Aspergers, trans och testosteron.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergers, trans och testosteron.

Inläggav styx » 2009-11-27 12:23:45

Jag är FtM transsexuell och har nu gått på testosteron i ca 10 månader. Jag blev nyligen diagnostiserad med Aspergers syndrom, och när jag tänker tillbaka så märker jag att min AS-problematik har blivit värre eller "ändrat form" under dessa 10 månaderna. Tror ni att AS och testosteron har någon koppling vad gäller hur det yttrar sig? Jag har kollat runt på nätet men inte hittat någon direkt information om just AS och FtM's.
Senast redigerad av styx 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav MsTibbs » 2009-11-27 13:06:25

Har du fått en mer "manlig" AS? Eller hur har den förändrats?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav atoms » 2009-11-27 13:21:40

Kolla in Trollhare på Wordpress. Han är också FtM TG och har Asperger (och ADHD har jag för mig).
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav styx » 2009-11-27 13:35:39

MsTibbs;
Ja, den skulle väl uppfattas mer manlig nu. Jag trivs bättre med mig själv i och med förändringarna från hormonerna vilket generellt sett borde leda till större trygghet socialt, men jag har märkt att jag blivit mindre social och tycker att det är mer utmattande numera. Och det här med att komma igång och göra saker ska vi ju inte bara tala om.

atoms;
Jag känner till Trollhare, och har läst hans blogg, men jag tror inte att han nämnt något om en eventuell förändring i Aspergern. Han har, vad jag vet, inte gått på hormoner särskilt länge heller.
Senast redigerad av styx 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-27 14:16:43

styx skrev:MsTibbs;
Ja, den skulle väl uppfattas mer manlig nu. Jag trivs bättre med mig själv i och med förändringarna från hormonerna vilket generellt sett borde leda till större trygghet socialt, men jag har märkt att jag blivit mindre social och tycker att det är mer utmattande numera. Och det här med att komma igång och göra saker ska vi ju inte bara tala om.

atoms;
Jag känner till Trollhare, och har läst hans blogg, men jag tror inte att han nämnt något om en eventuell förändring i Aspergern. Han har, vad jag vet, inte gått på hormoner särskilt länge heller.


Det kanske är något med testostronet som gör dig "nöjd" med saker? Att bara vara? Bara en hypotes.

Har för mig att Trollhare har fått sprutor ett halvår, typ.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Inger » 2009-11-27 14:24:56

Haha, du kanske är det första mänskliga beviset för Simon Baron-Cohens hypotes om autism som the extreme male brain.

Majoriteten män brukar i allmänhet ha lite svårare än majoriteten kvinnor att kommunicera (gissningsvis för att de oftast bara har språkcentra i ena hjärnhalvan och mindre förbindelselänk mellan halvorna). Enligt Simon B-Cs hypotes skulle aspergare och autister ha utsatts för mer testosteron i moderlivet (vilket ska ge längre ringfinger än pekfinger) och därmed blivit ännu mer kommunikationshandikappade.

Jag tror hypotesen kan stämma på tjejer men inte på killar. Efter vad folk skrivit på olika forum så verkar det som om många tjejer (dock inte alla) med AS eller ADHD har lite mer manlig hjärna och gärna är den som tar initiativet till sex eller relationer t ex, medan många (dock inte alla) män med AS snarare är mer passiva, trogna och känsliga, alltså vad man normalt brukar förknippa med kvinnliga egenskaper.

Har du frågat på HBT-forum om andra fått liknande effekter? Googla på transgender + asperger (och lägg ev till "forum" också) så kommer det upp allt möjligt som kanske kan vara av intresse.

Berätta gärna om du hittar fler som reagerat som du.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-27 14:29:06

Inger skrev:Haha, du kanske är det första mänskliga beviset för Simon Baron-Cohens hypotes om autism som the extreme male brain.

Majoriteten män brukar i allmänhet ha lite svårare än majoriteten kvinnor att kommunicera (gissningsvis för att de oftast bara har språkcentra i ena hjärnhalvan och mindre förbindelselänk mellan halvorna). Enligt Simon B-Cs hypotes skulle aspergare och autister ha utsatts för mer testosteron i moderlivet (vilket ska ge längre ringfinger än pekfinger) och därmed blivit ännu mer kommunikationshandikappade.

