Hemtjänst eller hushållsnära tjänster?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hemtjänst eller hushållsnära tjänster?

Inläggav pH » 2009-12-10 23:42:42

Jag har, utöver AS, även rörelsehinder. Efter att ha försökt stå emot har jag nu insett att jag kan vara nyttigare och ha roligare om jag inte lägger all min energi på att göra sådant som är för tungt och slitigt i form av hushållssysslor.

Jag har ansökt om och blivit beviljad hemtjänst. Jag har ännu ej påbörjat det, vet inte hur det blir, (är inte så glad åt det).

Nu blir jag lite fylld av tvivel. Jag har kikat runt en del. Det verkar som om hemtjänst beviljad via kommunen är dubbelt så dyrt som hushållsnära tjänster (om man räknar in reduktionen).

Det känns lite märkligt att jag skall betala mer för en pga funktionsnedsättning nödvändig samhällsservice än vad jag skall betala för en självvald hushållstjänst. Kan det verkligen stämma? Har jag missat något? Någon som har erfarenhet?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 23:15:59, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav A » 2009-12-11 0:59:37

Det skiftar nog i olika kommuner vad det kostar. Har du inte fått besked från kommunen om vad du ska betala o för vad?
Då har du ju möjlighet att jämföra.
Men företag som erbjuder hushållsnära tjänster kostar ju några 100-lappar i timmen plus moms, så även med reduceringen kan det bli mkt pengar.
Vad du än väljer så är det ju bara att säga upp det om du inte är nöjd, det är ju tack o lov inte 12 mån uppsägningstid som det är på bredband, mobil-abb o andra s k nyttigheter.
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:15:59, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav pH » 2009-12-11 2:22:49

Kommunens information är lite luddig, och det är svårt att räkna på, men jag får reda siffror i nästa vecka. Är det någon som vet hur man beräknar kostnad för hushållsnära tjänster, och hur man gör avdraget? Eller var jag hittar informationen? :?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 23:15:59, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Emlett » 2009-12-11 12:31:49

Hej!
När du får hemtjänst, ska du söka handikappsersättning på FK så får du ersättning för dina förhöjda levnadskostnader pga funktionshindret och med hemtjänst tror jag man kommer upp i den lägsta nivån automatiskt och den ligger nog på ca 1200kr/mån.
Beroende på ditt funktionshinder så ska du söka för ökade omkostnader. Hör av dig om du vill ha fler tips.
Senast redigerad av Emlett 2011-05-04 23:15:59, redigerad totalt 1 gång.
Emlett
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2009-09-10
Ort: Västkusten

Inläggav pH » 2009-12-11 13:10:34

Tack Emlett! Håller redan på att dona med den ansökan. Skall ta reda på om det även kan gälla hushållsnära tjänster. Biståndsbeslutet finns ju redan, så det är bara att ta reda på hur jag får köpa tjänsten för att det skall räknas i handikappersättningsansökan. Har kollat lite mer, och talat med skatteverket, och det verkar verkligen som att det blir dyrare att ha samma tjänst som hemtjänst än som hushhållsnära tjänst. Iaf så länge jag inte når upp till kommunens maxtaxa, vilket jag ännu inte gör.

Blir så trött, det är så struligt och så många olika parametrar och aktörer att hålla reda på. Att det skall vara så svårt! Mina ingångsvärden är ju bara att jag vill ha ett fungerande liv och en fungerande ekonomi. :cry:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 23:15:59, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav A » 2009-12-11 20:41:01

Hushållsnära tjänster köper du ju av företag på den allmänna marknaden, alltå sådana som erbjuder detta.
Vad det kostar beror ju på vad de begär i timpeng. Sen kommer moms på det.
Avdraget görs numera automatiskt av företaget så det du betalar är vad du ska betala efter skattereduktionen. Du kan inte längre själv ansöka om skattereduktion pga de nya bastämmelser som gäller fr o m i år, eller om det var redan ifjor ....

Så det du betalar företaget är vad det kostar dig.

Tänk bara på att ditt skatteavdrag aldrig kan överstiga vad du faktiskt har i skatt per år. Gör det det så blir du återbetalningsskyldig, dvs du får kvarskatt.
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:15:59, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav pH » 2009-12-12 13:06:20

Tack.

