäll, empatisk, intelligent, hjälpsam.
Yttre egenskaper: Välvårdad, snyggt utseende, snygg frisyr

3. Vilket stjärntecken är du född i?
Kräftan.

4. Hur skulle du sammanfatta din problematik med fem ord?
Ouppmärksam på mina efterlämnade spår.

5. Vilken är den bästa tv-serien genom tiderna?
Gillade serier som Varuhuset och Tre Kronor. Den mest gripande TV-serien var dock Rötter. Och den där man får skratta mycket är Simpsons.

6. Vad önskar du dig i julklapp?
En ridhjälm, att få vara med familjen, lugn och ro.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 23:24:34, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav geocache » 2009-12-30 13:11:40

Hmm jag glömmde ju... jag är man, 49 år.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Nyfikna frågor

Inläggav SwordlessLink » 2012-06-23 18:30:26

geocache skrev:5. Vilken är den bästa tv-serien genom tiderna?
”En värld i krig”. Olle Häger och Hans Villius är mina favoritproducenter/”kommentatorer”.


Hans Villius är ju grym. Såg att han precis har dött, tråkigt värre.
SwordlessLink
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-06-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in