Jag tror hypotesen kan stämma på tjejer men inte på killar. Efter vad folk skrivit på olika forum så verkar det som om många tjejer (dock inte alla) med AS eller ADHD har lite mer manlig hjärna och gärna är den som tar initiativet till sex eller relationer t ex, medan många (dock inte alla) män med AS snarare är mer passiva, trogna och känsliga, alltså vad man normalt brukar förknippa med kvinnliga egenskaper.

Har du frågat på HBT-forum om andra fått liknande effekter? Googla på transgender + asperger (och lägg ev till "forum" också) så kommer det upp allt möjligt som kanske kan vara av intresse.

Berätta gärna om du hittar fler som reagerat som du.


Ja, det där stämmer ju! Det kanske är så att hjärnan avgenusieras?
Jag tycker många av killarna med AS inte alls är särskilt macho. Det kanske sker någon form av reboundeffekt hos killar - för mycket testo gör det till antiman?
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Inger » 2009-11-27 15:17:04

Jag tror man bör skilja mellan att utsättas för testosteron i moderlivet och få manligt programmerad hjärna, och att ha stark egen testosteronproduktion. Jag skulle gissa att det är det förra som ger aspighet och det senare som gör en mer macho.

Vidare spekulationer: kanske kan det också vara så att det slår olika beroende på om man från början var introvert resp extrovert? En extrovert kanske blir ännu mer risktagande och aggressiv av mer testosteron (som man blir av anabola), medan en introvert kanske bara blir mer introvert och passiv och får svårare att kommunicera? Att det förstärker det man redan är, precis som centralstimulerande mediciner och droger verkar göra?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-27 15:19:17

Inger skrev:Jag tror man bör skilja mellan att utsättas för testosteron i moderlivet och få manligt programmerad hjärna, och att ha stark egen testosteronproduktion. Jag skulle gissa att det är det förra som ger aspighet och det senare som gör en mer macho.

Vidare spekulationer: kanske kan det också vara så att det slår olika beroende på om man från början var introvert resp extrovert? En extrovert kanske blir ännu mer risktagande och aggressiv av mer testosteron (som man blir av anabola), medan en introvert kanske bara blir mer introvert och passiv och får svårare att kommunicera? Att det förstärker det man redan är, precis som centralstimulerande mediciner och droger verkar göra?


Bra teori! Jag håller med den analysen.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav styx » 2009-11-27 15:45:51

Liljecroowna;
Fast jag har inte varit nöjd under den senaste tiden, i och med att min problematik utöver könsidentiteten blivit mer omfattande.

Inger;
Ja, det kan nog stämma. Jag har i vilket fall inte blivit mer macho (vad jag vet) av testosteronet, utan det verkar bara ha förstärkt min "aspighet".

Jag ska försöka forska vidare om detta, det är väldigt intressant. Vore kul att se om det är fler som upplevt samma sak.

Jag ber också om ursäkt för att jag inte citerar era inlägg. Jag lyckas inte får grepp om hur man använder citationsfunktionen.:P
Senast redigerad av styx 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-27 15:52:59

styx skrev:Liljecroowna;
Fast jag har inte varit nöjd under den senaste tiden, i och med att min problematik utöver könsidentiteten blivit mer omfattande.

Inger;
Ja, det kan nog stämma. Jag har i vilket fall inte blivit mer macho(vad jag vet) av testosteronet, utan det verkar bara ha förstärkt min "aspighet".

Jag ska försöka forska vidare om detta, det är väldigt intressant. Vore kul att se om det är fler som upplevt samma sak.

Jag ber också om ursäkt för att jag inte citerar era inlägg. Jag lyckas inte får grepp om hur man använder citationsfunktionen.:P


Okej.

Du trycker bara på "citera" och så kommer du in i ett kommenterar-läge där du skriver vad du vill efter citatet. :P
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Inger » 2009-11-27 17:45:16

styx, fick du någon information innan testosteronbehandlingen om vad du kunde förvänta dig för effekter?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alexanderr » 2009-11-27 21:33:41

Tycker det var många obegripliga ord och meningar som jag inte riktigt uppfattat i denna tråden. Vad innebär "testosteron i moderlivet", etc?

