Petig med mat? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är ni petiga med mat?

Ja, väldigt
90
42%
Ibland
60
28%
Nej, jag äter det mesta
65
30%
 
Antal röster : 215

Inläggav TK71 » 2009-12-10 17:04:06

Jag äter det mesta. Sen finns det sånt som inte är särskilt gott, som t.ex. grönsaker (avskyr haricot verts!). Jag skulle aldrig i livet komma på idén att börja peta i maten eller fråga om den innehåller nåt suspekt när någon ansträngt sig för att laga mat och bjuda mig. Här hemma är det jag som shoppar mat och lagar till den, jag försöker göra sånt som är gott, nyttigt och billigt. Ibland klagar sambon att jag gör "för nyttig mat" :wink:
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 19:16:49, redigerad totalt 1 gång.
TK71
Inaktiv
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-10-21

Inläggav Chrilleb » 2009-12-10 21:02:22

Jag äter oxå det mesta. Brukar säga det typiska: allt utom lever..urk..

Min favorit är helt klart Falukorv..kokt..stekt, eller i ugn..mumma ! Brukar laga korv i ugn på en halv ring Falukorv ( värmer ugnen till..ehh..går o kollar..200-225 grader, skivar två-tre tomater över korven, skivar bra många skivor ost, och avslutar med ett eller två röda äpplen skivade ovanpå, in i ugnen och tillaga i 45 minuter. ( åh vad gott detta är ! )


Nåt jag har svårt för är vissa skaldjur. Kräftor går bra men räkor kan va svårare..kom på att räkor som är i en sås eller stuvning funkar lite bättre :)
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 19:16:49, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Inger » 2009-12-11 4:31:08

Chrilleb skrev:Jag äter oxå det mesta. Brukar säga det typiska: allt utom lever..urk..

Allt som inte lever alltså? :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:16:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-11 4:48:26

Svamp går bra ibland, beroende på humör
Den mesta osten är äcklig. Helst äter jag Billinge, Gouda eller Gräddost. Såna som inte smakar något konstigt med andra ord. Det är till och med gott.
Skaldjur är det vidrigaste jag vet - smaken är dock sekundär i den bedömningen. Ser ju ut som insekter. BLÄ!
Messmör är vidrigt.
Ostbågar är äckligt.
Tomat går inte - bara i ketschup och liknande eller som ingrediens i rätter (inte hela eller delade, utan krossade).
Ananas har jag dåliga minnen av, och smakar äckligt.
Oliver har jag aldrig smakat, men äcklas av dem.
Melon är inte "äckligt", men jag har senare börjat känna strupen dra ihop sig vid smaken.
MAJONNÄS är riktigt vidrigt. BLÄ!!! Dock går det bra som ingrediens där det inte har mer än 15 % av innehållet. :)
Ärtsoppa går bra ibland, beroende på humör.
Fiskbullar går inte längre. Halsen viker sig inåt.
LAMM borde FÖRBJUDAS! FRUKTANSVÄRT vidrigt. Då äter jag hellre fem burkar majonnäs! Det är inte kött, det är en sjukdom!
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 19:16:54, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Chinmey » 2009-12-11 12:30:48

Jag ätter allt och är jämt redo att pröva nya maträtter.
Senast redigerad av Chinmey 2011-05-04 19:16:54, redigerad totalt 1 gång.
Chinmey
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2009-11-25
Ort: någonstans

Inläggav sommar » 2009-12-12 20:11:46

För mycket lax. För mycket majonnäs. Två saker som jag har svårt att klara av.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav EmsAnnorlunda » 2011-12-16 2:04:30

Svamp är supergott :D

Kategorin äckligt:
Marsipan, Mandelmassa
Bönor, Sallad, Blodpudding
Paprika, Lök, Vitlök
Ärtsoppa/Ärtor, Kålpudding
Kebabsås och säkert lite till..

