Varför tandvårdskort?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2009-12-12 18:53:26

Alexandra skrev:Med tanke på allt dumt som samhället gladeligen lägger pengar på, så tycker jag gott att man kunde subventionera tandvård - för samtliga medborgare.

Onekligen.

Eller tvärtom: hur många skulle ha råd med motsvarande taxor för annan sjukvård?

Men så länge det inte är så är det ju som Tahlia och många andra säger.

Inte för att jag känner till någon statistik som visar hur stor del av oss som har AS-relaterade problem med tandhygienen, men å andra sidan finns det väl generella förmåner för andra grupper där inte varenda individ egentligen behöver dem, skulle jag tro.
Och mera praktiskt, vi vet ju "alla" hur svårt ett subtilt handikapptillstånd kan vara att övertyga en oförstående och sparkravspressad myndighet om till och med där det ändå finns en generell förmån att hänvisa till.

Och att stödet snarare borde utsträckas till även alla grupper med dålig ekonomi.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Juddy » 2009-12-12 20:02:51

aspiemelly skrev:
TK71 skrev:
aspiemelly skrev:Jag fick mitt kort av min LSS handläggare; hade inte ens insatser då (vilket man inte ska behöva ha heller).

Men hur kommer det sig att du hade en LSS-handläggare om du inte hade några LSS-insatser...? Måste man ha det? Jag skulle personligen känna att man försökte göra mig till mer handikappad än jag är om jag tvingades ta emot nåt LSS-stöd.


Man får handläggare före insatser, annars finns ingen som kan bevilja eventualla insatser. Du tvingas inte ta emot någon insats, du söker en insats du vill ha, sen beviljar eller avslås ansökan.


Jag fick mitt kort via vuxenhab, det är en rutin de här där jag bor för att man ska slippa flänga runt så mycket. Hur det de facto går när jag ska gå till tandläkaren är en annan fråga, om alla blir jätteförvirrade eller inte men det gick väldigt enkelt att få det. Vuxenhab har varit strålande såhär långt.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav A » 2009-12-12 21:26:12

Alexandra och andra

Det är ju inte AS i sig som ger rätt till tandvårdskort.
Tandvårdslagen pratar om olika grupper.
En av dessa är de som omfattas av LSS, som det står i lagtexten.
Och en av personkretsarna i LSS handlar om bl a autism, dit AS hör.

Men med den debatt som pågår nu så är ju risken stor att den här lagen kommer att ändras och då slipper man kanske få tandvårdskort bara för att man har AS.
Till dess är det väl bara att njuta av förmånen även om man tycker att man inte behöver den.

Men så länge lagen finns så är landstingen och andra skyldiga att följa den! Åsikter har ingen plats i lagtolkningar.
Senast redigerad av A 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Juddy » 2009-12-12 21:31:45

Tycker man inte att man behöver tandvårdskort så behöver man ju inte ta ut ett och sedermera använda det för så starkt subventionerad tandvård. Jag är fattig som en kyrkråtta på sjukpension, och jag lär inte vara ensam om det. Kan jag få tandvård subventionerad så lassa hit kortet. Det kan väl vara bra till nåt i varje fall, AS.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Alexandra » 2009-12-12 23:41:56

A skrev:Alexandra och andra

Det är ju inte AS i sig som ger rätt till tandvårdskort.
Tandvårdslagen pratar om olika grupper.
En av dessa är de som omfattas av LSS, som det står i lagtexten.
Och en av personkretsarna i LSS handlar om bl a autism, dit AS hör.

Men med den debatt som pågår nu så är ju risken stor att den här lagen kommer att ändras och då slipper man kanske få tandvårdskort bara för att man har AS.
Till dess är det väl bara att njuta av förmånen även om man tycker att man inte behöver den.

Men så länge lagen finns så är landstingen och andra skyldiga att följa den! Åsikter har ingen plats i lagtolkningar.