Svårt och rörigt. Många parametrar och svårighet att förutse effekter av olika val. Det så mycket jobb med att ha funktinsnedsättningar :cry:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 23:15:59, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Flia » 2009-12-12 15:20:42

Skattereduktionen på hushållsnära tjänster har man ingen nytta av om man inte har lån. Har man inte lån så får man betala resten sen i alla fall.

Men hemtjänsten kan ändå bli dyrare än vita tjänster. Själv kör jag svart, den som hjälper mig gör i alla fall jobbet ordentligt. Hemtjänsten svabbar bara av numera och får inte t.ex. putsa fönster. Och 1600 spänn i månaden ska de ha också, för nästan ingenting.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 23:15:59, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav pH » 2009-12-12 15:24:59

Det där med lån förstår jag inte, förklara gärna.

Jag talade med skatteverket, och de sa att det är utföraren som söker reduktionen, jag betalar bara min del direkt till dem, och att reduktionen begränsas av hur mycket jag betalar i skatt. Men de sa inget om lån.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 23:15:59, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Flia » 2009-12-12 15:36:38

Har hört det flera gånger på t.ex. Plus Ekonomi på TV. Vi som inte har några lån har ingen nytta av reduktionen, och inte heller av rotavdrag.

Inte vet jag, jag bara berättar vad jag hört. Förmodligen är det mer komplicerat än så dessutom.

Fast när man läser på skatteverket handlar det om att man måste ha tillräckligt hög skatt också. Men vilket belopp det ska vara hittar jag inte.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 23:15:59, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav A » 2009-12-12 21:30:14

Fullständigt fel Flia, eller så har du missuppfattat det!

Det enda som påverkar din möjlighet att få skatteavdraget är just din skatt.

Betalar du ingen skatt eller för lite så kan du inte få nåt avdrag på den, helt logiskt.

Betalar du skatt så kan du få lika mkt i skatteavdrag som din skatt uppgår till.

Lån eller inte har inget med det att göra. Det skulle isf minska möjligheten eftersom räntan på lånen ju sänker din taxeringsbara inkomst vilket medför lägre skatt.

Eftersom skatteavdraget för hushållsnära tjänster och ROT-avdraget tillsammans får uppgå till högst 50 ooo kr per person och år, så är det också den högsta skattereduktion man kan få.

Men man kan alltså inte få högre reduktion än den skatt man faktiskt betalar. Det är då återbetalningsskyldigheten kommer in i bilden, alltså om du fått större avdrag än din skatt.
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:15:59, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Flia » 2009-12-12 21:43:57

A skrev:Fullständigt fel Flia, eller så har du missuppfattat det!


Ja har jag missuppfattat det så har jag ju fullständigt fel, så du får 2 poäng där :D

A skrev:Det enda som påverkar din möjlighet att få skatteavdraget är just din skatt.

Betalar du ingen skatt eller för lite så kan du inte få nåt avdrag på den, helt logiskt.

Betalar du skatt så kan du få lika mkt i skatteavdrag som din skatt uppgår till.

Lån eller inte har inget med det att göra. Det skulle isf minska möjligheten eftersom räntan på lånen ju sänker din taxeringsbara inkomst vilket medför lägre skatt.

Eftersom skatteavdraget för hushållsnära tjänster och ROT-avdraget tillsammans får uppgå till högst 50 ooo kr per person och år, så är det också den högsta skattereduktion man kan få.

Men man kan alltså inte få högre reduktion än den skatt man faktiskt betalar. Det är då återbetalningsskyldigheten kommer in i bilden, alltså om du fått större avdrag än din skatt.


Åfan, det betyder alltså att jag också skulle kunna utnyttja det. Min fullständigt felaktiga uppfattning har varit att det inte skulle gå. Hmm...
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 23:15:59, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav A » 2009-12-13 1:03:37

Jepp Flia, ta nu chansen! Jag har oxå fått uppfattningen att man åtminstone måste vara rik för att kunna utnyttja avdraget, men så var det inte heller.
Däremot måste man vara uppmärksam så man inte beställer tjänster där avdragen blir mer än den skatt man betalar.
Så det måste man hålla noga koll på om man använder sig mycket av den här möjligheten.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in