Har svårt att äta nåt som jag
inte vet vad det är eller ätit innan..
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2011-12-16 2:34:57

Nu för tiden äter jag nästan vad som helst. Jag är värdelös på att laga mat, så det gäller att inte missa de få tillfälle till riktig mat som man får :roll: Ett undantag är frukt i mat, man blandar helt enkelt inte ananas eller banan i mat. Svamp är däremot delikat, helst självplockad
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav EmsAnnorlunda » 2011-12-16 2:45:34

Huggorm skrev:Nu för tiden äter jag nästan vad som helst. Jag är värdelös på att laga mat, så det gäller att inte missa de få tillfälle till riktig mat som man får :roll: Ett undantag är frukt i mat, man blandar helt enkelt inte ananas eller banan i mat. Svamp är däremot delikat, helst självplockad


Håller med, frukt ska ätas som frukt och inte blandas i mat.. Usch för varm banan :evil:
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2011-12-16 2:53:03

Precis, en vanlig banan ur fruktskålen är helt okej
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Banzai » 2011-12-16 11:16:03

EmsAnnorlunda skrev:
Huggorm skrev:Nu för tiden äter jag nästan vad som helst. Jag är värdelös på att laga mat, så det gäller att inte missa de få tillfälle till riktig mat som man får :roll: Ett undantag är frukt i mat, man blandar helt enkelt inte ananas eller banan i mat. Svamp är däremot delikat, helst självplockad


Håller med, frukt ska ätas som frukt och inte blandas i mat.. Usch för varm banan :evil:

Håller med jag med. Min väninna brukar äta pizza med banan och ananas på - hur äckligt som helst enligt mig. :?

Enligt mig ska man helst inte blanda in grönsaker i matlagning heller, usch för varma grönsaker! Älskar de flesta grönsaker "råa" men inte tillagade.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Laika » 2011-12-16 12:07:04

Jag är väldigt petig och har alltid varit. Mina föräldrar brukade skämta om att jag borde bli kirurg eftersom jag alltid sönderdelade maten mycket omsorgsfullt när jag var liten. Nu petar jag inte längre i mat jag blir bjuden på. Det känns ohyfsat.

Mitt problem har mest med konsistens att göra. Följande har otäck konsistens: svamp, kokta grönsaker, kött i långkok, oliver, sushi.

Sedan finns det sådant som bara smakar otäckt. Jag brukar inte gilla sådant som smakar starkt eller har för mycket smak. Jag äter gärna sallader men inte om det är dressing på dem, till exempel.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Banzai » 2011-12-16 12:13:31

Laika skrev:Jag äter gärna sallader men inte om det är dressing på dem, till exempel.

Håller fullkomligt med. Jag blir upprörd på personer som envisas med att förstöra underbart god sallad med en massa klet (mer känt som dressing). Jag är inte så förtjust i att blanda mat ö.h.t. och har man en massa klet på så blir det mycket svårare att sortera maten och äta den i den ordning man vill.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Solitaria » 2011-12-16 13:23:25

Jag svarade "ibland". Nötkött äter jag bara som färs, för jag tycker det är segt och gillar inte smaken. Griskött däremot äter jag inte i färs, för det smakar konstigt, jag tror det är fettet som smakar. Fläskkotletter och fläskfilé går bra om jag kan skära bort fettet. Lamm gillar jag inte. Musslor, bläckfisk och ostron kan jag inte tänka mig att äta om jag inte höll på att svälta ihjäl.

Jag kan vara petig med kombinationer: på pizza äter jag inte: räkor eller andra skaldjur(det skär sig konstigt med tomat och ost), kebab (är för köttigt), banan, ananas, ägg (brukar ligga rått och dallra uppepå), kyckling (passar inte), curry.
Förut kunde jag inte tänka mig att äta macka med både ost och skinka på samtidigt men har lärt mig det stegvis. Öl går bra till chips men inte till popcorn.

Oskalade persikor äter jag inte, jag blir äcklad av det där ludna skalet i munnen. Svamp tycker jag däremot mycket om, och stark mat.