A, förstå mig rätt - jag motsätter mig inte på nåt vis att vi har denna rättighet - tvärtom. Beklagar om mitt inlägg blev en smula otydligt.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav A » 2009-12-13 1:00:48

Nä, Alexandra, det är ok, jag vill bara vara tydlig när det gäller vad lagar säger och att de ska följas. Tycker inte att en grupps rättigheter ska dribblas bort med de atityder jag mött från lite olika personer inom det offentliga.
Senast redigerad av A 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav lillsanna » 2009-12-13 1:57:22

En orsak är väl att många med Asperger även har depressioner som behandlas med antidepressiva mediciner och många av dem ger muntorrhet, det var orsaken till att jag fick tandvårdskort och kollas av tandhygienist 2 ggr om året för att se att muntorrheten inte har skadat tänderna.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav alfapetsmamma » 2009-12-13 2:01:25

Juddy skrev:Jag fick mitt kort via vuxenhab, det är en rutin de här där jag bor för att man ska slippa flänga runt så mycket. Hur det de facto går när jag ska gå till tandläkaren är en annan fråga, om alla blir jätteförvirrade eller inte men det gick väldigt enkelt att få det. Vuxenhab har varit strålande såhär långt.


GRATTIS!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Juddy » 2009-12-13 9:08:45

alfapetsmamma skrev:
Juddy skrev:Jag fick mitt kort via vuxenhab, det är en rutin de här där jag bor för att man ska slippa flänga runt så mycket. Hur det de facto går när jag ska gå till tandläkaren är en annan fråga, om alla blir jätteförvirrade eller inte men det gick väldigt enkelt att få det. Vuxenhab har varit strålande såhär långt.


GRATTIS!


tack :D
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Orsobou4 » 2009-12-13 9:14:49

Det är väl bara att tacka och ta emot när man får ett sådant kort. Jag har ett, men än har jag inte behövt använda det. Hoppas bara att min tandläkare inte tittar snett på mig när jag visar upp det! :-)047
Senast redigerad av Orsobou4 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Orsobou4
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2008-03-26
Ort: Västerås

Inläggav Bror Duktig » 2009-12-13 11:09:18

A skrev:Men med den debatt som pågår nu så är ju risken stor att den här lagen kommer att ändras och då slipper man kanske få tandvårdskort bara för att man har AS.
Till dess är det väl bara att njuta av förmånen även om man tycker att man inte behöver den.

Sedan är det dags för kariesdagar. Vem fan har råd med tandläkare när man har fått sjukpension nära garantinivå utan en enda försäkring eller bidrag på det?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sommar » 2009-12-13 13:44:56

Miche skrev:Å andra sidan tycker jag att det är förjävligt att man måste ha en diagnos för att få subventionerad tandvård.

Jag förstår inte att tänder och syn inte ingår i högkostnadsskyddet på samma sätt som övrig vård av kroppen?

Håller helt med om det! Det är ren idioti att det inte gör det. Jag har glasögon och fick inte min As-diagnos förrän november-2007 då jag var nästan 30 år. Innan dess betalade jag tusentals kronor hos tandläkaren pga. att jag inte riktigt förstod konsekvenserna av att inte borsta tänderna) liksom många andra och hos optikerna ovanpå det. Tur att jag nu fått "grönt kort" som det hette förut samt att det kommit billigare optiker som hyfsat håller måttet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav TK71 » 2009-12-14 13:46:09

Kommunen krånglar. Jag har mailat en LSS-handläggare och fick följande till svar:

"Det finns fyra kategorier av stödbehov som berättigar till tandvårdsintyg, dessa är följande:

1. Att personen bor hemma men har stort behov av personlig omvårdnad större delen av dygnet.
2. Att personen har beslut om särskilt boende eller gruppbostad.
3. Att personen har en pågående LSS-insats.
4. Att personen har ett omfattande psykisk funktionsnedsättning som innebär att personen inte själv ser sitt behov av tandvård och inte heller kan ta de nödvändiga kontakter som behövs för att få sitt behov tillgodosett."

