Blogga?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2009-11-18 17:32:15

Lilla Gumman skrev:Hej!

Är det verkligen ingen som vet varför formateringen fungerar i IE och i Opera inte fungerar alls, såvida man inte skriver in html-taggar själv?

Hälsningar

Lilla Gumman

Gissniningsvis för att det är skrivet i ett format som inte stöds av Opera. Eftersom de flesta väl fortfarande har IE så satsar nog bloggarna på att det ska funka i IE i första hand.

Jag har problem med att min hemsida ser helt olika ut i IE och FF. Formateringen funkar men det blir annan bakgrundsfärg, grafik försvinner och radavståndet blir större.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2009-11-18 17:55:27

Inger skrev:Jag har problem med att min hemsida ser helt olika ut i IE och FF. Formateringen funkar men det blir annan bakgrundsfärg, grafik försvinner och radavståndet blir större.


Du riskerar att tappa FF-läsare. Läste att FF har uppåt 40 % av marknaden i vissa europeiska länder.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:43:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Inger » 2009-11-18 18:17:59

Fast den blir inte nödvändigtvis sämre, bara annorlunda. Det är bara bilden på första sidan som inte syns och den kan man ju vara utan. Men det är irriterande att inte kunna styra hur det kommer se ut i alla läsare.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:43:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2009-11-18 18:20:27

Lilla Gumman skrev:Hej!

Är det verkligen ingen som vet varför formateringen fungerar i IE och i Opera inte fungerar alls, såvida man inte skriver in html-taggar själv?

Hälsningar

Lilla Gumman


Metrobloggen använder en "rich text" editor som heter FCK Editor och den är lite buggig i vissa webbläsare, bland annat i Opera. Så det beror inte på webbläsarna utan på att Metro använder just den editorn.

("Rich text" är ju att man kan göra lite mer avancerade textredigeringar direkt i webbläsaren.)

Wordpress t ex använder en annan "rich text" editor så där skulle du aldrig kunna ha samma problem.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:43:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2009-11-18 18:27:40

Inger skrev:Fast den blir inte nödvändigtvis sämre, bara annorlunda. Det är bara bilden på första sidan som inte syns och den kan man ju vara utan. Men det är irriterande att inte kunna styra hur det kommer se ut i alla läsare.


Är det inte tvärtom?

Jag testade precis:

* i FF 3.5.5 ser allt snyggt ut

* i IE8 ser jag varken bild eller ens menyn!!

:?

EDIT: pH, du hojtar om detta blir för OT, va ? :wink:
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:43:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav pH » 2009-11-26 19:59:57

Det blev en blog. Det blev WordPress. Det blev mycket amatörmässigt.

Jag är nöjd.

Tack för tips och råd.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 22:43:59, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-11-26 22:03:09

Du gör rätt pH. Wordpress är bra om man inte kan så mycket för man har många teman och välja på samtidigt som man slipper reklam.

Fördelen med Blogger är möjligen att man kommer lättare kommer högt upp i träfflistorna på Google...om det är det man vill.

Jag vet inte om du valde att skriva anonymt eller efter men jag håller INTE med Inger om att man ska börja anonymt och sedan avslöja sig. I varje fall bör man i så fall vara försiktig med att man inte blir för privat under anonymitetens tecken.

Min första bloggförsök lade jag ner för att det blev för privat.
Jag tycker också att det lätt har ballat ut när jag skrivit anonymt samtidigt som det kan bli tråkigt om man ger akt på sig för mycket.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:44:00, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2009-11-26 22:29:17

Bjäbbmonstret skrev:Du gör rätt pH. Wordpress är bra om man inte kan så mycket för man har många teman och välja på samtidigt som man slipper reklam.

Fördelen med Blogger är möjligen att man kommer lättare kommer högt upp i träfflistorna på Google...om det är det man vill.


Fast det är inte så att Google premierar en viss plattform (inte ens deras egen bloggplattform Blogger ;-)). Det som är viktigt för sökplaceringen är den trafik du genererar, innehållet ("content is king") och hur många in-länkar du lyckas generera till din blogg (eller annan sajt). Varje inlänk till din blogg är som en röst på din blogg - ju fler inlänkar desto populärare anses du vara - ett väldigt "demokratiskt" system alltså.

Dessutom ökar din egen popularitet ifall de som länkar till dig i sin tur är populära - det är troligtvis bättre för dig ifall sr.se länkar till dig än ifall Kalle Lundin i Blomstermåla gör det, eftersom sr.se anses mer "auktoritiv" än Kalle Lundin i Blomstermåla (auktoriteten baseras på innehåll, trafik och inlänkar).

Bjäbbmonstret skrev:Jag vet inte om du valde att skriva anonymt eller efter men jag håller INTE med Inger om att man ska börja anonymt och sedan avslöja sig. I varje fall bör man i så fall vara försiktig med att man inte blir för privat under anonymitetens tecken.

Min första bloggförsök lade jag ner för att det blev för privat.
Jag tycker också att det lätt har ballat ut när jag skrivit anonymt samtidigt som det kan bli tråkigt om man ger akt på sig för mycket.


Jag känner att internet har gått från en fas när alla var anonyma till en annan fas när öppenhet är inne. Tänk Facebook - jag tycker inte det verkar som att särskilt många är anonyma där.

Men visst, jag förstår fullt ut att man vill vara anonym, jag har själv ett par bloggar och på båda är jag anonym. På onlinespel och forum är man oftast anonym. Medans på sociala ställen som Facebook är man det inte. Så där verkar gå en skiljelinje.