En fördel med att vara lite petig är att det är lätt att beställa på restaurang, eftersom det är så många rätter som går bort, det blir inte så mycket kvar att välja mellan.
Solitaria
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-05

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Drumdrum » 2011-12-21 17:14:35

Äter kött och potatis. Och med potatis så inkluderas potatismos och potatisgratäng. Måste dock vara ett visst märke. Hemlagad går i viss mån. Beror på vem som tillagat den.
Pizza kan jag bara äta om det är från rätt pizzeria. Och alltid samma pizza.
Hamburgare med bara ketchup funkar, måste va "rätt" märke på ketchupen dock.
Sen är bröd en viktig del i min kost. Oftast med bara smör, alltid samma sort. Skulle jag mot förmodan ha pålägg så är det billinge ost, skulle inte ens få för mig att smaka på någon annan ost. Skinka avskyr jag.

Svamp äter jag inte under några som helst omständigheter. Aldrig!
Inga grönsaker heller, Förutom gurka.
Såser är jag väldigt kräsen med också.
Ärtsoppa får jag klökningar av bara jag känner doften. Bruna bönor likaså... Kan heller inte äta starkt kryddad mat.

Förövrigt så är choklad det absolut godaste som finns! :D
Drumdrum
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2011-12-21

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2011-12-21 17:32:49

Drumdrum skrev:Förövrigt så är choklad det absolut godaste som finns! :D
All choklad eller bara en viss sort? ;)
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Drumdrum » 2011-12-21 17:45:51

Huggorm skrev:
Drumdrum skrev:Förövrigt så är choklad det absolut godaste som finns! :D
All choklad eller bara en viss sort? ;)


Gillar massor av choklad men Geisha är favoriten
Drumdrum
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2011-12-21

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Zirre » 2011-12-21 19:40:14

Äter all mat så länge den smakar gott. Har inget problem att prova nytt och har heller aldrig haft.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2011-12-21 21:36:26

Zirre skrev:Äter all mat så länge den smakar gott. Har inget problem att prova nytt och har heller aldrig haft.

Samma här.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-12-21 21:39:44

Nu råkar jag älska pizza med banan,kyckling och cyrry.

Mat jag hatar är:
Lever
Surströmming
Blodpudding
Ärtsoppa
Kebab
musslor
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 22:43:40

Jag är livrädd för att prova ny mat. Min sambo försökte få med mig på sushi och det slutade med att jag fick panik. Jag har alltid varit väldigt petig med mat, men blivit bättre med åren.

När jag var liten så fick min storasyster dansa för mig när jag åt, för att distrahera mig medan mamma matade mig... Jag fick varannan sked mat och varannan efterrätt för att jag öht skulle öppna munnen. :mrgreen:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Alyona » 2011-12-23 14:05:29

Tror jag kan vara det.Vissa perioder är ost äckligt och ibland annat.Avskyr svamp pga konsistensen,kött i alla former och gillar bara fisk förutom vegetariskt.Inte för starkt kryddat men inte för lite kryddat heller.För söta saker är inte gott men älskar surt som citron.Vitt bröd är smaklöst och Eldorados saft och sylt smakar närmast socker och metall.Äter bara vissa ostsorter och provar inte helt gärna nya saker men har blivit bättre.

Så bra är:rökt fisk speciellt lax kan äta det som godis utan tillbehör.soltorkade tomater och lite annat.Är kort sagt lite kräsen när det gäller mat..
Alyona
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2010-08-23

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav Hildurrr » 2012-06-09 18:57:27

Var väldigt kinkig med maten när jag var liten. Åt nästan bara korv och makaroner, och köttfärs ibland, och ris med sås som omväxling. Och limpor med marmelad och ost :P

Numera äter jag väl det mesta utom: svamp, torsk, kokt ägg, räkor, bacon (klarar inte av konsistensen på nått av det). Är inte överförtjust i skinka och stekt ägg heller men kan äta det ibland ändå. Tror det var allt.
Hildurrr
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-06-02

Re: Petig med mat? (Omröstning)

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-09 19:43:00

Jo jag är nog väldigt petig med maten.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in