Vem har rätt egentligen? Om jag fattar rätt så har jag inte alls rätt till tandvård på högkostnadskort.
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
TK71
Inaktiv
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-10-21

Inläggav Bror Duktig » 2009-12-14 15:05:11

TK71 skrev:Kommunen krånglar. Jag har mailat en LSS-handläggare och fick följande till svar:

"Det finns fyra kategorier av stödbehov som berättigar till tandvårdsintyg, dessa är följande:

1. Att personen bor hemma men har stort behov av personlig omvårdnad större delen av dygnet.
2. Att personen har beslut om särskilt boende eller gruppbostad.
3. Att personen har en pågående LSS-insats.
4. Att personen har ett omfattande psykisk funktionsnedsättning som innebär att personen inte själv ser sitt behov av tandvård och inte heller kan ta de nödvändiga kontakter som behövs för att få sitt behov tillgodosett."

Vem har rätt egentligen? Om jag fattar rätt så har jag inte alls rätt till tandvård på högkostnadskort.

Kommunen skriver rena felaktigheter.

Punkt 3 ska vara att det räcker att man omfattas av LSS, inte har en pågående insats. Leta upp tråden "återansökan av tandvårdskort" i kategorin om aspergare och vården. Där kan du få tag i info att ge till den okunnige handläggaren.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Juddy » 2009-12-14 19:39:49

Om nödvändigt ta en kopia ur tandvårdslagen och skicka med det till den eländiga lss-handläggaren. Det är mer än beklagligt att man ska vara tvungen att veta mer än de som ska hjälpa en.

Jag JOBBADE på myndighet men jag hatar att ha kontakt med de samma nu. När man mår asdåligt och så ska man sitta där och haspla upp det man vill för människor som aldrig ger sig utan ska ha d-e-t-a-l-j-e-r. Jag har lärt mig mycket om att stå på mig men det sorgliga är att det inte ska behövas. Man har rättigheter, och skyldigheter för all del, men det ska vara ett sånt tjafs runt rättigheterna.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav A » 2009-12-15 1:21:42

TK71

Då svarar du så här

"Tack för Ditt mejl ang tandvårdsstöd.

Enligt Tandvårdslagen ska man omfattas av LSS, det finns ingenting i lagtexten som säger att man måste ha pågående LSS-insatser. På Landstingets hemsida ang tandvårdsstöd finns inte heller något sådant påstående, inte heller i den pdf-fil som finns på hemsidan.

Vid samtal med en av bedömningstandläkarna på Folktandvårdens kansli, har jag fått beskedet att be LSS-handläggaren kontakta dem för förtydligande av vilka som har rätt till tandvårdsstödet, om jag inte får det beviljat.

Jag ber därför att Du omgående tar denna kontakt.

Med vänlig hälsning

Ort datum ditt namn o kontaktuppgifter om det behövs

Lycka till!
Senast redigerad av A 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav BMW » 2009-12-15 2:29:23

Hur går det för de som skall förnya sitt tandvårdskort och som inte tillhör krets 1 som AS gör?
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Alia » 2009-12-15 9:12:37

Alexandra skrev:Även jag har ställt mig frågan om varför just vi som har AS-diagnos ska ha rätt till tandvårdskort. "Funktionsnivån" bland oss är ju i allra högsta grad varierande, själv har jag inga som helst problem med tandborstning. Det är ju inte i egenskap av AS-person som jag har dålig tandhälsa, utan för att jag tidigare medicinerat mot ADD och bipolär sjukdom, samt har en medfödd brist på ett visst enzym i saliven!

Det borde ju vara rimligare att i första hand ge stöd till dem som tar psykofarmaka, som ju orsakar muntorrhet (= ökad risk för kariesangrepp). Här vill jag framförallt peka ut CS, som är det värsta jag varit med om när det gäller muntorrhet.

Med tanke på allt dumt som samhället gladeligen lägger pengar på, så tycker jag gott att man kunde subventionera tandvård - för samtliga medborgare.


