Är du beroende av socker? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är du beroende av socker?

Ja, väldigt!
15
23%
Ja, en hel del...
14
22%
Ja, men bara lite. Godis är gott.
9
14%
Nej, men på gränsen till att jag kan hålla mig.
3
5%
Nej, inte speciellt...
7
11%
Nej, verkligen inte!
11
17%
Jag har varit. Är inte längre!
6
9%
 
Antal röster : 65

Inläggav rapchic » 2009-11-22 13:13:16

svartamolnet skrev:Jag skulle tro att det är bättre att du äter nötter, avocado och annat energirikt, men nyttigt, än att du äter godis för att hålla vikten.


jo jag vet men ibland snålar jag ut/ tar den enkla vägen... men vi är ju alla människor
(i sommras däremot höll jag vikten tack vare neutrala jordnötter)
och tex avokado är för fett för min smak

och jag kan ändå inte köpa hem godis som de flesta andra. om jag köper godis måste jag gömma det pga att min fästman är extremt godisberoende, så då har jag snart inget godis till mig själv och en illamående sur färstman :wink:
så jag köper bara då jag vet att han tex jobbar och jag ändå ska på stan m.m.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:46:28, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Alien » 2009-11-22 14:43:44

Valnötter och cashewnötter ska vara nyttiga, däremot inte jordnötter. Vilket passar mig, jag är inte såå förtjust i jordnötter. Fast problemet är att min man köper 1 kg förpackningar (för att det blir billigare), och då är det lätt att ta för mycket. Handen har liksom sitt eget liv och bara tar mer och mer. :wink:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:46:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav rapchic » 2009-11-22 15:34:32

Alien skrev:Valnötter och cashewnötter ska vara nyttiga, däremot inte jordnötter. Vilket passar mig, jag är inte såå förtjust i jordnötter. Fast problemet är att min man köper 1 kg förpackningar (för att det blir billigare), och då är det lätt att ta för mycket. Handen har liksom sitt eget liv och bara tar mer och mer. :wink:


tål inte nötter bara jordnötter (som är närmare släkt med ärter)
olika fröm (solroskärnor, pumpakärnor m.m.) har jag inte märkt nån reaktion på dock och äter sånt varje dag (i gröten och ibland en näve som mellanmål + lite torkad frukt)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:46:28, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Fredriksam » 2009-11-22 20:03:14

ja tyvärr. Äter alldeles för mycket. Kan bara inte sluta. I Närheten där jag bor finns en affär som säljer lösgodis för 3.99 kg. Farligt!

Oftast brukar jag köpa för ungefär 20-30 kr när jag handlar där. Mamma och Pappa har sagt till mig att det är dåligt äta så mycket godis och risken för diabetes.

Ibland har jag fått lös mage för jag ätit för mycket gott. Jobbigt.
Senast redigerad av Fredriksam 2011-05-04 22:46:28, redigerad totalt 1 gång.
Fredriksam
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Inläggav temporary21 » 2009-11-23 15:54:46

Det kanske låter konstigt, men jag typ inga hungerkänslor överhuvudtaget. Jag äter i stort sett bara för att jag vet att jag behöver näringen. Men annars kan jag gå i princip hur länge som helst utan att äta. Däremot så brukar jag äta godis och sånt vid vissa tillfällen för att det är gott
Senast redigerad av temporary21 2011-05-04 22:46:28, redigerad totalt 1 gång.
temporary21
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2009-10-20

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-23 16:03:39

temporary21 skrev:Det kanske låter konstigt, men jag typ inga hungerkänslor överhuvudtaget. Jag äter i stort sett bara för att jag vet att jag behöver näringen. Men annars kan jag gå i princip hur länge som helst utan att äta. Däremot så brukar jag äta godis och sånt vid vissa tillfällen för att det är gott


Låter riktigt skönt.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:46:28, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Alexanderr » 2009-11-24 2:57:10