Och hur svarar de flesta aspies på extra testosteron (i form av anabola), någon som vet? Tycker detta är riktigt intressant, ska läsa mycket själv om detta men om någon skulle vilja förklara lite vad aspie + testosteron innebär (för lite testo, för mycket, vilka konsekvenser det kan få, osv) på ett lite lättförståeligare sätt så vore jag ytterst tacksam! :)

Har full förståelse för om det känns jobbigt, så jag förväntar mig absolut inget!
Senast redigerad av Alexanderr 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
Alexanderr
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2009-07-21

Inläggav styx » 2009-11-27 23:18:23

Inger skrev:styx, fick du någon information innan testosteronbehandlingen om vad du kunde förvänta dig för effekter?


Ja, men mest vad gäller det fysiska. Vad gäller det psykiska så sa utredaren att många transkillar känner sig mycket mer harmoniska, vilket säkerligen är en effekt av att man trivs mer med sig själv. Jag hade själv läst på väldigt mycket innan jag började med hormonerna, men det var ju som sagt mest gällande det fysiska.
Senast redigerad av styx 2011-05-04 22:58:15, redigerad totalt 1 gång.
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav Inger » 2009-11-27 23:36:18

Alexanderr skrev:Tycker det var många obegripliga ord och meningar som jag inte riktigt uppfattat i denna tråden. Vad innebär "testosteron i moderlivet", etc?

Fostret marineras liksom i moderns hormoner under graviditeten. Om det under vissa fönsterperioder råkar bli mer testosteron än östrogen (t ex p g a att mamman är stressad) så kan barnet få mer manlig hjärna, även om det är en flicka. Så är teorin i alla fall, enligt hjärnforskaren Annica Dahlström.
http://www.expressen.se/gt/konet-sitter-i-din-hjarna/

Och hur svarar de flesta aspies på extra testosteron (i form av anabola), någon som vet?

Ingen aning. Det är väl rätt ovanligt och jag skulle bli förvånad på om någon forskat särskilt på aspergare. Googla och se om du får upp nåt.

Tycker detta är riktigt intressant, ska läsa mycket själv om detta men om någon skulle vilja förklara lite vad aspie + testosteron innebär (för lite testo, för mycket, vilka konsekvenser det kan få, osv) på ett lite lättförståeligare sätt så vore jag ytterst tacksam! :)

Det kan nog inte förklaras mycket enklare än jag gjorde ovan, och det är än så länge bara hypoteser. Tror inte någon verkligen vet.

Har full förståelse för om det känns jobbigt, så jag förväntar mig absolut inget!

Inget som känns jobbigt, men vet man inte så vet man inte.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:58:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav BMW » 2009-11-28 0:13:26

Mycket intressant, känner 2 MtF tjejer som gått "andra vägen" och de beskriver att deras känsloliv förändrats efter de börjat ta kvinnliga könshormoner, östrogen och androcur.

De har lättare för att gråta och deras luktsinnen har blivit mycket känsligare förutom de rent fysiska förändringarna.
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 22:58:22, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Alexanderr » 2009-11-28 2:08:46

Tackar för svaret Inger! Intressant detta.
Plötsligt råkade asperger + hormoner bli ett specialintresse! :lol:
Senast redigerad av Alexanderr 2011-05-04 22:58:22, redigerad totalt 1 gång.
Alexanderr
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2009-07-21

Inläggav Inger » 2009-11-28 2:43:33

Googlade lite mer och det första jag hittade var att Simon Baron-Cohen är kusin till Borat! http://en.wikipedia.org/wiki/Sacha_Baron_Cohen

Och en bra skeptisk artikel om testosteronstudien, som tydligen inte ens var utförd på diagnosticerade autister (!) utan på vanliga normaler som råkat få höga poäng på Baron-Cohens usla AQ-test (vilket kritiker menar inte ens mäter aspighet utan mest typisk manlighet).
http://neuroskeptic.blogspot.com/2009/0 ... enics.html

Men här hittade jag en annan hypotes som de tydligen tänkt testa på ett statligt amerikanskt institut:
Recently emerging evidence suggests that mercury, especially from childhood vaccines, appears to be a factor in the development of the autistic disorders, and that autistic children have higher than normal body-burdens of mercury. In considering mercury toxicity, it has previously been shown that testosterone significantly potentates mercury toxicity, whereas estrogen is protective. Examination of autistic children has shown that the severity of autistic disorders correlates with the amount of testosterone present in the amniotic fluid, and an examination of a case-series of autistic children has shown that some have plasma testosterone levels that were significantly elevated in comparison neurotypical control children. A review of some of the current biomedical therapies for autistics, such as glutathione and cysteine, chelation, secretin, and growth hormone, suggests that they may in fact lower testosterone levels. We put forward the medical hypothesis that autistic disorders, in fact, represents a form of testosterone mercury toxicity, and based upon this observation, one can design novel treatments for autistics directed towards higher testosterone levels in autistic children.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15780490

Så testosteron skulle alltså förvärra kvicksilverförgiftning, medan östrogen skyddar mot effekterna?