De har tidigare i åtminstone delat av landet gett ut tandvårdskort pga psykofarmaka användning. Jag fick mitt för flera år sedan eftersom min kontaktperson på socialförvaltningen ansåg att jag passade in på personkrets 3 och ansökte om det åt mig när jag hade depression som diagnos (har asperger diagnos nu). Idag skulle det förmodligen aldrig gått, men de var lite 'öppnare' med resurser då verkar det som.
Senast redigerad av Alia 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Alia
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-11-04

Inläggav TK71 » 2009-12-15 18:00:36

Det börjar röra på sig. Det här mailet fick jag idag från LSS-handläggaren:

"Det är inte X kommun som är ansvariga för bedömningen av tandvård för funktionshindrade utan det är Bedömningsenheten på Landstinget som är ytterst ansvariga. Vi som handläggare på kommunen är dock behjälpliga Landstinget och skriver tandvårdsintyg, till dem som har stödinsatser hos oss, enligt de riktlinjer som vi fått från Bedömningsenheten på Landstinget. Jag har varit i kontakt med Bedömningsenheten för att få svar på dina frågor och jag fick till svar att en man ska ringa till mig imorgon som kan ge bättre svar på vad som gäller. Jag måste alltså få be att återkomma till dig då."
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
TK71
Inaktiv
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-10-21

Inläggav Pemer » 2009-12-15 20:33:17

Och det enda som enligt lagtexten behöver bedömas är huruvida du ingår i någon av personkretsarna för LSS (eller någon av de specifika grupper som nämns i tandvårdslagen innan tillägget "(samt) personer som omfattas av" LSS.

Till trådens ämne och diskussionerna om varför tandvårdsstöd för oss:

Jag har haft bedrövliga exekutiva funktioner när det gäller att komma till skott och gå och borsta gaddarna. Det har alltid gått i perioder, och har väl troligen hängt ihop med hur mycket jag haft att tänka på för tillfället.

Jag kan påminna mig massor av tillfällen då jag insett strax efter att ha lagt mig, "vänta nu, jag har ju inte borstat tänderna..."

På senare år hänger det minnet oftare och oftare ihop med att jag då faktiskt har gått upp igen och gått ut i badrummet och borstat tänderna, men längre tillbaka känns det som att det ofta blev mer att jag bara inte orkade det.

I rak och direkt mening alltså ett utslag av den nedsatta exekutiva förmågan. Så nog känns det AS-relaterat.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Miche » 2009-12-15 21:07:10

Tack Pemer, jag har exakt samma problem och då kan jag relatera till det när jag snart kommer att ansöka om LSS och tandvårdskort.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav TK71 » 2009-12-17 13:49:07

Nu har jag fått ett telefonnummer till nån på "Bedömningsenheten" på landstinget. Jag hatar att ringa och diskutera sånt här - varför kan gubben inte ha en mailadress som alla andra?
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
TK71
Inaktiv
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-10-21

Inläggav TK71 » 2009-12-17 14:34:53

Ha - jag vann mot både landstinget och den där LSS-handläggaren på kommunen! Jag pratade med mannen på bedömninsenheten. Han sa att det finns delade meningar om hur lagen ska tolkas och därför ska mitt landsting utreda hur de ska göra i fortsättningen. I väntan på ett beslut om hur deras policy ska se ut får jag ett intyg som gäller under ett år. Man kan ju anta att de redan vet att de varit inne på fel spår, annars skulle de väl nekat mig blankt.

Och detta måste även betyda att de som tidigare fått AS-diagnosen och som hör till mitt landsting har fått felaktig info från den där LSS-handläggaren...

Tack för hjälpen!
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
TK71
Inaktiv
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-10-21

Inläggav aspiemelly » 2009-12-17 14:38:05

Grattis! En del-seger i alla fall ju.

Dock fick jag veta det inte skall vara tidsbestämt, menar AS försvinner ju inte. Min LSS gjorde den missen och nu väntar jag på rätt kort. Det tidsbestämda går ut den 1/1 och har tid hos odontolog den 5/1...
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 22:45:48, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in