Ja. Måste antingen äta godis eller få i mig en kolsyrad läsk av något slag under dagen, annars får jag ett enormt sug.. Det kanske inte är såhär exakt varje dag, men oftast.
Senast redigerad av Alexanderr 2011-05-04 22:46:28, redigerad totalt 1 gång.
Alexanderr
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2009-07-21

Inläggav Parvlon » 2009-11-24 3:16:43

Drack ofta Cola förr och mycket kaffe med socker. Nu dricker jag höst 3 koppar kaffe om dagen, cola någon gång och använder oftast bara socker till matlagning annars. Har hellre riktigt socker på våfflorna än sylt. Sylt är nästan bara socker ändå, tror jag. Knappast mer beroende av socker än koffein och tobak. Har aldrig varit speciellt förtjust i sötsaker, mer än coca cola då.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:46:34, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav MissNervvrak » 2009-11-24 16:10:28

Vilken samvetsfråga! :wink: Svaret är ja, jag måste ha godis/bullar/läsk varje dag, annars blir jag skitsur. :P
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 22:46:34, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav svartamolnet » 2009-11-26 12:31:58

Sylt är ca hälften socker har jag för mig. Men jag har sylt på pannkakorna trots att jag försöker att sluta missbruka socker, men jag äter det inte så ofta.

Däremot har jag slutat med socker i te och har det inte heller i kaffet. Jag känner hur vikten börjar gå ner redan, efter knappt två veckor. Det är en härlig känsla. Skönt att bli av med vätska jag samlar på mig av allt saltet i snacks också. Bara det gör mig säkert ett par kilo lättare.

Svampen i huden är på väg bort av brist på "mat" och mitt humör är bättre än på länge. Jag är full av energi och har orkat engagera mig mycket mer i både familjen och djuren på sistone. Kan inte någon komma hit och påminna mig om allt detta när jag blir frestad nästa gång?

Mitt sockermissbruk förstör min familjs liv nästan lika mycket som alkoholen gör i vissa familjer. Jag hoppas så att jag ska kunna hålla mig ifrån sockret länge den här gången.
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-04 22:46:34, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Inläggav Titti » 2009-11-26 18:39:14

rapchic skrev:
Alien skrev:Valnötter och cashewnötter ska vara nyttiga, däremot inte jordnötter. Vilket passar mig, jag är inte såå förtjust i jordnötter. Fast problemet är att min man köper 1 kg förpackningar (för att det blir billigare), och då är det lätt att ta för mycket. Handen har liksom sitt eget liv och bara tar mer och mer. :wink:


tål inte nötter bara jordnötter (som är närmare släkt med ärter)
olika fröm (solroskärnor, pumpakärnor m.m.) har jag inte märkt nån reaktion på dock och äter sånt varje dag (i gröten och ibland en näve som mellanmål + lite torkad frukt)


Jag tål inte nötter men väl jordnötter och jag har till min glädje upptäckt att jag tål macadamianötter alldeles utmärkt! Samt pistagemandel (det är ingen nöt utan en mandel vad jag vet) och dem är det lite trevligt plockande med att skala också.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:46:34, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav earlydayminer » 2009-11-26 18:44:42

Jag brukade dricka sjukt mycket coca-cola och ha mycket socker i mitt kaffe. Men nu dricker jag i stort sett aldrig coca-cola och har inte längre socker i mitt kaffe. Disciplin! :lol:

Brukar köpa I Love Eco Chips och ICA's Cola. En rutingrej jag har fått för mig varje helg jag får pengar. Äter i stort sett aldrig godis och tackar oftast nej. Tycker dock mycket om choklad, mörk chocklad. Mums! Men det köper jag inte heller alltför ofta. Kan hända att jag köper en snickers eller plopp ibland, men det är inte mörk choklad. Väldigt sällan dock!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:46:34, redigerad totalt 4 gånger.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Titti » 2009-11-26 18:45:34

Liljencroowna skrev:Jag är fruktansvärt beroende av socker och har hållit mig undan (med hjälp av LCHF) ett par månader i perioder under det här året. Jag kommer dock alltid tillbaka.