Här är då några vanliga symtom på kvicksilverförgiftning:

CENTRAL NERVOUS SYSTEM

irritability
anxiety/nervousness, often with difficulty in breathing
restlessness
exaggerated response to stimulation
fearfulness
emotional instability
-lack of self control
-fits of anger, with violent, irrational behavior
loss of self confidence
indecision
shyness or timidity, being easily embarrassed
loss of memory
inability to concentrate
lethargy/drowsiness
insomnia
mental depression, despondency
withdrawal
suicidal tendencies
manic depression
numbness and tingling of hands, feet, fingers, toes, or lips
muscle weakness progressing to paralysis
ataxia
tremors/trembling of hands, feet, lips, eyelids or tongue
incoordination
myoneural transmission failure resembling Myasthenia Gravis

Fler symtom på: http://www.mercurypoisoned.com/symptoms.html

Här skulle det alltså kunna vara en sekundär effekt av kvicksilver som förstärks av testosteron. Om det ligger något i ovanstående spekulationer.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:58:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav styx » 2009-11-28 11:37:29

Inger skrev:Googlade lite mer och det första jag hittade var att Simon Baron-Cohen är kusin till Borat! http://en.wikipedia.org/wiki/Sacha_Baron_Cohen

Och en bra skeptisk artikel om testosteronstudien, som tydligen inte ens var utförd på diagnosticerade autister (!) utan på vanliga normaler som råkat få höga poäng på Baron-Cohens usla AQ-test (vilket kritiker menar inte ens mäter aspighet utan mest typisk manlighet).
http://neuroskeptic.blogspot.com/2009/0 ... enics.html

Men här hittade jag en annan hypotes som de tydligen tänkt testa på ett statligt amerikanskt institut:
Recently emerging evidence suggests that mercury, especially from childhood vaccines, appears to be a factor in the development of the autistic disorders, and that autistic children have higher than normal body-burdens of mercury. In considering mercury toxicity, it has previously been shown that testosterone significantly potentates mercury toxicity, whereas estrogen is protective. Examination of autistic children has shown that the severity of autistic disorders correlates with the amount of testosterone present in the amniotic fluid, and an examination of a case-series of autistic children has shown that some have plasma testosterone levels that were significantly elevated in comparison neurotypical control children. A review of some of the current biomedical therapies for autistics, such as glutathione and cysteine, chelation, secretin, and growth hormone, suggests that they may in fact lower testosterone levels. We put forward the medical hypothesis that autistic disorders, in fact, represents a form of testosterone mercury toxicity, and based upon this observation, one can design novel treatments for autistics directed towards higher testosterone levels in autistic children.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15780490

Så testosteron skulle alltså förvärra kvicksilverförgiftning, medan östrogen skyddar mot effekterna?

Här är då några vanliga symtom på kvicksilverförgiftning:

CENTRAL NERVOUS SYSTEM

irritability
anxiety/nervousness, often with difficulty in breathing
restlessness
exaggerated response to stimulation
fearfulness
emotional instability
-lack of self control
-fits of anger, with violent, irrational behavior
loss of self confidence
indecision
shyness or timidity, being easily embarrassed
loss of memory
inability to concentrate
lethargy/drowsiness
insomnia
mental depression, despondency
withdrawal
suicidal tendencies
manic depression
numbness and tingling of hands, feet, fingers, toes, or lips
muscle weakness progressing to paralysis
ataxia
tremors/trembling of hands, feet, lips, eyelids or tongue
incoordination
myoneural transmission failure resembling Myasthenia Gravis

Fler symtom på: http://www.mercurypoisoned.com/symptoms.html

Här skulle det alltså kunna vara en sekundär effekt av kvicksilver som förstärks av testosteron. Om det ligger något i ovanstående spekulationer.