Jag brukar själv följa bloggar som tillhör webbutvecklare och webbdesigners eftersom det är lite mitt "gebit". Och sådana typer är alltid "upfront" med bild, namn, hemstad, familjeförhållanden osv osv. Ofta har de ju även egna webbfirmor där de säljer sina tjänster, antingen på heltid eller vid sidan om ett heltidsjobb. Det är väl en annan sak iofs, ska man sälja sina tjänster så går det förstås inte att vara anonym. Så jag svamlar nog rätt mycket här....

Det är bra att man kan välja.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:44:00, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav pH » 2009-12-01 12:21:53

W00T! Tre personer har läst min blogg. Två är helt okända, den tredje tillkom efter att jag delgett en person sökväg till bloggen. Jag har roligt, vilket är målet (och också något det är lågt med annars i livet). Om jag fortsätter är en öppen fråga, det får visa sig med tiden. Likaså om jag kommer att visa bloggen för någon mer, och om/i vilken grad jag kommer att välja mellan anonymitet och öppenhet.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 22:44:00, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav atoms » 2009-12-03 13:55:00

Jag använder blogspot.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:44:00, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav barracuber » 2009-12-03 14:17:12

atoms skrev:Jag använder blogspot.


Är inte det samma som Blogger?

Som jag fattat det heter deras addresser *.blogspot. *
(man ser aldrig *.blogger.*)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:44:00, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Savanten Svante » 2009-12-03 14:31:26

man loggar in på blogger och skriver där, och publicerar resultatet på blogspot!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:44:00, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav atoms » 2009-12-03 15:51:45

Savanten Svante skrev:man loggar in på blogger och skriver där, och publicerar resultatet på blogspot!


Ooooooh Kay!!! :oops:
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:44:00, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-12-04 0:21:11

barracuber skrev:
Fast det är inte så att Google premierar en viss plattform (inte ens deras egen bloggplattform Blogger ;-)). Det som är viktigt för sökplaceringen är den trafik du genererar, innehållet ("content is king") och hur många in-länkar du lyckas generera till din blogg (eller annan sajt). Varje inlänk till din blogg är som en röst på din blogg - ju fler inlänkar desto populärare anses du vara - ett väldigt "demokratiskt" system alltså.


Ja så där ser det ju ut i teorin men jag har en Bloggerblogg med bara ett fåtal inlägg som jag inte har rört på flera år och den kommer konsekvent högst upp på träfflistorna. Den allmänna rankningen för alla Bloggersajter verkar spilla över på min gamla blogg. Sen att jag har haft den länge spelar ju också en viss roll för rankningen samt om man knyter sidan till en Googleprofil. Det brukar också kunna påverka rankningen. Detsamma gäller på jobbet där vår nedlagda blogg på Blogger konsekvent hamnar högre än vår nya - men där finns det något mer kommentarer i den gamla.


barracuber skrev:Jag känner att internet har gått från en fas när alla var anonyma till en annan fas när öppenhet är inne. Tänk Facebook - jag tycker inte det verkar som att särskilt många är anonyma där.

Men visst, jag förstår fullt ut att man vill vara anonym, jag har själv ett par bloggar och på båda är jag anonym. På onlinespel och forum är man oftast anonym. Medans på sociala ställen som Facebook är man det inte. Så där verkar gå en skiljelinje.

Jag växlar också beroende på vilket forum det är och vad det handlar om.
På ställen som handlar om hälsa, sjukdomar, kontaktsökande så har jag varit anonym. Jag är också anonym på Bloggy vilket få är där samt här på Aspergerforum. Bloggar jag däremot är jag helt öppen men skriver sällan om några privata saker. Facebook är jag också öppen på men där redigerar jag min närvaro hårt.

Jag tycker det är väldigt intressant det här med öppenhet och närvaro på internet och vad man kan få veta om en person utan att känna den och hur det påverkar samhället och oss som människor.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:44:00, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2009-12-04 10:08:21

Bjäbbmonstret skrev:Den allmänna rankningen för alla Bloggersajter verkar spilla över på min gamla blogg.


Nä det där låter totalt osannolikt. Dessutom har pageranks betydelse för träffplaceringen minskat kraftigt de senaste åren.

Bjäbbmonstret skrev:...Facebook är jag också öppen på men där redigerar jag min närvaro hårt.


Usch, jag får ångest av att sällan ha tålamodet till sånt där...

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker det är väldigt intressant det här med öppenhet och närvaro på internet och vad man kan få veta om en person utan att känna den och hur det påverkar samhället och oss som människor.


Ja det är intressant. Håller jämt på att leta bra litteratur om det.

En aktuell bok som handlar om hur Google förändrar väldigt mycket i världen och bland annat det är <a href="http://www.buzzmachine.com/what-would-google-do/">What Would Google Do?</a>. Be ditt bibliotek köpa in den, den finns i GBG. Jag har den som PDF om du är intresserad.

I början argumenterar han mot att "varför ska Nisses Pizzeria eller Kerstins kafeteria egentligen ha en hemsida, de har ju ändå bara sin lokal kundkrets?" Sedan Google införde den lokala dimensionen i sökningen kan alla företagare, näringsidkare och opinionsbildare tjäna på att finnas på webben.

Enda minuset är att den handlar ganska mycket om amerikansk media eftersom författaren är mediaexpert. Men de delarna kan man lätt hoppa över.

Jag behöver själv läsa om den. Jag läste den tidigt i höstas men var för okoncentrerad.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:44:00, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav keedo » 2009-12-12 19:33:50

Jag har använt Wordpress.. men tyckte det inte var kul då jag gillar att pilla med koder och WP gjorde det svårt för mig så jag återgick till bloggesse. Hoppas det kommer en ny och bättre bloggportal snart..
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Återgå till IT-forum



Logga in