Igår drack jag fem liter cola, åt 700 gram godis och en påse chips.

Det är en fixering, och dopaminberoende, under ett skal.

Jag KAN INTE hålla mig. Och när jag försöker, tänker jag bara mer på det.


Jag har inga stora problem med just socker men däremot med stärkelse i andra former - vetemjöl är värst. Eftersom jag till slut faktiskt fick diabetes drog jag slutsatsen att jag ätit tillräckligt av detta och inte längre tål det så jag har gått över helt till LCHF sedan ett halvår och mår oerhört mycket bättre nu.

Vad som egentligen händer i kroppen av socker/stärkelse vet jag inte men jag har fattat att det är ungefär detsamma som av alkohol. Om dopamin vet jag egentligen ingenting - vad har det med socker att göra och vad har det med tex ADHD och depressioner att göra?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:46:34, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav hektiske hektor » 2009-11-26 18:53:24

Ja, helgberoende i alla fall.

Och jag känner mig lika lättlurad varje gång. Så motbjudande att köpa massa slisk och börja trycka i sig som en jubelidiot innan man knappt betalat för sig.

Däremot är jag övertygad om att det går att avvänja sig så till den grad att man inte känner något sug alls.

Vaniljsocker är f.ö. vidrigt.
Senast redigerad av hektiske hektor 2011-05-04 22:46:34, redigerad totalt 1 gång.
hektiske hektor
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2008-12-06

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-26 18:57:27

hektiske hektor skrev:Ja, helgberoende i alla fall.

Och jag känner mig lika lättlurad varje gång. Så motbjudande att köpa massa slisk och börja trycka i sig som en jubelidiot innan man knappt betalat för sig.

Däremot är jag övertygad om att det går att avvänja sig så till den grad att man inte känner något sug alls.

Vaniljsocker är f.ö. vidrigt.


Jag är osäker om jag skulle kunna blir av med mitt beroende helt, utan hjälp av andra saker... har försökt kanske 7 gånger - två månader per gång i medel. Det har inte fungerat, eftersom Jag inte fungerar.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:46:34, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav rapchic » 2009-11-27 10:47:11

Titti skrev:
rapchic skrev:
Alien skrev:Valnötter och cashewnötter ska vara nyttiga, däremot inte jordnötter. Vilket passar mig, jag är inte såå förtjust i jordnötter. Fast problemet är att min man köper 1 kg förpackningar (för att det blir billigare), och då är det lätt att ta för mycket. Handen har liksom sitt eget liv och bara tar mer och mer. :wink:


tål inte nötter bara jordnötter (som är närmare släkt med ärter)
olika fröm (solroskärnor, pumpakärnor m.m.) har jag inte märkt nån reaktion på dock och äter sånt varje dag (i gröten och ibland en näve som mellanmål + lite torkad frukt)


Jag tål inte nötter men väl jordnötter och jag har till min glädje upptäckt att jag tål macadamianötter alldeles utmärkt! Samt pistagemandel (det är ingen nöt utan en mandel vad jag vet) och dem är det lite trevligt plockande med att skala också.


vad jag vet tål jag inte mandel heller, men får väl aknske testa en liten bit nästa gång fästmannen köper hem (är inte allergiskt bara överkänslig så ajg akn inte kolla via allergitest)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:46:34, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-27 10:52:41

Titti skrev:
Liljencroowna skrev:Jag är fruktansvärt beroende av socker och har hållit mig undan (med hjälp av LCHF) ett par månader i perioder under det här året. Jag kommer dock alltid tillbaka.

Igår drack jag fem liter cola, åt 700 gram godis och en påse chips.

Det är en fixering, och dopaminberoende, under ett skal.

Jag KAN INTE hålla mig. Och när jag försöker, tänker jag bara mer på det.


Jag har inga stora problem med just socker men däremot med stärkelse i andra former - vetemjöl är värst. Eftersom jag till slut faktiskt fick diabetes drog jag slutsatsen att jag ätit tillräckligt av detta och inte längre tål det så jag har gått över helt till LCHF sedan ett halvår och mår oerhört mycket bättre nu.