De syftar alltså på att autismspektrumstörningar uppstår under barndomen och inte i livmodern? Intressant. Och det skulle kanske då också bevisa mitt påstående om att min aspergers blivit värre sen jag började med testosteron. Men men, what to do? Sluta med hormoner? Aldrig i livet. :wink:
Senast redigerad av styx 2011-05-04 22:58:22, redigerad totalt 1 gång.
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav Inger » 2009-11-28 12:49:17

Alltså, jag har inte en susning, jag bara postade det jag hittade som på omvägar skulle kunna vara en förklaring till den effekt du beskrev. Behöver inte alls vara sant. Allt jag skrivit i den här tråden är att ta som mycket lösa spekulationer.

Att autism skulle uppstå i barndomen p g a kvicksilver i vacciner är ju en synnerligen kontroversiell ståndpunkt som stora epidemiologiska studier inte ger belägg för. Däremot får man i sig det ändå via fisk, luftföroreningar och amalgam. Ju yngre man är och ju känsligare man är och ju mer man får i sig utan att få ur sig igen, desto större risk för div symtom.

Eftersom det verkar vara en så stark genetisk faktor inblandad så måste det, om det alls ligger något i hypotesen, nog ändå finnas en medfödd känslighet, så att den som har ärftlig AS och dessutom är extra känslig eller har nedsatt avgiftningsfunktion kanske blir lågfungerande autist eller får inlärningssvårigheter, som annars bara hade blivit lite aspig. (Återigen bara spekulation.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:58:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav styx » 2009-11-28 15:11:42

Givetvis tror jag inte att dina, eller någon annans, teorier är sanningar i och med att det kan finnas så många olika förklaringar, men hur som helst så är det intressant.

Jag har läst att många flickor går odiagnostiserade, och jag hade säkerligen också gjort det väldigt länge om jag inte hade varit transsexuell och börjat med hormoner. Om inte testosteron har en direkt koppling till AS så skulle jag i alla fall säga att det starkt visar att det inte bara är kroppen som blir mer manlig, utan även psyket. Nog för att jag alltid känt mig som en kille, men min manliga könsidentitet har troligen blivit mer påtaglig sen testosteronstarten, och till följd av det så har kanske även min aspighet blivit av mer manlig natur. När man tänker på det så, så verkar det ju faktiskt ganska logiskt.

Syftet med den här tråden var väl mest att hitta likasinnade som upplevt samma sak, men det verkar inte finnas några transkillar här. Kanske borde testa på qruiser.com.:P
Senast redigerad av styx 2011-05-04 22:58:23, redigerad totalt 1 gång.
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav weasley » 2009-11-28 16:44:31

Jag tycker den här tråden är grymt intressant så jag hoppas verkligen du hänger kvar här och spekulerar eller informerar oss (= MEJ!!), styx!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:58:23, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-28 16:57:17

Jag håller med weasley! Stanna!

Qruiser är lite väl mycket ibland... naket (argument för att stanna)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:58:23, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav temporary21 » 2009-11-28 17:36:27

Inger, mycket intressant information om kvicksilverförgiftning. Det jag dock reagerade på var att majoriteten av symptomen som beskrevs till följd av kvicksilverförgiftning var psykiska. Då börjar jag först och främst undra hur man har kommit fram till detta? Har man tagit en grupp individer med allmänt höga kvicksilvernivåer i kroppen och observerat olika symptom? Eller har man utsatt en grupp människor för kvicksilverförgiftning och observerat symptom? Eller handlar det främst och djurförsök? I vilket fall som helst så är det i stort sett omöjligt att med säkerhet kunna dra några paralleller mellan för höga kvicksilvernivåer och dessa psykiska symptom, dessa "symptom" kan ju lika gärna vara effekter av helt andra faktorer.

Jag säger inte att din information var dålig, tvärtom så gav det en givande tankeställning. Precis som du säger är det ju också bara lösa spekulationer det handlar om. Men jag kände i alla fall att jag ville förmedla min syn på denna kvicksilverteori, då den i mina ögon verkade väldigt ovetenskaplig. Men dela gärna med dig om du har mer information om detta, eller om någon annan har det också, för den delen.

I övrigt så var det hela en väldigt intressant tråd, hoppas det inte blev allt för OT nu
Senast redigerad av temporary21 2011-05-04 22:58:23, redigerad totalt 1 gång.
temporary21
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2009-10-20

Återgå till Aspergare och vården



Logga in