Vad som egentligen händer i kroppen av socker/stärkelse vet jag inte men jag har fattat att det är ungefär detsamma som av alkohol. Om dopamin vet jag egentligen ingenting - vad har det med socker att göra och vad har det med tex ADHD och depressioner att göra?


Jag tänkte nog att det kanske var att jag försöker på olika sätt stimulera mig själv. Då är socker en del i det. :)

Jag har för övrigt också testat med LCHF flera gånger, men inte lyckats.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:46:34, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-27 11:31:15

Jag vet faktiskt inte...kanske inte extremt, men en del. Jag försöker att bara äta godis en gång i veckan och då blir det choklad, inte lösgodis. Men blir jag bjuden kan jag äta en hel del.
Glass äter jag alldeles för mycket av...
Vad gäller läsk dricker jag mest bara lightläsk, men det är väl inte heller bra. Sedan dricker jag alldeles för mycket kaffedrinkar, sådana där man kan köpa på ICA t.ex. Det är väl iofs inte värre än standardmjölk, men kanske inte så nyttigt ändå.
Jag äter inte mycket fett, men socker är det nog värre med. Fast jag brukar inte känna så där "åh gud, jag kan inte sluta".

Jag försöker tänka som de gör på Okinawa: Hara hachi bu, ät bara tills du är 80% mätt. Numera kan jag sluta när jag är mätt, jag proppar inte i mig tills jag storknar. Söta efterrätter har jag också slutat med.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:46:34, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav rapchic » 2009-11-27 13:21:07

Kahlokatt skrev:J---klipp---
Jag försöker tänka som de gör på Okinawa: Hara hachi bu, ät bara tills du är 80% mätt. Numera kan jag sluta när jag är mätt, jag proppar inte i mig tills jag storknar. Söta efterrätter har jag också slutat med.


kör med det med (delvis det tog bort min konstanta hunger :? ) men vid godis så äter jag även om jag mår illa rent utav (bättre nu däremot)... tur att man oftast inte har godis hemma
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:46:35, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Parvlon » 2010-08-07 18:17:51

Köpt råsocker för att ha i kaffet bla. Enda anledningen för att äta vitt socker verkar vara att råsocker ser smutsigt ut. För mig att råsockret är dyrare med, iaf på ICA.

Bild
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Truly » 2010-08-07 18:30:35

Jag har inte ett sockerberoende, men jag är beroende av socker.

Pga. min diabetes typ1 så måste jag ha tillgång till kolhydrater för att höja blodsockret då det är för lågt. Och eftersom jag dessutom har en sjukdom där magen inte smälter kolhydrater tillräckligt snabbt så måste jag ha tillgång till socker eller saker sötade med socker (t.ex. O'boy, läsk eller liknande).
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 22:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Firkraag » 2010-08-09 11:31:26

jag har inte ens strösocker hemma, så nej.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Är du beroende av socker? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2021-08-21 23:56:42

Bump!

Under sommaren är jag glassberoende. När jag kommer hem varm, trött och törstig, då är det glass som gäller.

Hela tiden jag levde så isolerad att jag inte ens gick till affären saknade jag mitt naturgodis, chokladdragérade nötter. Äntligen blev jag vaccinerad och började gå till affären. Nu skulle jag frossa i choklad! Men så kom värmeböljan och vem vill ha choklad framme då.

Så nu i veckan köpte jag chokladnötter igen. Men hur ska jag våga ta? Har jag en gång börjat är det svårt att sluta.

Svårt att helt undvika socker, det finns ju även i bär och frukt som iaf jag älskar att frossa i under sommaren. Det är väl just den söta smaken som lockar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är du beroende av socker? (Omröstning)

Inläggav Odal_ » 2021-08-22 0:04:08

Jag är sockerberoende jag röker det snortar det och injicerar det.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Återgå till Intressanta intressen



Logga in